Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 27 februari 2017, 15:00

JHAN skrev:
Thule3 Först i början av 1990 talet fick två av våra modernaste ubåtar med särskild långvarig samövning av besättningarna eldtillstånd med sina ubåtsjakt torpeder. Strax därefter upphörde det provokativa kränkningarna .
//Thule
Rör vi inte ihop det lite, 1982 så var ju Sjöhunden en pimpad hydrofonslinga som låg passivt och lyssnade inte aktiv i ubåtsjakt och frågan var om den hörde ubåtar som passerade den på ett par hundra meters avstånd.

Att man använde ubåtar för ubåtsjakt i början av 90-talet tycker jag är intressant för det visar väl på att ubåt är väl lämpad att jaga annan ubåt.
Någongång på 90-talet fick ubåtarna också hydrofoner som kunde upptäcka bottenliggande ubåtar i skärgården läste jag någonstans och det kombinerat med ubåtsjaktstorpeder verkar ganska potent :)

Det är ju vad Bengt Gustavsson skriver i början av stycket som är mest intressant, visst användes det för und inhämtning, men ej för ubåtsjakt, och det är ju faktiskt det vi pratar om . I det här fallet tror jag Bjernvik kan ha rätt, man var ovan vid omständigheterna .Men det inte sagt att man missat något, men man kan ha gjort det !
//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 27 februari 2017, 16:55

Men i just det specifika fall vi pratar om så tror jag inte man missade, utan man släppte ut en Väst Tysk ubåt som råkade komma i kläm"
Och det kan ha varit anledningen till kontakten med VT ambassaden . Men ryssen blev kvar, kanske skadad ?
//Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 27 februari 2017, 19:47

Bergman,
Jag tar upp det här igen. Ubåten färdas enligt den av Tunander utstakade vägen i 12 knops fart. Den gör detta i Oktober mörker, Utan att bryta ytan, med 2 Patrullbåtar efter sig,.. och utan att använda sin egen aktiva Hydrofon,... Jag har försökt att peka på det här tidigare,.. jag är tveksam till om ovanstående är möjligt,...
Det som fångade mig var att observationerna i stort sett stämmer överrens med en ubåt som lämnar Horsfjärden, gör en gir ned mot fyren på Mysingsholm och fortsätter mot Mälsten och friheten i makliga 8 knop, vi har tidigare testat om Tunander skarvar i sina tidsangivelser och det hade han inte gjort och observationen 21:35 bekräftas av MANA rapporten, jag tycker det verkar legit?

- det är natt, bra tid för en utrbrytning.
-mellanrumment mellan observationerna i tunanders karta stämmer ok överrens med 8 knop fart
- dom går i riktning Mälsten
- ytterligare observation vid Rökö på ett ungefär när den skulle nått dit (har inte räknat)
- eldförbud Mälsten som hävs 0800.

Jag tycker det är en riktigt bra indiciekedja, det föreslås ju att något passerar ut norrut istället i de flesta rapporter, utpassering söderut nämns inte i SOU etc. För mig ser det ut som fler än en farkost/ubåt passerade ut den 7 Oktober varav en smet ut genom Mälsten.

Värt att notera att Tunander hänvisar till Emil Svensons analysrapport i sin bok, kan det varit thules MANA rapport månntro?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 28 februari 2017, 06:11

JohnT skrev: Jag släpper detta med sjöhundar,
John, Får jag be dig stanna kvar o diskutera "Hunden" o den 7e Oktober 1982 med oss,... Vi behöver din kunskap o dina insikter,... Ditt tålamod kommer att prövas eftersom många av oss inte har full koll på läget.! :-) .

B.
Fel Utrustning.jpg
Fel Utrustning.jpg (31.19 KiB) Visad 697 gånger

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 28 februari 2017, 08:11

HKP 4 hade hydrofon 204 som kunde uppskatta både fart och avstånd till målet,och även MARIl 920 för stril . Och det ät ju en väsentlig skillnad, jämfört med den fiskesonar Simrad 108 B som tex Hugin var utrustad med . Fiskesonaren är nog inget för ubåtsjakt ? //Thule

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 28 februari 2017, 08:26

Thule3 skrev:HKP 4 hade hydrofon 204 som kunde uppskatta både fart och avstånd till målet,och även MARIl 920 för stril . Och det ät ju en väsentlig skillnad, jämfört med den fiskesonar Simrad 108 B som tex Hugin var utrustad med . Fiskesonaren är nog inget för ubåtsjakt ? //Thule
Det var nog inget större fel på den modifierade Simrad som användes om man använde den till rätt saker och hade kompetent personal.

Har själv faktiskt kvar just en sådan i båten (som reserv) och jag kan lova att om en ubåt kom under mig skulle jag direkt se den mycket tydligt.

http://gg-kamratforening.se/artik_ka4/1 ... iskare.pdf

8-)

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 28 februari 2017, 09:29

Det största problemet var nog att man ville "fånga" genom att få upp ubåten till ytan eller tvinga ubåten att ge upp. Hade varit lättare att sänka med
en död besättning. 8O
En bra sida om helikoptrar som var med i Hårsfjärden kan jag bidra med.
http://navyskipper.blogspot.se/2012/01/ ... tagit.html

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 28 februari 2017, 09:31

Jo , om den kom rätt under, men jag menar att den är inte anpassad för ubåtsjakt, och då är det ett klent instrument i sammanhanget.
Man monterade ju en liknande historia i en båt i Törefjärden, och fick en hyfsat bra bild på en farkost på 14-16 meter, så visst fungerar det.
Men min poäng är att en fiske sonar är inte optimalt ! //Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 28 februari 2017, 17:08

Stighult skrev:Det största problemet var nog att man ville "fånga" genom att få upp ubåten till ytan eller tvinga ubåten att ge upp. Hade varit lättare att sänka med
en död besättning. 8O
En bra sida om helikoptrar som var med i Hårsfjärden kan jag bidra med.
http://navyskipper.blogspot.se/2012/01/ ... tagit.html
Otroligt informativ link Stighult :)

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 28 februari 2017, 23:17

Nedan är ju såklart anekdotiskt och det går inte att till 100% utesluta att hydrofonoperatören på Sjöhunden sov hela 7 Oktober pga. att han fått bandmask och att säkringarna hade gått på alla 270 hydrofonerna samtidigt runt midnatt den 6 Oktober men jag snubblade över detta på Wiki och tänkte att det visar ju faktiskt på en förmåga hos våra tidiga ubåtar att upptäcka andra ubåtar?
hösten 1969 – Under marinens krigsförbandsövning vid Norrlandskusten. Ubåten Springaren får kontakt med en främmande ubåt på svenskt vatten utanför Höga kusten. När man övergår till aktiv hydrofonsändning ökar ubåten farten och försvinner.[6]
hösten 1976 – under marinens krigsförbandsövning i Stockholms skärgård avslöjar sig en sovjetisk ubåt av W-typ[förtydliga] utanför svenskt territorialvatten genom att sända med radar. Den svenska ubåten Sjöormen kan följa hur denna går in på svenskt vatten i Danziger gatt och spelar in ljud från den. När ubåtsjakthelikopter och jagare tillkallas försvinner ubåten med hög fart ut mot internationellt vatten.[7]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ub%C3%A5t ... _i_Sverige

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 28 februari 2017, 23:37

JHAN skrev:Nedan är ju såklart anekdotiskt och det går inte att till 100% utesluta att hydrofonoperatören på Sjöhunden sov hela 7 Oktober pga. att han fått bandmask och att säkringarna hade gått på alla 270 hydrofonerna samtidigt runt midnatt den 6 Oktober men jag snubblade över detta på Wiki och tänkte att det visar ju faktiskt på en förmåga hos våra tidiga ubåtar att upptäcka andra ubåtar?
Bara för att bättra på lite grand så hade Sjöhunden sällskap av Snapphanen under 7 Oktober. :roll: Vid samma spärr
Mode låg vid kaj i Gålö under dagen.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 1 mars 2017, 07:32

Mer info.
Sjohunden III.jpg
B.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 1 mars 2017, 07:51

Vilket djup är det på platsen? //Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 1 mars 2017, 08:17

Bergman,

Hittar inte skarstenudden i vanlig ordning, tror du att du kan posta enirokartan med den utmärkt?

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 1 mars 2017, 08:50

JHAN skrev:Bergman,

Hittar inte skarstenudden i vanlig ordning, tror du att du kan posta enirokartan med den utmärkt?
Det där är nog en journalist som skrivit fel.

Sjöhunden låg väl mellan Märsgarn och Näsudden om jag minns rätt.

Skriv svar