Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 20 februari 2017, 17:13

glasssat skrev:Hej,

Någon som vågar sig på en gissning om vad som hände med vraket på 16m.

Bärgat, isåfall av vem?

//G

Min högst personliga uppfattning är att glappet mellan eldtillstånd , och eld förbud var tiden där den Polska ubåtsbärgaren (som utgick från bas i Baltikum) gjorde entre " Man plockade kanske upp en tilltygad Ivan "



Thule

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 20 februari 2017, 17:47

Thule3 skrev:
glasssat skrev:Hej,

Någon som vågar sig på en gissning om vad som hände med vraket på 16m.

Bärgat, isåfall av vem?

//G
Min högst personliga uppfattning är att glappet mellan eldtillstånd , och eld förbud var tiden där den Polska ubåtsbärgaren (som utgick från bas i Baltikum) gjorde entre " Man plockade kanske upp en tilltygad Ivan "
Thule
Så din "högst personliga uppfattning" är att en polsk ubåtsbägare varit 12 nautiska mil (22 km) in på svenskt territorialvatten precis inne vid sverige största marinbas och lyft en ubåt utan att någon reagerat??

:thumbsup:

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 20 februari 2017, 18:18

Att den gick in på svenskt vatten har jag aldrig påstått. En skadad miniubåt går att bogsera, även under vatten fram till nämnda fartyg, en baggis för special förband, som säkert tränat det många gånger . Och att en ubåtsbärgare gick ut och rörde sig i närområdet är ett faktum . Thule

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 20 februari 2017, 18:29

Thule3 skrev:Att den gick in på svenskt vatten har jag aldrig påstått. En skadad miniubåt går att bogsera, även under vatten fram till nämnda fartyg, en baggis för special förband, som säkert tränat det många gånger .
En baggis att bogsera en ubåt med en annan ubåt 22 km i uläge mellan alla skär och kobbar utanför Muskö?

Kan du inte förklara exakt hur detta skulle gått till utan att någon svensk militär märkte det.
Thule3 skrev: Och att en ubåtsbärgare gick ut och rörde sig i närområdet är ett faktum . Thule
Faktum, vad har du för källa på det?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 20 februari 2017, 19:58

Hur vet du att ingen kände till det ? Vad har du för källa på det ? Och du tror alltså på fullt allvar att det inte skulle vara möjligt :thumbsup:

//Thule

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 20 februari 2017, 21:31

Utan att föra forumets talan så vore det trevligt om diskussionen om vraket inte spårade ur och blev pajkastning om kommunistlakejer vs djupblåa fascist-konspiratörer.

Om vårt första antagande blir att något skadades i Horsfjärdeb,

- hur allvarligt, kunde den linka ut själv eller behövde den bogseras.

- finns det något som tyder på att den togs om hand av marinen?

- tunander tror ju att det var ett 16m vrak och SOU utredningarna föreslår ju att en mindre farkost iallafall skadades. Har vi något mer att gå på än tunanders 16m?

- polska ubåtsbärgaren, har vi en källa på det, har för mig att det var en radiomatör som satt och lyssnade osv?

- något ytterligare, kanske en amerikansk bärgare?

Jag tänker ju här att då vi nu har thules MANA rapport, kan inte ni som vet börja prata för den är ju rätt så uttömmande :)

Jag gissar ju att det var en SPLT som sänktes, för och emot?

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 20 februari 2017, 21:45

Det finns en bild på Thunaders vrak i PDF:n via länken. Sidan den finns på är daterad 830306 vet inte när bilden togs?
http://www.jallai.se/wp-content/uploads ... ort_.4.pdf

För det är väl det vraket vi funderar över?

19821010 23:00 I mitt excel finns lite information, fanns med i ÖB Lennart Ljungs hemliga dagböcker. :wink: Om polsk bärgare.
viewtopic.php?f=22&t=44019&start=15#p749908

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 20 februari 2017, 22:36

Thule3 skrev:Hur vet du att ingen kände till det ? Vad har du för källa på det ? Och du tror alltså på fullt allvar att det inte skulle vara möjligt :thumbsup:

//Thule
Med andra ord har du åter igen inga som helst bevis på saker som du skriver... det förstod jag direkt.

Dessutom så antar jag att du talar blandat ihop allt med den polska ubåtsbärgare som gick ut vid U137 incidenten som du dessutom själv skrivit om.
Thule3 skrev:Det fans ju en uppgift från någon annan (minns inte just nu vem, men det kom upp ang U-137) där det sades att ryssarna även placerat ut akustiska bojar kring vissa specifika mål .

Höjningen av radiotrafik är ju intressant såtillvida att Emil Svensson skriver att den ökade specifikt från platser där man visste att det fanns ubåts bärgnings förband. Och man hade ju tydligen pejl på en Polsk ubåtsbärgare som gått ut från bas i Baltikum?
//Thule
Stighult skrev:Det finns en bild på Thunaders vrak i PDF:n via länken. Sidan den finns på är daterad 830306 vet inte när bilden togs?
http://www.jallai.se/wp-content/uploads ... ort_.4.pdf

För det är väl det vraket vi funderar över?

19821010 23:00 I mitt excel finns lite information, fanns med i ÖB Lennart Ljungs hemliga dagböcker. :wink: Om polsk bärgare.
viewtopic.php?f=22&t=44019&start=15#p749908
Det där är ju ingen ubåt, det är en polsk båt :)

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 20 februari 2017, 22:53

Kent skrev: Det där är ju ingen ubåt, det är en polsk båt :)
Vilket är en polsk båt? Vraket som Thunader hade med eller bärgaren som fanns med i Ljungs dagbok.

Jag la bara upp några länkar för att vi skulle reda ut vad vi diskuterar, har ingen synpunkt på att det bärgades. :D

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 20 februari 2017, 23:25

Från StigHults Dokument.

19821010. 23.00

"CFst Stefenson rapporterar på telefon att ett polskt ubåtsbärgningsfartyg som en tid legatnorr om Gotska Sandön på kvällen börjat röra sig mot Finska viken."

"En radioamatör, kvinna rysktalande, hade avlyssnat trafik som hon tagit upp på band. I denna trafik skulle ha förekommit frågor av typen får jag gå upp på 8 meters djup mm. I bästa fall skulle detta kunna tyda på att en ubåt på något sätt var på väg att med hjälp av ett ubåtsbärgningsfartyg ta sig över Östersjön"

"Utdrag ÖB Lennart Ljungs hemliga dagböcker"

B.

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 20 februari 2017, 23:36

Stighult skrev:
Kent skrev: Det där är ju ingen ubåt, det är en polsk båt :)
Vilket är en polsk båt? Vraket som Thunader hade med eller bärgaren som fanns med i Ljungs dagbok.

Jag la bara upp några länkar för att vi skulle reda ut vad vi diskuterar, har ingen synpunkt på att det bärgades. :D
Sorry läste fel rad... läste detta
19821011 13:13 Mäklaren för en polsk båt ringer och frågar om en polsk båt kan utpassera. Kotakt VB/Örlb/O ang ev stopp.ÖrlbO tar över

Men Stighult talade ju om.
19821010 23:00 CFst Stefenson rapporterar på telefon att ett polskt ubåtsbärgningsfartyg som en tid legatnorr om Gotska Sandön på kvällen börjat röra sig mot Finska viken. Utdrag ÖB Lennart Ljungs hemliga dagböcker
En radioamatör, kvinna rysktalande, hade avlyssnat trafik som hon tagit upp på band. I denna trafik skulle ha förekommit frågor av typen får jag gå
upp på 8 meters djup mm. I bästa fall skulle detta kunna tyda på att en ubåt på något sätt var på väg att med hjälp av ett ubåtsbärgningsfartyg
ta sig över Östersjön.
Detta låter ju rätt långsökt... Norr Gotska Sandön är ju 80-100 km bort, rätt långt bort för en skadad ubåt att ta sig och dessutom är den på väg åt helt fel håll.


Och en radioamatör, kvinna rysktalande som råkar höra mer än FRA hör, nej den tror jag inte på alls.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 21 februari 2017, 05:45

Kent skrev:
Stighult skrev:
Kent skrev: Det där är ju ingen ubåt, det är en polsk båt :)
Vilket är en polsk båt? Vraket som Thunader hade med eller bärgaren som fanns med i Ljungs dagbok.

Jag la bara upp några länkar för att vi skulle reda ut vad vi diskuterar, har ingen synpunkt på att det bärgades. :D
Sorry läste fel rad... läste detta
19821011 13:13 Mäklaren för en polsk båt ringer och frågar om en polsk båt kan utpassera. Kotakt VB/Örlb/O ang ev stopp.ÖrlbO tar över

Men Stighult talade ju om.
19821010 23:00 CFst Stefenson rapporterar på telefon att ett polskt ubåtsbärgningsfartyg som en tid legatnorr om Gotska Sandön på kvällen börjat röra sig mot Finska viken. Utdrag ÖB Lennart Ljungs hemliga dagböcker
En radioamatör, kvinna rysktalande, hade avlyssnat trafik som hon tagit upp på band. I denna trafik skulle ha förekommit frågor av typen får jag gå
upp på 8 meters djup mm. I bästa fall skulle detta kunna tyda på att en ubåt på något sätt var på väg att med hjälp av ett ubåtsbärgningsfartyg
ta sig över Östersjön.
Detta låter ju rätt långsökt... Norr Gotska Sandön är ju 80-100 km bort, rätt långt bort för en skadad ubåt att ta sig och dessutom är den på väg åt helt fel håll.


Och en radioamatör, kvinna rysktalande som råkar höra mer än FRA hör, nej den tror jag inte på alls.




"In flagranti, crimene compreheni"

//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 21 februari 2017, 10:11

År 2010 så uttalar sig Anders Jalla!
" Uppgifter som jag själv har från sk. säkra källor inom underrättelse och säkerhets tjänst i landet säger att den svenska marinen sannolikt sänkt
eller skadat en fientlig ubåt, och att besättningen varit tvungen att lämna den" besättningen var enligt samma källor från Warzava pakten"
//Thule

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 21 februari 2017, 10:52

I spelet under ytan påstår Tunander under bilden på Uss Cavalla att denna ubåt fick sin sk . Dry deck shelter 1982, rätt år skall vara 1983 .
Och den befann sig dessvärre inte heller i Östersjön !
Och Uss Grayback befann sig i Subic bay .
Tunander har även i samma artikel angående den amerikanska ubåten Nr 1 en teori att den kan ha varit i Östersjön och placerat ut botten liggande minor ?

Länken nedan är intressant . //Thule
ttp://www.socnet.com/archive/index.php/t-48567.html

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 21 februari 2017, 12:14

Stighult skrev:Det finns en bild på Thunaders vrak i PDF:n via länken. Sidan den finns på är daterad 830306 vet inte när bilden togs?
http://www.jallai.se/wp-content/uploads ... ort_.4.pdf

För det är väl det vraket vi funderar över?

19821010 23:00 I mitt excel finns lite information, fanns med i ÖB Lennart Ljungs hemliga dagböcker. :wink: Om polsk bärgare.
viewtopic.php?f=22&t=44019&start=15#p749908
Stighult,

Ja det är det vraket, då kan vi alltså utgå ifrån att just den miniubåten inte tog sig hem :D

Finns det något som talar mot eller för att en blev sänkt och ytterligare en skadad?

Vi kan ju notera att i din länk om polska bärgaren så var det innan den infamösa minsprängningen i Mälsten men tillräckligt långt efter den 7 Oktober då man misstänkte att något slapp ut ur Horsfjärden för att detta något skulle kunna ta sig ut och bort till bärgaren.

Dock så är det väl enligt eniro +80km från norr gotska sandön till operationsområdet i Horsfjärden, en rejäl sträcka och hade det varit kritiskt läge hade väl bärgaren gått in en bit i skydd av mörker?

Sen kan det väl tänkas att den polska ubåtsbärgaren åkte hem därför att det inte längre fanns något att bärga, eftersom det tilltänkta bärgningsobjektet var sänkt?

Din ubåtsdatum pdf är rejält detaljerad :thumbsup:

Skriv svar