Franska flottan var den första militärmakt som tillät manliga sexuella relationer- det var å franska flottans fartyg till havs, inte straffbart med homoerotiska relationer. Detta bör ha varit tidigt 1800 tal, August Strindberg försvarar fenomenet och skriver om en novell i ämnet i Giftas (första delen).
Harry Forsberg, skriver i sin "Jag var främlingslegionär" hur man i ökenforten fick freda sig mot äldre legionärer som varit utan kvinnligt sällskap en längre tid, ibland med knytnävar.
Sveriges radio P 1 hade ett program för några år sedan, som hette "Ridstövlar, revärer och matroser" som handlade om hur beväringar på K 1, A 1 och Stockholms örlogstation ställde upp som "sällskap" till stockholms homosexuella.
En gammal östermalmsbög konstaterar en smula empiriskt i inledningen av programmet- Lill Janskogen växer så det knakar, och det är för all soldatsperma som fallit på marken.
Att det "rövbökades" på K 1, verkar ha varit mer regel än undantag under beredskapen och fram till mitten av 50 talet. Med befälens goda minne- det var accepterat, men ingen sa något.
Men om jag minns rätt, så vill jag minnas att den gamle östermalmarens egna berättelser var av mera fetishistisk läggning, och möjligen var det kanske enklare att övertala en beväring att mot en femma eller tia få umgås en stund med honom i kvalleriuniform och sedan ejakulera på hans ridstövlar- änn att övertala beväringen att stanna över natten, eller något mera ekivokt.
Jag har även hört historier från K 4, då dom ännu låg i Umeå och var ett kvalleriförband, om ryttmästares olika preferenser, en äldre ryttmästare och stallchef skulle tydligen antagit ett grekiskt mentorskap med en ung man (ålder under 15) Den unge mannen skulle sedemera blivit framgångsrik tävlingsryttare och ridskolechef.
Enligt nyss nämnda radio program, så gick det till enligt följande. K 1 och A 1´s villiga beväringar flanerade längs prommenadstråket på Valhallavägen, alltså i mitten, där det idag är bilparkering, när kontakt upprättats så följdes man till en överrenskommen plats.
Flottans glada gossar, som var villiga fanns nere på Stureplan, vid kantarellen, där det idag är en vågformad mur, var det då ett järnstaket, "Där satt de på rad, som svalor på en telefonledning"
Bögkompanier på Gotland- jag har för mig att det på P 18 någon gång i världen fanns ett sockenkompani som hette Rosa kompani, men jag kan ha fel, så reservation där!
Vidare kan jag ur min egen digra erfarenhetsbank berätta, att jag för ungefär ett år sedan, på en fest i Stockholm står öga mot öga med en trevlig tjej, står och pratar och hon frågar om jag är norrlänning, jovisst säger jag- och vi surrar en stund, då hon helt plötsligt berättar att hon är transvestit- och har gjort lumpen samma år som mig, på samma regemente men på ett annat kompani.
Hur var det då- frågade jag nyfiket, var du medveten om din läggning redan då?
-Javisst svarade hon, men det var inget problem med läggningen, jag höll käft, ingen frågade och det gick bra.
Dock bör tilläggas att hon lumpade på regementets elitpluton, dom med ett lodjur på axeln. Så jag misstänker att dom hade annat att tänka på, än sexuallitet.
Men jag ska aldrig glömma hennes spontana kommentar, om fältlivet- med lite sömn, bivacker och tätt liggande smutsiga svettiga män- det var rätt mysigt!
Själv förlorade jag all homofobi i Morjärv den vintern, när vi fältduschade, men det är en annan historia
/ Christopher