Åtal 47 år efter bloody sunday

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Åtal 47 år efter bloody sunday

Inlägg av hilbert » 14 mars 2019, 13:36

Efter 47 år åtalas en fd brittisk soldat för mord i samband med den så kallade bloody sunday, då 17 obeväpnade demonstranter sköts ihjäl av brittisk militär i Belfast.
https://www.expressen.se/nyheter/ex-sol ... nday-mord/

Att demonstranterna var obeväpnade fastslogs av den sk Savillerapporten som lade ansvaret på den brittiska militären.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Savillerapporten

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 898
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Åtal 47 år efter bloody sunday

Inlägg av Mackan L » 14 mars 2019, 20:25

Lyssnande på radio (BBC) idag där man diskuterade detta där personer från båda sidor medverkade.

Vad kan man säga?
47 år sedan det hände och folk ältar det än. Gå vidare med era liv. Människor har låtit denna händelse dominera deras hela liv. Det har redan fastslagits att brittisk armén gjorde fel. Att ett halvt sekel efter dödandet jaga enskilda soldater är ju sinnessjukt.

Jag menar inte att förringa det som hände men det är oerhört viktigt att kunna gå vidare. Man kan inte bara älta och älta och föra ältandet vidare i generationer som man gör.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Åtal 47 år efter bloody sunday

Inlägg av sonderling » 18 mars 2019, 11:41

Ja jag är böjd att hålla med. Vad är syftet? Det lär ju inte bli avskräckande. Få fram sanningen? Är det inte bättre med en sannings kommition eller liknande där soldaten kan vara ett kronvittne. Funderade på detta under de senaste rättegångarna mot diverse SS män av lägre rang. Är det inte bättre att ta tillvara vittnes mål? Speciellt tänkte jag på den där Gröning som fritt berättat om allt i syfte att motverka förintelse förnekare. Blev förvånad när jag läste att han åtalades och dömts i en rättegång nyligen.

Och själva rättegången så här sent måste ju vara en utmaning i rättssäkerhet. Det senaste jag sett gällande vittnes psykologi ger vid handen att man kan få för sig vad som helst och att minnet inte är att lita på, speciellt övertid.

Känner att risken för pöbeljustis är överhängande som jag ser det. Och mina sympatier ligger hos Irländare och IRA så det har inte med anglofili att göra. Men det känns lite som man vill ha en syndabock.

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Åtal 47 år efter bloody sunday

Inlägg av mrsund » 18 mars 2019, 16:07

Jag är lite kluven, men i grunden så tycker jag mördare skall straffas.
Skulle dock vara intressant att se IRA göra något liknande och åtala de terrorister som fortfarande lever.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Åtal 47 år efter bloody sunday

Inlägg av Hans » 18 mars 2019, 18:26

Såsom gammal officer känns det hela fel. Någonstans i orderkedjan går det fel, någon har fått felaktig information men som officer kan man inte vänta tills efteråt innan man agerar. Vore det så skulle vi pratat tyska eller ryska nu.

Och att ge sig på en enskild soldat istället för befälet är fundamentalt fel.

Dessutom kommer IRA inte göra något liknade för de har inget rättsväsende idag. Då hade de, mord och skjuta knäskålar.

Jag har en god vän som är irländare och en son som jobbar i Dublin.

MVH

Hans

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Åtal 47 år efter bloody sunday

Inlägg av FredH » 19 mars 2019, 11:31

Svårt avgörande helt klart och blir inte lättare 47 år senare. Men det finns vissa försvårande omständigheter om man läser lite mer om det.
Ex:
Saville also found there was "no doubt" Soldier F had shot an unarmed Bernard McGuigan on Bloody Sunday as he went to the aid of Patrick Doherty, waving a white handkerchief.
Källa: https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-47540271

Även om du har fått order om att använda skarp ammunition för att det förväntades/upplevdes som att det pågick en eldstrid. Finns det något som kan försvara eller förmildra att du skjuter en som viftar med en vit flagga/näsduk?
Ok, blir du beordrad att göra det, men vad annars, stress eller press eller vad?

Jag tycker det är svårt att verkligen avgöra rätt eller fel. Det är en ganska lång kedja som behöver klargöras, ordergivning och orientering som gavs från befäl till soldater samt de beslut som delgavs på plats under insatsen. Samt oreientering på plats, den geografiska omgivningen och terrängens beskaffenhet.

Men, kan det försvara den enskilda soldatens beslut att skjuta på en som viftar med en vit näsduk? Det är tveksamt. Allt så klart basserat på vad jag i media kunnat läsa mig till om den aktuella situationen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Åtal 47 år efter bloody sunday

Inlägg av Hans » 19 mars 2019, 11:42

Du har läst på bättre än jag och har kloka tankar. Vilket var avståndet det sköts på?

MVH

Hans

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Åtal 47 år efter bloody sunday

Inlägg av FredH » 19 mars 2019, 16:57

Vad jag kunnat läsa mig till så var det längsta avståndet ca 80 yards, alltså 73m, men vissa nere på så nära håll som 40m.

Det är lite speciellt detta vid närmare läsning. Soldaterna blev lovade åtalsimunitet om de talade sanning vid förhören som skedde i Saville kommissionen 2003. Men soldat F valde att fortsätta på samma lögn han kört med vid första undersökningen 1972.
Under devastating questioning, F was shown to have killed at least four people that day. One of them was Patrick Doherty, shot through a buttock as he was crawling away. One more killing which soldier F had ‘forgotten’ about when first questioned by the RMP. Then, while Doherty lay crying in agony, a 41-year-old man called Barney McGuigan stepped out from behind a block of flats to try to get help for the dying man. McGuigan was waving a white handkerchief. According to the testimony of numerous witnesses, including an officer from another regiment stationed on the city walls, soldier F — positioned on the other side of the road — got down on one knee and shot McGuigan through the head.
https://www.spectator.co.uk/2019/03/the ... soldier-f/

Så visst, åtal efter 47år mot en soldat kan verka som lite knepigt, men samtidigt verkar omståndigheterna vara exceptionella både vid den tiden samt i de efterföljande utredningarna.

Hela rapporten finns här:
https://assets.publishing.service.gov.u ... 7/0030.pdf

Skriv svar