Svenska kärnvapen
Re: Svenska kärnvapen
Välkommen.
Intressant.
En fråga, hur menar du med "endast en precision på 2-3 km" - i vanliga fall brukar man prata om CEP.
MVH
Hans
Intressant.
En fråga, hur menar du med "endast en precision på 2-3 km" - i vanliga fall brukar man prata om CEP.
MVH
Hans
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Kustartilleriets rörliga 21 cm kanoner nämndes som lämpliga för utrustning med atomgranat.
Tack!Hans skrev:Välkommen.
Intressant.
Källan talar inte om CEP utan "avståndsfel" på 2-3 km orsakat av gyrodrift. Jag kan ju skriva det istället, men frågan kvarstår väl... vad betyder det egentligen?
Försök att skriva hur jag tror det är på begriplig (?) svenska.janm67 skrev:Tack!
Källan talar inte om CEP utan "avståndsfel" på 2-3 km orsakat av gyrodrift. Jag kan ju skriva det istället, men frågan kvarstår väl... vad betyder det egentligen?
Man räknade med att roboten skulle träffa upp till 2-3 km ifrån det avsedda målet då gyrot inte var mer precist.
Jag är långt ifrån säker på det här med gyrodrift och hur det fungerar rent tekniskt.
Så, då har robetexpterterna något att såga fullständigt
MVH
Hans
- J.K Nilsson
- Medlem
Men i CEP så ingår ju de tekniska begränsingarna. Gyrodrfiten är en av dom, den totala sträckan ett gyro kan driva är satt men åt vilka håll gyrot driver är mer obestämt. Rätt som det kan summan av gyrdriften bli 0 (högst osannolikt) men totala driften är 3 km.Hans skrev: Så, då har robetexpterterna något att såga fullständigt![]()
![]()
MVH
Hans
J.K Nilsson
Jag förstår inte riktigt -för att få till Wikitexten hur skulle man då skriva? Så vanliga dödliga infanterister begriperJ.K Nilsson skrev:Men i CEP så ingår ju de tekniska begränsingarna. Gyrodrfiten är en av dom, den totala sträckan ett gyro kan driva är satt men åt vilka håll gyrot driver är mer obestämt. Rätt som det kan summan av gyrdriften bli 0 (högst osannolikt) men totala driften är 3 km.
J.K Nilsson
MVH
Hans
- Ragnar Svedje
- Medlem
Enligt ett radioprogram så avbröts kärnvapenprogrammet "fem i tolv" så att säga, FOA hade köpt mark för provsprängning uppe i Norrbotten och de laddningar som skulle utlösa atombomben hade redan testats ut. Palme drog i gång Marviken projektet som en tungvatten reaktor (trots att USA:s "atoms for peace" program gjorde det billigare med lättvattenreaktorer) just för att reaktorn skulle kunna producera vapenplutonium.oxford skrev:Har alltid fascinerats av detta ämne, och även om det numer finns flera goda källor så tycker jag att det fortfarande är mycket luddigt och oklart.
När projekte avbröts såldes tungvattnet till Kanada och Marviken blev ett oljeeldat kraftvärmeverk.
Spännande och med facit i hand var det nog bra att projektet avbröts. Att Sverige idag blivit sittandes med kärnvapen hade inneburit kostnader för miljövänlig nedrustning. Å andra sidan hade en Sovjetisk invasion på allvar kunnat avskräckas med svenska taktiska kärnvapen på ett sätt som knappast är möjligt med enbart konventionella vapen.
- Ragnar Svedje
- Medlem
Tror det skulle vara rätt mäktigt att vara vagnchef för en Bandkanon med sex kärnstridsspetsar i ett magasin...Hans skrev:En skröna i sammanhanget är att det gick rykten om att bandkanonen var framtagen för att skjuta svenska kärnvapen. Varför tror jag skröna? Jag bedömmer det osannolikt att man tar fram en 155mm automatkanon för att skjuta kärnvapen.
MVH
Hans
- J.K Nilsson
- Medlem
Tänk dig att man först fixar upp postitionen och startar orienteringen. Efter 10 minuter har postitionsbestämningen drivit iväg 90 m åt nordöst. Efter tio minuter till har postitionsbestämningen drivit 50 m rakt nordlig riktning. Alltså har postitionsbestämmningen totalt drivit iväg 140 m men postitionen andra gången är inte 140 m fel den är mindre fel än så.Hans skrev:Jag förstår inte riktigt -för att få till Wikitexten hur skulle man då skriva? Så vanliga dödliga infanterister begriper![]()
MVH
Hans
Nu orkar jag inte trigonometriräkna men du förstår säkert principen. Jag skulle också kunna ta den långa förklaringen om tröghetsnavigeringssystem, det är inte bara gyron som är inblandade.
J.K Nilsson
Ragnar, 14 stycken.
JK, ungefär såhär?
MVH
Hans
JK, ungefär såhär?
MVH
Hans
- Bilagor
-
- aha.JPG (6.67 KiB) Visad 962 gånger
Ja det måste rimligen vara ett tröghetsnavigeringssystem man tänkt sig, men den termen används inte i "DATASAABs Historia - Tema Flyg". Man talar om en "gyrostabiliserad platform" och den enda felkälla som nämns är gyrodrift. Det borde vara accelerometrar inblandade också och ordet "avståndsfel" antyder att det kanske inte bara var vinklarna det var fel på.J.K Nilsson skrev:Nu orkar jag inte trigonometriräkna men du förstår säkert principen. Jag skulle också kunna ta den långa förklaringen om tröghetsnavigeringssystem, det är inte bara gyron som är inblandade.
Även om det inte sägs rent ut borde väl även motivationen bakom att ha en digital miniatyiriserad (med den tidens mått) dator också ha varit att felen blev för stora med analog integrering.
- J.K Nilsson
- Medlem
Japp.Hans skrev:JK, ungefär såhär?
MVH
Hans
J.K Nilsson
- J.K Nilsson
- Medlem
Förbaskat också, flikar i webläsare borde förbjudas, klickade på en länk istället för en annan flik för att byta musik. Nåja det var bara lite text som är oåterkalleligen borta.janm67 skrev:Ja det måste rimligen vara ett tröghetsnavigeringssystem man tänkt sig, men den termen används inte i "DATASAABs Historia - Tema Flyg". Man talar om en "gyrostabiliserad platform" och den enda felkälla som nämns är gyrodrift. Det borde vara accelerometrar inblandade också och ordet "avståndsfel" antyder att det kanske inte bara var vinklarna det var fel på.
Även om det inte sägs rent ut borde väl även motivationen bakom att ha en digital miniatyiriserad (med den tidens mått) dator också ha varit att felen blev för stora med analog integrering.
Om man gyrostabbar ett "Bord" som accelerometrarna ligger på kommer bordet att hålla sig parallellt med jordaxelns slutning och inriktad i nord-sydlig riktning. Bordet kommer emellertid att avvika ifrån den orienteringen beroende på höjden över jordytan, jordaxelns lutning och jordens rotation när bordet färdas i rymden/luften.
Om nu beräkningarna (acceleration * tid = Hastighet, Hastighet * tid = Avstånd) kan ske med tillräckligt många decimaler kommer denna gyrodrift att ge upphov till platsfelet, jag är emellrtid inte förvånad att ett analogt beräkningssystem kan ha högre nogranhet än ett rudimentärt digitalt. Åtta bitars ord blir snabbt otillräckliga för att hålla avhuggningsfelet i beräkningarna någorlunda i schack. Men den nyss nämnda gyrodriten torde vara enkel att kompensera för.
Vill man nu ha ett navigeringssystem som funkar utanför gyronas frihetsgrader, alltså i ett flygplan som rör sig runt alla sina axlar riskerar gyrona i ovan nämnda bord att tippa och börja fungera i en annan riktning än tänk om dom helt enklt inte fastnar i sina lagringar, så fäster man gyrona så att dom inte kan röra sig mer än en par millimetrar och låter accelerometrar mäta gyrots utslag, nu kan du mäta sväng, roll och tipphastigheter också, vilket också ligger till grund för ännnu mer platsfel i form av störr avhuggnignsfel i beräkningarna genom att antalet beräkningar stiger rätt så kraftigt.
J.K Nilsson
Sank/D2 hade 20-bitsord: http://sv.wikipedia.org/wiki/Datasaab_D2J.K Nilsson skrev:Om nu beräkningarna (acceleration * tid = Hastighet, Hastighet * tid = Avstånd) kan ske med tillräckligt många decimaler kommer denna gyrodrift att ge upphov till platsfelet, jag är emellrtid inte förvånad att ett analogt beräkningssystem kan ha högre nogranhet än ett rudimentärt digitalt. Åtta bitars ord blir snabbt otillräckliga för att hålla avhuggningsfelet i beräkningarna någorlunda i schack. Men den nyss nämnda gyrodriten torde vara enkel att kompensera för.
8 bitar hade helt klart varit otillräckligt. Minuteman I t.ex hade 24-bitsord, men den skulle ju flyga bra mycket längre också.
Det som är intressant här egentligen är väl att 3 km var för dåligt, man var tvungen att införa radionavigation... om man "bara" vill träffa en hamn i största allmänhet borde kanske 3 km räcka? Kanske var man även intresserad av att träffa fortifikatoriskt skyddade anläggningar där man behövde en direktträff?
- J.K Nilsson
- Medlem
Den är väll inte 20x20x30 cm heller.janm67 skrev:Sank/D2 hade 20-bitsord: http://sv.wikipedia.org/wiki/Datasaab_D2
Men CK37 till AJ37 levererades 1965 med 28 bitars ord. Imponerande.
En kärnladdning ger överaskande lite skador på båtar om man inte träffar med den direkta värmvågen, antenner och lite överbyggnader blir lite stygga men inget som menligt påverkar ett fartyg.janm67 skrev: Det som är intressant här egentligen är väl att 3 km var för dåligt, man var tvungen att införa radionavigation... om man "bara" vill träffa en hamn i största allmänhet borde kanske 3 km räcka? Kanske var man även intresserad av att träffa fortifikatoriskt skyddade anläggningar där man behövde en direktträff?
J.K Nilsosn