Missbrukande politiker

Kropotkin
Medlem

Inlägg av Kropotkin » 7 december 2004, 15:19

Är la inte konstigt att du inte får ut så mycket äldre information från mediearkivet.se då - om jag inte fullständigt misstar mig - inte har några artiklar före 1987.

För korruption i det offentliga så skrevs det en doktoravhandling om det för ett par år sedan av en Staffan Andersson med titlen Corruption in Sweden. Nu har inte jag läst mer än baksidan, men om du vill ha lite perspektiv och teori samt även vissa kompartioner så kanske den är intressant.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 december 2004, 15:21

Varjag skrev;
Politik sägs vara världens näst äldsta yrke. Jag har kommit till insikt om att det har stora likheter med världens äldsta......
Jägare menar du då?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 7 december 2004, 15:21

Hexmaster skrev:Hon använde regeringens kontokort för privata utgifter - taxi, resor, diverse inköp. Minns inte hur mycket pengar det var, 50.000? Att hon nämnde just chokladen i en presskonferens var givetvis ett knep för att få det att framstå som något obetydligare än så, något som uppenbarligen lyckats...
Har du någon källa på detta påstående?

Jag läste på just detta ganska noga för nått år sen och hittade bara att hon använt kortet för köp av en Toblerone en banan och ett mindre kontantuttag (under 500Kr).

Den som skrek högst när affären drogs upp var Per Unckel som när han granskades saknade kvitton för utlägg på 60.000 Kr. Kanske blandade du ihop det?

Rätt mig gärna om jag har fel då jag är rätt intresserad, men bifoga gärna lite fakta.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 7 december 2004, 15:28

affe skrev:
tyskaorden skrev: Riktigt långt tillbaka (1930-talet) har vi ju statsminister Carl Gustaf Ekman. Han var ledare för frisinnade folkpartiet och statsminister i två omgångar 1. 7 juni 1926 till 2 dec. 1928 och 2. 7 juni 1930 till 6 augusti 1932. Ekman tvingades avgå sedan det uppdagats att han å partiets vägnar mottagit stora penningbelopp från Ivar Kreuger. Ekman förnekade att så var fallet men tvingades att avgå och hans parti sammanslogs drygt två år senare med liberalerna till Folkpartiet. Han avled i Stockholm den 15 juni 1945.

//MK
Mmm, Ekmanaffären är intressant eftersom den knyter än en ännu större "affär", dvs. Kreugeraffären, både den kring Ivar och sedemera den kring Torsten - just Torsten Kreuger affären uppvisar ju en häpnansväckande mängde mer eller mindre korrupta politiker/poliser/jurister/näringlsivsmänniskor, väl värd att titta närmare på för den som gillar riktigt smaskiga konspirationsteorier och vill få in insyn i människors småaktighet...
Sen kan man fråga sig om det verkligen var så att Ekman faktiskt tog emot pengarna eller om det bara var en snygg (elere osnygg) kupp för att bli av med den borgerliga ministären, finns en del indicier som tyder på att det faktiskt kunde vara så att Ekman talade sanning...

/a
Jo det finns nog en hel del att nysta i där. Kreuger lär för övrigt ha varit frikostig givare till samtliga övriga partier förutom kommunisterna!

//MK

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 december 2004, 15:36

Jag skulle nog säga att Ekman-affären är en av de största under 1900-talet, vilket flera har talat om. Det intressanta som jag ser det är att det fick stora politiska efterverkningar, jag minns inte exakt hur skeendet var, men det liberala partiet blev ju ett igen strax efter Ekman-affären, vilket SAP:s valseger iofs hjälpte till med.

/Robert

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 7 december 2004, 15:37

tyskaorden skrev: Jo det finns nog en hel del att nysta i där. Kreuger lär för övrigt ha varit frikostig givare till samtliga övriga partier förutom kommunisterna!

//MK

Jo fast det finns lite halflummiga "bevis"/indicier som pekar på att han gav pengar till Nils Flyg...

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 7 december 2004, 16:16

Det finns ju anekdoter om hög moral också
Ett slående exempel är hur Aina, Tage Erlanders hustru, vid makens bortgång gick upp till Regeringskansliet och lämnade tillbaka makens pennor på vilka det stod "Tillhör statsverket"
från http://www.riksdagen.se/debatt/motioner ... d=GS02K394

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 december 2004, 17:57

Orlando skrev:Har du någon källa på detta påstående?
Bara mitt eget minne tyvärr :| men det är ju lätt att kolla - trodde jag... Med allt som skrivits om det hela så är det märkvärdigt lite siffror. Till slut hittade jag den här, har inte lyckats få reda på något om skribenten men vid ett hastigt påseende verkar den inte helt oseriös. Eftersom den ligger på Passagen så får ni dessutom en kontroll av att era popup-dödare funkar, utan extra kostnad.

http://hem.passagen.se/neige/Ant/sahlin.html
Skadans storlek är svår att uppskatta, men en snabb sammanläggning av alla privata inköp hamnar runt 70.000 Kr. Detta är dock inte en rättvisande bild, då varje post betalts för sig efter fakturering.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 7 december 2004, 18:59

Hexmaster skrev:Bara mitt eget minne tyvärr :| men det är ju lätt att kolla - trodde jag... Med allt som skrivits om det hela så är det märkvärdigt lite siffror. Till slut hittade jag den här, har inte lyckats få reda på något om skribenten men vid ett hastigt påseende verkar den inte helt oseriös. Eftersom den ligger på Passagen så får ni dessutom en kontroll av att era popup-dödare funkar, utan extra kostnad.

http://hem.passagen.se/neige/Ant/sahlin.html
Skadans storlek är svår att uppskatta, men en snabb sammanläggning av alla privata inköp hamnar runt 70.000 Kr. Detta är dock inte en rättvisande bild, då varje post betalts för sig efter fakturering.
Jag har läst sidan förut och litar på den. Men 70.000Kr är ju den totala upskattningen för privata inköp på kortet. Dessa skall av vad jag läst till mig varit betala innan granskningen gjordes. Det som återstod var det jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Mona förklarades oskyldig till "Trolöshet mot huvudman" och de andra åtalspunkterna.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 december 2004, 11:49

Robert Sköld skrev:Varjag skrev;
Politik sägs vara världens näst äldsta yrke. Jag har kommit till insikt om att det har stora likheter med världens äldsta......
Jägare menar du då?

/Robert Sköld
Robert, vadå - jägare? Brorsan har jagat i fyra decennier - men förklarar, Jägarförbundets ukaser till trots - att jakten varit en hobby sedan långt före Hedenhös. Jag tog kanske i lite väl hårt med mitt citat och egentligen gäller det inte Sverige som 'första frågan' avsåg, utan mina erfarenheter utanför fosterlandet. Svensk politik och civilförvaltings utflykter i korruption - rör sig ju om skrattretande petitesser jämfört med vad som pågått/pågår och tas som självklarheter på många håll. Jag vet inte hur landet ligger sedan, say 1990 - men dessförinnan var det p.g.a. de svenska skattemyndigheternas oerhörda makt ganska svårt att omsätta korruptionsmedel i reella värden eller lyxkonsumption utan att 'väcka intresse'. Jag är säker på att denna faktor under många efterkrigsår tjänat att hålla di svenske på den smala vägen, ett tillstånd som väckt avund på flera håll.

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 8 december 2004, 13:38

varjag skrev:
Robert Sköld skrev:Varjag skrev;
Robert Sköld citerar i själva verket en sk "oneliner" av Ronald Reagan.
mvh
Hasse L

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 8 december 2004, 13:51

"Politics is supposed to be the second-oldest profession. I have come to realize that it bears a very close resemblance to the first."

http://politicalhumor.about.com/cs/quot ... quotes.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 december 2004, 17:20

Gör jag Hans? :)

JAg syftade snarare på en annan sak. Antog att du syftade på prostitution som världens äldsta yrke Varjag, och då försökte jag vara lite spetsfundig tillbaka.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 december 2004, 17:24

Orlando skrev:
Hexmaster skrev:Hon använde regeringens kontokort för privata utgifter - taxi, resor, diverse inköp. Minns inte hur mycket pengar det var, 50.000? Att hon nämnde just chokladen i en presskonferens var givetvis ett knep för att få det att framstå som något obetydligare än så, något som uppenbarligen lyckats...
Har du någon källa på detta påstående?

Jag läste på just detta ganska noga för nått år sen och hittade bara att hon använt kortet för köp av en Toblerone en banan och ett mindre kontantuttag (under 500Kr).

Den som skrek högst när affären drogs upp var Per Unckel som när han granskades saknade kvitton för utlägg på 60.000 Kr. Kanske blandade du ihop det?

Rätt mig gärna om jag har fel då jag är rätt intresserad, men bifoga gärna lite fakta.
Hon hade dessutom ett antal obetalda parkeringsböter på en inte alltför oansenlig summa.
:)

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 8 december 2004, 17:45

Robert Sköld skrev:Gör jag Hans? :)

JAg syftade snarare på en annan sak. Antog att du syftade på prostitution som världens äldsta yrke Varjag, och då försökte jag vara lite spetsfundig tillbaka.

/Robert Sköld
Spetsfundigheter och ironi är inte kul.
*
*
*
Var jag allvarlig eller ironisk nu?

/a

Skriv svar