Om nycklarna funnits, så har man, på ett olyckligt sätt, lyckats väva in dem i såpass många detaljer av sådan art att mitt immunförsvar behandlar dem som en skröna - tills jag bevisats om motsatsen, såklart. Om det nu tillverkats en halv miljon (bara en sån sak, som att denna siffra ständigt återkommer - varifrån kommer den?) så borde det väl gå att hitta så mycket som en?
Nirouye Moqavemate Basij är ett faktum. På sätt och vis känns det en smula perverst att gräva i en sådan detalj, som huruvida de råkade ha en plastnyckel om halsen eller inte.
Varför skulle irakier vara mindre blyga? Det finns gott om iranier som inte har ett dugg till övers för ayatollorna. Jag fick tag på en sådan som nämnt nycklarna på sin blogg, men han hade bara sekundära källor att hänvisa till.
Generellt: Det är mänskligt och mycket, mycket vanligt att variera graden av sin källkritik efter hur väl ett påstående passar in i ens världsbild. Att sedan stå upp och försvara något som man inte vet men hoppas är sant, eller tycker verkar vara sant med tanke på ... - ja, det finner jag vara en riskabel syssla, som jag gärna överlåter åt andra.