Var bara en reflektion från mig (all utveckling har ju en baksida) och jag ägnar överhuvudtaget mig ej åt någon slags "argumentation". Tror det är nyttigt att vi byter perspektiv ibland så ej blir så hemmablinda. Här i västvärlden har nyheten fått stor uppmärksamhet (och positivt omdöme).tryggve skrev:Jag förstår nog din poäng, men det är ju inte så att dessa pengar oavkortat hade gått till att bekämpa fattigdom i U-länder om de nu inte hade använts till detta projekt.Det är ju ett privat projekt med syfte att tjäna pengar. Det konsumerar knappast mer tillgångar eller är värre för miljön än vilken satellituppskjutning som heltst. Snarare är väl det fasta bränslet i en del raketer bra mycket värre för miljön.zjukov skrev:Jag försvarar inte heller kapplöpningen under kalla kriget. Inte heller påstår jag att chatertursimen ej är ett stort miljöhot. Överhuvudtaget är det ett dilemma att människor i allmännhet (där det fö inte är någon skillnad på medelsvenson och en dollarmiljonär) rastlösa drift att uppleva och se så mycket som möjligt under så kort tid (eller konsumera mtrl tillgångar). Med risk för att kallas ekofacsist (eller ekokommunist) så tror jag denna diskussion är en ödesfråga för hela mänkligheten. De privata rymdäventyren är endast ett (osmakligt) tecken i tiden, men visst växter de i omfång (antalet dollarmiljonärer ökar ju stadigt) så bör ju de flesta inse att det är ett problem.
Som sagt, jag förstår din poäng, men jag vet inte om argumenten håller (i mina ögon)
Tycker frågan innehåller både en etisk/moralisk dimmension och en samt en politisk/ekonomisk. Vad har vi för rättigheter att hindra majoriteten av jordens befolkning att få en ökad levnadsstandard som åtminstone vill likna något av det vanligt folk har här i väst, med argument som "resurserna räcker ej till, vi måste tänka på miljön". Vi kanske ska vända på problemet: Det kanske är ett fåtal som överutnyttjar jordens resurer på fattigt folks (de har ju ej fått pengarna genom en slump utan verkar i ett system som systematiskt berikar de som redan har, vilka kan leva gott på andras arbete) bekostnad och på framtida generationers.