Homosexuella i lumpen

Lawson
Medlem

Re: Homosexuella i lumpen

Inlägg av Lawson » 31 januari 2012, 01:59

Jag lägger mig i debatten.

Franska flottan var den första militärmakt som tillät manliga sexuella relationer- det var å franska flottans fartyg till havs, inte straffbart med homoerotiska relationer. Detta bör ha varit tidigt 1800 tal, August Strindberg försvarar fenomenet och skriver om en novell i ämnet i Giftas (första delen).

Harry Forsberg, skriver i sin "Jag var främlingslegionär" hur man i ökenforten fick freda sig mot äldre legionärer som varit utan kvinnligt sällskap en längre tid, ibland med knytnävar.

Sveriges radio P 1 hade ett program för några år sedan, som hette "Ridstövlar, revärer och matroser" som handlade om hur beväringar på K 1, A 1 och Stockholms örlogstation ställde upp som "sällskap" till stockholms homosexuella.
En gammal östermalmsbög konstaterar en smula empiriskt i inledningen av programmet- Lill Janskogen växer så det knakar, och det är för all soldatsperma som fallit på marken.

Att det "rövbökades" på K 1, verkar ha varit mer regel än undantag under beredskapen och fram till mitten av 50 talet. Med befälens goda minne- det var accepterat, men ingen sa något.
Men om jag minns rätt, så vill jag minnas att den gamle östermalmarens egna berättelser var av mera fetishistisk läggning, och möjligen var det kanske enklare att övertala en beväring att mot en femma eller tia få umgås en stund med honom i kvalleriuniform och sedan ejakulera på hans ridstövlar- änn att övertala beväringen att stanna över natten, eller något mera ekivokt.

Jag har även hört historier från K 4, då dom ännu låg i Umeå och var ett kvalleriförband, om ryttmästares olika preferenser, en äldre ryttmästare och stallchef skulle tydligen antagit ett grekiskt mentorskap med en ung man (ålder under 15) Den unge mannen skulle sedemera blivit framgångsrik tävlingsryttare och ridskolechef.

Enligt nyss nämnda radio program, så gick det till enligt följande. K 1 och A 1´s villiga beväringar flanerade längs prommenadstråket på Valhallavägen, alltså i mitten, där det idag är bilparkering, när kontakt upprättats så följdes man till en överrenskommen plats.
Flottans glada gossar, som var villiga fanns nere på Stureplan, vid kantarellen, där det idag är en vågformad mur, var det då ett järnstaket, "Där satt de på rad, som svalor på en telefonledning"

Bögkompanier på Gotland- jag har för mig att det på P 18 någon gång i världen fanns ett sockenkompani som hette Rosa kompani, men jag kan ha fel, så reservation där!

Vidare kan jag ur min egen digra erfarenhetsbank berätta, att jag för ungefär ett år sedan, på en fest i Stockholm står öga mot öga med en trevlig tjej, står och pratar och hon frågar om jag är norrlänning, jovisst säger jag- och vi surrar en stund, då hon helt plötsligt berättar att hon är transvestit- och har gjort lumpen samma år som mig, på samma regemente men på ett annat kompani.
Hur var det då- frågade jag nyfiket, var du medveten om din läggning redan då?
-Javisst svarade hon, men det var inget problem med läggningen, jag höll käft, ingen frågade och det gick bra.
Dock bör tilläggas att hon lumpade på regementets elitpluton, dom med ett lodjur på axeln. Så jag misstänker att dom hade annat att tänka på, än sexuallitet.
Men jag ska aldrig glömma hennes spontana kommentar, om fältlivet- med lite sömn, bivacker och tätt liggande smutsiga svettiga män- det var rätt mysigt!
Själv förlorade jag all homofobi i Morjärv den vintern, när vi fältduschade, men det är en annan historia :lol:

/ Christopher

Användarvisningsbild
Dezert
Medlem

Inlägg av Dezert » 3 februari 2012, 19:33

Lawson skrev: Sveriges radio P 1 hade ett program för några år sedan, som hette "Ridstövlar, revärer och matroser" som handlade om hur beväringar på K 1, A 1 och Stockholms örlogstation ställde upp som "sällskap" till stockholms homosexuella. Att det "rövbökades" på K 1, verkar ha varit mer regel än undantag under beredskapen och fram till mitten av 50 talet. Med befälens goda minne- det var accepterat, men ingen sa något.
Men om jag minns rätt, så vill jag minnas att den gamle östermalmarens egna berättelser var av mera fetishistisk läggning...

Flottans glada gossar, som var villiga fanns nere på Stureplan, vid kantarellen, där det idag är en vågformad mur, var det då ett järnstaket, "Där satt de på rad, som svalor på en telefonledning"

/ Christopher
Du kunde spontant inte själv känna att lite källkritik var på sin plats? Jag menar, utav vad du beskriver är det ju mer som någon slags propaganda? Inte ens i undersökningar/uppskattningar är en sådan andel av befolkningen homosexuella så att dylika påståenden skulle vara trovärdiga?

"Snarare regel än undantag" - Det räcker ju att prata med någon som befann sig inom det aktuella åldersspannet under 50-talet/beredskapstiden för att begripa att "tolerans" inte riktigt omfattade sexuella avvikelser?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 3 februari 2012, 20:22

Dezert skrev:Du kunde spontant inte själv känna att lite källkritik var på sin plats?
Delar din uppfattning om källkritik.
Lawson skrev:Franska flottan var den första militärmakt som tillät manliga sexuella relationer- det var å franska flottans fartyg till havs, inte straffbart med homoerotiska relationer. Detta bör ha varit tidigt 1800 tal, August Strindberg försvarar fenomenet och skriver om en novell i ämnet i Giftas (första delen).
En snabb googling gav:

Les seules mesures de répression actuellement en mon pouvoir sont les sanctions disciplinaires contre les marins. La législation actuelle ne permet d'effectuer aucune poursuite contre les civils
Detta 1942.
http://www.devoiretmemoire.org/memoire/ ... index.html

Ingen koll om källan är trovärdig och jag har inte läst Giftas - men Strindberg hade inte Google.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 3 februari 2012, 20:41

1960-1980-perioden. Den som vid mönstringen sade sig vara eller påkoms vara homosexuell frikallades såsom "sängvätare". De homosexuella som gjorde värnplikt teg om sin läggning.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 3 februari 2012, 21:26

Jag kan ju relatera till ett antal officerare som efter att det blev accepterat, eller officiellt positivt sanktionerat, med homosexualitet i försvarsmakten kommit ut. När jag arbetade med dem var de inte öppet gay. Jag bedömer att de gjort sin värnplikt/grundläggande offficersutbildning under perioden 1960-1980. Viljan att tjäna sitt fosterland är nog inte anorlunda pga av den sexuella läggningen, men acceptansen har varit anorlunda och det informela språkbruket har varit fördömande även om inte det officiella ståndpunkten varit det, bögavstånd mm. Vilket helvete att ta emot detta och samtidigt bita ihop för det man tror på och är beredd att offra sitt liv för.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 3 februari 2012, 21:37

Der Löwe skrev:1960-1980
Men det var ju inte annorlunda i det civila samället. På gott och ont så är försvarsmakten i Sverige en spegling av det civila samhället.

MVH

Hans

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 5 februari 2012, 16:43

Detta med homosexuella verkar inte ha ansetts som ett problem i Finland då under krigen. Jag kommer dock att tänka på ett fall jag stötte på i arkiven. I IR 16 fanns en bataljonskommendör, major, som var känd som homosexuell. Han kom ofta ut till linjen och sade "pojkar, ikväll ordnar jag en bastukväll i bataljonsstaben, de som vill är välkomna, det bjuds också på drinkar!" Sen gjorde han närmanden i bastun och då detta blev känt i de högre staberna förflyttades han till hemmafronten.

Laitman

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 5 februari 2012, 19:27

Hans skrev: Men det var ju inte annorlunda i det civila samället. På gott och ont så är försvarsmakten i Sverige en spegling av det civila samhället.
Jag är född 1976 så jag har inte några förstahandserfarenheter av hur homosexuella hanterades under 1960-1980 men fanns det inte en viss acceptans för homosexualitet innanför stängda dörrar iaf inom högre samhällsklasser.

Leva öppet som bög var otänkbart men vad den gifta översten och den gifta majoren (eller den unga löjtnanten) gjorde efter övningarna det talades det tyst om.

Skriv svar