Det visste ni inte om kalla kriget!

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av Hans » 23 juni 2018, 12:07

Tack Schwempa. Suomen puolustusvoimat 100 vuotta finns inte på svenska?

https://puolustusvoimat.fi/sv/hundra

Jag kan faktiskt två av tre finska ord i titeln. Suomen är klart och sedan kan jag 'gott nytt år' på finska, 'hyvää outta voutta' (med reservation för stavning).

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av varjag » 23 juni 2018, 12:24

Instämmer med f.g. talare - Tack Schwempa!

Plus - min beundran för Finlands klara ögon, även i ett nästan omöjligt läge !

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av Hans » 23 juni 2018, 12:28

Jepp, Östra Rikshalvan har mer än en hängiven supporter i den Västra.

Relaterat: viewtopic.php?f=22&t=41896&hilit=finland+draken+sverige

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11056
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av sveahk » 23 juni 2018, 15:15

Hjärtligt tack för översättningen, Schwemppa! Högst intressant att så lite sattes på papper - något som de kanske lärde av tyskarna under 2VK - som lämnade efter sig berg av dokument - att för mycket kan bita dig i baken...senare!

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av Amund » 23 juni 2018, 16:46

Ja ett stort tack Schwemppa. :)

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av Schwemppa » 23 juni 2018, 23:46

Tack. :) Jag finner ett visst nöje i att översätta, andra löser korsord eller sudoku.
sveahk skrev:
23 juni 2018, 15:15
Högst intressant att så lite sattes på papper -
Jag skulle säga att tiden var sådan, att man insåg att dylika planer, om de kom i ryska händer skulle ställa till med avsevärda bekymmer både för statsledning och östhandel.

Det krävdes bara att en mindre nogräknad person fick vantarna på dylikt, så kunde denne vara säker på att välkomnas med stora famnen (och säkert en del sedelbuntar) på sovjetiska ambassaden på Fabriksgatan. Ja, man talade om "Fabriksgatan", sådär som "gråben" om vargen. Sovjet hade fått stora chansen att divaprimadonna sig i indignation, kräva konsultationer om VSB-pakten och frysa östhandeln till minimum.

Det var än tid då även ledande politiker tävlade om att vänslas med diverse ryska ombudsmän (så kallade hemmaryssar), och man inte inte alltid ens kunde vara säker på vad president Kekkonen hittade på när han söp loss med den ryska ledningen. Ni kommer kanske ihåg den här historien:

viewtopic.php?f=22&t=45926&hilit=genera ... la#p734224

Exportindustin igen, den var mycket nöjd med att få sälja stora kvantiteter av allt möjligt från pappersmaskiner till kläder till öst, och det utan att behöva störas av futiliteter som konkurrens och allt för högt ställda kvalitetskrav. :)

Nejdå, jag förstår hemlighetsgraden. Den här båten ville ingen börja gunga på.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av erep » 23 juni 2018, 23:52

Fint att Scwemmpa översatte artikeln, men att man nu skulle ha berättat första gången om planerna är fel.

En kommentar om artikeln
Petteri Jouko julkaisi tutkimuksen 1950-luvun puolustussuunnitelmista jo viime vuosikymmenellä. Sen sivutuotteenasitten julistettiinkin sitten kaikki materiaali salaiseksi kunnes se asiakirja kerrallaan päätetään julkiseksi. Vaikka siis kyse olisi Höyry-Mig hankinnoista vuodelta 1961. Prof Tynkkynen piti esitelmän samasta puolustussuunnitelma-aiheesta jo vuosia sitten. Paikalla ei silloin ilmeisesti ollut toimittajia, vaikka sali oli varsin täysi. Kenttätykistön osalta uutisessa kerrottiin että ainoastaan kolmannes 1200 tykistämme oli nykyaikaisia. Kertomatta jäi että toinen kolmannes oli myös vanhaa, mutta vaatimukset täyttävää. Riippuu tietenkin vaatimuksista! Kolmas kolmannes tykeistä oli siis vanhentunutta. Tämä kaikki tosin kerrottiin jo 1970-luvulla julkisuuteen. Oli helppo kertoa, kun neukut oli myyny sen nykyaikaisen kolmanneksen; tiesivät siis tasan tarkkaan mitä meillä oli.
Betyder
Petteri Jouko publicerade sin forkning om 50-talets försvarplanering redan förra decenniet. Som resultatet av den fastställdes allt material hemligt, tills det en handling per gång beslöts bli publikt. Detta trots att det vore frågan om anskaffning av ång-Migs från året 1961. Uppenbarligen fanns inga journalister på plats då trots att salen var fullsatt. I nyheten berättas om fältartilleriet att endast en tredjedel av våra 1200 artilleripjäser var moderna. Osagt blev att även den andra tredjedeln var gammal, men fyllde kravspecifikationen. Det beror så klar på kravspecifikationen! En tredjedel var alltså föråldrad. Allt detta berättades i offentligheten redan på 1970-talet. Det var lätt att berätta, eftersom sovjeterna sålt den moderna tredjedelen; de visste alltså precis vad vi hade.
från https://maanpuolustus.net/threads/kylm% ... ost-618719

Skribenten Old Boy är kunnig inom artillerifrågor.
Senast redigerad av 1 erep, redigerad totalt 24 gånger.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av Schwemppa » 24 juni 2018, 00:07

Ja, där ser man sen. Ång-MIG? Det är knappast vad det låter som, men nu satte min fantasi igång... :D
Hans skrev:
23 juni 2018, 12:07
Suomen puolustusvoimat 100 vuotta finns inte på svenska?
MVH
Hans
Jag misstänker att inte, jag har inte hittat något om det. Vet erep?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av erep » 24 juni 2018, 00:57

Schwemppa skrev:
24 juni 2018, 00:07
Ja, där ser man sen. Ång-MIG? Det är knappast vad det låter som, men nu satte min fantasi igång... :D
Hans skrev:
23 juni 2018, 12:07
Suomen puolustusvoimat 100 vuotta finns inte på svenska?
MVH
Hans
Jag misstänker att inte, jag har inte hittat något om det. Vet erep?
Nä, det är ett digert historisk verk och inget myndighetsbetänkande. Har inte hunnit bekanta mig med det, ännu...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av tyskaorden » 30 juni 2018, 21:57

Det fd italienska slagskeppet Guilio Cesare (Julius Ceasar) vilket 1947 överlämnades till Sovjetunionen som krigsbyte och omdöptes till Novorossijsk sänktes i Sevastopols hamn 29 oktober 1955. Enligt vad det verkar var det tyska minor från andra världskriget som låg bakom (varför det inte blivit röjda kan man ju undra Sevastopols hamn bör ju varit prioriterad vad det gäller minröjning). Enligt andra mer fantasifulla källor var det italienska grodmän från fd X MAS som skall ha sänkt henne.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av tyskaorden » 30 juni 2018, 22:36

Svenska flottan gav sovjeterna en minnesbeta på väg hem från drottning Elizabeth II kröningsflottrevy på Spithead 1953. Sverige representerades av kryssaren HMS Göta Lejon och Sovjetunionen av kryssaren Sverdlov. Under revyn var de placerade bredvid varandra, fast på hemvägen körde HMS Göta Lejon ifrån Sverdlov.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av tyskaorden » 1 juli 2018, 14:39

Bild
Sverdlov och HMS Göta Lejon på redden vid Spithead. Fot från Marinmuseum via Wikipedia.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av erep » 8 juli 2018, 13:10

Finland förbjöds i Paris fredsavtal att motortorpedbåtar (men inte torpeder): Därför konverterades de befintliga motortorpedbåtarna till kanonbåtar som hade en kanon och kunde släppa några minor.

Ursprungligen skulle inde de allierade eller Sovjetunionen inte förbjuda Finland att ha motortopedbåtar. Ursprungligen skulle bara Italien förbjudas att ha motortorpedbåtar, men Grekland krävde att förbudet även skulle gälla Bulgarien och slutligen krävdes att alla länder som krigat med Tyskland skulle behandlats på samma sätt.

Men det beydde inte att Finland inte haft motortorpedbåtar i krig.

Bild
från http://www.forum-marinum.fi/fi/nayttely ... asiinissa/

Helsingin sanomat skrtiver i dag om hur motorkanonbåtarna snabbt kunde konventeras så att de hade torpedkastare. Även en övningsutrustning för torpedkastarna som stampersonalen övade med fanns. Konverteringen hade tagit ca. en vecka.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005747777.html

Motortorpedbåtar blev obsoleta då sjömålsroboterna utvecklades,

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av tyskaorden » 8 juli 2018, 13:28

Det där att de länder som krigat på Tysklands sida skulle behandlas på samma sätt stämmer inte riktigt. Finland förbjöds också att ha ubåtar, något sådant förbud verkar inte införts för varken Bulgarien eller Rumänien. För båda dessa länder hade ubåtar under kalla kriget. Östtyska Volksmarine hade dock inga ubåtar.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Det visste ni inte om kalla kriget!

Inlägg av erep » 8 juli 2018, 16:18

tyskaorden skrev:
8 juli 2018, 13:28
Det där att de länder som krigat på Tysklands sida skulle behandlas på samma sätt stämmer inte riktigt. Finland förbjöds också att ha ubåtar, något sådant förbud verkar inte införts för varken Bulgarien eller Rumänien. För båda dessa länder hade ubåtar under kalla kriget. Östtyska Volksmarine hade dock inga ubåtar.
Sovjetsatelliterna struntade generellt i vapenbegränsningarna och Sovjet hade ingen orsak att ingripa. Det var närmast Finland och Österrike som följde begränsningarna tills först Finland anmälde 1990 att begränsningarna inte mera gäller och Österrike senare gjort ett motsvarande uttalande.

Skriv svar