Cubakrisen kunde ha lett till ett 3:e vk?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 31 maj 2004, 21:29

Fiskebat skrev: ...men jag menade bara om nån visste om Kuba verkligen stavades med "K"
Enligt NE stavas det faktiskt med C (Uppslagsord "Kuba" hänvisar till "Cuba").

Vad gäller originalfrågan så är svaret nej. Det fanns ingenting att föra krig om, ingen vettig arena att föra krig på och det var ett krig som inte gick att vinna. Positionsspelet var helt och hållet politiskt rävspel och markeringar inför resten av världen, när det väl kom till kritan förhöll sig båda parter defensiva och kom med innovativa förslag som skickade över bollen (exempelvis "karantän"-proklameringen).

/Forsberg

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 juni 2004, 15:54

Personligen ser jag Kubakrisen som något överdriven vad gäller kärnvapenhotet, om vi nu ska tala om en konflikt som - kunde - ha lett till en riktigt otrevlig situation så var det isf Koreakriget.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 10 juni 2004, 14:27

Personligen gillar jag denna version av kubakrisen:

http://web.sysrq.no/unsolo/Hassan/hassa ... krisen.mp3

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 10 juni 2004, 14:58

Har alltid funderat lite över "varför" det var "fel" av ryssarna att sätta kärnvapen på Cuba, amrekanaran hadde gjort en liknande sak i Turkiet?

Förstår att amrekanarna inte gillade det, aj nu kanske ryssarna kan förstöra oss yterligare en gång till i ett kärnvapen krig.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 10 juni 2004, 15:56

Ja77 skrev:Förstår att amrekanarna inte gillade det, aj nu kanske ryssarna kan förstöra oss yterligare en gång till i ett kärnvapen krig.
Har jag missat något? Vad jag vet har aldrig Amerika förstörts i ett kärnvapenkrig.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 10 juni 2004, 18:22

De jag menade varför reagerade USA våldsamt, ryssland kunde väll endå förstöra USA utan cuba, som att ha ytterligare en pistol riktad mot huvudet... (nu utgår jag ifrån att man inte kan vinna ett fullskaligt kärnvapenkrig)

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 11 juni 2004, 01:18

Ja77 skrev:De jag menade varför reagerade USA våldsamt, ryssland kunde väll endå förstöra USA utan cuba, som att ha ytterligare en pistol riktad mot huvudet... (nu utgår jag ifrån att man inte kan vinna ett fullskaligt kärnvapenkrig)
Men robotar som avfyras från kuba mot tex Washington D.C och New York har relativ kort väg att färdas - överraskningseffekten blir därmed mycket stor :? :D :wink: .

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 juni 2004, 10:23

KA skrev:
Ja77 skrev:De jag menade varför reagerade USA våldsamt, ryssland kunde väll endå förstöra USA utan cuba, som att ha ytterligare en pistol riktad mot huvudet... (nu utgår jag ifrån att man inte kan vinna ett fullskaligt kärnvapenkrig)
Men robotar som avfyras från kuba mot tex Washington D.C och New York har relativ kort väg att färdas - överraskningseffekten blir därmed mycket stor :? :D :wink: .
...Vilket inte skulle hindrat ett fullskaligt motanfall från (det likaledes närliggande) Turkiet, ICBM:s och flygvapnets B-52:or.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 11 juni 2004, 12:01

...Vilket inte skulle hindrat ett fullskaligt motanfall från (det likaledes närliggande) Turkiet, ICBM:s och flygvapnets B-52:or.
Men får man för kort förvarning så kan man bli "tagen på sängen" - presidenten och andra viktiga personer mm kanske inte skulle hinna evakueras......

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 juni 2004, 12:33

KA skrev:
Men får man för kort förvarning så kan man bli "tagen på sängen" - presidenten och andra viktiga personer mm kanske inte skulle hinna evakueras......
Det hade man ju föreskrifter för för att slippa bry sig om sådana trivialiteter. Slås kommandostrukturen ut så är det bara att avfyra allting och sedan luta sig tillbaka och njuta av hämnden... eller möjligen Atomvintern.

Skriv svar