Går det verkligen att slå ut den ryska flottan med strategiska ubåtar med en robot? Kommunikationerna går väl att slå ut, men när det gäller ubåtarna så är väl en del alltid till sjöss, och en del är väl dessutom baserade i Stilla Havet.oxford skrev:Som jag har förståt det rätt så kan en ensam avfyrad missil vara urtypen för en "sneak attack" för att slå ut centrala delar som högkvarter, statsledning etc, innan det stora anfallet. Den ryska farhågen var just att det var en misil som skulle slåut Murmansk och ubåtsflottan där. Antingen genom direkt impakt eller genom att spränga bomben i atmosfären och skapa en EMP impuls som slår ut all elektronik i området. Alltså att man börjar degradera Fiendens försvar genom att börja slå ut centrala delar av fiendens försvar och kärnvapenstyrkor.
Svaret enligt den fortfarande gällande MAD doktrinen är total vedergällning.
Var finns det mer uppgifter om dessa system? Frågar eftersom jag är nyfiken.oxford skrev: Jag har för mig att Soviet/Ryssland har ett system där en avfyrad ICBM automatiskt ger order till resten att avfyras, pga av avskräcknings effekten. Även USA har något liknande sytem där USA 24h efter ett kärnvapen anfall skjuter i väg en robot som sänder ut order om fortsatta anfall, detta för att det inte skall spela någon roll om man slår ut den amerikanska statsledningen, vedergällningen kommer endå.
Som det är idag så är det väl just ubåtarna som är denna andraslagsförmåga. Som det var tidigare under kalla kriget så hade de väl order att om de inte får kontakt med ledningen under en viss tid så ska de avfyra sina robotar.