Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Stighult
Stödjande medlem 2022

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 9 maj 2016, 21:03

Får revidera att han hade en styrelseplats i ett ryskt bolag. Det var i Vostok Nafta som var aktieägare i Gazprom som var/är statligt ryskt företag.
Kända bland annat för gasledningen förbi Gotland.
Så ett felaktigt utpekande på grund av dålig faktakoll av mig. :oops:

Hur som helst tror jag att han hade en förhoppning om att Ryssland efter murens fall skulle anpassa sig till
en vanlig europeisk demokrati.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 9 maj 2016, 21:08

Amund
Kanske Carl Bildt är nyckeln i hela ubåtshistorieskrivningen.
Puppetmaster för NATO-psyopsen är min bedömning och kom helt täckt i teflon :D
Jag har postat lite citat från honom och han har inga problem att slira rejält på sanningen.

Dessutom så dök han ju upp i Wikileaks ambassadpost-läckan.
Han blev ju kallad en "medium sized dog" vilket jag tolkade som att han hade ett värde för USA.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 9 maj 2016, 21:09

JHAN skrev:För mig är det glasklart att både NATO och Sovjet var här, Mällsten, Töre87, Hävringe88 och nu U137 räcker som bevis för mig, båda.
Det blir väldigt mycket antingen eller och lite beroende på vilket årtionde det är så är man antingen herre på täppan eller blir mulad av alla större killar i klassen.

Jag undrar om vi skulle kunna slippa vissa saker i denna tråd,

Jag kommenterar nu bara debattekniken förd mot mig, det har varit förminskande av person, häcklande av bevisning, koordinerade attacker i forumet av 3-4 medlemmar, man hoppar av mitt i en teknisk diskussion och ignorerar sedan konsekvent det som diskuterats, man är selektiv med information som delges forumet så att det gynnar ens syften, man länkar inte som sig bör och sedan upprepade försök att röra till allting för om man inte kan vinna så är iallafall oavgjort det näst bästa.

För mig är ovan rejält dimmiga försök att styra en diskussion, när man sitter och skriver så pass mycket så elimineras till sist slumpen, återkommande mönster och allt det där, det blir rätt uppenbart :D

När det gäller rapporter och utredningar håller jag helt med om att man skall vara väldigt selektiv, jag vill även här lägga till biografier och böcker där man nästan bör tala om vilken sida om staketet författaren står på om man vill referera, Tunander och Gyllenhaal är ju två bra exempel för båda citeras flitigt och båda tjänar pengar på att driva sin tes och det bör man komma ihåg, dom kan ju i och för sig ha rätt men lika gärna tokfel och dom skiter nog i vilket så länge det betalar bra.

Just när det gäller SOU 1995 så är min uppfattning att den är relativt opåverkad och vi har i tråden dessutom diskuterat teknisk information snarare än vilka slutsatser dom kom fram till i rapporten. Det finns ju lite mer spännande i den som vi nog kan få användning för framöver.

Jag fokuserar gärna på just teknisk information för är det något denna tråd är duktig på så är det att lägga pussel.

När det gäller U137 så såg jag att Bergman postat den i referenstråden, då får den ligga där tills den motbevisats och åker ned så fort det är gjort och så länge Bergman kommer ihåg sitt lösenord :)

När det gäller namn så klurade jag lite på det, de gamla uvarna har väl listat ut vad de andra heter vid det här laget och jag funderade lite på vad som gör att man vill vara anonym och vad det gör för debatten, funderar vidare på det.
BRA skrivet! Du sammanfattar väl den uppfattning jag också har sedan ganska länge. Tyvärr, får man väl säga - frågan är intressant nog i sig utan att behöva befläckas av dumheter.

Bildt satt i styrelsen för investmentbolaget Vostok Nafta, stor ägare i Gazprom.

"Small dog acting like a medium size dog" eller något ditåt. Jag tror att det snarare beror på det relativt stora internationella anseende och inflytande Bildt fortfarande har. Huruvida han slirade på sanningarna när det gäller ubåtar har jag ingen aning om, men när det kommer till internationella frågor har få svenskar efter Hammarskjöld haft lika mycket att säga till om - vilket naturligtvis retar gallfeber på framförallt hans politiska meningsmotståndare. Han har förmodligen fler resdagar och större inflytande än vad nuvarande utrikesminister har, för att ta ett litet exempel...

Med det sagt, så kan han mycket väl ha varit alltför benägen att dra snabba slutsatser kring sovjetisk aktivitet, confirmation biased får man nog anta att han var.
Senast redigerad av 1 millgard, redigerad totalt 9 gånger.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 9 maj 2016, 21:10

JHAN skrev:
Magnus L
Ja och det tolkar du hur?
Så här - ”-Klart att vi visste var vi var!”
Visste var dom var dom var när dom körde upp på land eller när dom hunnit efterforska ståendes på grundet i ett drygt halvt dygn och svenskarna kliver ombord och ryssarna säger att dom inte vet. Det är en oerhört stor skillnad.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 9 maj 2016, 21:18

JHAN skrev: en bok av Compton Hall & Moore kommer ut -> en journalist som har en stark koppling till Bildt skriver en artikel med bild på en miniubåt -> ett par månader senare dyker sagda ubåt upp i Töre.

Jag har dessutom emailat museet där compton hall jobbade efter pensionering och dom hade aldrig hört om en bandgående miniubåt, ganska talande tycker jag efter den otroligt detaljerade beskrivningen i boken :D
Tycker du verkligen att beskrivningen av några funktioner är en otroligt detaljerad beskrivning ?
Den sortens gissningar fanns både om Amerikanska hemliga stealth plan och "den nästa sovjetiska stridsvagnen"
Militär-teknik journalister hade det som jobb att bre på lite och gissa lite mer.

Det skulle inte förvåna mig om det fanns en rundgång mellan författarna och svenska källor så från svensk sida visas vad man tror och sedan förstärks detta av en "internationell" källa och så har man skapat vad som snarast är ett cirkelbevis.

Mvh
/John

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 9 maj 2016, 21:19

FredH skrev:
Magnus L skrev:Nej jag bygger det på sunt förnuft inte på egen erfarenhet. Man kör inte ett chickenrace med skäret i flera, flera minuter för att i sista stund lägga om kursen och då för lite. Redan vid eller före Flakskär skulle man gira om man visste var man var och då hade man gått fri. Men vart man skulle ta vägen sen är ju frågan...
När det gäller navigering och manövrering är det nog bäst att du inte använder sunt förnuft utan rena yrkeskunskaper och kompetens erhållen från längre tids utövande av både navigering och manövrering.

Ditt sunda förnuft, utan ren kunskap om varken navigering eller manövrering är inte värt något tyvärr. Om du ska passera mellan Torhamnaskär och Norra Flen/Maltkvarns Ör har du inte flera minuter på dig att gira. Speciellt inte som du precis innan passerat mellan Bökaskär och Flatskär.

Och, åter igen, att hamna åtta meter fel, är bra utfört om du gått på ett ben i en till två sjömil, i mörker utan radar. De gjorde ett misstag, det var den sena giren för passage upp mellan Torhamnaskär och Norra Flen. Men, sett till historik, så finns det många som gör liknande misstag, både yrkesmän som amatörer. Det är bara att studera valfri haverirapport vid grundstötningar.

Samt, det är skillnad på att veta var jag är, som att veta exakt var jag är. Det är inte som att köra bil där du kan stanna vid närmaste vägskylt och få direkt kunskap om din psoition.

Men visst, besitter man inga yrkeskunskaper eller erfarenhet av att själv ha navigerat, och enbart är intresserad av att ifrågasätta utifrån ren okunskap, lär nog inte några argument bita....... Tyvärr.
Navigerar man visuellt och vet var man är kör man INTE upp på grund i det läget. Man hade en perfekt referens när man passerade Flakskär. Istället blåser man på rakt fram och upp på land. Det är inte "bra utfört" det är ren katastrof och då får ni navigeringskunniga säga vad ni vill. Och därför är detta scenario att de skulle vetat vart de var oerhört osannolikt.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 9 maj 2016, 21:22

Magnus L skrev:
Navigerar man visuellt och vet var man är kör man INTE upp på grund i det läget. Man hade en perfekt referens när man passerade Flakskär. Istället blåser man på rakt fram och upp på land. Det är inte "bra utfört" det är ren katastrof och då får ni navigeringskunniga säga vad ni vill. Och därför är detta scenario att de skulle vetat vart de var oerhört osannolikt.
Du är sorgligt okunnig om hur det går till att navigera. Därför blir dina slutsatser helt felaktiga, och du förstår det inte ens.

Lyssna istället på dem som har det som yrke.

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 9 maj 2016, 21:30

Thule3 skrev:
Solkungen skrev:Men allmänt påverkar inte närvaron av oznaz eller vad som helst annat om det var felnavigering eller ej, men om man är säker på att ubåten ämnade anträda gåsefjärden är det förstås av vikt .
Det måste finnas en mycket speciell orsak till att en Osnaz grupp fanns ombord. Och jag tror med all sannolikhet att Kent är inne på rätt spår.
//Thule
Man kanske ville kika närmare på denna anläggning
http://karlskrona-sweden.blogspot.se/20 ... angan.html
FRA-anläggningar av det här slaget har dold utrustning i en vit cylinder runt masten, kanske man skulle gå nära denna plats men kom lite fel i mörkernavigeringen.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 9 maj 2016, 21:40

Probos skrev:Man kanske ville kika närmare på denna anläggning
FRA-anläggningar av det här slaget har dold utrustning i en vit cylinder runt masten, kanske man skulle gå nära denna plats men kom lite fel i mörkernavigeringen.
Vill man spana på den typen av anläggningar är ubåt från 50-talet i ytläge helt fel plattform. Den här anläggningen är i stället förklaringen till varför Blekinge skärgård är helt fel plats att använda en aktiv ubåtsradar.

Jag har också stor respekt för SOU 1995:135 men det som blir fel är när man har två alternativa förklaringar som båda är osannolika/orimliga och man nöjer sig med att avfärda den ena (felnavigering) och därmed kommer fram till att den andra måste vara sann. Hade man enbart granskat det orimliga att gå in i ytläge med avsikt hade man istället kommit fram till att det måste vara en felnavigering. Istället borde man ha belyst svagheterna i båda förklaringarna parallellt.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 9 maj 2016, 21:43

Jag satt och funderade lite på Mällsten,

Var detta den enda djupa leden in som gick att ta med en konventionell ubåt?
Dalarö ser lite klurigt ut för det blir 13m vid något ställe.
I mitten vid Västerbåden verkar det vara djupt nog, var det också minerat/avlyssnat?

Om ryssarna kände till Mällsten låter det riktigt dumt att försöka sig på att åka över den mineringen med en konventionell ubåt.
Det verkar ju dock som man kan ta sig in från andra håll med mindre farkoster.
Vilka observationer gjordes i bassängerna innanför Mällsten, Mysingen och Horsfjärden?
Vilka observationer gjordes utanför tex. Utö?

Varför satte man inte in ubåtsjakten om Kviman nu kunde höra hur dom reparerade ubåten hela natten efter att han dragit sin första 600kg nyårsraket?

Jag tror man kan sålla ganska mycket i denna myriad av observationer bara genom att titta på ovanstående punkter.

Sen förstår jag faktiskt inte varför en amerikansk ubåt valde att åka in via Mällsten om inte syftet var att testa minlinjen förstås och då kan man nog gissa att någon högre upp i psyops-kedjan försov sig och glömde ringa Kviman :D

Periskopet i strömmen, vad är tiden mellan det och Mällsten, hade en amerikansk ubåt hunnit runt?

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 9 maj 2016, 21:55

Wedman skrev:
Probos skrev:Man kanske ville kika närmare på denna anläggning
Vill man spana på den typen av anläggningar är ubåt från 50-talet i ytläge helt fel plattform. Den här anläggningen är i stället förklaringen till varför Blekinge skärgård är helt fel plats att använda en aktiv ubåtsradar.
Fast FRA har/hade sådana här anläggningar runt om hela kusten och dessutom fanns marinens egna SIS-kompanier varav ett grupperade i Blekinge.
Men Sovjet visste nog inte funktionen på dessa hemliga anläggningar och var säkert intresserade av underrättelser. Kanske de fått underrättelse om att i skyddsområdet så fanns det märkliga master, i samband med Catalina affären blev det också uppenbart vad FRA sysslade med och det måste varit ett prioriterat mål att slå ut möjligheten till tidig förvarning.

Visst var Whiskey gammal 1981 men vilka andra konventionella ubåtar fanns att tillgå för Östersjömarinen 1981 som skulle vara så mycket modernare och som man skulle våga riskera på ett sådant här uppdrag?

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 9 maj 2016, 21:58

JHAN skrev:Det var som fanken, jag missade helt den biten nar jag laste Olas lank, snyggt jobbat Thule, rena sherlock :D

"Men chefen for OSNAZ gruppen" - pluralis sa dom var mer an en person.
Det var säkert signalspaningsutrustningen som Karl Andersson såg vid sitt första besök. Som kuriosa så ljög man om dykare också d.v.s. initalt en historia sedan har den tillrättalagts.
4-1.jpg

festis
Medlem

Inlägg av festis » 9 maj 2016, 22:01

Magnus L skrev:
FredH skrev:
Magnus L skrev:Nej jag bygger det på sunt förnuft inte på egen erfarenhet. Man kör inte ett chickenrace med skäret i flera, flera minuter för att i sista stund lägga om kursen och då för lite. Redan vid eller före Flakskär skulle man gira om man visste var man var och då hade man gått fri. Men vart man skulle ta vägen sen är ju frågan...
När det gäller navigering och manövrering är det nog bäst att du inte använder sunt förnuft utan rena yrkeskunskaper och kompetens erhållen från längre tids utövande av både navigering och manövrering.

Ditt sunda förnuft, utan ren kunskap om varken navigering eller manövrering är inte värt något tyvärr. Om du ska passera mellan Torhamnaskär och Norra Flen/Maltkvarns Ör har du inte flera minuter på dig att gira. Speciellt inte som du precis innan passerat mellan Bökaskär och Flatskär.

Och, åter igen, att hamna åtta meter fel, är bra utfört om du gått på ett ben i en till två sjömil, i mörker utan radar. De gjorde ett misstag, det var den sena giren för passage upp mellan Torhamnaskär och Norra Flen. Men, sett till historik, så finns det många som gör liknande misstag, både yrkesmän som amatörer. Det är bara att studera valfri haverirapport vid grundstötningar.

Samt, det är skillnad på att veta var jag är, som att veta exakt var jag är. Det är inte som att köra bil där du kan stanna vid närmaste vägskylt och få direkt kunskap om din psoition.

Men visst, besitter man inga yrkeskunskaper eller erfarenhet av att själv ha navigerat, och enbart är intresserad av att ifrågasätta utifrån ren okunskap, lär nog inte några argument bita....... Tyvärr.
Du får det att låta som att dom körde i full fart.
Även om man vet var man är så kan man göra ett litet fel som blir katastrofalt.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 9 maj 2016, 22:07

Magnus L
Visste var dom var dom var när dom körde upp på land eller när dom hunnit efterforska ståendes på grundet i ett drygt halvt dygn och svenskarna kliver ombord och ryssarna säger att dom inte vet. Det är en oerhört stor skillnad.
Hej Magnus L,
Efter att du bad mig sluta raljera så lade jag ned ganska mycket tid på att lista U137 kända navigation och bjöd in dig till att diskutera det, har du lust att påbörja den diskussionen nu när du är tillbaka?

Du hittar mitt inlägg till dig ett par sidor tillbaka i tråden.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 9 maj 2016, 22:23

millgard skrev:
Magnus L skrev:
Du är sorgligt okunnig om hur det går till att navigera. Därför blir dina slutsatser helt felaktiga, och du förstår det inte ens.

Lyssna istället på dem som har det som yrke.
Ja är det så riskabelt så vad gör man där inne med en jätteubåt om det är "bra utfört" att missa en öppning på inte så långt från 100 meter. Har dom ens förmåga att ta sig in till kaj igen? Blåser dom på i 8 knop där med och sladdar inpå måfå?:-)

Skriv svar