Ola Frithiofson Hej JHAN och Magnus L
Jag undrar vad 1995 års utredning hade att gå på utöver den Sovjetiska utredningen när de beskrev hur U-137 gick från havet och in i Gåsefjärden. Det fanns 1995 ingen annan beskrivning än den jag citerar ur, som även Emil Svensson citerade i sin slutrapport om Moskvasamtalen och där beskriver ryssarna, sant eller falskt, att yläge intogs efter att kursen korrigerats till 65 grader alltså när de i stort sett var förbi eller i höjd med Utklippans fyr.
Jag förstår inte hur färden kunnat rekonstruerats om man inte utgår från den sovjetiska rapporten. Ingen förutom den sovjetiska besättningen var ju med om själva färden. Vad grundas beskrivningen på, som säger att ubåten gick i ytläge strax efter att de såg "fiskepricken"/Utklippan? Har delar av besättningen uttalat sig i samtalen som karl Andersson förde när han kom ombord?
Hej Ola
Bra frågor, om man tittar på skissen så går dom till periskopdjup innan Utklippans fyr, jag vet faktiskt inte avståndet exakt. Sedan blir det ju en babordssväng på periskopdjup för att sedan inta Ytläge, nedan utdrag från ubåtens krigsdagbok.
utdrag ur krigsdagboken, SOU 1995, s.123
20:04 FC beslöt gå upp i ytläge till följd av det stora antalet fiskefartyg. FC beslöt att ubåten skulle avlägsna sig från dessa och
att istället gå mot område fritt från fiske. Ubåten i ytläge. Lanternorna påslagna. VRL åtdragen.
Om jag förstår dig rätt så fortsatte dom eventuellt en bit till på Periskopdjup innan dom intog Ytläge, alltså efter att kursen korrigerats till 065grader, och att skissen möjligen är felaktig där? Då får vi försöka se var dom gått fel helt enkelt
Det fanns 1995 ingen annan beskrivning än den jag citerar ur
Vilken beskrivning var det, den Pdf. som du bifogade i ditt förra inlägg?
finns det möjlighet att få se dokumentet i sin helhet, jag är en liten stickler med källor och skulle gärna vilja läsa den själv om det går för sig?
Så här går den Sovjetiska rapporten, SOU 1995, s.128
Kl. 19.30 upptäckte man i periskopet det vita ljuset från Utklippans fyr, vilket man tog för en lysande fiskeprick och började gå runt den
från vänster utan att ha kontrollerat dess ljuskaraktär. Kl. 20.09 gick undervattensbåten i och med mörkrets inbrott upp i ytläge för laddning av ackumulatorbatteriet och fortsatte att röra sig bort från fiskefartygen.
Ovan citat stämmer ordagrant med din tidigare Pdf. och hyfsat med krigsdagboken?
att yläge intogs efter att kursen korrigerats till 65 grader alltså när de i stort sett var förbi eller i höjd med Utklippans fyr.
Detta stod inte i din Pdf. var hittar jag den informationen?
Så här beskriver sedan SOU 1995 analysen av färddatan,
SOU 1995, s.130 Två av varandra oberoende rekonstruktioner har gjorts av ubåtens färdväg från Swinoujscie den 17 oktober 1981 till grundstötningen vid Torumskär den 27 oktober i Karlskrona skärgård. Den ena rekonstruktionen har gjorts vid Kalmar sjöbefälsskola av lektorn Hans Rosengren och navigationsläraren Jan Snöberg medan den andra är gjord vid marinledningens sjösäkerhetssektion av kommendörkapten Bengt Ståhl.
Samma handlingar och material har utnyttjats vid båda rekonstruktionerna, nämligen det material som här redovisats. De båda analyserna har i huvudsak gett samma bild av ubåtens troliga färdväg
Dom analyserar olika spår, Deccaspåret som förkastas, Loggboken ger en ej trovärdig bild av navigationen,
och så här skriver dom själva om Navigationjournalen, eftersom dom skrev av uppgifter när dom bordade U137 så vet dom följaktligen att de uppgifter dom senare fick var korrekta, så långt det gick att fastslå förstås
SOU 1995, s.133 - Uppgifterna skrevs av från tiden för grundstötningen den 27 oktober kl. 21.57 fram till den 24 oktober kl. 20.00. Den från ryssarna erhållna navigationsjournalen innehåller uppgifter från kl. 00.00 den 23 oktober till kl. 22.30 den 27 oktober. De avskrivna uppgifterna på djup, kurs och fart stämmer nästan helt och hållet med uppgifterna i den överlämnade navigationsjournalen. De få avvikelser som finns bedöms ha berott på felavskrift såväl i den svenska avskriften som i den svenska översättningen av den ryska navigationsjournalen. Vilken av dessa uppgifter som varit rätt har kunnat bestämmas med stor sannolikhet och avvikelserna har därför ej fått något inflytande på resultatet. Uppgifterna ur navigationsjournalen har därför bedömts ha stor trovärdighet
Jag förstår inte till fullo resonemanget om Navigationsjournalspår 2, s.134 SOU1995 men det leder oss in till Navigationsspår 1,
SOU1995, s.134 - Navigationsjournalspår 1 (eller grundspåret) har kallats det spår som erhålls om man bakåt från grundkänningsplatsen lägger styrda kurser och distanser erhållna från navigationsjournalens uppgifter på tid och fart/varvtal. Vid utläggning av fárdvägen har ingen hänsyn tagits till eventuell ström. Strömmen i området är svag men kan givetvis förskjuta spåret något. Uppgifter ger följande bild av ubåtens förflyttning
Jag får nog säga att ovan inte är ett dumt sätt att analysera navigationen på?
Man vet ju var det slutade, Torhamnskär, och man har hastigheter och kursomläggningar.
Att det passar in ganska bra runt Utkippans fyr och med Ryssarnas egna uppgifter om en babordssväng (ovan från Sovjetiska rapporten) stärker väl antagandet att SOU 1995 lyckats pricka in färdvägen ganska korrekt?
Uppgifterna om periskopdjup, Ytläge osv. kommer väl sedan från Navigationsjournalen?
SOU 1995, s.135 - Under denna tidsperiod har U 137 gjort fyra skilda periskopsobservationer. Kl. 18.57 den 27 oktober intar U 137 periskopsläge ca 4 nautiska mil syd Utklippan. U 137 fortsätter därefter på västliga och nordliga kurser som för fartyget väster om Utklippan. Kl. 20.04 intar U 137 ytläge ca 4 nautiska mil sydväst om Utklippan. Kl. 20.30 på 4 nautiska mils avstånd från Utklippan girar U 137 till kurs nord. Vid U 137:s passage av Utklippan
Ok, efter massa klippande och klistrande, är det ovan citat du undrar var det kommer ifrån, hur dom kunde veta det?
att yläge intogs efter att kursen korrigerats till 65 grader alltså när de i stort sett var förbi eller i höjd med Utklippans fyr.
Jag undrade också vad du fick ovan uppgifter ifrån?
Lite långt kanske men då kör vi vidare