Skrönor om vardagsförhållandena i östblocket

Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 2 april 2006, 20:21

Bulldog skrev:Jag var en del i Estland under -90 talet. Det berättades om att det var väldigt billigt att resa. Studenter åkte ofta tåg till olika delar av sovjetunionen på sina lov. Det var i princip gratis. Vidare åkte man till Moskva med ägg och andra jordbruks produkter som man sålde där. Sen köpte man elektronikvaror som man tog med sig hem och sålde i Estland. Såna resor var väldigt lönsamma. :)
Inte bara tåg, flyg var också billigt. Samma princip man flög till Moskva och sålde sina produkter på marknaden där priserna var högre.
En annan sak är betjäningen i butikerna, det fanns ofta två kassor. En där man betalade och en är man hämtade ut varan. Detta för undvika stöld och svinn, upenbarligen funkade det inte så bra.

Kan slutligen ge exempel på sovjetisk humor:
"Jag hörde ny söker ny kassörska"
"Nej vi söker två."

Skämtet är (som tydligen är glasklart) att det har försvunnit pengar från kassan och därför måste man anställa ännu en än bara för den avskedade, detta för att för att förhindra framtida stöld.

/Martin

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 2 april 2006, 22:07

Vodkan var ransonerad i Sovjetunionen iallafall, dom sista sovjetledarna hade det som sin käpphäst, mindre supande.
Donkeyman, nej, jag håller inte med om att sjukvården i Sovjetunionen skulle vara speciellt bra, protein rester inom pencilin gjorde t.ex många allergiska även emot bra preparat ifrån väst t.ex, sen fanns det andra länder inom Comecon som t.ex Ungern som var bra på optik, men generellt var sjukvården dålig. Kunskaperna inom naturkunskap och matematik var bra inom skolväsendet i Sovjetunionen, ekonomi kan man bara glömma som ämne, så kvalitén var blandad.
Jag har funderat lite på gamla DDR och nog kommit fram till att Sovjetunionen skötte det hela väldigt klumpigt, man höjde energipriserna drastiskt, men lät priserna på DDR´s produkter (optik, finmekanik) vara dom samma, det borde dom fattat
att det var vansinne och att folk inte kunde gå med på en sänkt levnadsstandard och därför började fly via Ungern, Jugoslavien.

varjag
Saknad medlem †

Om statsanställda metare - och stövlar

Inlägg av varjag » 3 april 2006, 01:17

Mycket, kanske det mesta - om det gamla kommunistblocket - är ju inte skrönor tyvärr, utan sanning.
Om Full Sysselsättning;
När man seglade uppför Oder till Szczecin på 50-60 talen, satt hundratals fiskare med spön längs flodbankarna
och även i ngn sorts 'standardekor' på Frisches Haff. Dom var statsanställda 'fiskare' som metade med krok och
brödbit för den egna brödbiten, som skulle levereras in till välbemannade fiskprocess-ställen här och där.
'fångar dom något..?' frågade jag lotsen. 'Solbränna' blev hans svar.

Polen c:a 1976; enorm varubrist och RANSONERINGSKORT införda för nästan allting utom födoämnen.
En vän - veterinär i Chestochowa - behövde gummistövlar, omöjliga att uppdriva. Till slut - hittades ett parti
röda....men alla var vänsterstövlar. I utlokaliserings och sysselsättningssyfte - fanns en annan fabrik som tillverkade
högerstövlarna. Veterinären klafsade omkring i ett halvår med två röda vänsterstövlar - innan höger ditto's blev
tillgängliga. Bara det att högerstövlarna - var svarta! Planhushållningens problem.... :roll:, Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 3 april 2006, 01:47

En gammal klassiker är att det man skulle producera mättes i mängden ton, inte i kvalitet eller antal.
Vissa spikfabriker producerade mkt mer än andra och fick stjärnutmärkelser av Stalin. Dock vägde varje spik där flera ton styck.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 3 april 2006, 02:07

Bagheera skrev:En gammal klassiker är att det man skulle producera mättes i mängden ton, inte i kvalitet eller antal.
Vissa spikfabriker producerade mkt mer än andra och fick stjärnutmärkelser av Stalin. Dock vägde varje spik där flera ton styck.
Det är dock ingen skröna, däremot vägde inte varje spik flera ton, men en sådan karikatyrbild fanns...och den kom sig just av detta förhållande. Gjutjärnssängar var så tunga att de åkte igenom golvet i lägenheterna.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 3 april 2006, 08:43

Det vore ju roligt om vi kunde försöka hitta lite skrönor och inte bara försöka avslöja hur hemsk kommunismen var. Hur var det egentligen med vodkapriset exempelvis, var det billigare än mjölk?

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 3 april 2006, 08:55

LasseMaja skrev:Det vore ju roligt om vi kunde försöka hitta lite skrönor och inte bara försöka avslöja hur hemsk kommunismen var.
Allmänt hemska saker kan vi ju skippa, fast kul saker som det med brödet vill jag definitivt höra med av.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 3 april 2006, 09:17

Vodkan var ransonerad så den officiella priset var lågt och man fick köa långa stunder för att få sin flaska, så vodka var en sorts "inofficiell" valuta. "Jag behöver tegelsten till sommarhuset, går det att fixa", "Jodå, kostar 3 flaskor vodka", sen så körde man bort "kasserade" tegelstenar.

Användarvisningsbild
anthos
Medlem

Inlägg av anthos » 3 april 2006, 10:33

Hans skrev:Skrönorna är många och dessvärre ofta sanna.

I sammanhanget får inte glömmas bort hur banditregimerna inte tvekade att mörda avfällingar med de mest fantasifulla metoder. En bulgarisk avhoppare mördades med en förgiftad paraplyspets i London. Terrorn de lyckades utöva mot sina egna hemma får vi nog aldrig reda på omfattningen av men gossarna i KGB, STASI o.s.v. tvekade inte.

Bästa jämförelsen för hur väl det fungerade är att jämföra Östtyskland och Västtyskland som 1945 startade med ungefär samma förutsättningar. Redan efter 16 år är kommunisterna tvingade att inhägna den egna befolkningen med den "antifacistiska skyddsvallen" :roll: och vi kan jämföra de två staterna då Östtyskland imploderade.

Sist men inte minst kan vi ju jämföra de två delarna av en annan stat som delades - Korea.

MVH

Hans
Jag tycker inte att man kan bunta ihop alla kommunist-stater och behandla dom som sådana, kommuniststater och inget annat, det vore som att jämföra Sverige och USA, kapitalist-stater, men som vi vet är det ju stor skillnad.
Likadant är det stor skillnad mellan Nordkoreas kommunistm och Kubas och andras...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 3 april 2006, 11:41

anthos skrev:Jag tycker inte att man kan bunta ihop alla kommunist-stater och behandla dom som sådana, kommuniststater och inget annat, det vore som att jämföra Sverige och USA, kapitalist-stater, men som vi vet är det ju stor skillnad.
Likadant är det stor skillnad mellan Nordkoreas kommunistm och Kubas och andras...
Den diskussionen skulle nog snabbt hamna utanför forumets regler så jag hoppas du förstår varför jag avstår från att svara.

Så, åter till skrönorna - är det någon här som har läst Scenes from the Bathhouse : And Other Stories of Communist Russia av Mikhail Zoshchenko?

Kanske inte en skröna men fortfarande intressant - har det sagst något mer om Cats Falck på sista tiden?
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_6227110.asp

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Köerna och varorna i Sovjetunionen

Inlägg av varjag » 3 april 2006, 14:25

Varuutbudet - av industri/konsumptions-varor, var dåligt med brister nästan överallt. Speciellt utanför
'Central Moskva' - där alla godbitar först distribuerades - och sedan i allt tunnare ringar ju längre bort
från 'centralen' man bodde. Den 'lilla nätkassen' som bekvämt kunde knycklas ihop i en ficka - bars av
de flesta. Fick man syn på en betydde det att något begärligt fanns till salu - och nätkassen
kunde komma till bra pass, så man köade ofta - förfrågande andra VAD det fanns till salu i kön.

Den sovjetiska industrins produkter - var ofta av varierande, eller dålig kvalité - inte sällan beroende
på NÄR de tillverkats. Inom varje fabriks produktionsplan gällde normen - som oftast var
månadsbaserad. Normen måste uppnås - men enligt de sovjetiska arbetarnas egen 'norm' om sin
situation ('dom låtsas betala oss - vi låtsas arbeta') var det ingen brådska mellan den 1:a och den 15:e i
månaden ('man har tid göra bra grejor...'). Men omkring den 25:e - och långt under 'normen' blev det
bråttom. Bråttom - kallades för Szhturm. Oavsett kvalitén - gällde det att spotta fram 'normen'.
För klargöra Szhturm - och tillfredsställa Lasse-Majas behov av skrönor drar jag denna - ur sovjetiskt
ursprung;

Nygifta Ivan kommer allt senare hem till Svetlana varenda kväll i slutet på smekmånaden....
Varför Ivan - älskar du mig inte längre?
Det är Szhturm.........
Men VAD är Szhturm?
Tja - det är ungefär som om jag kom hem och lovade dig tre orgasmer på en kväll -
....och du - lovar mig fyra......
fast vi bägge vet att ingen orkar med mera än en.....

Varjag

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 3 april 2006, 15:55

Polen c:a 1976; enorm varubrist och RANSONERINGSKORT införda för nästan allting utom födoämnen.
En vän - veterinär i Chestochowa - behövde gummistövlar, omöjliga att uppdriva. Till slut - hittades ett parti
röda....men alla var vänsterstövlar. I utlokaliserings och sysselsättningssyfte - fanns en annan fabrik som tillverkade
högerstövlarna. Veterinären klafsade omkring i ett halvår med två röda vänsterstövlar - innan höger ditto's blev
tillgängliga. Bara det att högerstövlarna - var svarta! Planhushållningens problem.... Rolling Eyes, Varjag
Det där skulle jag ta med en nypa salt.

Dylika historier i Polen är ett sätt att förlöjliga den avskydda kommunistiska regimen, med rätta visserligen men jag tar alla sådana historier som mina polska släktingar berättar med en enorm nypa salt.

Användarvisningsbild
Harald Tandlös
Medlem

Skrönor

Inlägg av Harald Tandlös » 3 april 2006, 17:08

stanislav skrev:
röda....men alla var vänsterstövlar....
Det där skulle jag ta med en nypa salt.

Dylika historier i Polen är ett sätt att förlöjliga den avskydda kommunistiska regimen, med rätta visserligen men jag tar alla sådana historier som mina polska släktingar berättar med en enorm nypa salt.
Nja nu handlade tråden om skrönor kring kommunismen och en skröna behöver ju inte nödvändigtvis vara sann

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 april 2006, 21:07

anthos skrev:Jag tycker inte att man kan bunta ihop alla kommunist-stater och behandla dom som sådana, kommuniststater och inget annat, det vore som att jämföra Sverige och USA, kapitalist-stater, men som vi vet är det ju stor skillnad.
Självfallet kan man inte bunta ihop alla kommuniststater och/eller -rörelser, det är ju direkt dumt om man har några som helst anspråk på historisk korrekthet. Men det är inte den här trådens uppgift att säga varken bu eller bä i den frågan så vi avstår från att diskutera det här. Låt oss kort säga att vi struntar i nyanser här och avhandlar "östsfären" eller liknande term. :)

Mvh Petter

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 4 april 2006, 11:37

Nja nu handlade tråden om skrönor kring kommunismen och en skröna behöver ju inte nödvändigtvis vara sann
Jasså, det menar du inte :wink:

Nu råkar det vara så att varjag skrev:
Mycket, kanske det mesta - om det gamla kommunistblocket - är ju inte skrönor tyvärr, utan sanning.
Om Full Sysselsättning;
Men han kanske bara avsåg just den första berättelsen om sysselsättning och inte den om stövlar. I så fall är allt glasklart.

Artur

Skriv svar