Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
SimonB
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 8 juni 2015, 14:27
Ort: Sörmland

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av SimonB » 17 augusti 2016, 21:39

Det var ju i alla fall inte svårt att hitta honom på Facebook: länkklick! (Känns helt rimligt att länka till då han använde sin offentliga Google+-profil för att kommentera på bloggen.)

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 17 augusti 2016, 22:08

Då kan jag inte hålla mig,... utan måste skriva att,..

NI som hackat på Thule de senaste dagarna för HUR han skriver,... tycker jag nu bör ge Thule ett erkännade för VAD han grävt fram.

Thule har ensam o under tiden ni hackat på honom tagit fram ett helt nytt spår!! Ge honom ett erkännande för det!!

Språret är nytt,.. kan vara ingenting,.. kan oxo vara ett genombrott.

BRA JOBBAT Thule!!!

B.

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 17 augusti 2016, 22:30

Stighult skrev: "Jag jobbade som sjöofficer på Stabsfartyget Visborg och var den som förde loggbok under ubåtsjakt tiden i Hårsfjärden mfl. Och jag kan intyga att Palme gav order till hela försvaret om att vi inte fick skada eller stoppa främmande föremål. Dåvarande chef för kustflottan var ombord på samma fartyg som jag själv och kom fram till mig personligen efter att han framfört Olof Palmes order. Inget av detta som jag nu säger får antecknas i loggboken. Där efter ger han en personlig order till rorsman att om ubåten ev. Skulle gå i utlägg skulle vi försöka rammade den och kalla detta för en olyckshändelse. Vidare kan jag avslöja att vi såg ubåtar och deras minifarkoster vid flera tillfällen. Men var förbjudna att beskjuta dessa. Vi var tvungna att släpp förbi dem. Allt tal om fångstnät mellan öar som pressen påstod fanns. Var bara bluff allt ihop. Vi hade enbart elektomagnetiska vajrar som registrerade när undervattens farkoster passerade. Inget av det som media förmedlade var sant."
Haha, självklart berättar den tillträdande statsministern ALLT för kocken på en utav flottans båtar....

Och kocken är ju alltid den som för loggboken :D

JohnT skrev:
Jag är ganska nöjd med att vi inte tog livet av folk, ens om man hade "lyckats" med det,
och hade sanningen att man inte skyddade svenskt territorium om det skulle kosta liv kommit ut så skulle neutralitetspolitiken visat att den inte funkade.

Mvh
/John
Instämmer helt.

Med facit i hand så gjorde de rätt som släppte ut vilka det nu var.
Bergman skrev:
Språret är nytt,.. kan vara ingenting,.. kan oxo vara ett genombrott.
:thumbsup:

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 17 augusti 2016, 23:09

Kent skrev: Haha, självklart berättar den tillträdande statsministern ALLT för kocken på en utav flottans båtar....
Vart står det att han var kock på Visborg?

Hade Thule skrivit ovanstående så hade ni skrivit LÖGN,.. Thule du ljuger osv,.... Givetvis helt onödigt,... men jag stör mig på den dubbla standarden. :D
Stighult skrev: "Jag jobbade som sjöofficer på Stabsfartyget Visborg och var den som förde loggbok under ubåtsjakt tiden i Hårsfjärden mfl.
B.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 17 augusti 2016, 23:31

SimonB,

På hans FB står det ju att han är utbildad sjöofficer.

Nästa steg blir ju helt klart att kontakta honom och se om någon av hans sensatinella uppgifter är verifierbara :)

Vi kan ju så pass mycket om horsfjärden att vi kan lukta oss till en bluffare gissar jag.

Det här spåret är så pass utanför allt som vi normslt diskuterar att det nästan måste följas upp.

SimonB
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 8 juni 2015, 14:27
Ort: Sörmland

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av SimonB » 17 augusti 2016, 23:49

Jag står i kontakt med honom och delar med mig snart nog. Han verkar ha slutat svarat för dagen, så vi får se ifall han svarar mer imorgon. Jag hoppas framför allt på att via honom få kontakt med andra som var närvarande, både på bryggan vid det påstådda tillfället och vid Hårsfjärden generellt. (Han sade att han efter incidenten har pratat med folk som var involverade på andra båtar.)
Den som lever får se!

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 17 augusti 2016, 23:49

Läs inlägget två gånger och tänk efter vad det står.

Stefenson säger till rorsman att ramma den och kalla det olycka.
Vet inte om Visborg snurrade runt så mycket under Hårsfjärden incidenten. Och gjorde den det så skulle knappast Stefenson ge en sådan
order på bryggan till "rorsman. Hade han skrivit att Hofsten gett ordern kunde jag tvivlat :D
Glöm inte bort att Stefenson kvällen efter, jobbade rätt hårt för att Kviman inte skulle göra det han ville ha rorsmannen att göra.

Vidare kan jag avslöja att vi såg ubåtar och deras minifarkoster vid flera tillfällen. Men var förbjudna att beskjuta dessa.
Var det därför det inte pangade så mycket med kanoner?

Allt tal om fångstnät mellan öar som pressen påstod fanns. Var bara bluff allt ihop. Vi hade enbart elektomagnetiska vajrar som registrerade när undervattens farkoster passerade.
Ja då vet vi ju varför de inte fick något i näten.


Internet är fantastiskt.
Googla hata palme ubåt Få 7300 träffar :roll:
månlandningen fejk Få 5430 träffar :roll:

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 18 augusti 2016, 00:38

Bergman skrev:
Kent skrev: Haha, självklart berättar den tillträdande statsministern ALLT för kocken på en utav flottans båtar....
Vart står det att han var kock på Visborg?
https://se.linkedin.com/in/pierre-hanell-00568216
Lieutenant
Royal Swedish Navy
juni 1975 – december 1987 (12 år 7 månader)

Marine officer
Educated as a leader, chef and medic health care
CFO
Marine Superintendent

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 18 augusti 2016, 02:16

JHAN skrev:Ja vi kanske har seglat iväg lite väl långt här men det är ju alltid viktigt att hålla koll på khazarmaffian...

Var mest det att kommentaren verkade spontan utan ett egentligt syfte och att den innehöll minst sagt sensationella uppgifter, blir ju såklart svårt att följa upp om han verkligen var på Visborg men ett intressant spår.
Ja jag tvivlar inte en sekund på att han som kommenterade verkligen tror på vad han skriver. Men han har inte talat med Palme om detta, så mycket kan jag säga, och då är detta ett uttryck för vad han hört "uppifrån". Vilket är intressant. Varför du pratar om psyops i ditt förra svar till mig begriper jag inte. Vem var chef för kustflottan vid denna tidpunkt, därifrån har han ju hört det han påstår...

FredH
Medlem
Inlägg: 1410
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av FredH » 18 augusti 2016, 07:38

Stighult skrev:Läs inlägget två gånger och tänk efter vad det står.

Stefenson säger till rorsman att ramma den och kalla det olycka.
Vet inte om Visborg snurrade runt så mycket under Hårsfjärden incidenten. Och gjorde den det så skulle knappast Stefenson ge en sådan
order på bryggan till "rorsman. Hade han skrivit att Hofsten gett ordern kunde jag tvivlat :D
Glöm inte bort att Stefenson kvällen efter, jobbade rätt hårt för att Kviman inte skulle göra det han ville ha rorsmannen att göra.
Om man ska analysera enstaka citat, bör man nog sträcka sig längre än vad som faktiskt står i meningen, speciellt som att det är en mening som är kort och allmänt ytligt beskrivande.

Om man funderar lite till och använder kunskaper om hur vi kommunicerar samt vad som sker på en brygga på ett fartyg i flottan så är inte ovanstående helt omöjligt. Ponera att Stefenson är uppe på bryggan och pratar om något, exempelvis med ManO och någon mer officer, t.ex. om vad samt hur de ska göra/aggera om de skulle sikta en ubåt i ytläge. Att då utifrån den diskussionen är det inte helt omöjligt att det poängteras för rorsman att han inte ska tveka utan verkligen styra mot som ordern kommer att vara.

Därmed inte sagt att det var så det gick till, men det är inte så enkelt som att bokstavstroende tolka vad som sägs rakt ut, att Stefenson gav en direkt order till rorsman att ramma.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 18 augusti 2016, 11:42

Magnus L
Ja jag tvivlar inte en sekund på att han som kommenterade verkligen tror på vad han skriver. Men han har inte talat med Palme om detta, så mycket kan jag säga, och då är detta ett uttryck för vad han hört "uppifrån". Vilket är intressant. Varför du pratar om psyops i ditt förra svar till mig begriper jag inte. Vem var chef för kustflottan vid denna tidpunkt, därifrån har han ju hört det han påstår...
MagnusL, nej han har ju självklart inte mottagit ett skit från Palme eller någon annan, OM han nu är den han säger att han är så var han en fluga på väggen och det är det han återberättar i en form som förstorar honom en del.

Som de flesta små spår som kommer så tänkte jag vi kunde följa upp det, killen verkar ju ha svarat SimonB tex. och det skulle ju vara kul att höra.
Precis som du ser jag vissa problem, tex. att Palme inte var statsminister.

På ett helt annat plan, ett betydligt större förräderi från militärens sida då dom isåfall fortfarande jobbar aktivt för att mörka det.

Det jag menade med psyops var att jag tror inte det är en medveten psyops från denna killes sida, alltså han som har kommenterat, Pierre, det finns liksom ingen anledning till det, en spontan kommentar.

Dock så är ju bloggen en riktig rövarhistoria och jag är förvånad att han var lärare på försvarshögskolan, gör mig lite orolig över vad våra blivande officerare får lära sig hehe.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 18 augusti 2016, 14:42

Lt Hanell kan ha varit IntO (intendenturofficer) ombord på HMS Visborg under Hårsfjärden. Visborg var stabsfartyg för CKF (chefen för Kustflottan) som alltså ledde utbildning av fredsförbandet Kustflottan med sin stab (Flaggen) ombord. Om jag förstått det rätt hade Bror Stefenson nyligen slutat som CKF för att i stället bli chef för Försvarsstaben så det bör då ha varit Jan Enquist (wikipedia) som var ny CKF.

Det är inte helt omöjligt att det kommit någon order från Försvarsstaben till Kustflottan om att inte skada ubåtar som uppgavs/uppfattades komma från "Palme". CKF kan då faktiskt ha gett order till rorsman om trots detta att försöka ramma en eventuell ubåt.

Annars tycker jag att kommentaren mer är en bra illustration till Palmehat och ryktesspridning inom Flottan. Under min tid som värnpliktig hörde jag många rykten/antydningar. Det som är så märkligt med detta är att när utomstående fått i uppdrag att granska ubåtsfrågan så har det inte funnits någon substans bakom ryktena.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 18 augusti 2016, 15:10

Wedman skrev:Om jag förstått det rätt hade Bror Stefenson nyligen slutat som CKF för att i stället bli chef för Försvarsstaben så det bör då ha varit Jan Enquist (wikipedia) som var ny CKF.
Tittade inte så noga när jag kollade vem som var CKF. Har olyckligt skrivit Stefenson som jag trodde fortfarande var CKF, men inget ont sagt om någon av dem.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 18 augusti 2016, 16:28

Så att nytillkomna läsare av denna tråd kan se vad THULE hittat,... o vad som diskuteras just nu.

B.
Untitled.jpg
Untitled.jpg (79.15 KiB) Visad 482 gånger

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 18 augusti 2016, 16:38

Kent skrev:
Bergman skrev:
Kent skrev: Haha, självklart berättar den tillträdande statsministern ALLT för kocken på en utav flottans båtar....
Vart står det att han var kock på Visborg?
https://se.linkedin.com/in/pierre-hanell-00568216
Lieutenant
Royal Swedish Navy
juni 1975 – december 1987 (12 år 7 månader)

Marine officer
Educated as a leader, chef and medic health care
CFO
Marine Superintendent
Kent,.. Vart STÅR det att han var kock på VISBORG? Ni kan inte hacka på Thule o sedan använda samma teknik själva,.... :D

B.

Skriv svar