Olof Palmes baneman
-
- Stödjande medlem 2024
Re: Olof Palmes baneman
Hur mycket tittade man på släkten? Lisbeths bror tex?
-
- Medlem
Mördaren verkar enligt vittnena ha varit kring 40 år, troligen rätt mörkhårig och ganska välklädd (något rockliknande, eventuellt något kepsliknande, etc).
Jag tänker mig någon som var klädd ungefär som Skandiamannen, men 10-15 år yngre. Det för tankarna till: utlänning (t.ex. vit sydafrikan), lillgammal enstöring med "gubbig" klädsel eller person ut övre medelklassen/överklassen.
En vanlig 40-årig "Svensson" gick nog sällan runt med rock och keps en fredagskväll 1986, utan såg mera ut som vittnet Anders B (dunjacka och mössa).
Jag tänker mig någon som var klädd ungefär som Skandiamannen, men 10-15 år yngre. Det för tankarna till: utlänning (t.ex. vit sydafrikan), lillgammal enstöring med "gubbig" klädsel eller person ut övre medelklassen/överklassen.
En vanlig 40-årig "Svensson" gick nog sällan runt med rock och keps en fredagskväll 1986, utan såg mera ut som vittnet Anders B (dunjacka och mössa).
-
- Stödjande medlem 2024
Tagit del av kärnan i Jordås (?) Bevisföring.sonderling skrev: ↑09 aug 2024 08:29https://www.bokus.com/bok/9789127188310 ... q4QAvD_BwE
De pratade på radio nyss om en ny palmebok. Den sista boken om mordet på Olof Palme. tydligen en ny baneman som figurerat i kulissen. En enstöring?
Jag kom in mitt i allt men det lät ju intressant och man blev nyfiken.
Sonderling
Rent korkat om du frågar mig
-
- Stödjande medlem 2021
-
- Stödjande medlem 2024
Visst! Men mer sällan får vi våra uppenbara Dumheter publicerade av etablerade förlag.
Har du läst boken?
-
- Medlem
Christer A är väl mer sannolik än Skandiamannen och vittnesmålen om Grandmannen stämmer ju ganska bra på Christer A.
Dock tycker jag att vittnesmålen om mördaren mer ger intrycket av relativt elegant klädd man kring 40 år gammal, troligen rätt vältränad.
Lägger man ihop det med Säpos operation Cosi fan tutte samma kväll, så undrar jag om det var något slags underrättelseoperation som gick fel. Kanske var Skandiamannen med på ett hörn? Kanske skämdes han för att han inte lyckades skydda Palme och därav betedde sig märkligt efter mordet och försökte ge sig själv oförtjänt hjältestatus?
Kanske Palme, på något sätt, var involverad i något slags spel mellan supermakterna som vi inte känner till? Och att något gick fel på ett sätt som vi inte känner till?
Dock tycker jag att vittnesmålen om mördaren mer ger intrycket av relativt elegant klädd man kring 40 år gammal, troligen rätt vältränad.
Lägger man ihop det med Säpos operation Cosi fan tutte samma kväll, så undrar jag om det var något slags underrättelseoperation som gick fel. Kanske var Skandiamannen med på ett hörn? Kanske skämdes han för att han inte lyckades skydda Palme och därav betedde sig märkligt efter mordet och försökte ge sig själv oförtjänt hjältestatus?
Kanske Palme, på något sätt, var involverad i något slags spel mellan supermakterna som vi inte känner till? Och att något gick fel på ett sätt som vi inte känner till?
-
- Medlem
Det var många som var förbannade på Sverige, och därmed Palme. Gandhi exempelvis ställde stenhårda krav på att det inte fick finnas minsta misstanke om mutor ifall Indien valde Haubits 77 eftersom han inför kommande val i Indien anklagats för att ha tagit mutor vid något tidigare tillfälle. Vilket Palme lovade inte skulle ske ifall Indien valde svenskt.
Men……mutor var likafullt inblandade i form av någon slags “konsultavgift” om jag inte minns fel. Sydafrika, självklart, de hade ju alla motiv i världen för att vilja bli av med sin kanske värsta internationella kritiker. Sverige sponsrade dessutom Mandelas ANC, regimens svurne fiende. Sovjet, tja, kanske det? Irak? Skitförbannade för att Bofors smugglade krut till Iran via DDR. Det fanns många som ville bli av med Palme, även här i Sverige.
Men……mutor var likafullt inblandade i form av någon slags “konsultavgift” om jag inte minns fel. Sydafrika, självklart, de hade ju alla motiv i världen för att vilja bli av med sin kanske värsta internationella kritiker. Sverige sponsrade dessutom Mandelas ANC, regimens svurne fiende. Sovjet, tja, kanske det? Irak? Skitförbannade för att Bofors smugglade krut till Iran via DDR. Det fanns många som ville bli av med Palme, även här i Sverige.
- Medlem
Ja och min känsla (kanske något fördomsfullt och på lös grund) är att Palme verkar ha varit ganska "grandios" (eller vad man ska säga). Det känns inte otroligt att Palme skulle ha kunnat gjort våghalsiga saker och fått farliga fiender.
-
- Stödjande medlem 2021