Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 24 maj 2016, 05:14


Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 24 maj 2016, 08:27

JHAN !
Ubåten Nr 1 och moderfartyg Sunbird" låg från den 28 September to.m 3 Oktober för ankar i New London "
Därifrån avgick det båda fartygen till Port Canaveral , och ankrade upp to.m den 15 Oktober. Fartygen var även på operationer i Messina sundet "


Om det finns ett vrak I Hårsfjärden , så är det med all sannolikhet en tidig Nelma, Project 678 / X Ray . ca 40 meter lång , 5,3 meter hög, djupgående 5 meter.
Oklart hur många som byggts , möjligen 3 st . Minilosharik är sannolikt utvecklad från Nelma"


//Thule
Bilagor
Mini losh.jpg
Mini losh.jpg (27.25 KiB) Visad 212 gånger

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 24 maj 2016, 09:11

atomubåt special AC-21 Projekt 18511 "Nelma" - 1991.
8471.jpg
8471.jpg (38.32 KiB) Visad 208 gånger
http://militaryrussia.ru/blog/topic-545.html

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 24 maj 2016, 09:48

Som sista man pa forumet har jag nu sett intervjun med Caspar Weinberger fran nar den nu var,

En sak som jag kande direkt ar att skall man referera till den far man nog vackert gora det i sin helhet.
Caspar beskriver ett lite overgripande scenario och kanner val kanske inte till detaljer men tre saker ar tydliga,

- NATO hade en oppen kommunikationslinje till Sverige.

- NATO sag som sin uppgift att se till att det svenska forsvaret fungerade och for att kunna det har dom befunnit sig pa svenskt territorium med sveriges godkannande.

- Sovjet krankte svenskt territorium "several times".

Det ar har lite markligt varfor den sista punkten alltid faller bort i diskussionen, den ar ju precis lika viktig som de andra tva och sa pass selektiv ar det inte ok att vara :|

Det finns ju faktiskt de som refererar till denna intervju och samtidigt havdar att Sovjet aldrig krankte svenskt territorium, det ar historierevisionism for det sager Caspar absolut inte!

Och han fortsatter att repetera att alla ganger NATO ubatar krankte sa hade man talat om det for svenskarna forst.

Han sager ocksa att den dagliga kontakten var "Navy to Navy", jag tolkar det som att en overenskommelse gjorts ovanfor flottan, "swedish government" och sedan skottes den dagliga kontakten mellan nagon/nagra foretradare i Marinen och US Navy - jag har svart att se en konspiration har faktiskt men jag har ocksa svart att tro att regeringen holls uppdaterad om varje NATO ovning/intrang.

Och sen - dom behovde veta var ryssarna var och det visste dom och det handlade om olika typer av NATO ubatar och vi testade landstigningsomradena :D (sosus och mindre farkoster och SEALS tanker jag har)

Man kan faktiskt fraga sig varfor Sverige VAGRAR en sanningskommision om detta, Caspar ar ju ganska oppen och jag tycker inget av detta ar speciellt konstigt men eftersom det smusslas an idag 2016 far teorier som - Landsforraderi - stor spridning.

Ar det Tunander som invervjuar? Till sist blir ju Caspar ratt irriterad over att Tunander insisterar pa intrang som Caspar inte ser som intrang utan ovningar godkanda av den svenska regeringen :D

EDIT: och Bengt Gustafsson tok-ljuger i vanlig ordning...

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 24 maj 2016, 09:58

Stighult skrev:atomubåt special AC-21 Projekt 18511 "Nelma" - 1991.
8471.jpg
http://militaryrussia.ru/blog/topic-545.html

Tack för bättre bild Stighult !

Det har ju funnits uppgifter att Nelma fanns redan i början av 80 talet, och den bör ha haft prototyper ?

Din slutsats , är min slutsats JHAN ! Men vänligen kontakta NOJ, Bengt G tokljuger inte. Gustavsson har inte samma kunskap om ubåtsjakt
som övriga. Men ta det gärna med N O J, du har ju hans mail adress .
Thule
Senast redigerad av 1 Thule3, redigerad totalt 24 gånger.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 24 maj 2016, 10:04

Bergman
FOA har en mätstation i Djupviken vid BÖS.
Jag sag det ocksa.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 24 maj 2016, 10:08

Thule3
Din slutsats , är min slutsats JHAN !
Thule
Vanta nu, jag har knappt borjat :lol:
Jag har inte overvagt de senaste ryska farkosterna, din Triton torped, stighults metallror, FOA i Djupviken, hur mycket som helst som maste dissikeras.

Jag sager som Bergman, ju mer jag laser desto rorigare blir det.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 24 maj 2016, 10:19

Thule3
Ubåten Nr 1 och moderfartyg Sunbird" låg från den 28 September to.m 3 Oktober för ankar i New London "
Därifrån avgick det båda fartygen till Port Canaveral , och ankrade upp to.m den 15 Oktober. Fartygen var även på operationer i Messina sundet "
Ok, tack for den infon Thule, finns det lank eller kalla pa det for det dar ar ganska viktigt om vi kan utesluta NR-1, jag antar att artalet ar 1982?
Kan vi en gang for alla ga till botten med NR-1 ar det ett stort steg framat.
Om det finns ett vrak I Hårsfjärden , så är det med all sannolikhet en tidig Nelma, Project 678 / X Ray . ca 40 meter lång , 5,3 meter hög, djupgående 5 meter. Oklart hur många som byggts , möjligen 3 st . Minilosharik är sannolikt utvecklad från Nelma"
Forsta sjosattes 1981 och var isafall under testning, MEN vi har absolut inte djuplodat i den annu, jag har ingen aning om den kunde bara undervattenstorpeder eller hur den skulle fungera ihop med en mindre farkost eller hur hogt karnreaktorn lat nar dom passerade sonarbojarna.
Pa listan att kolla upp alltsa :D

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 24 maj 2016, 10:27

Bergman
Vidare förstår jag inte varför så många Marin officerare o fd. värnpliktiga är vansinniga på Tunander,.. för han beskriver inte alls dem i dålig dager. Tvärtom beskriver han dem som mycket kompetenta o arbetsdugliga.
Jag ar lite sur pa Tunander for att han hoppar sa snabbt till slutsats, den kommer alltid forst och sedan hittar han bevisen som passar och att han sa tydligt "valt en sida".

Dock, utan Tunander hade vi aldrig haft denna diskussion och det kanske ar sa att han maste jobba pa detta satt for att bryta igenom muren som byggts.

Om inget annat kommer fram sa ar min overygelse att en Vasttysk ubat passerade Malsten den 13 Oktober, man kan ju fundera pa vad det gor med trovardigheten hos alla de som havdar motsatsen eller att inget passerade.
Forumet har alltid haft ett problem att diskutera vad som hänt när vissa deltagare haft mer tillgång till dokument o andra inte. Det gällde för SOUerna innan vi fick tillgång till dem i digital form, det gällde för SVTs intervjuer med Ryska Ubåtsmän osv,...
Det skulle jag ocksa vilja, OlaF la ju nyligen ut ganska mycket dokument och ju mer vi har tillgang till ju narmare sanningen kan vi ju komma.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 24 maj 2016, 10:34

En sak som jag vill forsoka fortydliga fran intervjun med Weinberger -

Han sager att Vasttyskland inte deltar i dessa NATO operationer pa svenskt vatten, han syftar har pa ovningsoperationerna.

Vasttyskland hade ju ordentligt med ubatar och min uppfattning ar att dom hade till uppgift i krig att sla mot sovjetiska landstigningar osv.

Vad hade Sverige for relation till Vasttyskland under den har tiden, nagon som vet?

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 24 maj 2016, 10:55

JHAN skrev:Som sista man pa forumet har jag nu sett intervjun med Caspar Weinberger fran nar den nu var,

En sak som jag kande direkt ar att skall man referera till den far man nog vackert gora det i sin helhet.
Caspar beskriver ett lite overgripande scenario och kanner val kanske inte till detaljer men tre saker ar tydliga,

- NATO hade en oppen kommunikationslinje till Sverige.

- NATO sag som sin uppgift att se till att det svenska forsvaret fungerade och for att kunna det har dom befunnit sig pa svenskt territorium med sveriges godkannande.

- Sovjet krankte svenskt territorium "several times".

Det ar har lite markligt varfor den sista punkten alltid faller bort i diskussionen, den ar ju precis lika viktig som de andra tva och sa pass selektiv ar det inte ok att vara :|

Det finns ju faktiskt de som refererar till denna intervju och samtidigt havdar att Sovjet aldrig krankte svenskt territorium, det ar historierevisionism for det sager Caspar absolut inte!

Och han fortsatter att repetera att alla ganger NATO ubatar krankte sa hade man talat om det for svenskarna forst.

Han sager ocksa att den dagliga kontakten var "Navy to Navy", jag tolkar det som att en overenskommelse gjorts ovanfor flottan, "swedish government" och sedan skottes den dagliga kontakten mellan nagon/nagra foretradare i Marinen och US Navy - jag har svart att se en konspiration har faktiskt men jag har ocksa svart att tro att regeringen holls uppdaterad om varje NATO ovning/intrang.

Och sen - dom behovde veta var ryssarna var och det visste dom och det handlade om olika typer av NATO ubatar och vi testade landstigningsomradena :D (sosus och mindre farkoster och SEALS tanker jag har)

Man kan faktiskt fraga sig varfor Sverige VAGRAR en sanningskommision om detta, Caspar ar ju ganska oppen och jag tycker inget av detta ar speciellt konstigt men eftersom det smusslas an idag 2016 far teorier som - Landsforraderi - stor spridning.

Ar det Tunander som invervjuar? Till sist blir ju Caspar ratt irriterad over att Tunander insisterar pa intrang som Caspar inte ser som intrang utan ovningar godkanda av den svenska regeringen :D

EDIT: och Bengt Gustafsson tok-ljuger i vanlig ordning...
Självklart säger han att Sovjet var här, det var dom ju garanterat. Men var, när och i vilken omfattning?

Var säger han att de "hemliga" Intrången av västubåtar godkändes av den svenska regeringen??

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 24 maj 2016, 11:12

Tjena Magnus, hur går det med navigations kursen ?

Jag skrev 2006 angående Hårsfjärden, att min teori är att en Västtysk ubåt skuggade en sovjetisk operation, Fritz" blev utsläppt utan mankemang, så pinglade" farbror Palme och beställde fri lejd för en skadad mini Ivan" //Thule

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 24 maj 2016, 12:08

Lite matnyttigt om Hårsfjärden la Jallai upp.
http://www.jallai.se/2013/02/harsfjarde ... forraderi/

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 24 maj 2016, 12:13

Magnus L
Självklart säger han att Sovjet var här, det var dom ju garanterat. Men var, när och i vilken omfattning?
"Several times"
(In engineering jargon: Couple = 2+, few = 3+, several = 4+ but all are less than 10) - mellan 4-10ggr?
Var säger han att de "hemliga" Intrången av västubåtar godkändes av den svenska regeringen??
Ar det inte ganska klart vad han menar, det behover ju inte stamma men denna intervju refereras ju flitigt sa jag har valt att gora det ocksa.

kontakterna vid varje enskild ovning/intrang skedde "Navy to Navy".

vid minst ett tillfalle sager han "Swedish Government", vid ett annat "administration" han repeterar ofta och hogt att alla ovningar/intrang skedde efter att klartecken getts, att aven om det inte fanns ett skrifligt avtal sa var det muntliga avtal.

Det finns inget i det han sager som tyder pa att svensk administration inte kande till detta. Nar Tunander borjar stalla repetiva fragor sa staller Weinberger motfragan - men kontrolleras inte er flotta av er regering precis som hos oss?

EDIT: svaret pa den motfragan ar val ett rungande ja?
EDIT2: sa visst kan enskilda operationer kanske inte ha meddelats uppat i kedjan alla ganger men den storre bilden var kand av svensk administration.

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 24 maj 2016, 13:14

Thule3 skrev:Tjena Magnus, hur går det med navigations kursen ?

Jag skrev 2006 angående Hårsfjärden, att min teori är att en Västtysk ubåt skuggade en sovjetisk operation, Fritz" blev utsläppt utan mankemang, så pinglade" farbror Palme och beställde fri lejd för en skadad mini Ivan" //Thule
Jag tänker hoppa den, alldeles för lätt hänt och helt naturligt att köra rakt upp på land så det verkar farligt det där. Men det är klart, hur de "körde" var nog inte så noga just där och då så man förstår ju att sånna "små" misstag kan hända...

Skriv svar