Amund skrev: Du verkar synnerligen påläst när det gäller detta krig, och jag ska inte bråka om kinas krigsmål mera men... Offentliggjorde verkligen kina sina krigsmål på krigets första dag?
Se bl.a.
Dagens Nyheter den 18 februari 1979 som innehöll den kinesiska deklarationen som sändes ut genom nyhetsbyrån
Xinhua. Där sades bl.a. att aktionen var begränsad och att avsikten var att lära Vietnam en läxa och att man inte ville ha en tumsbredd vietnamesisk mark.
Amund skrev:
Det verkar i så fall märkligt och borde inte i så fall vara en deklaration som speglade de verkliga avsikterna, de var kanske i sin blygsamhet avsedda att lugna Sovjetunionen?
Det är det man inte vet, alltså hur sovjetregeringen reagerat OM inte kineserna redan i förväg deklarerat att det var en begränsad aktion. Deklarationen kan alltså ha tjänat det syftet att hindra en sovjetisk överreaktion. Baksidan av det var att man förlorade fördelen att låta vietnameserna sväva i ovisshet om de kinesiska krigsmålen.
Amund skrev:
Jag finner även förlustsiffrorna en aning förbryllande. Skulle oerfarna kineser som likt ryssarna har en del reserver att ta till och därför kan utföra massanfall, ha så små förluster jämfört med de väl förberedda och krigsvana vietnameserna med bättre och modernare sovjetisk utrustning och 6000 rådgivare? Även om de kinesiska styrkorna har en större numerär har jag ändå svårt att tänka mig att anfallen var så väloljade att försvararna hade nära 3 gånger så stora förluster, fråga Clausewitz.

Även om förbekämpningen var kraftig så borde enligt all logik de anfallande ha de största förlusterna, särskilt med tanke på utrustning och erfarenhet och förberedelse. Vietnameserna hade byggt bunkrar, skydds och eldställningar och hinder, samt minerat tänkta framryckningsstråk som dessutom täcktes av granat och artilleriförband. Kan de vietnamesiska förlusterna även omfatta civila? Kan man lita på de kinesiska uppgifterna överhuvudtaget(eller de vietnamesiska heller för den delen)?
Jag får korrigera mig lite grann. De här siffrorna kommer alltså från den militära ledningen i sin rapport till centralkommittén. Uppgifterna lämnades muntligt till journalisten Per Axelsson. Jencks redovisar i sin artikel i
Asian Survey alla vid den tiden förekommande siffror. Jencks hänvisar till nyhetsbyråerna
Kyodo och
AFP samt Hongkong-tidningen
Guang Jiao Jing = Wide Angle och den kinesiska
Foreign Broadcast Information Service. Jencks anger följande:
Radio Hanoi: 45 000 döda och sårade kineser, inga uppgifter om vietnamesiska förluster
Den kinesiske vice stabschefen Wu Xiuquang: 50 000 döda och sårade vietnameser varav den övervägande delen var stupade. De kinesiska förlusterna uppgick till 20 000 dito varav mindre än hälften var stupade.
AFP (som hänvisar till en "pålitlig" kinesisk källa): Deng Xiaoping uppgav vid ett partimöte den 16 mars 1979 de vietnamesiska förlusterna till 37 000 döda, 7 000 sårade och 5 000 krigsfångar.
Andra kinesiska källor uppskattade förlusterna till ca 10 000 på båda sidor. Jencks slutsats är att de totala förlusterna på båda sidor uppgick till över 75 000.