När jag nu läst om Berlin muren och efterkrigstyskland, så talas det om flyktingar från öst m.m. och de tyskar som fick lämna Pommern bland annat. Det fanns också enpolitiskrörelse som lobbade för detta.Denna rörelse hette nått som jag glömt just nu bara för det.
Och jag har för mig att forumet ofta diskuterar de gamla tyska områden och olika strömningar som vill ha tillbaka dessa områden.
Men, förekommer samma sak i Polen? Alltså att Polen sneglar österut och vill ha tillbaka dessa områden som idag är Vitryssland och Ukraina?
Sonderling
Polen och dagensgränser
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Re: Polen och dagensgränser
Rent spontant känns det ju som det var större spridning av såväl Polacker som Tyskar (tja, polsk och tysk-talande befolkning) runt om i östeuropa pre 1945. Tvivlar på att dagens generation tyskar/polacker är så pigga på gränsförflyttningar.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Nja, kanske inte dagens Polacker eller Tyskar, det har du nog rätt i, men om det har funnits under efterkrigstiden. Var kanske min undran?
Sonderling
Sonderling
Det områden som Polen avträdde till Ukraina och Vitryssland hade redan innan kriget en majoritetsbefolkning av Ukrainare respektive Vitryssar (med undantag av Lwów/Lviv) så de områdena var det svårt att ha några realistiska drömmar om att återfå.
De delar som man fick lämna ifrån sig till Litauen hade däremot en antingen en majoritet eller en stor minoritet av polacker och förlusten av dessa delar orsakade en hel del bitterhet. Vilnius (Wilno på polska) hade en stor polsk majoritet och bara nån procent Litauer bland sin befolkning innan kriget. Det finns fortfarande en Polsk minoritet i Litauen (~6%) som främst bor i Vilniusområdet, var femte Vilniusbo är polack och på landsbygden utanför Vilnius har vissa distrikt fortfarande polsk majoritet.
Den polska minoritetens ställning har varit en källa till en del spänningar mellan Polen och Litauen både före och efter järnridåns fall men något ifrågasättande av dagens gränser finns inte vad jag vet.
De delar som man fick lämna ifrån sig till Litauen hade däremot en antingen en majoritet eller en stor minoritet av polacker och förlusten av dessa delar orsakade en hel del bitterhet. Vilnius (Wilno på polska) hade en stor polsk majoritet och bara nån procent Litauer bland sin befolkning innan kriget. Det finns fortfarande en Polsk minoritet i Litauen (~6%) som främst bor i Vilniusområdet, var femte Vilniusbo är polack och på landsbygden utanför Vilnius har vissa distrikt fortfarande polsk majoritet.
Den polska minoritetens ställning har varit en källa till en del spänningar mellan Polen och Litauen både före och efter järnridåns fall men något ifrågasättande av dagens gränser finns inte vad jag vet.