Olof Palmes baneman

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 27 okt 2024 22:10

OK, olika sidor på nätet uppdateras väl lite olika ofta, så lite oklart vad som gäller precis nu.

Hur skulle en koppling mellan familjen Palme och miljardärsfamiljen Rothschild kunna ha något samband med mordet? Är det inte bara att man helt enkelt att det finns familjekopplingar överklassfamiljer emellan?

Gerrgul
Stödjande medlem 2024

Inlägg av Gerrgul » 28 okt 2024 09:18

a81 skrev:
27 okt 2024 22:10
OK, olika sidor på nätet uppdateras väl lite olika ofta, så lite oklart vad som gäller precis nu.

Hur skulle en koppling mellan familjen Palme och miljardärsfamiljen Rothschild kunna ha något samband med mordet? Är det inte bara att man helt enkelt att det finns familjekopplingar överklassfamiljer emellan?
Det cirkulerade skvaller om OP och en ev kärleksaffär mellan honom och Emma Rotschild. Dock inget som kunnat beläggas.
Men blotta misstankar i såna fall kan ju som vi vet utgöra motiv.

Allt detta är luftiga spekulationer i periferin.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 28 okt 2024 11:11

Gerrgul skrev:
28 okt 2024 09:18
a81 skrev:
27 okt 2024 22:10

Det cirkulerade skvaller om OP och en ev kärleksaffär mellan honom och Emma Rotschild. Dock inget som kunnat beläggas.
Men blotta misstankar i såna fall kan ju som vi vet utgöra motiv.

Allt detta är luftiga spekulationer i periferin.
Det sägs att Palmes sista telefonsamtal innan han och Lisbeth lämnade lägenheten på kvällen den 28 februari var till just Emma Rotschild. Om det bekräftats vet jag inte.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 28 okt 2024 22:28

OK, tycker att det väcker än mer frågor att Olof Palme talade med Stay Behind-aktive vännen Aspling precis innan paret Palme åkte till bion. Sedan tror jag inte att Stay Behind hade något med mordet att göra, men det väcker tankar om avlyssnade telefoner, spel mellan underrättelsetjänster, etc.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 14 jan 2025 19:41

Ungefär en halvtimme efter mordet såg vittnen springande män på Klarabergsgatan som skrek ”Han skulle ju inte döda honom”.

Undrar vad det handlade om. Hade det koppling till mordet eller rörde det sig om något annat?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 16 jan 2025 21:18

Jag tänker att det litegrann kokar ner till Christer A, som verkar vara det populära spåret just nu, eller något slags underrättelseoperation som spårat ur på ett eller annat sätt.

Var det en "ensam galning" så var det ganska troligt Christer A (indicierna är många). Eller så var det något superkänsligt, underrättelserelaterat där locket fortfarande är på. Det skulle också kunna vara något slags privat motiv som polisen inte har kunnat eller velat gräva djupare i.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 19 jan 2025 13:00

a81 skrev:
16 jan 2025 21:18
Jag tänker att det litegrann kokar ner till Christer A, som verkar vara det populära spåret just nu, eller något slags underrättelseoperation som spårat ur på ett eller annat sätt.

Var det en "ensam galning" så var det ganska troligt Christer A (indicierna är många). Eller så var det något superkänsligt, underrättelserelaterat där locket fortfarande är på. Det skulle också kunna vara något slags privat motiv som polisen inte har kunnat eller velat gräva djupare i.
Hur tänker du kring vapenhandlaren Östling som hade revolver, var en välkänd palmehatare och hade en lägenhet på David Bagares Gata?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 19 jan 2025 19:03

Ja, det finns säkert fler möjliga gärningsmän.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 jan 2025 21:31

a81 skrev:
19 jan 2025 19:03
Ja, det finns säkert fler möjliga gärningsmän.
Jag skulle inte bli förvånad om det är så!!!
Antingen vill polisen inte säga vilken eller vilka som låg bakom mordet på Palme eller så har de grävt i fel ledtrådar.

Stefan

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 20 jan 2025 16:49

Jag tror polisen eller poliser mördade Palme.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 jan 2025 19:39

Davian skrev:
20 jan 2025 16:49
Jag tror polisen eller poliser mördade Palme.
Det surras om det eller en person som polisen vet om.

Personligen tycker jag att Skandiamannen känns som ett svepskäl för att folk skall sluta tro nånting annat.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 21 jan 2025 10:01

Den 17 augusti 1995 skrev Kjell-Olof Feldt en artikel i DN med krav på att polisspåret skulle utredas igen. Han hade läst Kari Och Pertti Poutiainens bok "Inuti Labyrinten" och menade att "skildringen av mordnattens händelser och anknytande polisaktioner skapar den riktigt obehagliga känslan av att hela sanningen inte kommit fram."

Två dagar senare tillkännagav statsminister Ingvar Carlsson sin avgång.

Det har spekulerats om Carlsson gjorde det för att Feldts artikel inte skulle få för stor uppmärksamhet. Ett märkligt sammanträffande var att två män ertappades på statsministerns tak natten innan avgångsbeskedet. Ryktet gör gällande att det var civilpoliser, men det verkar inte vara ordentligt klarlagt.

Carlsson kom till presskonferensen med kryckor och har aldrig förklarat varför han helt plötligt valde att avgå.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 jan 2025 14:03

Det är nog en del konstiga eller underligare trådar som tar alla möjliga vägar på alla instanser i Palmefallet…..Det är någonting måste låta bra och samtidigt ”älskar” vi detta fall, antar jag.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 23 jan 2025 12:09

Jo, det är mycket konstigheter kring mordet, mordnatten och utredningen. Mycket konstigt inträffade och skumma typer ute, men mycket av det har nog inte ens med mordet att göra. Det är ju inte ens belagt att Grandmannen har något med mordet att göra.

Kanske är det så att konstigheter inträffade och skummisar var aktiva andra kvällar och nätter också.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 23 jan 2025 23:59

Samtidigt undrar jag om en svensk poliskonspiration skulle ha kunnat hållas hemlig i 39 år. Detsamma gäller om apartheidregimen i Sydafrika var inblandad. Då hade det läckt ut information efter regimens fall.

Kvar blir liksom i första hand stormatktsspel (som fortfarande är så känsligt att det hålls hemligt) eller ensam galning. Något slags privat motiv kan kanske inte heller uteslutas.