Quiz: Efterkrigstiden
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Visst är det Mathias Rust, en ung man med både mod och osannolik tur. Han upptäcktes tydligen flera gånger på vägen till Moskva (och tappades sedan bort igen) men vare sig de SAM-batterier som fick honom på radarn eller de MIG-plan som skickades upp fick tillstånd att öppna eld. Några år tidigare hade han nog plockats ned. Platsen för landningen hade normalt ledning för spårvagn som tagits ner dagen innan för underhåll, annars hade det slutat olyckligt.
Frågan är din.
Frågan är din.
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Tack Gott
Vem var -
?, Varjag
Vem var -
?, Varjag
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Ingen som hört talas om ''Åke Mjuk''....han drabbade Hela Sveriges Land med mjukhetsuppmaningar!
Vid Åke's larmande debut - jobbade en tonårsvarjag med att skita ner fingrarna i bilbranschens oljiga innandömen....
Jag hade en chef - och ivrig tävlingsbilist, som också hette Åke......Tedvik i efternamn.
Han - tävlade i iskörning, med vad som på den tiden kallades ''Landsvägsloket'' - en sexa som slog det mesta.....
Naturligtvis - kallade han sin bil Åke Hård....
, Varjag
Vid Åke's larmande debut - jobbade en tonårsvarjag med att skita ner fingrarna i bilbranschens oljiga innandömen....
Jag hade en chef - och ivrig tävlingsbilist, som också hette Åke......Tedvik i efternamn.
Han - tävlade i iskörning, med vad som på den tiden kallades ''Landsvägsloket'' - en sexa som slog det mesta.....
Naturligtvis - kallade han sin bil Åke Hård....
, Varjag
Re: Åke Mjuk-kampanjen 1952-53
Då få kommer ihåg denna kampanj - liten förklaring;
Bil-motorcykelägandet ökade kraftigt efter 1948 med därmed följande ökande antal trafikolyckor.
Åke Mjuk, var den idealiske föraren, som körde så sakta och hänsynsfullt - att olyckor skulle bli omöjliga......
Trafikstadgan's dåvarande (finns kvar?) krav - om tillräckligt LÅG HASTIGHET - för att i varje situation kunna undvika en trafikolycka - kom i fokus som aldrig förr.
Syftet var nog gott - men resultatet, fullt tillämpat - blev en trafiktakt som flöt som sirap!
Erinras om att bilar och motorcyklar av tidigt 1950-tal med massvis av förkrigsmodeller fortfarande i trafik - alla
hade toppfarter av arten 75-110 km/timmen.
Vilket på ännu dominerande, smala och kurviga grus- och vintervägar - var för på tok för fort för att utnyttjas.
Som alla ''kampanjer'' glömdes Åke snabbt bort - och trafiken med olyckorna - fortsatte somn vanligt......
Frågan är fri., Varjag
Bil-motorcykelägandet ökade kraftigt efter 1948 med därmed följande ökande antal trafikolyckor.
Åke Mjuk, var den idealiske föraren, som körde så sakta och hänsynsfullt - att olyckor skulle bli omöjliga......
Trafikstadgan's dåvarande (finns kvar?) krav - om tillräckligt LÅG HASTIGHET - för att i varje situation kunna undvika en trafikolycka - kom i fokus som aldrig förr.
Syftet var nog gott - men resultatet, fullt tillämpat - blev en trafiktakt som flöt som sirap!
Erinras om att bilar och motorcyklar av tidigt 1950-tal med massvis av förkrigsmodeller fortfarande i trafik - alla
hade toppfarter av arten 75-110 km/timmen.
Vilket på ännu dominerande, smala och kurviga grus- och vintervägar - var för på tok för fort för att utnyttjas.
Som alla ''kampanjer'' glömdes Åke snabbt bort - och trafiken med olyckorna - fortsatte somn vanligt......
Frågan är fri., Varjag
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Suddig bild, men om mannen till höger känns igen så finns svaret till vilken händelse som efterfrågas.
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Journalisten Arne Lemberg (till höger) med fotografen Karl Bergman åkte på reportageresa till Uganda 1979 vilket de med facit i hand skulle undvikit, de avrättades av Idi Amins soldater.
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Journalistyrket har alltid varit farligt. Amund tar nästa.
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Journalistyrket har alltid varit farligt. Amund tar nästa.
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Tack för det Unmo! Har nyss läst Guillous biografi och blev påmind om reportaget i Lektyr när han och Arne Lemberg visar hur lätt det var att ”köpa en K-pist i Stockholms undre värld”, som Guillou skriver: Vi köpte k-pisten i en förort men skrev Mariatorget eftersom det lät häftigare, inte levde vi heller i Stockholms undre värld bland hallickar och tjuvar utan vi satt sedan och söp på Tennstopet i fyra dagar.unmo300 skrev:Journalistyrket har alltid varit farligt. Amund tar nästa.
Ursäkta utvikningen, nu till nästa fråga…
Vad händer på denna bild, var och när är vi?
För att vara märkvärdig lägger jag även in en bild jag själv tagit från samma beach.
?
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Skjuter från höften, landstigningen i Inchon, Korea.
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Bara för att vara annorlunda, så säger jag Da Nang, dåvarande Sydvietnam.
/CvD
/CvD
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Ingen dålig gissning av Unmo300 men det är Cvd som hittar stranden strax norr om Danang i mellersta Vietnam där 3500 marinkårssoldater (2;a och 3:e bataljonerna ur 9th marines) landstiger i mars 1965.CvD skrev:Bara för att vara annorlunda, så säger jag Da Nang, dåvarande Sydvietnam.
/CvD
Landstigningen blev knappast vad soldaterna räknat med, unga vietnamesiskor mötte upp med blommor vilket knappast motsvarade vad man förväntat sig. Enstaka skottlossning mot dem förekommer men ingen träffas.
Från Danang utökar vi operationerna med Cvd istället för Westmoreland – Varsågod!
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Tackar.
Men då jag inte vill förlora ett krig, drar jag vidare och undrar vem mannen på bilden är?
/CvD
Men då jag inte vill förlora ett krig, drar jag vidare och undrar vem mannen på bilden är?
/CvD
- Bilagor
-
- diktator.png (213.28 KiB) Visad 1306 gånger
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Ferdinand Marcos?
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Nej, det är det inte.
Hans dotter är numera president i landet.
/CvD
Hans dotter är numera president i landet.
/CvD