Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Borebo » 5 maj 2017, 13:13

Eftersom jag själv sitter mycket i arkiven och söker uppgifter så undrar jag följande: Vilken stab, byrå eller annan instans skötte denna planering i Sverige? Då det gäller begravning egna stupade och fiender så hade ju Finland övernog av erfarenheter. Frågade man månne finska militärer om råd?

Reservingenjör
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 juli 2017, 20:34
Ort: Linköping

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Reservingenjör » 5 augusti 2017, 19:59

Hej!
Jag är ny här; F.d. RO/Kn vid Ingenjörtrupperna. Utb. 1980-1982 vid Ing 1.

Har läst om skrönorna och historierna med stort intresse. Det som slår mig är:

1. Hur skrönorna återkommer fast vid olika platser och tider. Jag känner igen många, sanna och osanna. Exempelvis den om den nitiske posten, som följer reglementet och inte släpper någon över bron. På min tid utspelades detta på Ing 1:s utbildningsplats Laxön: Ingenjörinspektören (eller möjligen CA) kommer gående mot posten, som ropar "Halt!". "Vafalls, känner ni inte igen mig?" trumpetar översten/generalen och fortsätter gå framåt. Posten genomborrar härvid hans mage med sin bajonett. Vid efterspelet frias posten med motiveringen att han följt postinstruktionen. Jag gissar att denna skröna skapats för att uppmuntra alla poster att inte vika för någon.

2. Att uppenbara fakta (Vägbaserna, de krigsplacerade fordonen mm) inte är kända av många och uppfattas som skrönor. Lite beklämmande tycker jag.

Reservingenjör
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 juli 2017, 20:34
Ort: Linköping

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Reservingenjör » 5 augusti 2017, 20:04

En skröna som jag inte sett i tråden är den om vapenverkan av Kpist m/45B:
Under kriget i Kongo konstaterades att om man träffade en afrikan på 100m så förmådde kulan inte genomtränga hans tjocka hud...
F*n trot...

Reservingenjör
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 juli 2017, 20:34
Ort: Linköping

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Reservingenjör » 5 augusti 2017, 20:06

Jag skulle för övrigt be er att tänka till en extra gång innan ni skriver om installationer, anläggningar och vapenverkan, så att ni inte röjer hemligheter. Motståndaren vet faktiskt inte precis allting.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Der Löwe » 14 augusti 2017, 18:45

Skrönan med kpist gar jag hört som "Du får skjuta på mig med kpist på 200 m om jag har skinnjacka på mig". Jag uppmanar ingen att försöka. Det kan tänkas att någon annan 9 mm amunition gett upphov till missförståndet. Min gissning är 9 mm patron för Pskott M/68. Den hade inte särskilt mycket kraft kvar efter 200 m. Men jag skulle ändå inte ta risken.

Bomil
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 oktober 2017, 07:32
Ort: Sverige

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Bomil » 11 juli 2018, 09:16

Hitta denna länksamling från USA som var intressant vad gäller historier från kalla kriget.

http://www.emmitsburg.net/archive_list/ ... /index.htm

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Hans » 11 juli 2018, 11:33

Tack för länkarna, har bara läst http://www.emmitsburg.net/archive_list/ ... hiskey.htm men bara den är värt tacket!

MVH

Hans

Bomil
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 oktober 2017, 07:32
Ort: Sverige

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Bomil » 11 juli 2018, 12:37


JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re:

Inlägg av JHAN » 29 juli 2018, 16:18

CvD skrev:
29 januari 2006, 22:41
Har hört om en vpl som varit så nervös att han slängde sprinten och höll kvar granaten i handen. Turligen ska befälet ha haft sinnesnärvaro och fått iväg granaten över kanten på värnet.

/CvD
När jag gjorde lumpen och vi kastade övningsgranater så lyckades en av befälseleverna släppa bygeln när hon dragit ur sprinten ur granaten och fört upp spärren (eller vad det nu kallas).

Den "fräser" ju iväg och hon blev livrädd och släppte helt sonika granaten på marken.

Befälet, en kapten, plockade blixtsnabbt upp granaten och kastade den över värnet sen gav han alla oss andra som skrattade enormt mycket skit.

När vi kastade skarpa handgranater vid ett senare tillfälle fick hon kasta men han vakade över henne som en hök, skarpa kastet gick bra.

Finns en film på kinesiska värnpliktiga där han som skall kasta tappar granaten i värnet och hela gruppen slänger sig över värnkanten och granaten exploderar i värnet.

Detta händer nog mellan varven :)

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: U-båtsvarianter

Inlägg av JHAN » 29 juli 2018, 16:22

alexcykel skrev:
31 januari 2006, 08:24
En vanlig variant på u-båtsskröna är den om att svenska marinen verkligen skulle stängt inne en u-båt med nät inne i skärgården. Marinen bad om tillåtelse att sänka den men svenska regeringen, Palme, sade nej.
Det var väl i TÖRE 1987?
Ett par som säger att dom varit där hävdar att det kom order från över ÖB att släppa på spärrarna.

Således släppte man inte ut någon ubåt, man tog bort spärrarna av kostnadsskäl eller liknande och om resultatet blev att en instängd ubåt eller farkost slapp ut så hade dom inget med det att göra.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Re:

Inlägg av Hans » 29 juli 2018, 16:23

JHAN skrev:
29 juli 2018, 16:18
Hadndgranat
Relaterat: viewtopic.php?f=26&t=41319&hilit=handgranat#p631332

MVH

Hans

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re:

Inlägg av JHAN » 29 juli 2018, 16:30

Frogman skrev:
2 februari 2006, 16:22
Rickard skrev:Jag har också hört båda: dels den värnpliktige som tappar granaten inne i värnet, fast här för att rädda sina kamrater är det då HAN som kastar sig över granaten och tar smällen. Sedan den (här med någon typ av jägare-vpl) som tappar handgranaten ned i den stora vinteröverdragsvanten och som då lägger hela armen över värnkanten och väljer med kall insikt att spränga bort sin hand hellre en resten av kroppen. Mycket imponerande. :)

Jag hörde även liknande historier i samband med utbildning på granatgevär. Där handlade det om folk som befunnit sig bakom bakutblåset och på olika sätt råkat mycket illa ut. Jag kan dock tänka mig att det mycket väl kan ha hänt, även om det även här hade en bra sedelärande effekt på många.. (Man tittade en gång extra innan man ropade Klart bakåt!)
Hände på Tofta skjutfält, laddaren skrek "Inte klart bakåt", skytten hörde bara "klart bakåt". Ett befäl fick splitterskador på benen, tur att han hade långkalsonger.
RE: GRG, när jag gjorde lumpen så var det en stamanställd fänrik som stod bakom GRG och tittade längs röret att dom siktade rätt, grannplutonen.
Han flyttade på sig vid skott kommer och laddaren tittade och skrek klart bakåt och dom sköt.
Han hade en arm för nära och fick splitter i underarmen och bröt den tror jag, han gick runt med en stålställning eller om det var gips ett bra tag.

När jag sköt skarpt GRG i ett skyttevärn så lyckades jag positionera mig så att rekylen/"bakblåset" (vad heter det) studsade mot värnet bakom mig och träffade mig på baksidan av smalbenen. Jag föll inte men det var en duktig smäll och dom var röda och ömma.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re:

Inlägg av JHAN » 29 juli 2018, 20:30

Perman skrev:
12 februari 2006, 18:53
Jajamänsan, har också hört den här historien från mkt vederhäftigt håll. Om jag minns rätt så blev bl a en av poliserna skjuten i ryggen av en kpistbeväpnad hemvärnsman. Det var nåt om att fyra hemvärnsmän hade till uppgift att bevaka ett skyddsföremål över en helg, och det kom sedan kontraorder att dom inte behövde åka ut. Sen satt dom där och diskuterade - ska vi ta inte ta och åka ut och kolla till det i alla fall? Det kan väl aldrig skada i varje fall. Sagt och gjort, man åkte ut till skyddsobjektet men glömmer att meddela detta till hemvärnsledningen. En stund efter att hemvärnsmännen anlänt och intagit positioner runt skyddsobjektet så kommer en polisbil smygande. Vaktposten anropar bilen men får inget svar utan bilen fortsätter mot skyddsobjektet. Vaktposten öppnar eld mot bilen, vilket samtidigt naturligtvis blir en larmsignal till de övriga tre. Dom får tillsammans stopp på polisbilen till slut efter en hel del skjutande, och en av polismännen försöker undkomma men blir snart nedskjuten. Allt har naturligtvis utspelat sig nattetid. Döm om hemvärnsmännens förvåning när de upptäcker att det är polisen som de skjutit mot! Ja, ungefär så minns jag den här historien, men kan naturligtvis ha fel på detaljer.
/Per
Jag tror att sådant hänt lite till och från,

Själv i lumpen nattetid så skulle befälen skrämma oss med en stridsvagn när vi låg och sov. Ut ur tältet och vi sköt med alla handeldvapen lös ammunition, jag blev lite exalterad och laddade lyspistolen med skarp lys och sköt direkt mot stridsvagnen. Befälet som satt uppluckad i tornet dök ned och jag fick mycket skit för det.

I hemvärnet under en sjukvårdsövning så skulle jag ta hand om en kille som hade skottskada i benet. Jag tog sonika fram min kniv och skar upp hela hans byxben för att kunna lägga förbandet. Han var lagom sur.

Poängen är att förutom att jag verkar ha synnerligen svårt att skilja på övning och verklighet att det är lätt att bli exalterad och göra det man tycker är rätt. Att värnpliktiga vaktposter mellan varven skjutit skarpt lär väl ha hänt?
Speciellt under ubåtskränkningarna som var vid vissa tillfällen skarpa och dom var rädda på riktigt.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Der Löwe » 30 juli 2018, 09:50

En länk om hur det gick till när polisen gjorde fel vid ett förråd bevakat av hemvärn.
https://www.ekuriren.se/evelina/polisma ... allierade/

Du kan inte jämföra att skjuta med signalpistol mot B-styrka med att följa vaktreglemente under skarp insats.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Lejonmod » 30 juli 2018, 10:06

Min farsa gjorde lumpen på KA3 som skytt på 40 mm Boforskanon 1959.
Han berättade gärna alla möjliga historier från sin ungdom när jag var ung tonåring och senare insåg jag att många av dem var skarvade eller rena påhitt men det var mysigt när han trollband mig och mina kamrater med sina berättelser.
Från tiden på Gotland berättade han ofta om de anfallande MIG-flygplanen. 4-8 plan kom flygande rakt mot Fårö varje torsdag klockan 15.00. Varje gång gick larm och de gjorde kanonerna skjutklara men då vände MIG-planen. Så, en gång när de redan ställt iordning kanonerna innan 15.00, begärde farsan skotttillstånd (eller vad det heter) men fick nej från befälet. Torsdagen där på frågade inte farsan utan sköt iväg en salva om 4 granater mot MIG-planen. han träffade inte men de kom aldrig mer tillbaka, i alla fall inte på torsdagar kl 15.00

Skriv svar