Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 22 februari 2017, 19:55

Stighult
7/10 13:30 till 14:45 hade HMS Sjöhunden besök av A651 vattenbåten.
Det var kanske då en utbrytning skedde, de var törstiga på HMS Sjöhunden :
Så de kanske inte hade full koll på vad som hände under den kritiska timmen. :idea:
Bara så att ingen missar. Sjöhunden låg uppankrad och lyssnade. Är inte ens säker på om
hon hade besättning, för att kunna åka iväg och panga torpeder, om hon hade några ombord.
4/10 om jag minns rätt tog de ombord ny avlyssningsutrustning.
Ok, så det var inte bevis för att militären släppte ut något men dom bör väl med den extra avlyssningsutrustningen ha kunnat lyssna ganska bra?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bjernevik » 22 februari 2017, 22:54

JHAN skrev:Sedan så vet vi väl nu att militären släppte ut en farkost från det norra området för annars hade ju Sjöhunden bara torpederat dom, smugit upp bakifrån och sänkt dom på en minut eller två? Det finns inte en chans att något kunnat smyga sig ut förbi den.
För det första, vad rådde för eldtillstånd vid tillfället? Torped är inget man skjuter varningsskott med, det är direkt sänkande.

För det andra, även om ubåtarna vid detta tillfälle nog var de fartyg som hade bäst passiva hydrofoner i flottan så var de i första hand avsedd för att sänka invasionstonnage dvs strid mot ytmål. Man kan nog fundera lite på hur pass rutinerade deras hydrofonoperatörer var på att lyssna efter andra ubåtar, framförallt mindre sådana.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 23 februari 2017, 08:24

Svenska ubåtar i Hårsfjärden Sjöhunden, och Sjöhästen .
Sjöhunden låg i halvt nedsänkt läge vid inloppet Märsgarn .

Av intresse i sammanhanget blir också om man ser bakåt i tiden.
Uv kränkningar på svenskt vatten dokumenterades 1962, 1964, 1974, 1976, 1980
1976 var det i anslutning till en svensk krigsförbands övning , Fm följer en sovjetisk Whiskey ubåt som går in på svenskt vatten vid Danziger gatt. Man spelar även in ljud från ubåten . Ubåten använder sig även av skenmål . Man kan då undra vad dessa tidiga kränkningar har för samband med Reagan administrationens tillträde , som vissa vill påstå har ett samband med uv kränkningarna ?
//Thule
Senast redigerad av 1 Thule3, redigerad totalt 23 gånger.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 23 februari 2017, 11:56

Thule3 skrev:Svenska ubåtar i Hårsfjärden var Sjöormen, Sjöhunden, och Sjöhästen .
Sjöhunden låg i halvt nedsänkt läge vid inloppet Märsgarn .

Av intresse i sammanhanget blir också om man ser bakåt i tiden.
Uv kränkningar på svenskt vatten dokumenterades 1962, 1964, 1974, 1976, 1980
1976 var det i anslutning till en svensk krigsförbands övning , Fm följer en sovjetisk Whiskey ubåt som går in på svenskt vatten vid Danziger gatt. Man spelar även in ljud från ubåten . Ubåten använder sig även av skenmål . Man kan då undra vad dessa tidiga kränkningar har för samband med Reagan administrationens tillträde , som vissa vill påstå har ett samband med uv kränkningarna ?
//Thule

Hej Thule. Försöker se vad som hände i Hårsfjärden, Sjöhunden, Sjöhästen har jag pejl på. Men Sjöormen och även Neptun är
för mig just nu frågetecken. Du nämner Sjöormen? Har du koll på var du fått uppgiften? Har inte kollat så mycket själv än.
Var Sjöormen i drift? Så kan du ge mig ett handtag slipper jag gräva själv. :P

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 23 februari 2017, 12:19

Jag hade en uppgift / anteckning på Sjöormen . Men jag finner ingen verifiering att den var med . // Thule

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 23 februari 2017, 12:44

Thule3 skrev:Jag hade en uppgift / anteckning på Sjöormen . Men jag finner ingen verifiering att den var med . // Thule
Tack Thule. Misstänker att den låg i malpåse 80-85 :idea: Men får gräva lite då. :D

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 23 februari 2017, 12:52

Bjernevik
För det första, vad rådde för eldtillstånd vid tillfället? Torped är inget man skjuter varningsskott med, det är direkt sänkande.
Gällande tillämpning av IKFN är väl beskriven i thules MANA rapport och visst var det väl en del restriktioner på mineringar och insatser runt den 7 Oktober, det har ju tidigare tagits för att någonting släpptes ut, nu har ju Stighult förtydligat att det inte är bekräftat att Sjöhunden var stridsberedd så jag får backa lite.

Men är det inte lite det som är poängen, man släpper ut något den 7 Oktober, kallar det att dom undkom, men om man läser gällande tillämpning av IKFN har dom ju egentligen bara följt reglerna och jag tyckte att en lurpassande sjöhund bekräftade det.
För det andra, även om ubåtarna vid detta tillfälle nog var de fartyg som hade bäst passiva hydrofoner i flottan så var de i första hand avsedd för att sänka invasionstonnage dvs strid mot ytmål. Man kan nog fundera lite på hur pass rutinerade deras hydrofonoperatörer var på att lyssna efter andra ubåtar, framförallt mindre sådana.
Det tycker ju inte internet och tex. thules MANA rapport som menar på att det bästa dom hade för att lyssna på ubåtar var deras ubåtar.
Att skriva som du gör, blir det inte att förminska betydelsen av att Sjöhunden låg precis där utbrytningen en 7 Oktober skedde

- nu är ju egentligen en ubåt inte så väl passad att spana mot andra ubåtar och dom var sannolikt oerfarna och ubåten liten -

Försöker du här föreslå att den förmodligen inte såg vad som gled förbi dom 200m bort?

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 23 februari 2017, 12:58

Stighult skrev:
Thule3 skrev:Jag hade en uppgift / anteckning på Sjöormen . Men jag finner ingen verifiering att den var med . // Thule
Tack Thule. Misstänker att den låg i malpåse 80-85 :idea: Men får gräva lite då. :D
Hittat en notering att hon låg i docka 3 i Musköbasen 1987 men det hjälper inte. :D

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 23 februari 2017, 13:08

Nej :D men det gjordes väl några förändringar på henne vid tiden, så jag tror inte att hon var med i Hårsfjärden? En parentes, det var för övrigt (Sjöormen som följde den sovjetiska Whiskey ubåten vid Danziger gatt 1976 )//Thule

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 23 februari 2017, 13:22

Thule3 skrev:Nej :D men det gjordes väl några förändringar på henne vid tiden, så jag tror inte att hon var med i Hårsfjärden? //Thule
Tack Thule. Då har vi 2 ubåtar. Sjöhunden ligger och lyssnar vid Furuholmen och Sjöhästen vid piren Sjödal/Vitså. Under Hårsfjärden.
Ingen var med vid Notvarp? Vi har utgått och nämnt ubåtar vid Notvarp? Sjöhunden och Sjöhästen snurrade nere i Karlskrona vid Notvarp.
Någon som har någon aning om vilken som skulle vara aktuell? Eller har förslag på Svenska Ubåtar mer än Neptun som förekommit vid Hårsfjärden?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 23 februari 2017, 15:36

Emil Svensson skriver angående den 7 / 10
" Ungefär klockan 1300 den 7 Oktober ger nämligen nätspärren mellan Alvsta -Långholm och Långholmsgrundet ett utslag ca 50 meter ost vart, för att därefter återgå till normalt läge. Några få minuter därefter är den första helikoptern på plats utanför spärren" Ingen kontakt erhålls"
"Händelsen initierar en utökad bevakning av näten " BL.a placerades ubåträddningsfartyget Belos där för att med sin högfrekvens hydrofon förstärka kapaciteten till undervattenspaning.

Ungefär kl 2045 samma kväll gör samma nät ett utslag på ca 100 meter ostvart , för att därefter återgå till normal läge. Ca 2 timmar senare får en helikopter hydrofonkontakt med tydlig doppler syd Oxnöudde, strax utanför Hårfjärden. Målet bedöms
ha farten 8 knop, går ut mot Mysingen , men tappas pga vattenförhållandena"

Vid dykar besiktningen sedan den 8:e så konstaterar man att näten inte sluter samman mot botten och en ubåt har haft möjlighet att passera utan att skada näten.

Och för att anknyta till tidigare inlägg om ubåtsbärgaren.
Emil Svensson"
"markant förändring vad gäller signaler inom ubåtsräddningsorganistaionen "
Radio trafiken för den Sovjetiska Östersjömarinen ökade fem gånger det normala !
//Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 23 februari 2017, 18:02

Nu då vi vet var Sjöhunden låg så kikade jag igenom SOU1995,
Detta är ju på spottavstånd från Sjöhunden, några tankar på varför den inte nämns utan man hänvisar till en helikopter?
Bergmans tidningsutklipp bör ju varit hyfsat 1982 så det var ju inte hemligt direkt?
Sid140 En helikopter fick den 7 oktober 1982 kl. 21.35 söder om Oxnöudde vid Hårsfjärden hydrofonkontakt med något som avlägsnade sig
från hydrofonen (låg doppler) med en fart av 8 knop.
http://kartor.eniro.se/?c=59.066507,18. ... 105267;geo

Och SOU1983, passar på att svara Bjernevik att det inte verkar ha rått eldförbud direkt :D
Mitt på dagen erhålls indikationer i avspärrningsanordningarna i norra Hårsfjärden som
kan tyda på en utbrytning. Senare på eftermiddagen fälls en sjunkbomb på norra Hårsfjärden samt sex sjunkbomber utanför den norra
avspärrningen mot en indikation som bedöms härröra från ubåt. Tre minor sprängs i närheten av Mälsten, en på eftermiddagen och två vid
20-tiden på kvällen. Vapeninsatserna ger inget resultat. Senare på kvällen erhålls nya kontakter med en främmande ubåt utanför den norra avspärrningen. Sporadiska indikationer erhålls på norra Mysingen. Indikationer bl. a.
SOU2001, här är det ganska klart att insatsen var rejält reglerad?
Torsdagen den 7 oktober mitt på dagen erhölls indikationer i avspärrningsanordningarna i norra Hårsfjärden som kunde tyda på
en utbrytning. Bland annat gavs utslag i nät som lagts ut i vissa sund för att indikera om en ubåt passerade. Näten förflyttade sig
ca 50 meter. Utvecklingen föranledde stort pådrag, ÖB underrättades och han meddelade i sin tur statsministern. Insatser med
flyg förbereddes. Senare på eftermiddagen fälldes en sjunkbomb på norra Hårsfjärden och sex sjunkbomber utanför den norra avspärrningen
mot en indikation som bedömdes härröra från ubåt. Vapeninsatserna skedde med begränsningar. och med upprepade eldförbud
för både helikoptrar och fartyg. Detta berodde på att man befarade att dykare kunde finnas i vattnet. Då någon taktisk ledare ej var utsedd måste vapeninsatserna regleras av örlogsbaschefen. Senare på kvällen gav nätet i norra spärren åter utslag och
flyttades ca 100 meter. Klockan 21.35 fick en helikopter söder om Oxnöudde sonarkontakt med ett eko som avlägsnade sig från
sonaren. Ekot klassificerades ”möjlig ubåt”. Denna kontakt betecknades senare som säker. Kontakten hölls under närmare ett
par timmar med omväxlande helikopter och fartyg. Eldgivningen reglerades i detalj från basen, och resultatet blev att fyra
sjunkbomber fälldes. Överbefälhavaren beordrade sent på kvällen ”återhållsamhet med insats av sjunkbomber”, samt eldförbud för
alla mineringar.86 Det finns indikationer som talar för att en ubåt, om det fanns fler än en, kan ha tagit sig ut relativt tidigt, troligen denna dag och
förflyttat sig nordostvart genom de tämligen djupa rännor som går igenom skärgården i nordostlig/sydvästlig riktning. De ubåtsindikationer,
som senare gjordes på Jungfru- och Nämndöfjärdarna, förefaller tidsmässigt stämma med en sådan förflyttning
Sedan har vi detta, du brukar ju flitigt hänvisa till den femfaldiga ökningen i WP radiotrafik thule, släng med källan nästa gång så alla vet att det kommer från SOU1995,
Ytterligare uppgifter om signalspaning lämnas i promemorian den19 april 1983. Där anförs att under perioden redovisas 13 identifierade
observationer från ubåtsradar och att de har rapporterats av Försvaretsradioanstalt och delvis av flottans fartyg. Samtliga 13 anges vara
klassificerade som Warszawapaktsradar. I ett fall anges en krysspejlingha erhållits i södra Kalmarsund. Det sägs vidare att trafikvolymen
på radio inom Östersjömarinen hade ökat femfalt under vissaperioder och att onormala sändningar i fråga om avsändare och
mottagare hade förekommit. En anmärkningsvärd ökning av denambassadanknutna radiotrafiken hade enligt promemorian också
förekommit.
Någon som vet exakt var den norra avspärrningen var placerad, finns väl två förslag, FURHOLMEN-ALVSTA LÅNGH-GRANH eller
RÖRHOLMEN över till ÖXNÖ HUVUD?


Jag tycker det här blir väldigt spännande pga. att Sjöhunden låg precis där, man blåser på ordentligt med sjunkbomber men insatsen är väldigt toppstyrd och reglerad, detta nämns inte i SOU1983 eller SOU1995 men i SOU2001 så dom måste ha erhållit ytterligare information.
SOU1983 föreslår ju i stort sett att man gjort allt man kunnat.
SOU2001 att det var en kraftigt reglerad insats.

Jag tycker också det är ganska klart att farkosten som tar sig ut 21:35 i stort sett föses ut av marinen, man har ju inget intresse av att sänka något iallafall då man har den bästa indikationen under hela insatsen och mest eldförbud och restriktioner under hela insatsen?

Vad tror ni?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 23 februari 2017, 18:25

x
Senast redigerad av 1 Thule3, redigerad totalt 23 gånger.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 23 februari 2017, 18:34

Uppgiften jag skrivit om radiotrafiken , kommer från Emil Svenssons bok " under den fridfulla ytan" sid 133 första stycket.

Hur tolkar du det att man närmast föste ut föremålet. Två timmar efter att nätet
gett utslag 100 meter ostvart får helikopter tydlig doppler kontakt syd Oxnöudde "UTANFÖR" Hårsfjärden ! Ubåten gick väl ut när nätet indikerade rörelse ? Och detta enligt Emil Svensson på grund av att det fanns stora glepor ner mot botten, dessutom hade näten hakat upp sig på skrevor och annat. Han nämner inte heller om några dykningar den 7:e utan dykningarna gjordes den 8:e .
//Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 23 februari 2017, 18:49

Jag tänker så här, det finns två utlopp och efter ambassadkontakten den 6 oktober tar sig en farkost/ubåt ut precis där Sjöhunden ligger och lyssnar.

Indikationen på kvällen är att något går ut i 8 knop, ganska så precist (kanske skulle kolla om en helikopterdoppler ger hastighet?)

Med Sjöhunden som lyssnar så lär man väl precis veta var farkosten/ubåten är.

Insasten är kraftigt reglerad och man blir väl nästan tillsagd var man skall släppa sina sjubkbomber och farskosten undkommer, och Sjöhunden vet hela tiden var den är?

Pierre Harnell pratade väl också om att man såg något passera och visste vad det var och släppte ut det, lät lite avancerat för en helikopterdopler eller en röjdykare med kamera, kan det ha varit sjöhunden?

Skriv svar