Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Geronimo
Utsparkad
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 januari 2015, 16:03
Ort: Stockholm

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Geronimo » 30 september 2015, 19:15

Din signatur: "Thule", visar kanske åt vilket håll man ska gå om man letar efter Dig?

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Thule3 » 1 oktober 2015, 03:18

Det är mycket värdefullt att någon ger sig tid att fortsätta gräva i vad som egentligen hände, och vem som utförde mordet. Jag är personligen övertygad att svaret pekar mot precis det håll Wall och flera andra med honom har teorier kring. Och skulle det vara så, så är det i sanning beklämmande, för att inte säga makabert att någon eller några tar sig den rätten . Extremism i vilken form eller färg den än visar sig, bör motverkas
med alla medel.
Men jag anser likväl att boken är spretig, och G Wall ägnar allt för många sidor åt saker som ej har med Palme mordet att göra.


Vad beträffar mitt Nick"
Det är endast människor med dålig själv känsla, som kan insinuera och döma andra som man inte känner överhuvudtaget utifrån ett Nick name" på ett forum. Det säger mer om den personens omdöme och fördomsfullhet, än om innehavaren av forum Nicket"
Jag fick för något år sedan samma insinuation pådyvlad på min person just pg. av namnet Thule" . Men jag kan meddela herrn att det kunde inte vara mer fel. Så vänligen döm inte hunden efter håren" Som man känner sig själv ,känner man andra ! //Thule

Geronimo
Utsparkad
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 januari 2015, 16:03
Ort: Stockholm

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Geronimo » 1 oktober 2015, 03:40

Thule3 skrev:Det är mycket värdefullt att någon ger sig tid att fortsätta gräva i vad som egentligen hände, och vem som utförde mordet. Jag är personligen övertygad att svaret pekar mot precis det håll Wall och flera andra med honom har teorier kring. Och skulle det vara så, så är det i sanning beklämmande, för att inte säga makabert att någon eller några tar sig den rätten . Extremism i vilken form eller färg den än visar sig, bör motverkas
med alla medel.
Men jag anser likväl att boken är spretig, och G Wall ägnar allt för många sidor åt saker som ej har med Palme mordet att göra.
Ok, tack, och tack för klargörande. Väntar fortfarande på mitt exemplar.

Thule3 skrev:Vad beträffar mitt Nick"
Det är endast människor med dålig själv känsla, som kan insinuera och döma andra som man inte känner överhuvudtaget utifrån ett Nick name" på ett forum. Det säger mer om den personens omdöme och fördomsfullhet, än om innehavaren av forum Nicket"
Jag fick för något år sedan samma insinuation pådyvlad på min person just pg. av namnet Thule" . Men jag kan meddela herrn att det kunde inte vara mer fel. Så vänligen döm inte hunden efter håren" Som man känner sig själv ,känner man andra ! //Thule
Det var därför jag mycket artigt frågade innan jag dömde ut dig. "Thule" är som bekant ett populärt namn som diverse nasserassar genom åren klistrat på sina aktiviter, så min fråga måste nog ändå anses som befogad. Bra att jag hade fel, även där mao.

"Geronimo" är ett tufft namn och jag gillar att han var den siste av den amerikanska urbefolkningen som kapitulerade inför den vita övermakten. Må hans minne leva.

MWilkman
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 14 november 2014, 19:39

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av MWilkman » 1 oktober 2015, 21:36

Thule3 skrev:Jag läste färdigt den nya boken i söndagskväll och sågar" den totalt ! Boken är spretig och G Wall ägnar för många sidor till teorier kring allehanda saker som inte har med Palme mordet att göra. Man får en känsla av att , var det inte så här....så kanske det var så här... eller kanske osv.
//Thule
Hej

Jo, visst. Stay behind var ju Palmes egen konstruktion och att tro att den organisationen skulle vända sig emot dess skapare är långsökt.
Men, Gunnar Walls bok "Mordgåtan Olof Palme" är där emot utmärkt. Den går igenom det hittills publicerade materialet om Palmemordet och tittar på materialet kritiskt och vad författarna missat eller inte tagit i beaktande. Här får Wall 5/5 från mig.

/MW

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Thule3 » 2 oktober 2015, 06:44

Hur menar du ? Tror du inte att Stay Behind" hade något med saken att göra? Eller menar du att det är så långsökt så det är ingen som tror på?
Så just därför kunde de utföra det hela ? //Thule

MWilkman
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 14 november 2014, 19:39

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av MWilkman » 2 oktober 2015, 08:41

Thule3 skrev:Hur menar du ? Tror du inte att Stay Behind" hade något med saken att göra? Eller menar du att det är så långsökt så det är ingen som tror på?
Så just därför kunde de utföra det hela ? //Thule
Hej

Förtydligan: Jag tror inte att Stay behind har något med saken att göra.

Det finns en ganska bra bok som tar upp tänkbara motiv till Palmemordet: "Mordet : om öppna och dolda motsättningar bakom Palmemordet" av Vinterhed Kerstin. Här i behandlas också Stay behind.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Thule3 » 2 oktober 2015, 11:05

Jag har själv funderat kring att CIA kan ha varit drivande och anledningen den kärnvapen fria zonen i norden, samt att Palme nekade utplacering av
olika faciliteter i Östersjön, och möjligen också eftergifter gentemot Sovjet. Men att delar av Stay Behind" hjälpte till med det praktiska" ?
Tack för klargörande och boktipset, skall se om jag finner den !//Thule

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Martin Lundvall » 2 oktober 2015, 11:26

Delade tråden så eventuella diskussioner om geronimo kan fortsätta här. viewtopic.php?p=725624#p725624

/martin

Geronimo
Utsparkad
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 januari 2015, 16:03
Ort: Stockholm

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Geronimo » 6 oktober 2015, 13:08

MWilkman skrev:
Thule3 skrev:Jag läste färdigt den nya boken i söndagskväll och sågar" den totalt ! Boken är spretig och G Wall ägnar för många sidor till teorier kring allehanda saker som inte har med Palme mordet att göra. Man får en känsla av att , var det inte så här....så kanske det var så här... eller kanske osv.
//Thule
Hej

Jo, visst. Stay behind var ju Palmes egen konstruktion och att tro att den organisationen skulle vända sig emot dess skapare är långsökt.
Men, Gunnar Walls bok "Mordgåtan Olof Palme" är där emot utmärkt. Den går igenom det hittills publicerade materialet om Palmemordet och tittar på materialet kritiskt och vad författarna missat eller inte tagit i beaktande. Här får Wall 5/5 från mig.

/MW
Var Stay behind Palmes konstruktion? Har du läst Walls senaste bok?

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Julianus » 6 oktober 2015, 18:18

Thule3 skrev:Jag har själv funderat kring att CIA kan ha varit drivande och anledningen den kärnvapen fria zonen i norden, samt att Palme nekade utplacering av
olika faciliteter i Östersjön, och möjligen också eftergifter gentemot Sovjet. Men att delar av Stay Behind" hjälpte till med det praktiska" ?
Tack för klargörande och boktipset, skall se om jag finner den !//Thule
Jaha så detta är teorin. Ett antal länder som inte har kärnvapen beslutar sig dels för att fortsätta att inte ha kärnvapen och tar samtidigt ett beslut om att ingen får bomba dem i framtiden. Och det vore skälet till mordet menar du?

Geronimo
Utsparkad
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 januari 2015, 16:03
Ort: Stockholm

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Geronimo » 7 oktober 2015, 00:16

Julianus skrev:
Thule3 skrev:Jag har själv funderat kring att CIA kan ha varit drivande och anledningen den kärnvapen fria zonen i norden, samt att Palme nekade utplacering av
olika faciliteter i Östersjön, och möjligen också eftergifter gentemot Sovjet. Men att delar av Stay Behind" hjälpte till med det praktiska" ?
Tack för klargörande och boktipset, skall se om jag finner den !//Thule
Jaha så detta är teorin. Ett antal länder som inte har kärnvapen beslutar sig dels för att fortsätta att inte ha kärnvapen och tar samtidigt ett beslut om att ingen får bomba dem i framtiden. Och det vore skälet till mordet menar du?
1. En kärnvapenfri zon i Norden hade varit/uppfattats som en strategisk katastrof för NATO.

2. Arbetet för en sådan ska även ses i skenet av Palmes övriga storpolitiska utspel som ofta gick stick i stäv med USA's/Reagan's och ansågs därmed som eftergifter till Sovjet och världskommunismen.

3. Medlemmar i NATO har per definition kärnvapen, så även Sverige, fast bakom kulisserna.


... för att nämna tre överlappande motiv.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Julianus » 12 november 2015, 17:45

Geronimo skrev:
Julianus skrev:
Thule3 skrev:Jag har själv funderat kring att CIA kan ha varit drivande och anledningen den kärnvapen fria zonen i norden, samt att Palme nekade utplacering av
olika faciliteter i Östersjön, och möjligen också eftergifter gentemot Sovjet. Men att delar av Stay Behind" hjälpte till med det praktiska" ?
Tack för klargörande och boktipset, skall se om jag finner den !//Thule
Jaha så detta är teorin. Ett antal länder som inte har kärnvapen beslutar sig dels för att fortsätta att inte ha kärnvapen och tar samtidigt ett beslut om att ingen får bomba dem i framtiden. Och det vore skälet till mordet menar du?
1. En kärnvapenfri zon i Norden hade varit/uppfattats som en strategisk katastrof för NATO.

2. Arbetet för en sådan ska även ses i skenet av Palmes övriga storpolitiska utspel som ofta gick stick i stäv med USA's/Reagan's och ansågs därmed som eftergifter till Sovjet och världskommunismen.

3. Medlemmar i NATO har per definition kärnvapen, så även Sverige, fast bakom kulisserna.


... för att nämna tre överlappande motiv.
Nej det hade inte varit någon katastrof. .Nato hade behandlat det som en luftsmässig deklaration. Detta så länge inte Danmark och Norge själva insisterat på annat. Och inget tyder på att regeringarna Willoch och Schlyter hade för avsikt att gå ur Nato.

Sedan bör du nog inse att Palmes storpolitiska utspel oftast var ganska små i Washingtons ögon. Undantag fanns ja men någon möjlighet att sätta käppar i hjulet för USA hade han inte.

Geronimo
Utsparkad
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 januari 2015, 16:03
Ort: Stockholm

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Geronimo » 13 november 2015, 02:46

Julianus skrev:
Geronimo skrev:
Julianus skrev:Jaha så detta är teorin. Ett antal länder som inte har kärnvapen beslutar sig dels för att fortsätta att inte ha kärnvapen och tar samtidigt ett beslut om att ingen får bomba dem i framtiden. Och det vore skälet till mordet menar du?
1. En kärnvapenfri zon i Norden hade varit/uppfattats som en strategisk katastrof för NATO.

2. Arbetet för en sådan ska även ses i skenet av Palmes övriga storpolitiska utspel som ofta gick stick i stäv med USA's/Reagan's och ansågs därmed som eftergifter till Sovjet och världskommunismen.

3. Medlemmar i NATO har per definition kärnvapen, så även Sverige, fast bakom kulisserna.


... för att nämna tre överlappande motiv.
Nej det hade inte varit någon katastrof. .Nato hade behandlat det som en luftsmässig deklaration. Detta så länge inte Danmark och Norge själva insisterat på annat. Och inget tyder på att regeringarna Willoch och Schlyter hade för avsikt att gå ur Nato.
Det hade uppfattats som en katastrof. Om Danmark och Norge hade gått med i Palmes och Sveriges kärnvapenfria zon, så hade de varit tvungna att lämna NATO. NATO hade och har som bekant kärnvapen som en del av sina taktiska och strategiska vapen. Man måste även se det här som del av det psykologiska/ideologiska krig som pågick mellan blocken. Talet om nedrustning, kärnvapenfri zon och ett närmande till Sovjet-blocket gav i USA's/Reagan's Kalla kriget-logik, legitimitet till den rådande regimen i Öst. Det räcker långt.

Julianus skrev:Sedan bör du nog inse att Palmes storpolitiska utspel oftast var ganska små i Washingtons ögon. Undantag fanns ja men någon möjlighet att sätta käppar i hjulet för USA hade han inte.
Han var djupt avskydd av den amerikanska högern = Pentagon/CIA/Wall street. Reagan & co är på väg att vinna det Kalla kriget och ser varje fredsinitiativ gentemot det kommunistiska blocket från mindre renläriga nationer/statsmän, som ett dödligt hot mot den slutgiltiga segern. Palme skulle också åka på statsbesök till Moskva veckorna efter mordet, något som åtminstone delar av den svenska militären öppet fasade inför.

Om det inte var Petterson eller någon annan ensam knäppgök som mördade Palme, så var det per definition en konspiration. Vi vet att det inte var PKK och någon annan vänsterorienterad organisation/makt är svårt att föreställa sig med tanke på P's allt mer vänsterorienterade politik. Kvar finns högerkrafter på den yttersta högerkanten:

- Toppar inom svenskt näringsliv och vapenindustri.

- Element/organisationer inom svensk militär och säkerhets-/polis.

- Halvtokiga element inom den svenska extremhögern, t.ex. delar av en Stay behind-liknande organisation.

- Korresponderande Stay behind-strukturer inom NATO.

- Den internationella ultrahögern.

- Den Sydafrikanska apartheid-regimen.

- Västerländska säkerhetstjänster där CIA är den i sammanhanget mest notoriska.


Vi vet att ett antal sinsemellan oberoende vittnen observerade ett antal walkie-talkie-bärande män utanför makarna Palmes bostad och utefter vägen till Grand. Vi vet att en eller flera Stay behind-grupp/er regelbundet bevakade Olof Palme. Vi vet att bl.a. Ulf Dahlsten påstår att en Stay behind-grupp bevakade paret Palme under mordkvällen, "men att dessa inte mördade honom" (hur vet han det?). Vi vet att denna grupp inte förekommer i polisutredningen.

Självklart fanns det ingen från CIA/NATO på marken under mordet. De som beställde mordet finns flera led från de som organiserade det och de som organiserade det finns på motsvarande sätt flera led ifrån de som på plats utförde det. Det kan mycket väl vara så att Stay behind-gruppen inte ens visste vad som pågick, att de endast användes som villospår eller i värsta fall syndabockar.

Det faktum att mordet fortfarande inte är uppklarat trots 50 miljoner kr i belöning för tipsare, tyder på att de ansvariga visste vad de pysslade med och har makten, pengarna och uthålligheten att hålla locket på.

Jag har svårt att se vilka organisationer utöver CIA & co som uppfyller de här kriterierna.


Det har inte du?

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Julianus » 13 november 2015, 06:19

Nej återigen Nato hade om det alls blivit av behandlat en sådan zon som en tom deklaration. Inkonsekvent javisst. Men vem skulle kunna hindra dom att vara Inkonsekventa. Och bortsett från det. Tror du Palme hade makten att tvinga ut Norge och Danmark mot deras vilja. Tänk efter nu.

Vad gäller resten. Prova dina egna teser innan du skriver dem. Om Palme inte hade dött så va då. Skulle Reagans seger dröjt eller uteblivet?

Att mordet kanske är ouppklarat trots belöning tyder väl mest på att det är en mans hemlighet. Eller var ska vi kanske säga.

Geronimo
Utsparkad
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 januari 2015, 16:03
Ort: Stockholm

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Geronimo » 13 november 2015, 12:24

Julianus skrev:Nej återigen Nato hade om det alls blivit av behandlat en sådan zon som en tom deklaration. Inkonsekvent javisst.
Det är vanskligt att spekulera i hur olika scenarion hade spelat ut, men faktum kvarstår, Palme sågs som en landsförrädare och kommunist av både inhemska och uthemska högertroll och där måste man räkna in hökarna inom NATO och CIA. I vilken mån Palme och hans idéer utgjorde ett verkligt hot mot dessa kan diskuteras, men det är nog ingen som på allvar vill ifrågasätta deras hat och att de själva uppfattade Palme som ett hot.

Om CIA & co låg bakom så är det inte första gången de lönnmördar en demokratiskt vald statschef i ett för övrigt vänligt sinnat land. Som sagt.

Julianus skrev:Men vem skulle kunna hindra dom att vara Inkonsekventa. Och bortsett från det. Tror du Palme hade makten att tvinga ut Norge och Danmark mot deras vilja. Tänk efter nu.
Vem har påstått det? Det fanns en stark folklig opinion mot både kärnkraft och kärnvapen i Norden vid tiden. Palme var mycket omtyckt i de bredare folklagren och hade karisma. Vem vet vad han hade kunnat uträtta om han inte hade blivit fegt mördad med ett skott i ryggen.

Du måste skilja på vad som var ett troligt/möjligt scenario och hur dåtidens extremhöger uppfattade situationen. Dessa hade då som nu en ganska febrig relation till det vi andra brukar kalla för verkligheten.

Julianus skrev:Vad gäller resten. Prova dina egna teser innan du skriver dem. Om Palme inte hade dött så va då. Skulle Reagans seger dröjt eller uteblivet?
Återigen, du måste skilja på vad som var ett realistiskt scenario och vad Reagan & övrig internationell extremhöger uppfattade som realistiskt. Såväl psykologiska som ideologiska faktorer är nog så verkliga och det här var man självklart akut medvetna om i aktuella kretsar.

Julianus skrev:Att mordet kanske är ouppklarat trots belöning tyder väl mest på att det är en mans hemlighet. Eller var ska vi kanske säga.
Nej. Allt tyder på att det var ett antal inblandade (walkie-talkies) och då krävs det makt, pengar och uthållighet för att hålla locket på. I synnerhet med en så stor belöningssumma. Eventuella tipsare måste veta att there is no where to hide, och att det gäller för oöverskådlig tid framöver.

Vem eller vilka har en sådan makt, Julianus? Tänk efter lite nu och prova dina egna teser innan du skriver dem.

Skriv svar