Släckta gatulampor i Norrland

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 19 november 2007, 21:26

Bulldog skrev: Vad som skulle vara intressant om någon kunde reda ut är om man hamnar i sämre läge om betalar, och det är därför kommunen inte betalar. Sen är det ju en annan sak att ärendet kan ta evigheter i alla domstolar men man har ju i alla fall ström under tiden.
Har man dålig likviditet och har svårt att ligga ute med betalningarna så har det så klart negativa effekter att betala. En kommun har dock knappast dålig likviditet och dessutom innebär att inte betala också det negativa effekter - i de flesta fall betydligt mer negativa än att få ont om likvida medel (har man dålig likviditet är man ju dessutom körd om man förlorar en rättsprocess).

Jag tror resonemanget bakom att betala kan beskrivas på två sätt. Vill man vara lite elak rör det sig om ren prestige - vill man vara lite snällare handlar det om en markering. Man tycker det är så orimliga priser att man hellre låter dem kapa strömmen än att man betalar - på så sätt får man också uppmärksamhet i frågan.

Tyvärr går ju en kapad strömförsörjning ut mer över de enskilda kommuninvånarna som bokstavligt talat blir lämnade i mörkret än över kommuntjänstemännen som fattar beslutet.

J K Nilssons utläggning belyser någonting väldigt intressant. Styrman och Ekfors Energi agerar ju som typexempl på rättshaverister - med undantaget att de den här gången dessutom har makt bakom sina ord. Omvärlden svarar med att hade man bara skött sig hade man fått sympati, men nu har man själv satt sig i soppan - och rättshaveristen får ännu svårare att göra sin röst hörd och tar till än mer osympatiska åtgärder.

Komplexiteten ligger i att ett rättssamhälle inte bygger på sympati. Man skall inte behöva vara sympatisk för att ha rätt - men tyvärr blir den skrämmande effekten ändå så. Den som har välsmort munläder och kan bete sig trevligt kan ha gjort fel men ändå komma undan, medan den som inte kan tala för sig och beter sig vresigt och osympatiskt mycket väl kan ha gjort rätt från början, men sätts ändå dit. Personen känner sig kränkt eller förbigången och blir än mer vresig och än mer motvals, varpå myndigheterna svarar med att än mer behandla medborgaren med armbågen. Det i sin tur gör rättshaveristen ännu mer kränkt och krävandes upprättelse genom hårda ord och försök att överklaga beslut.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 19 november 2007, 21:59

Jo men har Styrman rätt i det här fallet, appropås rättsamhälle? Marknadsdomstolen avgjorde knappast fallet i den ena eller den andra riktningen, snarare lite "Goddag, Yxskaft", jag är mycket besviken. Man sköter sig inte heller snyggt gentemot andra kunder: Man höjer nätavgiften generellt och skyller på att kommunen vill processa om nätavgiften så man fördyrar för kommunmedborgarna, man vill vara en nagel i ögat på kommunen.

Dessutom skall Ekfors kraft tvångsförvaltas men ingen vill vara förvaltare p.g.a bristande samarbete ifrån Styrman. Har detta ett samband med avgiftshöjningen mot kommunen?

Kommunen har sett till att ha reservkraft då man inte vill betala nätavgiften. Det är ju det att acceptera då man inte vill betala.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 19 november 2007, 23:22

Grejen är att om det varit Vattenfall som höjt priset lika mycket, då hade kommunerna betalat utan vidare. Nu var det en vrångkorv med vissa rättshaveritendenser och ingen skall inbilla mig att det inte är det som ligger bakom. I vissa fall räcker det att vara moderat fritidspolitiker för att du skall "sättas åt" på många håll. Tro det eller ej, men jag har öron och ögon och vistas en hel del däruppe.

Bengt Pohjanen har jag delat måltid med mer än en gång - en man med karisma och ödmjukhet, bildad men mycket speciell och jag har hört honom själv berätta lite om sin barndom som sannerligen inte alltid var så ljus. Konflikter som uppkom i början av 1900-talet lever ibland kvar.

Mina svärföräldrar är ifrån norra Tornedalen och vi har stuga i en by däruppe och jag har hört och upplevt tillräckligt för att uttala mig i frågan som jag gör. Tiderna förändras men mycket lever också kvar.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 november 2007, 17:03

millgard skrev:I vissa fall räcker det att vara moderat fritidspolitiker för att du skall "sättas åt" på många håll.
Att man sätter partisymbolen bakom ett hakkors är väll tillräckligt för att man skall ta striden?

Vissa rättshaveritendenser?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 20 november 2007, 17:16

Enorma rättshaveritendenser skulle jag nog säga, men att vara rättshaverist är inte lagbrott och grund för trakasserier åt andra hållet. Det demokratiska samhället tillåter medborgarna att säga vad de vill inom vissa gränser, men tillåter inte att myndigheter behandlar medborgarna felaktigt.

Jag vill inte alls försvara Styrmans beteende, bara försöka belysa varför konflikten kanske innehåller mer än det som synts i tidningarna.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 november 2007, 18:22

Jag tycker att det inte är så mycket att belysa. Styrman vill ha mer pengar än vad kommunen är beredd att betala. Kommunen ger blanka den i att betala och tar konsekvenserna av det.

Den affären är ganska bra belyst. Det övriga är ett befogat frossande i hur en "stackars liten egenföretagare" klämms åt, inte bara av kronofogden utan även av energimyndigheten.

Har myndigheterna behandlat detta felaktigt?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 20 november 2007, 20:03

J.K Nilsson skrev:Jag tycker att det inte är så mycket att belysa. Styrman vill ha mer pengar än vad kommunen är beredd att betala. Kommunen ger blanka den i att betala och tar konsekvenserna av det.
Jo men det är ju i så fall väldigt ansvarslöst av kommunen att låta sina invånare knalla omkring i mörkret för att kommunen vägrar betala
J.K Nilsson skrev: Den affären är ganska bra belyst. Det övriga är ett befogat frossande i hur en "stackars liten egenföretagare" klämms åt, inte bara av kronofogden utan även av energimyndigheten.
Den vinklingen har jag inte upplevt men det kanske beroror på var man bor i landet hur striden redovisas. Så som jag har uppfattat rapporteringen så är energibolaget skurken som släcke gatubelysnineg så de stackars skolbarnen svävar i livsfara.

Återigen jag försvarar inte Styrman, jag vet för lite, men jag tycker det är väldigt klantigt agerat av kommunen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 20 november 2007, 21:40

J.K Nilsson skrev:Jag tycker att det inte är så mycket att belysa. Styrman vill ha mer pengar än vad kommunen är beredd att betala. Kommunen ger blanka den i att betala och tar konsekvenserna av det.
Det där är väl ändå inte riktigt sant. Nätbolaget höjde sina nätavgifter vilka kommunerna då inte betalade. När nätbolaget stängde av nätet drev kommunerna frågan till marknadsdomstolen trots att man rimligen förstod att nätbolaget hade rätten på sin sida - och hotade dessutom med att gå emot domen i marknadsdomstolen om den var ofördelaktig för kommunerna - allt medan kommuninvånarna i de berörda områdena fick vara utan ljus. Först nu, när dom har fallit och nätbolaget fått rätt är kommunen beredd att diskutera och ta konsekvenserna.

J.K Nilsson skrev:Den affären är ganska bra belyst. Det övriga är ett befogat frossande i hur en "stackars liten egenföretagare" klämms åt, inte bara av kronofogden utan även av energimyndigheten.

Har myndigheterna behandlat detta felaktigt?
Jag har bara följt affären vad gäller tvisten i marknadsdomstolen mellan kommunerna och nätbolaget - men jag tycker inte media haft något frossande kring någon "stackars liten egenföretagare", snarare som Bulldog skriver: tvärtom.

Men du kanske menar att det är vi här på forumet som frossar i hur Styrman klämts åt? Då skall du nog försöka läsa diskussionen en gång till.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 20 november 2007, 23:14

Wooster skrev:Jag har bara följt affären vad gäller tvisten i marknadsdomstolen mellan kommunerna och nätbolaget - men jag tycker inte media haft något frossande kring någon "stackars liten egenföretagare", snarare som Bulldog skriver: tvärtom.

Men du kanske menar att det är vi här på forumet som frossar i hur Styrman klämts åt? Då skall du nog försöka läsa diskussionen en gång till.
Beror på att jag konsumerar NSD och Norrbottens Kuriren. :P

Styrman försöker utmåla sig som "Stackars liten egenföretagare" men våran media vill inte riktigt gå med på det....

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 20 november 2007, 23:51

Jag tycker att det är ganska uppenbart att Styrman ger fullkomligt fan i hur han uppfattas utan han kör sitt race då han tycker att han har rätt från början.

Hela cirkusen med skatteskulder är precis samma sak - han betalar det han anser att han skall betala, sedan ger han fan i resten. Kronofogden kommer och gör utmätning, Styrman köper tillbaka allting på auktionen - senast cashade han upp 1,4 miljoner kontant för att köpa tillbaka utmätt gods och fastigheter.

Som Alfredsons svinaktige godsägare i "Den enfaldige mördaren":

"-Det är inte pengarna det handlar om, det är principen!"

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 20 november 2007, 23:58

Läs Styrman på hans blogg, intressant i ämnet.
Börjar med Sefastssonaffären och han fortsätter med "Sveriges största annonsblad, DN" osv.

http://mikaelstyrman.blogspot.com

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 21 november 2007, 10:43

J.K Nilsson skrev: Beror på att jag konsumerar NSD och Norrbottens Kuriren. :P

Styrman försöker utmåla sig som "Stackars liten egenföretagare" men våran media vill inte riktigt gå med på det....
Eftersom jag inte läser NSD och Norrbottens kuriren - hur ser medierapporteringen där uppe ut?

Först skriver du att man frossar i att en stackars företagare klämts åt, sedan att "våran media vill inte riktigt gå med på" Styrman som möjligen vill utmåla sig som en stackars småföretagare..

Det jag sett av nationella media handlar mest om att strömmen till gatubelysningen har klippts av en nätägare som vill ha bättre betalt av kommunen.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 21 november 2007, 20:16

Wooster skrev:Eftersom jag inte läser NSD och Norrbottens kuriren - hur ser medierapporteringen där uppe ut?
Ungefär som milgard beskriver. Man har synat mannen och inte missat att föreviga hans hakkorsros varje gång de dyker upp oavsett om det är på en husvägg eller på fordonsväggar.
http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=17570&arkiv=False
Wooster skrev:Först skriver du att man frossar i att en stackars företagare klämts åt, sedan att "våran media vill inte riktigt gå med på" Styrman som möjligen vill utmåla sig som en stackars småföretagare..
Misslyckat försök till ironi.... :P http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... yes#Ekfors
Wooster skrev:Det jag sett av nationella media handlar mest om att strömmen till gatubelysningen har klippts av en nätägare som vill ha bättre betalt av kommunen.
Ungefär det som är enklast att rapportera. Men: http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=75915&arkiv=False http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... yes#Ekfors

Inte ens Maud Olofsson lämnas i fred: http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... yes#Ekfors

Sök och du skall finna. Patron Styrman var en liknelse.....

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 21 november 2007, 22:42

Jag har kollat igenom JK´s länkar och det verkar som konflikten är mkt större än jag trodde. Verkar som om halva tidningarna handlar om Ekforskraft.
Denna länk är intressant:

http://www.kuriren.nu/debatt/artikel.as ... id=2551628

Jag blev förvånad över hur många som om inte stödjer Styrman så i alla fall tycker illa om kommunens agerande.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Gud välsigne Ekfors kraft

Inlägg av Ragnar Svedje » 3 december 2007, 21:52

Jag är helt på Ekfors kraft sida i detta ärende.

Ett litet privat företag blev mer än vad de s-dominerade kommunerna däruppe kunde tolerera.

Skriv svar