Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 12 juli 2017, 06:09

Ser ut som den gamle Zirbus" eller vad den nu hette ? //Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 12 juli 2017, 08:23

Det var den här gamla harven" jag kom att tänka på ! //Thule
Bilagor
s.jpg
s.jpg (178.04 KiB) Visad 1362 gånger

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 12 juli 2017, 08:26

Zeebrus som lades i malpåse på 90-talet :)

Vad det nu är så torde det inte vara någon av de gamla 80-tals syndarna och iallafall jag hade lite svårt att se nationaliteten på den bilden...

Vad det däremot säger oss är att det sker/har skett undervattenskränkningar och bara det är ett viktigt steg framåt.

Vad tror ni det var dykaren i ocenexplorer såg, en navigationsboj?
Maila gärna dom och visa ert stöd - dom har stenhård integritet i sina intervjuer tycker jag, oredigerade och inga ledande frågor och dom bygger just nu ett otroligt viktigt bibliotek för vidare diskussion som vi inte har lyckats med under en massa år wftersom folk härinne inte vill prata - heder åt dom.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 13 juli 2017, 00:11

Någon som har sett de bra bilderna på dykfarkosten?

Mätbåten hade multibeam och användes den så finns det klara bilder på vad det var som låg där på botten, så pass bra att de som sett som vet vad det var...

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 22 juli 2017, 00:00

Det här tycker jag var spännande,

https://www.cia.gov/library/readingroom ... 0031-6.pdf

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 22 juli 2017, 14:08

Den här artikeln är ganska på pricken vad Bildt sa i sitt tal på 90-talet när han gick igång på Argus och Svuk,
https://www.cia.gov/library/readingroom ... 0051-3.pdf

Här är en intressant observationsrapport som visar hur OTROLIGT bra koll USA hade på Sovjet.
https://www.cia.gov/library/readingroom ... 0001-3.pdf

Man kan ju undra varför CIA sparade denna artikel, den skiljer sig från artikeln ovan och är mer baserad på vad svenska marinen sa, en liten stillbild som visar hur diskussionen gick
https://www.cia.gov/library/readingroom ... 0048-3.pdf

Och här är en morning-brief som berör banddrivna miniubåtar
https://www.cia.gov/library/readingroom ... 0031-6.pdf

Det är helt galet att vi inte lyckats hitta ett endaste bevis rörande banddriven torr UV farkost, senast nu har ju Oceanexplorer ett vittnesmål som förstärker det ytterligare, det lilla helvetet fanns. Ligger väl bortglömd och rostar bort i en hangar i Kaliningrad eller Virginia :)

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 24 juli 2017, 09:55

Hur tänker du här Jhan? Usa Reagan och CIA skulle dragit igång operationer mot Sverige, sedan gjort hemliga analyser av dem, och inte ens känt till att man ägde egna farkoster ? Och dessa skulle idag ligga och rosta på någon hemlig obskyr plats som är helt okänd ? Och ett av argumenten som man ofta använt sig av från det som menar att det var västubåtar är ju, varför har ingen Ryss"snackat. Vänd på frågan, varför har ingen amerikan, eller britt snackat? Det finns flera ryssar som berättat, inte bara det som var med i Tv. Fråga P Andersson, och NO Jansson, m.fl.
//Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 25 juli 2017, 20:39

Nej jag tanker att denna bandgaende torra farkost maste ha funnits och jag vill garna se bilder pa den :)

Blacksmith
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 oktober 2015, 22:22
Ort: Kalmar

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Blacksmith » 25 juli 2017, 22:25

Åkte Polen färjan till Karlskrona för några dagar sedan. Vid en pir i hamnen ligger 4 ubåtar. En skulle jag nog kalla konventinell ubåt. Men på andra sidan ligger två som tar ungefär lika lång plats. Dom var nersänkta men torn och fören stack upp. Nu tror jag knappast att Polen hälsar på oss i u läge men ändå lite intressant. Tyvärr var det lite för lpngt för att ta kort med min mobil.

radon
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 september 2016, 08:11
Ort: Göteborg

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av radon » 25 juli 2017, 23:39

Blacksmith skrev:Åkte Polen färjan till Karlskrona för några dagar sedan. Vid en pir i hamnen ligger 4 ubåtar. En skulle jag nog kalla konventinell ubåt. Men på andra sidan ligger två som tar ungefär lika lång plats. Dom var nersänkta men torn och fören stack upp. Nu tror jag knappast att Polen hälsar på oss i u läge men ändå lite intressant. Tyvärr var det lite för lpngt för att ta kort med min mobil.
Vad menar du? Låg dessa i en polsk hamn eller i Karlskrona? Var det svenska eller ickesvenska ubåtar (nutida svenska ubåtar har så distinkt form på tornen att de direkt och enkelt kan identifieras - enbart Australiens Collins-klass, som delar utseende med de svenska, kan misstas för svenska)? Vad var "okonventionellt" med de andra ubåtarna?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 26 juli 2017, 06:08

När det gäller händelser efter Norrlandskusten " och Luleå, så har det varit besök EXTREMT" långt in ! Mycket viktig utrustning har skadats . Spår har hittats, och även utrustning . Det som personerna jag träffade för ett antal veckor berättade, styrker många av det uppgifter som jag tidigare berättat
om, som fanns i media vid 80 talets början här i Norrbotten. //Thule

Blacksmith
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 oktober 2015, 22:22
Ort: Kalmar

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Blacksmith » 26 juli 2017, 10:01

De låg i Gdynia. Den ena tog en hel kaj på motsvarande sida fick de två plats på samma längd. Den tredje mindre låg vid en annan kaj.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 27 juli 2017, 07:56


JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 30 juli 2017, 09:38

Blacksmith,

Om du vågar dig på en gissning, hur lång tror du de mindre ubåtarna var?

Någon i tråden som vet vilken ubåt/farkost det kan vara?

Thule, ja jägarchfn gjorde ettbpar intressanta blogginlägg om kränkningarna längd norrlandskusten, bra research.
Tror att diskussionen om att det inte var någonting alls är död nu, vi kan börja fokusera på bevis på nationalitet :)

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 30 juli 2017, 11:44

Jag mötte en man som var med 87 i Töre i går och vi hade ett långt och givande samtal. Han var med en av det bogserare som var först på plats för att spärra av inloppet till Töre hamn. Man fick flytta en Cementa båt också . Jag tänker inte föregå mina uppgifter jag skriver om, men det som påstår att där inget fanns , och att det var Nato får nog ha djävligt bra på fötterna . Man såg mycket från luften också . //Thule

Skriv svar