Nycklar till himlen

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Nycklar till himlen

Inlägg av Hexmaster » 16 januari 2009, 08:47

Singers källa till Khomeinis citat är Karen Armstrong, som har dokumenterad koll på religioner och dess utövare. Men en sådan detalj som plastnycklarna? Det är ju inte oviktigt att de i sammanhanget ses som en så otroligt oviktig detalj att man kontrollerar den i mindre grad än basfakta. Vilket inte är fel - men ifall nycklarna visar sig vara en myt så skulle de ha haft hjälp av att åka snålskjuts på ett mycket viktigare faktum. Lite som de judiska lampskärmarna, med många fler exempel.

Jag kollar med Singer.
Andrew Brel skrev:The Mullahs, aware that their knowledge of military tactics was not up to par, rejected conventional wisdom in their approach, deciding instead that GOD sanctioned their struggle.
Hade verkligen mullorna tagit över även det militära ledarskapet, på alla plan?

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 16 januari 2009, 10:29

Under 70 och 80 talen publicerades väldigt mycket uppgifter i västerländsk press om "omoralisk krigföring" i mellanöstern.

Dels om splitterbomber med speciallegeringar, eller plastsplitter specielt framtagna för att inte synas på rönken, alternativt vara så sköra att de inte gick att plocka ur såren utan att de gick i bitar.

Dels om färgglada "leksaksminor" som tydligen skulle rikta sig mot barn.

Dels att nämda leksaksminor ibland skulle finnas i versioner med klister så fantastiskt uttänkt att det inte torkade förens du tog i minan, och då fastnade den i handen och exploderade när du försökte dra bort den.

Jag har vid några tillfällen försökt hitta infomation om leksaksminorna, och kommit fram till att det närmaste man kommer är olivgröna eller gråa fjärilsminor, amerikanska eller sovjetiska, ingen av dem med klister på.

Det jag tycker är talande är att, trotts att uppgifterna upprepats tills de ansågs sanna i västerländsk press är det ingen som kunnat producera en bild på något mer leksaksliknande än den vanliga fjärilsminan i grått eller grönt.

Jag är lite benägen att tro att det är samma sak med iranska plastnycklar, tills någon kan visa en trovärdig källa, inte bara att "alla vet" att det är så.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 januari 2009, 10:59

Varsego; en tråd på Skalman samt en sammanställning av undertecknad:
viewtopic.php?f=26&t=32660
http://www.faktoider.nu/leksaksbomber.html

Vi tänker på samma sätt om nycklarna.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 16 januari 2009, 12:04

Hexmaster skrev:
Andrew Brel skrev:The Mullahs, aware that their knowledge of military tactics was not up to par, rejected conventional wisdom in their approach, deciding instead that GOD sanctioned their struggle.
Hade verkligen mullorna tagit över även det militära ledarskapet, på alla plan?
Kanske inte på alla plan, men det är ju klart att det inte var yrkesmilitärer som kommenderade ut småpojkar och gamla gubbar. Det enda man uppnådde med det, var nog en hel massa vanliga soldater på ömse sidor om fronten, som mådde riktigt dåligt.

För övrigt tycker jag som du, att (plast-)nycklarna är en oviktig detalj i sammanhanget. Men i motsats till dig, om jag har uppfattat din ståndpunkt rätt, så tror jag att de har existerat.

/G:son

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 januari 2009, 12:20

så tror jag att de har existerat.
Jag med - vilken bättre motivering för oskyldiga barnungar än att ge dom 'ett litet scoutmärke' på vägen.......vars värdighet att bäras - bara kunde 'intjänas med dom andra och - där borta'. Mullorna månde leva på en annan planet - men korkade är dom inte. Det finns antagligen ingen pålitlig statistik om åldersgruppernas fördelning i mullariket - men om den fanns, borde den visa en svacka i den åldersgrupp som skickade till slakthuset...

Hans - har lovat fråga iranska vänner om detta. Har vi några irakiska medlemmar? Dom borde veta besked och vara mindre blyga för att berätta sanningen?, Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 januari 2009, 12:47

Om nycklarna funnits, så har man, på ett olyckligt sätt, lyckats väva in dem i såpass många detaljer av sådan art att mitt immunförsvar behandlar dem som en skröna - tills jag bevisats om motsatsen, såklart. Om det nu tillverkats en halv miljon (bara en sån sak, som att denna siffra ständigt återkommer - varifrån kommer den?) så borde det väl gå att hitta så mycket som en?

Nirouye Moqavemate Basij är ett faktum. På sätt och vis känns det en smula perverst att gräva i en sådan detalj, som huruvida de råkade ha en plastnyckel om halsen eller inte. :|

Varför skulle irakier vara mindre blyga? Det finns gott om iranier som inte har ett dugg till övers för ayatollorna. Jag fick tag på en sådan som nämnt nycklarna på sin blogg, men han hade bara sekundära källor att hänvisa till.

Generellt: Det är mänskligt och mycket, mycket vanligt att variera graden av sin källkritik efter hur väl ett påstående passar in i ens världsbild. Att sedan stå upp och försvara något som man inte vet men hoppas är sant, eller tycker verkar vara sant med tanke på ... - ja, det finner jag vara en riskabel syssla, som jag gärna överlåter åt andra.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 16 januari 2009, 12:58

Hexmaster skrev:
Generellt: Det är mänskligt och mycket, mycket vanligt att variera graden av sin källkritik efter hur väl ett påstående passar in i ens världsbild. Att sedan stå upp och försvara något som man inte vet men hoppas är sant, eller tycker verkar vara sant med tanke på ... - ja, det finner jag vara en riskabel syssla, som jag gärna överlåter åt andra.
Lite risker får man väl lov att ta i livet. :)

Något slutgiltigt bevis har förvisso inte presenterats, men jag antar att Dr. Singer skulle känna igen en skröna när han ser en, och därmed vara försiktig med vad han presenterar som fakta. Men vi får säkert lov att återkomma till detta.

/G:son

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 januari 2009, 13:16

Jamen Hexmster....
Varför skulle irakier vara mindre blyga?
Det var irakerna som mejade ned barnen - inte skickade dom :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 januari 2009, 13:17

Ska se om jag kan hitta något i den redan nämnda boken när jag får tid i helgen...
"Human wave assaults" av iransk milis fristående från armén är väl knappast omtvistat, det förekom ju i stor skala, men detta med barn som minröjare ger mig lite "tyskarna kokar tvål av belgiska barn"-känsla, ärligt talat....

Visst, den iranska regimen körde ju propaganda av väldiga mått för att få stöd för krigsinsatsen, men att få frivilliga till miliserna blev väl svårt nog efter att de fick stora förluster under dåligt planerade offensiver. Att då köra kampanjer för att skicka ut barn på självmordsuppdrag som minröjare borde väl inte direkt öka stödet för regimen...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 19 januari 2009, 08:58

Nu har jag förhört mina iranpolare. Jag dopade dem först för att vara säker på att få ett ärligt svar.

Svaret var att de hade hört talas om det men inget mer - m.a.o. intet nytt under solen.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 januari 2009, 12:42

Hans skrev:Nu har jag förhört mina iranpolare. Jag dopade dem först för att vara säker på att få ett ärligt svar.

Svaret var att de hade hört talas om det men inget mer - m.a.o. intet nytt under solen.

MVH

Hans
Tack Hans för din förhörsrapport....påminner ganska mycket om tyskar som bara 'hört talas' om Konzentrationsläger :D , Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 januari 2009, 13:25

varjag skrev: Tack Hans för din förhörsrapport....påminner ganska mycket om tyskar som bara 'hört talas' om Konzentrationsläger :D , Varjag
Fast det verkar ju onekligen vara betydligt lättare att hitta information om koncentrationslägren än om detta... Och nu inser jag att jag helt har glömt bort att titta i boken som jag lovade, ska göra det :-)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 januari 2009, 13:51

varjag skrev:Tack Hans för din förhörsrapport....påminner ganska mycket om tyskar som bara 'hört talas' om Konzentrationsläger :D , Varjag
Hur skall man säga - för att kryptiskt förmedla att förhörsobjekten är så långt ifrån man kan komma till att vara hängivna supportrar av styrelsemännen på den tiden det begav sig :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 januari 2009, 13:54

tryggve skrev:Fast det verkar ju onekligen vara betydligt lättare att hitta information om koncentrationslägren än om detta... Och nu inser jag att jag helt har glömt bort att titta i boken som jag lovade, ska göra det :-)
Ja gör du det :wink:

Boken mer eller mindre sträckläste jag men att leta efter en rad eller två i den - det vill inte jag göra :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 januari 2009, 14:11

Hans skrev: Ja gör du det :wink:

Boken mer eller mindre sträckläste jag men att leta efter en rad eller två i den - det vill inte jag göra :lol:

MVH

Hans
Jo, jag vet, men det är en bra övning i litteratursökning... ;-) Man man kanske ska kolla på ACIG om det har varit uppe i forumet där.

Skriv svar