Hej,
Min salige pappa gjorde sin värnplikt på K3 i Skövde i knapp ett år under 1950-51. Han började som vanlig soldat men skickades efter ett tag till P3 i Strängnäs och var där i runt fyra månader. Inte för att omskola sig till pansarvagnssoldat, eller plåtkosacker som pappa kallade dessa (i Skövde har det alltid bråkats mellan K3 och P4), utan för att gå en befälsutbildning.
Enligt hans stamkort står det att han tillhörde stabsfurirskolan med utblidning i stabstjänst, men pappa berättade också att i utbildningen ingick att kunna verka bakom fiendens linjer som jägarförband. Ska sägas att pappas lumpakompisar kom från många olika truppslag.
Jag har försökt hitta något om en sådan utbildning på nätet, men gått bet. Känner någon till något om denna utbildning och/eller har tips på var jag kan lete mer information om den? Tackar på förhand!
Stabsfurirskolan på P3 i Strängnäs 1950-51
-
antoresson
- Ny medlem
Re: Stabsfurirskolan på P3 i Strängnäs 1950-51
Välkommen. Har du ett foto på stamkortet?
Jag gjorde GU på K3 80-81 och då övades fria kriget (gerillakrig) huvudsakligen och i mindre omfattning anfall mot luftlandsättning. När K3 blev avhästat vet jag inte riktigt.
MVH
Hans
Jag gjorde GU på K3 80-81 och då övades fria kriget (gerillakrig) huvudsakligen och i mindre omfattning anfall mot luftlandsättning. När K3 blev avhästat vet jag inte riktigt.
MVH
Hans
-
antoresson
- Ny medlem
Tack för välkomnandet!
Redan när min pappa, som för övrigt hette Tore Andersson, var på K3 hade hästarna förlorat i betydelse och förmodligen fungerade regementet redan då som jägarförband. Det pratade pappa dock inte så mycket om, utan det var just utbildningen på P3 i Strängnäs som varit lite speciell och som det skulle vara roligt att läsa lite mer om.
Jag skickar med hans stamkort som pdf.
MVH
Anders
Redan när min pappa, som för övrigt hette Tore Andersson, var på K3 hade hästarna förlorat i betydelse och förmodligen fungerade regementet redan då som jägarförband. Det pratade pappa dock inte så mycket om, utan det var just utbildningen på P3 i Strängnäs som varit lite speciell och som det skulle vara roligt att läsa lite mer om.
Jag skickar med hans stamkort som pdf.
MVH
Anders
- Bilagor
-
Stamkort Tore Andersson.pdf- (239.24 KiB) Nerladdad 8 gång
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
K3 avhästades redan 1957. K4 1970 och K1 redan 1948, sånär som på högvakten.