Här har vi nog kärnan i det hela. Calley och händelserna i My Lai blev ju synonymt med USA:s inblandning i konflikten. Det var varken det första eller det sista övegrepp som begicks i den konflikten. Avgjort är i alla fall att just My Lai fått stort eftermäle. Från min tid i skolans värld vet jag att i samtliga historieböcker jag blädrade i i samband med läromedelsinköp fanns Vietnam med. Och där Vietnam-konflikten nämndes nämndes a-l-l-t-i-d ovan nämnda massaker. Tyvärr är väl risken stor att skolbarnen, åtminstone i Svea rike, kommer att få lära sig att den konflikten handlade om att stora starka amerikaner åkte och sköt sönder civila och rökte gräs.Moxica skrev:Hade dom dömt samtliga inblandade till döden och även hårdare i nyare incidenter så hade nog USAs rykte inte varit så svärtat idag
Att löjtnant Calley vid 66 års ålder ber om ursäkt ser jag inte som något konstigt eller anmärkningsvärt i sig. Det är väl inte så konstigt att man någon gång i bland vill göra upp med sitt förflutna? Och vad kunde han annars ha gjort? Man kan ju bara önska att ursäkten kommit tidigare.