Bevarade värnkanoner i Skandinavien?
-
- C Skalman
Re: Bevarade värnkanoner i Skandinavien?
Mycket bra svar.
-
- C Skalman
Jag bad chatGBT rita en värnkanon
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Det kan jag bättre med papper och penna.
Men vi kan gå tillbaka till tråden om AI genererade bilder, den har begripit bra, kanon och värn. Kanske inte kombinationen.
Edit: viewtopic.php?f=9&t=49659&hilit=naval
MVH
Hans
Men vi kan gå tillbaka till tråden om AI genererade bilder, den har begripit bra, kanon och värn. Kanske inte kombinationen.
Edit: viewtopic.php?f=9&t=49659&hilit=naval
MVH
Hans
-
- C Skalman
Expressen skriver idag att Ryssland renoverar T62 för att sätta in i kriget i Ukraina, men
Det är väl så nära en värnkanon man kan komma?Några av stridsvagnarna kan komma att användas vid fronten som stationära skjutplatser för att stärka defensiva positioner.
-
- Medlem
-
- Medlem
På samma tema, hur såg det ut "under"Markus Holst skrev: ↑15 apr 2025 17:32Klev man in i dessa värntorn underifrån eller genom manluckan på toppen?
Tänker på skåne och de "bunkrar" som fanns längs hela kusten, i bl.a. Skälderviken. Farsan snackade om att de var förberedda för att sätta i någon form av kanon minns jag. Han hade själv varit värnkompanichef vid ett flygfält med just stidsvagnstorn men detta var alltså något annat, det var det inte stridsvagnstorn man satte dit som jag fattade det? Men någon kanon satt väl inte på plats i fredstid? Att lyfta i ett stridsvagnstorn är ju dock inget man gör i en handvändning. Kanske denna fråga har varit uppe i någon annan tråd?
Senast redigerad av 1 Grönis, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Medlem
Fanns flera typer av värnkanoner. De som var fast monterade fanns på plats över tiden, däremot kunde t ex kulsprutor i ett fd strvtorn vara urplockade och förvarade i amdurken under tillsammans med ammunitionen. Då inte pga stöldrisk utan för att amdurken var avfuktad.
Värnkanoner som utgjordes av fd fältartilleripjäser och fortfarande hade hjul kunde i princip förvaras någon annanstans. Men förvaringsbetingelserna, både utifrån risken för stöld och i form av avfuktning, torde ha varit lika bra i värnet som någon annanstans så jag har svårt att se varför.
Kan din far kanske ha syftat på att en värnkanon på hjul var avsedd att rullas fram till embrassyren vid användning men att den i vanliga fall stod längre in värnen med luckorna för embrassyren stängda?
Värnkanoner som utgjordes av fd fältartilleripjäser och fortfarande hade hjul kunde i princip förvaras någon annanstans. Men förvaringsbetingelserna, både utifrån risken för stöld och i form av avfuktning, torde ha varit lika bra i värnet som någon annanstans så jag har svårt att se varför.
Kan din far kanske ha syftat på att en värnkanon på hjul var avsedd att rullas fram till embrassyren vid användning men att den i vanliga fall stod längre in värnen med luckorna för embrassyren stängda?
-
- Medlem
Ja så kan det ju varit, låter ju högst rimligt. Skälderviken är ju intressant, det ligger ju på fel sida för en invasion även om det är långgrund och perfekt att stiga iland där.. Ändå fanns bunkrar väldigt tätt, kan dessa byggts redan under beredskapsåren?Bjernevik skrev: ↑01 jul 2025 06:12Fanns flera typer av värnkanoner. De som var fast monterade fanns på plats över tiden, däremot kunde t ex kulsprutor i ett fd strvtorn vara urplockade och förvarade i amdurken under tillsammans med ammunitionen. Då inte pga stöldrisk utan för att amdurken var avfuktad.
-
- C Skalman
Kriget lärde oss väl att fienden kunde finnas var som helst och Per Albin Hansson-linjen byggdes under beredskapen.
-
- Stödjande medlem 2022
Det fanns "pv-garage", som var en bunker med ramp på baksidan.Grönis skrev: ↑30 jun 2025 23:15På samma tema, hur såg det ut "under"Markus Holst skrev: ↑15 apr 2025 17:32Klev man in i dessa värntorn underifrån eller genom manluckan på toppen?
Tänker på skåne och de "bunkrar" som fanns längs hela kusten, i bl.a. Skälderviken. Farsan snackade om att de var förberedda för att sätta i någon form av kanon minns jag. Han hade själv varit värnkompanichef vid ett flygfält med just stidsvagnstorn men detta var alltså något annat, det var det inte stridsvagnstorn man satte dit som jag fattade det? Men någon kanon satt väl inte på plats i fredstid? Att lyfta i ett stridsvagnstorn är ju dock inget man gör i en handvändning. Kanske denna fråga har varit uppe i någon annan tråd?
Så man kunde rulla in en 37 eller 57 mm pansarvärnspjäs.
Men också äldre fältkanoner kunde ställas in i värn, 84 och 75 mm pjäser.
,men som jag fattar det så monterade man helst ner dom i delar och monterade upp dom igen inuti värnet.
För att slippa bygga en stor dörr. ( men jag kan ha fel, och det gjordes nog olika sätt på olika ställen.)
Detta gällde typ 1940, senare blev det ju en massa 75mm kanoner över.
-
- Medlem
Tack för svar. Har för mig att jag sett dem som har någon form av ramp på baksidan