Homosexuella i lumpen

Erik Ljungberg
Medlem

Re: Bögar i lumpen

Inlägg av Erik Ljungberg » 21 december 2009, 14:02

MD650 skrev:
Erik Ljungberg skrev: I vårt fall var det snarare att en majoritet, pratade rätt förnedrande och nedvärderande, om en minoritet som inte kunde vara öppna med sin läggning eller åsikt. Så här efteråt kan jag se det rätt tragiskt. Vi utbildades för att försvara vårt demokratiska system men kunde inte acceptera eller behandla en minoritet på ett rättvist sätt.
Jo det kan ju tyvärr vara (och är) så.
Jag har dock uppfattning att det blivit avsevärt bättre inom FM. Dock bland vpl har jag ingen direkt uppfattning.
:)
Hoppas det. Mitt enda försvar är att mycket nog skede i någon form av ungdomligt oförstånd och nog i stor del var jargong och tyvär inte dämpades av de befäl/lärare vi hade.

Fanns även andra minoriteter som fick en rätt orättvis och odemokratisk, i alla fall verbalt, behandling då och då.

Men det är lätt att bygga laganda på konceptet "vi-dom" och "vi är alla lika och bra"

/Erik

Knurd
Medlem

Inlägg av Knurd » 21 december 2009, 22:37

MD650 skrev:Har aldrig heller hört det men det kan ju ha funnits utbildning under 50- 60-talet.
På min egen mönstring 1999 vill jag minnas att vi fick höra ett framträdande om hur mönstringen skulle gå till, där föreläsaren tog upp frisör som exempel på en av de befattningar som finns.

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 22 december 2009, 07:31

Erik Ljungberg skrev:
Gjorde lumpen, Armén på 80-talet, och officerskola med några som senare visade sig vara homosexuella. Hade inga minnen från tiden i grönkläder att de var på något sätt än andra. De skyltade definitivt inte med sin sexuella läggning. Bra soldater var de i alla fall.

De kunde nog till och från ha det lite jobbigt då jargongen ofta var lite bögfientlig. Även om den nog inte var så illa ment.

/Erik
Flertalet laender tillaater homosexuella i sin foersvarsmakt
(http://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_ori ... e_military) och dessa soldater kan var nog saa bra soldater.
Men, det aer nog inte homofobi som ligger bakom naer amerikanska generaler inte vill ha homosexuella i sina led, antagligen anser de (raett eller fel) att stridsvaerdet i gruppen som helhet foersaemras.
(Foersoeker finna Colin Powells biografi foer att kunna ange en kaella)
/unmo300

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 22 december 2009, 08:09

Knurd skrev:
På min egen mönstring 1999 vill jag minnas att vi fick höra ett framträdande om hur mönstringen skulle gå till, där föreläsaren tog upp frisör som exempel på en av de befattningar som finns.
Ok, det låter konstigt måste jag säga men men...
Ska försöka kolla upp det.

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 22 december 2009, 08:34

unmo300 skrev: Men, det aer nog inte homofobi som ligger bakom naer amerikanska generaler inte vill ha homosexuella i sina led, antagligen anser de (raett eller fel) att stridsvaerdet i gruppen som helhet foersaemras.
(Foersoeker finna Colin Powells biografi foer att kunna ange en kaella)
/unmo300
Även jag har hört liknade åsikter när det gäller från försvarsmakten i USA och har lite svårt att förstå åsikten. Då jag tjänstgjort med homosexuella utan att upptäcka någon förändring i stridsvärdet förstår jag inte argumentet. Samtidigt tillåter man i USA att kvinnor och män tjänstgör sida vid sida så oönskad raggning och likande måste ses som ett hanterbart problem.

/Erik Ljungberg

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 22 december 2009, 11:49

Men helt problemfritt aer det ju nu inte med killar och tjejer tillsammans.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ameri ... 976657.svd

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 22 december 2009, 13:06

unmo300 skrev:Men helt problemfritt aer det ju nu inte med killar och tjejer tillsammans.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ameri ... 976657.svd
Det problemet skulle i alla fall minska med fler homosexuella :?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 december 2009, 18:48

Nu är synen på homosexualitet annorlunda än det var för femton-tjugo år sedan, i samband med aidsdebatten under 1980-talet hade däremot inte homosexuella det lätt och när en kompis gjorde lumpen i Norrland nånstans i början av 1990-talet. Jag vet inte om det var sant, men såvitt vad jag känner till så var det en "bög" från Göteborg som började tjafsa på de andra i bastun och alla rusade ut från bastun. Skulle det hända idag, må tro?

Stefan

Användarvisningsbild
Dezert
Medlem

Inlägg av Dezert » 25 december 2009, 22:47

Stefan Lundgren skrev:Jag vet inte om det var sant, men såvitt vad jag känner till så var det en "bög" från Göteborg som började tjafsa på de andra i bastun och alla rusade ut från bastun. Skulle det hända idag, må tro?

Stefan
Nä man hade låtit honom tafsa färdigt, vad tror du? All "utveckling" går inte likriktat åt ett håll, tolerans är inte samma sak som passivitet. På mitt kompani var det en kille som hade en tämligen osund relation till övriga kvinnliga värnpliktiga (han raggade till höger och vänster, och var väl sådär nära/över gränsen hela tiden), och till sist fick han ju höra ett och annat. Kanske är vissa värnpliktsförband/kompanier några slags "osedlighetens bastioner", vårt var åtminstone inte det. Muckade hösten -08

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 december 2009, 20:38

Dezert skrev:
Stefan Lundgren skrev:Jag vet inte om det var sant, men såvitt vad jag känner till så var det en "bög" från Göteborg som började tjafsa på de andra i bastun och alla rusade ut från bastun. Skulle det hända idag, må tro?
Nä man hade låtit honom tafsa färdigt, vad tror du? All "utveckling" går inte likriktat åt ett håll, tolerans är inte samma sak som passivitet. På mitt kompani var det en kille som hade en tämligen osund relation till övriga kvinnliga värnpliktiga (han raggade till höger och vänster, och var väl sådär nära/över gränsen hela tiden), och till sist fick han ju höra ett och annat. Kanske är vissa värnpliktsförband/kompanier några slags "osedlighetens bastioner", vårt var åtminstone inte det. Muckade hösten -08
På din fråga!!!

Nä man hade låtit honom tafsa färdigt, vad tror du?

Jag förmodar att du är född någon under sent 80-tal och då förmodar jag att du inte har hört hur det var bara något år innan du föddes eller om du bara var nåt år gammal. Runt 1985-87 var det nästan dagliga skriverier om AIDS och HIV, homosexuella var dock inte bortglömda i massmedieproduktionen. Det räckte med om någon kille råkade nudda med armen på en annan kille så kom frågan; "Är du bög? Jag sa det lika mycket själv som någon annan gjorde med mig och det var sådana överdrifter. Om en kille var bög under skoltiden på 80-talet så hade han inte det lätt när t o m lärarkåren tog avstånd ifrån honom. Det räckte med att den där killen nuddade vid någon så stack den där personer för att genomgå en läkarundersökning och var man riktig jävlig så lät man "bögen" betala notan, man drog sig inte ens om det var uppåt femsiffriga belopp.

De där killarna var ungefär samma årgång som jag och när vi var i tjugoålden eller yngre så var bögar eller homosexuella som man över huvudtaget passade sig för. Det är någonting som fortfarande är inom mig trots att man själv börjar närma sig 40 år, men förstår hur synen är med homosexuella idag.

Stefan

Användarvisningsbild
Dezert
Medlem

Inlägg av Dezert » 27 december 2009, 22:00

Stefan Lundgren skrev:

.. Intressant inlägg om modern kulturhistoria

Stefan
Kanske är mitt språk lite för modernt? Sarkasm har den elaka tendensen att svårligen framgå över internet!

Nåväl! För att förtydliga: Jag menade alltså att bara för att det är 20 år senare, så är folk fortfarande folk. Med andra ord, jag hade inte suttit i en bastu med en tafsande homosexuell. Eller så hade jag suttit där, och han inte. Min förutsättning är att idag 2009 skall varje svensk medborgare ha rätten att slipppa sexuella närmanden och oinbjudna inviter, och på de grunderna motiverar jag ett sådant agerande.

Nu börjar det dra sig åt det politiska hållet, så jag sätter väl punkt där.

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 28 december 2009, 09:46

Jag har en god vän som var fänrik i slutet av 80 talet på ett infanteriregemente.

En av hans paradhistorier är när det under en skåpsvisitation uppdagades att en värnpliktuíg var homosexuell, den värnpliktig fick gå och ta ett samtal med kompanichefen och befriades sedan från sin värnplikt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 december 2009, 09:51

oxford skrev:Jag har en god vän som var fänrik i slutet av 80 talet på ett infanteriregemente.

En av hans paradhistorier är när det under en skåpsvisitation uppdagades att en värnpliktuíg var homosexuell, den värnpliktig fick gå och ta ett samtal med kompanichefen och befriades sedan från sin värnplikt.
Det låter lite som en skröna.
Det kan säkert varit att han fick frisedel men inte av det skälet.
M.h.t. sin läggning var inte skäl nog att få frisedel.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 28 december 2009, 12:25

Hur vet du det?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 december 2009, 13:28

Blixten skrev:Hur vet du det?
Vad?
Att jag tror att det är en skröna eller?

Skriv svar