Jag håller på med ett skolarbete om kriget mellan frankrike och vietnam, som till trappades upp till vietnam-usa kriget, det jag behöver är orsakerna till kriget och vilka som tjänade på det. Vilka som var inblandade förutom de två stridande parterna och annan information som kan tänkas vara viktig.
Länkar är välkomna.
frankrike-vietnam kriget
-
yakamoneye
- Ny medlem
Re: frankrike-vietnam kriget
Prova sökfunktionen på Vietnam och Frankrike - den leder till nästa 50 träffar.
MVH
Hans
MVH
Hans
Eftersom det är ganska vanligt att elever vill ha hjälp med sina arbeten så ges det sällan svar på så allmänna frågor,
Det finns en tråd som du kan börja att läsa:
Vietnamnkriget
Därefter kan du återkomma med fördjupande frågor, då är det mycket större chans att du får hjälp !
Naturligtvis ska du följa Hans råd &så !
--
Jörgen
Ändrat: Pucktvåa !
Det finns en tråd som du kan börja att läsa:
Vietnamnkriget
Därefter kan du återkomma med fördjupande frågor, då är det mycket större chans att du får hjälp !
Naturligtvis ska du följa Hans råd &så !
--
Jörgen
Ändrat: Pucktvåa !
-
yakamoneye
- Ny medlem
Hej!
September är här och då hinner jag litet mera diskutera historia. Konstigt att denna tråd inte är längre. Utan Frankrike så skulle ju USA inte heller ha behövt genomlida Vietnam.
Jag skall ställa några frågor som kanske skalmaniterna vet svaret på. Henry Kissinger filosoferar om de saker som han under långa förhandlingsessioner diskuterade med Le Duc Tho om. Alltså varför försökte Frankrike ta tillbaka Vietnam? Jag har förstått saken som så att Frankrike med kraft ville framstå som andra världskrigets "segrarmakt". Och en som segrar i ett krig kan inte förlora något, inte ens kolonier som en följd av ett "segerrikt" krig. Le Duc Tho lär ha frågat Kissinger ungefär så här: "Varför måste alltid någon stormakt försöka "etablera en princip" just i vårt land?
Hur var det, stödde Frankrikes kommunister sin regerings krig i Vietnam?
Hur mycket trupper hade Frankrike som mest och hur stor del av dessa var etniska fransmän, värnpliktiga osv?
Laitman
September är här och då hinner jag litet mera diskutera historia. Konstigt att denna tråd inte är längre. Utan Frankrike så skulle ju USA inte heller ha behövt genomlida Vietnam.
Jag skall ställa några frågor som kanske skalmaniterna vet svaret på. Henry Kissinger filosoferar om de saker som han under långa förhandlingsessioner diskuterade med Le Duc Tho om. Alltså varför försökte Frankrike ta tillbaka Vietnam? Jag har förstått saken som så att Frankrike med kraft ville framstå som andra världskrigets "segrarmakt". Och en som segrar i ett krig kan inte förlora något, inte ens kolonier som en följd av ett "segerrikt" krig. Le Duc Tho lär ha frågat Kissinger ungefär så här: "Varför måste alltid någon stormakt försöka "etablera en princip" just i vårt land?
Hur var det, stödde Frankrikes kommunister sin regerings krig i Vietnam?
Hur mycket trupper hade Frankrike som mest och hur stor del av dessa var etniska fransmän, värnpliktiga osv?
Laitman
Vänster intellektuella i Frankrike vid tiden stödde definitivt inte kriget, Sartre bl.a. Men hur det var med kommunisterna kommer jag inte ihåg.laitman skrev:Hur var det, stödde Frankrikes kommunister sin regerings krig i Vietnam?
Laitman
Det fick inte användas värnpliktiga i Indochina, så trupperna bestod av främlingslegionärer, kolonialtrupper och yrkesmilitärer.
-
frejs väpnare
- Medlem
Det fanns en ovilja hos alla kolonialmakter att släppa sina kolonier. Storbritannien "släppte" visserligen Indien/Pakistan relativt lättvindligt, men det var ju mer undantaget som bekräftade regeln. Nederländerna t.ex hade ett kolonialkrig i Indonesien, där de försökte återta konterollen, även om de maskerade skälen med humanitära skäl. Belgien tvingades av efterkrigsdebatten att ca 1950 erkänna infödda kongoleser mänskliga rättighet att få vidareutbilda sig på universitet.laitman skrev:Jag har förstått saken som så att Frankrike med kraft ville framstå som andra världskrigets "segrarmakt". Och en som segrar i ett krig kan inte förlora något, inte ens kolonier som en följd av ett "segerrikt" krig. Le Duc Tho lär ha frågat Kissinger ungefär så här: "Varför måste alltid någon stormakt försöka "etablera en princip" just i vårt land?
Och USA återtog sitt ekonomiska övertag genom att med hjälp av CIA och inhemska högerrörelser underttrycka mänskliga rättigheterr.
Och Sovjet var ju i full färd med att bygga upp sitt kolonialvälde i Östeuropa.