Skrönor om vardagsförhållandena i östblocket

Skriv svar
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Re: Skrönor om vardagsförhållandena i östblocket

Inlägg av NIL » 25 maj 2009, 10:27

Rolig tråd, tack till Hexmaster som plockade fram den efter tre år i malpåse.

Mina bidrag är:
1. Vid ett vänortsutbyte i Sovjetunionen kunde en Svensk agronom konstatera att om de avkastningssiffror som redovisades för en jordplätt stämde så kunde sovjeterna odla kålrötter i tre lager utanpå varandra.

2. Polacker (förlåt Artur mfl) åkte till sverige för att avsiktligen torska för rattfylla, betald semester i fängelset samt västvaluta på fickan när man åkte hem.

3. Idrottslag från öst gjorde sig kända för sina långa fingrar, t o m sanitetsporslin försvann från idrottsanläggningar efter vissa evenemang.

Skrönvarning på allt ovanstående.

Slutligen en sanning:
Jag besökte Sovjetunionen nyåret '87/'88, jag var hyfsat nykter vid inpassagen och kunde konstatera att det var personal ur Röda Armén som skötte gränskontrollen. Detta faktum kan ni slå i skallen på messerschmitten som vid filmtittande utbrister:

- " Fan vad overkligt, dom där tillhör ju armén...det var KGB's gränstrupper som skötte gränsskyddet å dom hade blåååa kragspeglar!"
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 maj 2009, 14:46

Såväl tvåan (kanske mest den?) som trean skulle jag jämföra med Klintberg. De låter precis som hans område.
NIL skrev:"Fan vad overkligt, dom där tillhör ju armén...det var KGB's gränstrupper som skötte gränsskyddet å dom hade blåååa kragspeglar!"
Jag har ingen aaaning om vad du syftar på. :D

CJvR
Medlem

Inlägg av CJvR » 6 juli 2009, 12:35

Polisen i Landskrona hade tidigare ett litet utbytes program med Polisen i Stettin som resulterade i en hel del festliga historier. Bland annat de höga Polska polischefernas plundring av AGA-Favörs plastkassar, att ha plastkassar var tydligen en stor status symbol som visade på att man hade förbindelser. En smått förbryllad butikschef kommenterade händelsen med "Ja ja, vi får väl göra reklam i Polen då".

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 juli 2009, 13:19

Plastkassar och för sovjets del - nätkassar - var väl en del av 'systemet'. Lätta att ha i fickan - och fick man syn på en kö. Kanske det fanns något köpvärt i änden på den...då en kasse kunde behövas :D . Homo Sovieticus anpassade sig till verkligheten, Varjag

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 10 juli 2009, 17:33

varjag skrev:Plastkassar och för sovjets del - nätkassar - var väl en del av 'systemet'. Lätta att ha i fickan - och fick man syn på en kö. Kanske det fanns något köpvärt i änden på den...då en kasse kunde behövas :D . Homo Sovieticus anpassade sig till verkligheten, Varjag
Plast var en bristvara i Sovjetunionen, och synbarligen hade plastkassar och emballage ett visst värde på byteshandelsmarknaden där. En f.d. kollega har byggt en hel mellanvägg hemma, av ryska bräder. Dessa fick hon, när bolaget hon jobbade för fick en reklamation från Sovjetunionen. Varorna som hade packats i vanlig plast, hade returnerats till fabriken i Finland, i stadiga packlårar. Förmodligen minst tio gånger dyrare än originalförpackningarna. 8O

/G:son

Axial
Medlem

Re:

Inlägg av Axial » 15 juli 2009, 13:59

Martin Lundvall skrev:Något jag har hört är att man använde vodka som spolarvätska just för att vodkan var billigare och lättare att få tag på.

/Martin
Apropå bilar så har jag hört två skrönor som de mer kunniga gärna får bekräfta/dementera:

1) Torkarblad var en så stor bristvara i Sovjetunionen att den som ägde en bil var tvungen att ta med sig torkarbladen hem över natten, annars blev de stulna. Låter inte helt otroligt i mina öron eftersom just gummi brukar vara en av de varor som det blir brist på först.

2) Leveranstiden för en trabant i Östtyskland var 15 år, men man kunde å andra sidan ange vilket datum (15 år framåt) som bilen skulle levereras. Det klassiska skämtet är ju att en östtysk beställer en trabant och får veta att den kommer att levereras om 15 år. Han frågar då om leveransen kommer att ske på förmiddagen eller eftermiddagen och får svaret "på eftermiddagen". "Bra" svarar då östtysken, "för på förmiddagen har rörmokaren lovat att komma".

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Re:

Inlägg av millgard » 15 juli 2009, 22:37

Axial skrev: en östtysk beställer en trabant och får veta att den kommer att levereras om 15 år. Han frågar då om leveransen kommer att ske på förmiddagen eller eftermiddagen och får svaret "på eftermiddagen". "Bra" svarar då östtysken, "för på förmiddagen har rörmokaren lovat att komma".
:lol: :lol: :lol:

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 juli 2009, 12:05

"Bra" svarar då östtysken, "för på förmiddagen har rörmokaren lovat att komma".
Tack Axial - for Dagens Goda Skratt!

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 29 juli 2009, 12:50

Angående plastpåsar så var ju detta något som man, när de blivit smutsiga, tvättade och hängde på tork för att kunna använda igen. Åtskilliga år in på självständigheten kunde man i Lettland se hur damerna kombinerade handväskan med en plastpåse. Numera är det modet över och plastpåsen befinner sig i handväskan.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 1 augusti 2009, 21:22

Jag vet inte om det är direkt korrelerat men i till exempel Ryssland så kan man se många som bär på "finare" kassar, Boss är ett exempel. Man kan till och med köpa dem i lösvikt. Det kan ju också vara så att vissa kassar har bättre kvalitet än andra.

/Martin

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 2 augusti 2009, 06:24

Martin,

definitivt är det ett resultat av den tidigare kulturen. En plastpåse är ju ett uttryck för ens personlighet. Jag minns själv hur min fru tidigare i Riga på marknaden gick runt bland tanterna som sålde plastpåsar styckvis för att hitta den som hon mest uppskattade. En vanlig plastpåse dög inte.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 2 augusti 2009, 13:55

pandersson2 skrev:Angående plastpåsar så var ju detta något som man, när de blivit smutsiga, tvättade och hängde på tork för att kunna använda igen.
Jag kommer ihåg att man såg detta även i Sverige när jag var liten på 1980-talet. Hos vissa personer hängde plastförpackningar (ofta brödpåsar) på tork. Jag tror inte att jag då riktigt förstod varför de hade hängt upp plastpåsar på detta sätt, men det måste ha varit av samma skäl som i Östeuropa.

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inlägg av Westrobothnian » 2 augusti 2009, 22:02

a81 skrev: Hos vissa personer hängde plastförpackningar (ofta brödpåsar) på tork. Jag tror inte att jag då riktigt förstod varför de hade hängt upp plastpåsar på detta sätt, men det måste ha varit av samma skäl som i Östeuropa.
Onekligen off topic men... Det här är något som äldre personer fortfarande ägnar sig åt i dag, i Sverige, i verkligheten. Ämnet är lite känsligt, och beteendet inte helt rationellt - möjligen sammanhängande med åldersrelaterade funktionsförändringar i högre hjärnfunktioner. Flera av mina äldre släktingar har sparat på plastpåsar av alla sorter, repstumpar och bregott-förpackningar mm. Vid förfrågan har svaret varit att de -"är bra att ha" - trots att hela garderober och skåp fyllts.

Grundorsaken är dock antagligen den samma som i gamla Östeuropa - knapphet och/eller förberedelser inför sådan. I ett samhälle där mycket säljs i lösvikt är det onekligen praktiskt att ha några extra plastpåsar och askar...

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 2 augusti 2009, 22:29

De flesta av mina äldre släktingar höll på med samma, men det var på 70- och 80- talet. Numer har de nog dött bort.

De var de som kom ihåg knapphetens tidevarv.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 augusti 2009, 07:35

Ett inlägg har tagits bort.

/Martin

Skriv svar