Vietnamkriget
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Antagligen för att det låter så bra att påstå att FNL lastade ut USA i samband med intåget i Saigon. Varför vet jag inte för det borde väl låta lika bra med att FNL tvingade ut USA redan i mars 73.mattep74 skrev:varför säga att USA var med till slutet. 73 slöt ju USA fred i Paris och drog sig ur. Det var därför Nords blixtkrig fungerade 75 för att inga B52or dök upp och förintade pansarkolonerna.
Jag trodde själv i många år att det var ett slags "slaget om Berlin" anno 1975, där de Amerikanska styrkorna tills sist hoppade på en helikopter och stack.
Kan ju tillägga att mina föräldrar inte var speciellt roade av den bild som media levererade i samband med 30 års minnet. Ingenstans talades det om de protester som förekom i USA (vad jag kunde se) och som i lika stor grad bidrog till krigets slut. De utryckte en viss oro för att unga idag kunde tro att alla Amerikaner var för kriget. Samt att man fick intrycket att det var Vietnam tillsammans med den Svenska FNL-rörelsen som ensamt fick ett slut på kriget.
Själv försökte jag komma på vad jag själv kunde minnas av tiden men jag är osäker på om inte minnena är kontaminerade med alla filmsekvenser man sett efteråt (likadant med ambassad dramat i Sthlm), en vanlig åkomma i TV-åldern. Däremot har jag kvar alla kopior på protestteckningar som jag skickade till President Nixon. Och sedan har jag ett starkt minne av att smygit upp efter läggdags och tittat på en nyhetssekvens där B-52 öppnar sina bombluckor och ser bomberna strilla ut som ett pärlband. Sedan får jag världens skällning av morsan för att jag fortfarande är uppe.
Sonderling
Tack vare mina föräldrar vet jag hur Vietnamkriget slutade då de prenumererade på den gamla aktuellt serien mellan 1970 och 1990 där olika nyheter under två år mellan oktober och september presenterades. Jag läste ofta om den isländska vulkanen 1973 och alla OS. När jag blev lite äldre så läste jag mycket om SydVietnams fall 1975 där en omgruppering av en elitdivision startade en kedjereaktion som slutade i Saigons fall
Har man lirat conflict i Vietnam till C64an kan man ju spela Nords första pansaranfall som dock stoppades av jänkarnas flyg runt 72-73
Har man lirat conflict i Vietnam till C64an kan man ju spela Nords första pansaranfall som dock stoppades av jänkarnas flyg runt 72-73
-
Carl-Fredrik_Walen
- Ny medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
-
Carl-Fredrik_Walen
- Ny medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Tja, Wikipediaär ju alltid informativt. Annars kan man kanske hitta något på NE.se (om man har tillgång till skolans eller bibliotekets datorer exempelvis).
Mvh -Dan
Mvh -Dan
Hippies på den tiden - såg väl inte mycket genom all marihuana-röken. Deras kult sammanföll/var kongruent med(?) de s.k. 'Peaceniks' och var emot allt krigande av alla orsaker. En behjärtansvärd ståndpunkt - ivrigt påhejad av det s.k. 'Flower-People' - som delade ut blommor mot krigandet och stack blomstjälkar i soldaternas gevärspipor när de kom åt. 'Perspektiv'?......de flesta var ungdomar och inte så unga, 'ungdomar' på 'foodstamps och understöd' - förutom att kräva mera understöd för sin (mest) arbetsfria tillvaro - till vilken 'den eviga freden' skulle frigöra pengar, saknade dom fokusering. Tio år senare hade dom alla växt upp - skaffat barn, jobb, huslån och åtaganden som - i likhet med alla generationer före och efter dem - lämnat revolutioner till de unga....VarjagCarl-Fredrik_Walen skrev:Jag menar att jag undrar hur hippies såg på kriget och om det finns någon bra sida om just deras perspektiv..
- sonderling
- Stödjande medlem 2021