Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 21 februari 2017, 16:31

JHAN skrev:
Bara för information om Ubåtarna så hade vi inte så många Ubåtar som låg och lyssnade.
HMS Sjöhunden ligger NO Furuholmen i sort sett under hela jakten.
HMS Sjöhästen ligger vid pir 1 i Sjödal hela jakten. (Vitså)
Jag har så galet svårt att hitta dessa positioner, Furuholmen fick jag till just innan Lidingö i inloppet till Stockholm?

Sjöhästen ligger vid pir inne vid Berga?

Var låg de andra två ubåtarna Bergman, har du mer att gå på än utanför skärgården?
Visst bör väl man vetat att något kom eftersom det låg 3 ubåtar ochT väntade innan det drog igång?
Furuholmen ska nog vara Furholmen nordost om Märsgarn och ubåten låg då mellan Furholmen och Alvsta Långholmar
utanför Berga.
Sjödal är en av pirerna vid Vitså alldeles brevid Berga. Har Bergman hjälpt mig med. :D

Vi får inte hänga upp hos på detaljer som stavning. Verkar ibland som en del vill stava som det hette på 1800talet :lol:

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 21 februari 2017, 16:34

JHAN skrev:då förstår jag, så vi kan mao. börja samköra lite olika källor här i tråden, det vore ju riktigt kul att veta vilka oegentligheter du hittat?

Bara så jag förstår, det här är loggböcker, inte samma sak som krigsdagböcker, finns ju hur mycket information som helst för den som vågar mao :D

Att vi nu har positionen på de svenska ubåtarna är inte illa...
Däcksloggböckerna är inte hemliga och säger inget om man inte har något att jämföra med. T.ex en observation i Mana som inte säger något om
var den togs. Men har man däcksloggboken kan det plötsligt bli klartext. :roll:

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av millgard » 21 februari 2017, 18:22

Kent skrev: OM nu någon slags ubåtsbärgnings båt varit synlig i ett område där den kunde ha hämtat en skadad östubåt så skulle vi givetvis sett bevis på det och det hade varit med i protestnot till Moskva.

Sverige hade Viggen i luften och egna ubåtar som låg och lyssnade så vi hade vetat om det var sant.
Vad säger att Sverige inte vetat om det?

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 21 februari 2017, 22:20

millgard skrev:
Kent skrev: OM nu någon slags ubåtsbärgnings båt varit synlig i ett område där den kunde ha hämtat en skadad östubåt så skulle vi givetvis sett bevis på det och det hade varit med i protestnot till Moskva.

Sverige hade Viggen i luften och egna ubåtar som låg och lyssnade så vi hade vetat om det var sant.
Vad säger att Sverige inte vetat om det?
Du menar att Sverige haft bevis för att en skadad ubåt bogserades ut till en östbåt men har valt att inget säga till oss eller Sovjet?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 22 februari 2017, 05:34

Om" det vore så att en skadad rysk miniubåt tagit sig till mötesplats för bärgningsfartyg, vad är det som säger att en sådan sak skulle offentliggöras?
När man inte ens vill offentliggöra nationalitet på det som kränkte oss. Jallais uppgifter om att en rysk ubåt skadats och besättningen tvingats lämna ubåten har heller aldrig offentliggjorts. Likaså uppgifterna från Viggen piloten som enligt egen uppgift flugit över en polsk Whiskey ubåt med söndersprängt torn. Kviman sade i telefon att under tiden som detta i Mälsten pågick fick vi uppgifter att en ubåtsbärgare gick ut från hamn i Baltikum. Theutenberg har uppgift om den i en av sina böcker, den finns omnämnd i ÖB:s dagbok m.m.Ingen skall ju inbilla mig att den gick ut för någon söndags utflykt, det finns med all sannolikhet ett samband med händelserna i Hårsfjärden. Oavsett om den gick i aktion eller ej.
Så sannolikheten för att denna bärgare hade med händelserna att göra är bra mycket större än att fyra stora amerikanska ubåtar gick in i Hårsfjärden 1982, tillsammans med tre amerikanska miniubåtar och minst en brittisk, plus några Italienska , varav en miniubåt som aldrig blev operabel . //Thule

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 22 februari 2017, 07:12

Thule3 skrev:Om" det vore så att en skadad rysk miniubåt tagit sig till mötesplats för bärgningsfartyg, vad är det som säger att en sådan sak skulle offentliggöras?
När man inte ens vill offentliggöra nationalitet på det som kränkte oss. Jallais uppgifter om att en rysk ubåt skadats och besättningen tvingats lämna ubåten har heller aldrig offentliggjorts. Likaså uppgifterna från Viggen piloten som enligt egen uppgift flugit över en polsk Whiskey ubåt med söndersprängt torn. Kviman sade i telefon att under tiden som detta i Mälsten pågick fick vi uppgifter att en ubåtsbärgare gick ut från hamn i Baltikum. Theutenberg har uppgift om den i en av sina böcker, den finns omnämnd i ÖB:s dagbok m.m.Ingen skall ju inbilla mig att den gick ut för någon söndags utflykt, det finns med all sannolikhet ett samband med händelserna i Hårsfjärden. Oavsett om den gick i aktion eller ej.
Så sannolikheten för att denna bärgare hade med händelserna att göra är bra mycket större än att fyra stora amerikanska ubåtar gick in i Hårsfjärden 1982, tillsammans med tre amerikanska miniubåtar och minst en brittisk, plus några Italienska , varav en miniubåt som aldrig blev operabel . //Thule
Du kommer som vanligt bara med massa rykten, inga fakta alls.

Vart är t.ex. vraket efter den ubåt som man "tvingats lämna" eller påstår du att det var "en baggis för special förband" att bogsera hem den också?

:lol: :lol: :lol:

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 22 februari 2017, 07:43

Det kan du ju kontakta Anders Jallai och fråga om, det var han som offentliggjorde det uppgifterna 2010, efter att ha talat med folk från underrättelse tjänsten. Och indirekt så påstår du då att han sprider rykten, undrar vad han anser om det ? //Thule

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 22 februari 2017, 07:45

Thule3 skrev:Det kan du ju kontakta Anders Jallai och fråga om, det var han som offentliggjorde det uppgifterna 2010, efter att ha talat med folk från underrättelse tjänsten. Och indirekt så påstår du då att han sprider rykten, undrar vad han anser om det ? //Thule
Talar ofta med Andres faktiskt, så vad vill du veta?

Men som vanligt så svar du ju inte på en rak fråga, vart är vraken?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 22 februari 2017, 07:49

Stört löjligt Kent" hur skulle jag kunna veta det, lika lite som du kan veta om det finns eller inte finns något vrak överhuvudtaget.

Men berätta då för Jallai nästa gång du pratar med honom att du sagt att han sprider rykten !

Dessutom heter han Anders och inte Andres, men din läsförståelse är ju inte den bästa, det förstod jag efter att du läst på FEL RAD :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Det intressanta är dock vad Jallai säger !
//Thule

http://newsvoice.se/2010/06/21/fd-strid ... ka-ubatar/

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 22 februari 2017, 10:27

Stighult skrev:
JHAN skrev:då förstår jag, så vi kan mao. börja samköra lite olika källor här i tråden, det vore ju riktigt kul att veta vilka oegentligheter du hittat?

Bara så jag förstår, det här är loggböcker, inte samma sak som krigsdagböcker, finns ju hur mycket information som helst för den som vågar mao :D

Att vi nu har positionen på de svenska ubåtarna är inte illa...
Däcksloggböckerna är inte hemliga och säger inget om man inte har något att jämföra med. T.ex en observation i Mana som inte säger något om
var den togs. Men har man däcksloggboken kan det plötsligt bli klartext. :roll:
Skitsmart!!

Vad brukar stå i Däcksloggboken?
allmänt hållet om verksamheten?

mvh
/John

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 22 februari 2017, 11:02

Thule3 skrev:
Det intressanta är dock vad Jallai säger !
//Thule
Kul att du instämmer med Jallais teser :D

http://www.jallai.se/2013/01/bevisligen-en-nato-ubat/

http://www.jallai.se/2013/01/en-italien ... -innehall/

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 22 februari 2017, 11:21

JohnT skrev:
Stighult skrev:
JHAN skrev:då förstår jag, så vi kan mao. börja samköra lite olika källor här i tråden, det vore ju riktigt kul att veta vilka oegentligheter du hittat?

Bara så jag förstår, det här är loggböcker, inte samma sak som krigsdagböcker, finns ju hur mycket information som helst för den som vågar mao :D

Att vi nu har positionen på de svenska ubåtarna är inte illa...
Däcksloggböckerna är inte hemliga och säger inget om man inte har något att jämföra med. T.ex en observation i Mana som inte säger något om
var den togs. Men har man däcksloggboken kan det plötsligt bli klartext. :roll:
Skitsmart!!

Vad brukar stå i Däcksloggboken?
allmänt hållet om verksamheten?

mvh
/John
I Däcksloggboken framgår hur båten förflyttar sig. Oftast inte vad den gör. Eftersom jag fotat av dem
är de alldeles för stora att lägga upp även om jag gör om till pdf. Är dataanalfabet.
Varje dygn består av fyra sidor, två navigation och två övriga händelser.

Men ett smakprov om jag skriver av. från HMS Mode

En sida navigering t.ex 19820930 eftermiddag
13:00 -18:00 Till ankars
19:00 Yxhammarskubben B000 a 0,5
20:00-24:00 Väst Blackudden

En sida Övriga Händelser t.ex 19820930 eftermiddag
18:30 Lättat ankar. Sjövakten bestyrker en namnteckning

Av det framgår då var Mode befann sig under kvällen. Om jag sedan tittar i MANA eller någon annan text jag har, kan jag se
om det finns någon rapport från Mode under motsvarande tid t.ex radarobservationer med bäringar vid den tidpunkten.
Hittar jag då Blackudden på ett sjökort kanske på Runmarö, kan jag se var Mode befann sig och tog emot radarsignalerna.
Med hjälp av bäringarna kan jag ibland till och med lokalisera troliga platser de sänds ifrån. Radarsignaler från ubåtar bör ju i alla fall komma från ett ställe där det finns vatten under kölen.

Sedan framgår det ju vilka båtar som är ute och rör på sig eller ligger vid Kaj. Eller när de kom till Stockholms skärgård
och när de lämnar den.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 22 februari 2017, 11:51

Du ger ytterligare ett bevis på din svårighet att förstå läst text Kent ! Ser du någonstans där jag skrivit att jag tror på vad Jallai har sagt?


Jallai berättar 2010 att han har uppgifter från underrättelse folk att en sovjetisk ubåt kan ha skadats , och att besättningen fått lämna ubåten på grund därav. Det intressanta är ju vilka var det personerna, och vad gav dem anledning att berätta det ?

Och samma sak gäller uppgiften om en Polsk whiskey ubåt med söndersprängt torn .

Det är inte vilka påståenden som helst, och Jallai skulle knappast gå ut offentligt med dem om han inte trodde på uppgifterna.
Alltså det är uppgifterna i sig som är intressanta, det övriga han skrivit bygger till vissa delar på Professorns" teorier , och det är fablernas värld "

//Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 22 februari 2017, 14:53

Nu jädrar stighult börjar vi komma någon vart :thumbsup:

Lite förenklat, allt det som är överstruket eller inte nämns i MANA rapporten eller annanstans bor nu hos dina fotografier.

Här blir det nog verkligen att ta en dag i sänder och studera den noga. Att du listat ut var våra ubåtar låg är ju närmast årets scoop :)

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 22 februari 2017, 15:43

JHAN skrev:Nu jädrar stighult börjar vi komma någon vart :thumbsup:

Lite förenklat, allt det som är överstruket eller inte nämns i MANA rapporten eller annanstans bor nu hos dina fotografier.

Här blir det nog verkligen att ta en dag i sänder och studera den noga. Att du listat ut var våra ubåtar låg är ju närm ast årets scoop :)
Vi ska nog inte överdriva. :oops:
Och HMS Neptun har jag ingen koll på? Men sakta men säkert ska jag nog få grepp på dem.
Bara för information så lämnade HMS Mode Hårsfjärden och gick genom Öresund till Göteborg.
Förtöjer Gålö på morgonen den 11/10 och sticker från Gålö på morgonen den 12/10 och Övernattade i Karlskrona. :roll:

Skriv svar