Var black-power rörelsen kommunistisk?

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem

Re: Var black-power rörelsen kommunistisk?

Inlägg av Dag den vise » 4 april 2013, 11:09

Nu tänker jag gå vidare med trådens ämne och granska påståendet om att Nation of Islam skulle vara kommunister. Två faktum som talar emot detta påstående är att de bevisligen tror på Gud(Allah)och att de har klart rasistiska uppfattningar om vita (som ses som en ras av djävlar(källa http://www.britannica.com/EBchecked/top ... n-of-Islam). Kommunismen är ju en ateistisk ideologi, så därför kan Nation om Islam inte vara kommunister.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 april 2013, 12:37

Vem säger att Nation of Islam är kommunister?

Sonderling

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem

Inlägg av Dag den vise » 4 april 2013, 13:55

sonderling skrev:Vem säger att Nation of Islam är kommunister?

Sonderling
Nu när jag tänker efter så har jag aldrig heller hört någon påstå det, men jag gissar att påståendet uppstod i mitt huvud efter att jag hade blandat ihop dem med svarta pantrarna(och då menar jag den ursprungliga organisationen, och inte de nya svarta pantrarna, som är en utbrytargrupp ur Nation of Islam). Samtidigt har jag även hört att svarta pantrarna och Nation of Islam skulle ha haft kopplingar med varandra, men det har jag inga källor på.Men detta skulle kanske inte säga så mycket om Nation of Islams ideologi. Det ända jag på rak arm kan säga om Nation of Islams ideologi nu när jag tänker efter är att de vill ha en självständigt stat på amerikansk mark där bara afroamerikaner ska få bo.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem

Inlägg av Dag den vise » 4 juli 2013, 10:02

En lustig grej som jag har fått reda på om Nation of Islam är att de trots sitt namn inte är muslimer i vanlig mening, utan Nation of Islam är snarare är en slags konstig blandning av kristen kiliaism, en massa separatistiska idéer och lite islam (främst shiaislam). Dessutom har Nation of Islam många idéer som en riktig muslim skulle tycka var väldigt kätterska. Ett exempel på en sådan idé är idén om att rörelsens grundare Wallace Fard Mohammad bokstavligen var Allah i människokropp.

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 24 november 2025, 10:49

Bump!

Frågan som ställdes i rubriken torde vara slutbehandlad, och tråden har torkat in sedan åtskilliga år. Nu besluter jag på eget bevåg att blåsa lite nytt liv i den, men i förhoppningen om att förvandla den till en allmän diskussion om medborgarrättskampen / Black Power-rörelsen / Svarta pantrarna i USA. Ni som minns 1960- och det tidiga 1970-talet, vilka hågkomster av de där rörelserna har ni? Även här i Norden följde man ju intensivt med "rasfrågan" i Amerika i svartvita TV-apparater, i radioreportage, i tidningar och tidskrifter, i talrika rapportböcker och pamfletter ... likt denna och denna och denna.

I dag har vi nåtts av budet att en av epokens stora kändisar, H. Rap Brown, född Hubert Gerold Brown, men sedermera officiellt Jamil Abdullah al-Amin. har gått bort i en ålder av 82 år. Färska nekrologer kan läsas i New York Times och hos CAIR (Council on American-Islamic Relations).

Brown var verksam inom SNCC (Student Nonviolent Coordinating Committee) och Black Panther Parthy, och blev känd för visdomsord som Violence is as American as cherry pie och If America don't come around, we're gonna burn it down! Han gav ut självbiografin Die, Nigger, Die. Som naturligtvis också finns på svenska, men som det i dag är lättast att läsa på nätet.

Brown avtjänade 1971-76 ett fängelsestraff och blev då muslim. 2000 anklagades han för mord på två sheriffer, och dömdes till livstidsstraff. Oskyldigt, anser hans meningsfränder.

Jag själv läste om Brown först kringsvid 30 år efter hans storhetstid, i 1990-talets slut. Jag hade på loppis kommit över en gammal finskspråkig bok om de svartas kamp i Amerika. Där publicerades en intervju med Brown från franska Nouvel Observateur, där han utan omsvep förkunnade att han var svart rasist, att han var redo att döda, och att USA var förtjänt av att gå under i blod och lidande. Hans ord gjorde sannerligen intryck.

De flesta av de afro-amerikanska ikonerna från 55-60 år tillbaka här lämnat det jordiska - Martin Luther King, Stokely Carmichael, Eldridge Cleaver, Huey P. Newton med flera, och det har även deras medkämpar i kulturvärlden, Curtis Mayfield, Jimi Hendrix, Marvin Gaye, Nina Simone och James Brown.

Men en del sega typer trampar fortfarande vår jord. Minns ni kanske James Meredith (född 1933), som 1962 blev den förste afroamerikanske studenten på University of Mississippi? Eller Bobby Seale (född 1936), en av grundarna till Black Panther Party, författare till boken Seize the Time, på svenska Tiden är inne? Eller den burrhåriga Angela Davis (född 1944)? Eller knytnävshöjarna vid OS i Mexiko, Tommie Smith (född 1944) och John Carlos (född 1945) ...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 24 november 2025, 17:06

Har just läst Hy Thurman från Young patriots, som var en del av regnbågsalliansen mellan Young patriots, Svarta pantrarna och Young lords.
Som många amerikaner en smula tjatig och en väldigt mycket om polisövergrepp. Men en intressant bok.
https://www.chicagomag.com/city-life/re ... ew-memoir/

Skriv svar