Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 26 augusti 2016, 13:11

JHAN skrev:Men vad i hela helskotta 8O

Det ligger 3 x 20kg trotyl av under 80-talet svåråtkomlig sovjetiskt fabrikat som förpackats i svenska plastkassar och intill brofästen.

Glasklara mål under ett sent skylningsläge och med den brittiska rapporten om sovjetiska vapengömmor under kalla kriget som det skrevs om häromdagen.

Skulle vara kul att veta hur ni lyckas få detta till ingenting?

Jag får nu intrycket att den troligaste kandidaten till detta enligt tråden var någon skojfrisk svensk kille, kanske lite småpackad :)

Jag har bara läst artikeln, var spricker det?
Saknas det källhänvisningar?
Vi vet ju inte om sprängmedlena var utplacerade eller utkastade på måfå. Plastpåsar från Domus och Åhléns. Luktar ju gangsters lång väg detta.

Niklas71
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 13 augusti 2009, 08:20

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Niklas71 » 26 augusti 2016, 16:57

Magnus L skrev:
JHAN skrev:Men vad i hela helskotta 8O

Det ligger 3 x 20kg trotyl av under 80-talet svåråtkomlig sovjetiskt fabrikat som förpackats i svenska plastkassar och intill brofästen.

Glasklara mål under ett sent skylningsläge och med den brittiska rapporten om sovjetiska vapengömmor under kalla kriget som det skrevs om häromdagen.

Skulle vara kul att veta hur ni lyckas få detta till ingenting?

Jag får nu intrycket att den troligaste kandidaten till detta enligt tråden var någon skojfrisk svensk kille, kanske lite småpackad :)

Jag har bara läst artikeln, var spricker det?
Saknas det källhänvisningar?
Vi vet ju inte om sprängmedlena var utplacerade eller utkastade på måfå. Plastpåsar från Domus och Åhléns. Luktar ju gangsters lång väg detta.
Gangsters? Varifrån skulle de ha fått tag i sovjetisk material på 80-talet? Inte särskilt troligt!

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 26 augusti 2016, 17:29

Niklas71 skrev:
Magnus L skrev:
JHAN skrev:Men vad i hela helskotta 8O

Det ligger 3 x 20kg trotyl av under 80-talet svåråtkomlig sovjetiskt fabrikat som förpackats i svenska plastkassar och intill brofästen.

Glasklara mål under ett sent skylningsläge och med den brittiska rapporten om sovjetiska vapengömmor under kalla kriget som det skrevs om häromdagen.

Skulle vara kul att veta hur ni lyckas få detta till ingenting?

Jag får nu intrycket att den troligaste kandidaten till detta enligt tråden var någon skojfrisk svensk kille, kanske lite småpackad :)

Jag har bara läst artikeln, var spricker det?
Saknas det källhänvisningar?
Vi vet ju inte om sprängmedlena var utplacerade eller utkastade på måfå. Plastpåsar från Domus och Åhléns. Luktar ju gangsters lång väg detta.
Gangsters? Varifrån skulle de ha fått tag i sovjetisk material på 80-talet? Inte särskilt troligt!
Ja herrens vägar äro outgrundliga, ingen aning.

Det vi måste veta är ju hur sprängmedlena låg, då vet vi om det tex dumpats från bron i attackpåsar från Åhléns. Det skulle säga betydligt mer än sprängmedlenas ursprung.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 26 augusti 2016, 18:28

Ok så det är pitchande inför en bokförsäljning utan vidare källhänvisningar?

Är inte problemet att alla i debatten vill få det till antingen eller? Jag tror ju som bekant att båda var på plats.

Men visst är det så att det saknas bevis och det stör mig något oerhört, tex. så kan jag ju tänka mig ett tjugotal bättre bevis än dessa trotyl-dumpar, bevis som ett helt gäng personer hävdar existerar, både för nato och sovjcetiska intrång. Vissa tjänar tom. bra med pengar på att blåsa upp teorier helt utan bevisning, von braun och gyllenhaal till exempel.

Nu har vi väl en del info. tillgänglig och jag skulle ju gärba se krigsdagbokssidorna publiceras här av någon som sitter på dom.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av koroshiya » 26 augusti 2016, 20:36

JHAN skrev:Ok så det är pitchande inför en bokförsäljning utan vidare källhänvisningar?

Är inte problemet att alla i debatten vill få det till antingen eller? Jag tror ju som bekant att båda var på plats.

Men visst är det så att det saknas bevis och det stör mig något oerhört, tex. så kan jag ju tänka mig ett tjugotal bättre bevis än dessa trotyl-dumpar, bevis som ett helt gäng personer hävdar existerar, både för nato och sovjcetiska intrång. Vissa tjänar tom. bra med pengar på att blåsa upp teorier helt utan bevisning, von braun och gyllenhaal till exempel.

Nu har vi väl en del info. tillgänglig och jag skulle ju gärba se krigsdagbokssidorna publiceras här av någon som sitter på dom.
Problemet är ju att några inte diskuterar utifrån ett vad som hände perspektiv. Tycker man att NATO är fina kan de inte gärna ha gjort intrång, utan bara ha hjälpt till mot lede fi, och ungefär tvärtom. Sådana faktorer är aktiva även idag, och skräcken för vissa andra verkar på intet sätt ha avtagit.

Kent noterade något intressant, nämligen att icakassarna med dynamit inte var hemligstämplade, men skrev inte ut tankegången explicit. Men, om det fanns sovjetskyddande politiker, varför hemligstämplades inte också det?

Om man funderar över svenskt försvar, vad gör du om du hittar dessa kassar: berättar allt, eller väntar till ett skarpt läge för att på ett enkelt sätt kunna haffa Ivan?

Såsom ofta får man konstatera att det troligen är så att det inte finns några fler evidens, och att de som funderade gjorde bedömningen att det inte hade något med Sovjet att göra, eller så får man väl säga att även en amatör lätt kan vara smartare än vårt intelligensförsvar... och det tror inte jag.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 26 augusti 2016, 22:01

Ok, jag köper att de som sitter och tjänar pengar på detta gynnas av rövarhistorierna.

Men hur kan du påstå att det inte finns fler bevis när det finns hundrstals sidor krigsdagböcker, som det har skrivits ett flertal spektakulära böcker kring, som aktiva deltagare i denna tråd har tillgång till men väljer att inte offentliggöra.

Det finns en rejäl lunta intressant information 300MB bort :D

Har du helt missat det eller förstår jag dig fel?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 26 augusti 2016, 22:10

Kent,

Går inte diskussionen så att det var agenter på land som förberedde för innästlande spetznaz sjövägen?

Alltså en agent från landsidan som dumpat dessa sprängämnen på en plats som miniubåts spetznaz skall hitta?

Med dubbelstandard menar jag att vi använder dubbla måttstockar i vår diskussion, visst var det skillnad på hur sovjet och nato emottogs, tror jag, om nu inte pierre hanell talar sanning :)
Men i diskussionen här på skalman kan ett bevis för nato sedan avfärdas som en fyllegrej när samna skall appliceras på sovjet och tvärtom, ett strålande exempel är väl piranha och att den inte fanns före 87 men att vi gärna vill placera 3GST9 i tex. horsfjärden ett par år innan den gick ut på förband, vi behöver en baseline som gäller över gränserna och för alla, det är det jag menar med dubbla standarder.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 31 augusti 2016, 14:02

Det verkar således inte som vi kommer komma speciellt mycket längre med Horsfjärden.

Bergman gjorde ett försök att reda ut detta i kronologisk ordning och gav sig på dagbokssidorna - båda försöken misslyckades eftersom INGEN inklusive arkivarien talade om för honom att sidorna flyttats till MUST och flera försök gjordes i tråden att frångå den kronologiska ordningen.

Vi har dessutom inte tittat på upptakten till Horsfjärdeb i detalj, de två veckorna innan.

För att nu ge ett exempel, jag lusläste allt som skrivits och kom fram till att en västtysk ubåt befunnit sig inne i Horsfjärden mellan den 1-5 oktober, tydliga tecken fanns.

Vi fick därefter 5 dagbokssidor att dissikera och alla spår som pekade på västtysk ubåt visade sig vara falska. Den gröna fläcken inne den 5 oktober var ingen ubåtssignal och den uppmätta 35-40m objektet sannolikt ingen ubåt.

Jag är fortfarande inte mycket klokare men hyfsat säker på att båda fanns på plats, NATO och sovjet, mest för att annars hade någon lyckats bygga en hållbar indiciekedja vid det här laget.

Så, det är helt meningslöst att diskutera Horsfjärden vidare innan dagbokssidorna delats i tråden, alla sidor. Min västtyska ubåt är ett ypperligt exempel på hur man kan bli styrd att dra slutsatser genom att information delges selektivt.ä, det är MANIPULATION och KORRUPT.

Eftersom krigsdagbokssidorna finns tillgänliga ämnar jag påminna om det när Horsfjärden kommer på tal igen.

Vad skall vi ge oss på nu?
Är det Karlskrona84 som står på tur :D

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Solkungen » 31 augusti 2016, 16:41


Användarvisningsbild
Hugsvala
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 december 2013, 02:01

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Hugsvala » 31 augusti 2016, 22:46

Solkungen skrev:Apropå indiciekedjor: http://magasinetfilter.se/feature/trollfabriken/
En mycket intressant och lång artikel som belyser vikten av källkritik, olika särintressen och hur agendastyrda medierna är i frågor som rör säkerhets- och utrikespolitik.

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 1 september 2016, 10:50

Solkungen skrev:Apropå indiciekedjor: http://magasinetfilter.se/feature/trollfabriken/
Kul, jag har ju alltid jämfört båda 80-talets hysteri och slutsatser, men även nutidens grupp-psykos med Quickskandalen. Bra Göransson.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av mrsund » 1 september 2016, 14:15

Solkungen skrev:Apropå indiciekedjor: http://magasinetfilter.se/feature/trollfabriken/
Tack för den länken, det bästa jag läst på länge (på Svenska).

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av FredH » 1 september 2016, 15:49

Solkungen skrev:Apropå indiciekedjor: http://magasinetfilter.se/feature/trollfabriken/
Precis, om man styr vilka fakta som tas upp, vilka man pratar med och hur det presenteras, så allt pekar åt ett håll, då är alla indicierkedjor väldigt hållbara.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 1 september 2016, 18:52

Och det är ju precis därför vi efterlyser krigsdagbokssidorna som är omanipulerad information, vi kan dra våra egna slutsatser.

Troll är väl ett lite modernt uttryck, tidigare var man väl mest korrupt när man man missbrukade vår demokratiska värdegrund på ett sådant sätt?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av mrsund » 1 september 2016, 20:56

FredH skrev:
Solkungen skrev:Apropå indiciekedjor: http://magasinetfilter.se/feature/trollfabriken/
Precis, om man styr vilka fakta som tas upp, vilka man pratar med och hur det presenteras, så allt pekar åt ett håll, då är alla indicierkedjor väldigt hållbara.
Vilka fakta har han utelämnat?

Skriv svar