Erlanders pennor

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Erlanders pennor

Inlägg av Hexmaster » 8 december 2009, 11:42

G:son skrev:
Hexmaster skrev:Medarbetaren Lars Andersson nämner de tre askar med frimärken Tage nyttjade hemmavid, ordentligt märkta "Partiet", "Regeringen" och "Privat".
Hur ofta behövde han hemma frankera ett brev, som han skulle skicka i egenskap av statsminister? Brukar inte sådana brev diarieföras?
Det var en bra fråga.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Erlanders pennor

Inlägg av Wooster » 8 december 2009, 22:21

G:son skrev:
Hexmaster skrev: Medarbetaren Lars Andersson nämner de tre askar med frimärken Tage nyttjade hemmavid, ordentligt märkta "Partiet", "Regeringen" och "Privat".
Hur ofta behövde han hemma frankera ett brev, som han skulle skicka i egenskap av statsminister? Brukar inte sådana brev diarieföras?
Nu vet jag inte hur diarieföringen fungerade rent praktiskt på Erlanders tid, men man kan skriva och skicka brev hemifrån som sedan diarieförs, bara man kommer ihåg att upprätta en kopia på brevet innan man skickar det. Så det är inte särskilt osannolikt att Erlander skickade brev hemifrån i egenskap av statsminister.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Erlanders pennor

Inlägg av Hans » 8 december 2009, 23:33

Lite halvt OT men ändå kanske inte - fanns det över huvud taget några skandaler med Erlander som huvudperson. Fruntimmer, spritfester :wink: m.m.?

Jag har då personligen svårt att tro på att någon skulle vara helt fläckfri. Dagböcker eller inte.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Erlanders pennor

Inlägg av varjag » 9 december 2009, 03:20

fanns det över huvud taget några skandaler med Erlander som huvudperson. Fruntimmer, spritfester m.m.?
Tage såg ju inte precis ut som ngt charmtroll.....dessutom - ''är han de enda som komma i en nypressad skräddarsydd kostym - och få den att se ut som om han sovit i den.....'' :)

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Erlanders pennor

Inlägg av frejs väpnare » 9 december 2009, 14:50

På Erlanders tid hade massmedia lite respekt för Ministrar etc.
OT Med en rysning tänker jag på vad kvällspressen skulle ha gjort med de två änkepensionerna efter P A Hansson. Både hustrun och älskarinnan. (Att älskarinnan levt tillsammans med PA i 20-30 år skulle hyenorna absolut inte nämnt - om de inte kunnat göra en skandal av ATT PA hade en älskarinna)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Erlanders pennor

Inlägg av Hexmaster » 15 december 2009, 14:26

Jag har nu fått besked i frågan av sonen Sven Erlander.

Tage avgick visserligen som partiledare och statsminister 1969 men satt kvar i riksdagen till 1973. Efter det överlämnade Aina "en bunt blå kulspetspennor som hölls samman med ett gummiband" till Ingvar Carlsson. Svens bror Bo var med vid tillfället.

Vid ett annat tillfälle överlämnade Aina inte en stump eller två utan en papperskasse (!) med gula blyertspennor märkta "tillhör statsverket" till någon (ej Ingvar) som arbetade på kansliet. Båda tillfällena ägde rum i Kulturhuset vid Sergels torg där riksdagen höll till under ombyggnaden av det ord. riksdagshuset 1971-75.

Jag är för tillfället nöjd.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Erlanders pennor

Inlägg av lampros » 15 december 2009, 15:28

Hexmaster skrev:Jag har nu fått besked i frågan av sonen Sven Erlander.

Tage avgick visserligen som partiledare och statsminister 1969 men satt kvar i riksdagen till 1973. Efter det överlämnade Aina "en bunt blå kulspetspennor som hölls samman med ett gummiband" till Ingvar Carlsson. Svens bror Bo var med vid tillfället.

Vid ett annat tillfälle överlämnade Aina inte en stump eller två utan en papperskasse (!) med gula blyertspennor märkta "tillhör statsverket" till någon (ej Ingvar) som arbetade på kansliet. Båda tillfällena ägde rum i Kulturhuset vid Sergels torg där riksdagen höll till under ombyggnaden av det ord. riksdagshuset 1971-75.

Jag är för tillfället nöjd.
Utan ironi måste jag säga att jag också är nöjd, jag bugar för din id.

Jag framförde själv kulspetshypotesen men anade sedan (privat, ej på forumet) att det kunde rört sig om både kulspets och blyertsar.

Återigen, bra att du kollar. Detta är DETALJER men viktiga sådana, detaljer som tillsammans bygger upp vårt förflutna.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Erlanders pennor

Inlägg av Marcus » 15 april 2010, 18:49

Jag fick nedanstående via epost.
Hej webmaster,

jag råkade se att den gamla historien om Tage Erlander och pennorna diskuteras i många inlägg på ett forum som du tydligen sköter. Någon nämner också en artikel som jag har skrivit, den första av två.

Ja, jag redde ut saken ordentligt i två artiklar i SvD 1996. De ingår i min bok "Erlanders pennor", 2010, samlade krönikor och kåserier om politik.

Jag var riksdagsreporter/politikreporter för SvD under 23 år. Just det, lika många år som Erlander var statsminister och partiledare.

Bästa hälsning

Hans O Alfredsson
/Marcus

Skriv svar