Kärnvapnen kan förinta jorden – på 15 minuter

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Kärnvapnen kan förinta jorden – på 15 minuter

Inlägg av tryggve » 1 april 2010, 10:14

oxford skrev:Som jag har förståt det rätt så kan en ensam avfyrad missil vara urtypen för en "sneak attack" för att slå ut centrala delar som högkvarter, statsledning etc, innan det stora anfallet. Den ryska farhågen var just att det var en misil som skulle slåut Murmansk och ubåtsflottan där. Antingen genom direkt impakt eller genom att spränga bomben i atmosfären och skapa en EMP impuls som slår ut all elektronik i området. Alltså att man börjar degradera Fiendens försvar genom att börja slå ut centrala delar av fiendens försvar och kärnvapenstyrkor.

Svaret enligt den fortfarande gällande MAD doktrinen är total vedergällning.
Går det verkligen att slå ut den ryska flottan med strategiska ubåtar med en robot? Kommunikationerna går väl att slå ut, men när det gäller ubåtarna så är väl en del alltid till sjöss, och en del är väl dessutom baserade i Stilla Havet.
oxford skrev: Jag har för mig att Soviet/Ryssland har ett system där en avfyrad ICBM automatiskt ger order till resten att avfyras, pga av avskräcknings effekten. Även USA har något liknande sytem där USA 24h efter ett kärnvapen anfall skjuter i väg en robot som sänder ut order om fortsatta anfall, detta för att det inte skall spela någon roll om man slår ut den amerikanska statsledningen, vedergällningen kommer endå.
Var finns det mer uppgifter om dessa system? Frågar eftersom jag är nyfiken. :-)

Som det är idag så är det väl just ubåtarna som är denna andraslagsförmåga. Som det var tidigare under kalla kriget så hade de väl order att om de inte får kontakt med ledningen under en viss tid så ska de avfyra sina robotar.

Superkuf
Medlem

Inlägg av Superkuf » 1 april 2010, 13:20

tryggve skrev:
oxford skrev: Var finns det mer uppgifter om dessa system? Frågar eftersom jag är nyfiken. :-)

Som det är idag så är det väl just ubåtarna som är denna andraslagsförmåga. Som det var tidigare under kalla kriget så hade de väl order att om de inte får kontakt med ledningen under en viss tid så ska de avfyra sina robotar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Hand_ ... ear_war%29

http://www.wired.com/politics/security/ ... f_deadhand

Om jag minns rätt är nästan alla kärnvapenstridsspetsar försedda med "lösenordsskydd", så om hemlandet (och lösenorden) plötsligt förstörs kan ubåtskaptenerna visserligen skjuta iväg sina SLBMs, men de kommer inte att explodera. Med undantag för brittiska flottan, vars stridsspetsar inte har något lösenordsskydd. Känn ansvaret ...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 1 april 2010, 13:50

Superkuf skrev:
tryggve skrev:
oxford skrev: Var finns det mer uppgifter om dessa system? Frågar eftersom jag är nyfiken. :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Hand_ ... ear_war%29

http://www.wired.com/politics/security/ ... f_deadhand
Tack. Det tycks alltså handla om signaler som sänds ut via en dator och som måste slås på. Inte att robotarna skickar signaler.
Superkuf skrev: Om jag minns rätt är nästan alla kärnvapenstridsspetsar försedda med "lösenordsskydd", så om hemlandet (och lösenorden) plötsligt förstörs kan ubåtskaptenerna visserligen skjuta iväg sina SLBMs, men de kommer inte att explodera. Med undantag för brittiska flottan, vars stridsspetsar inte har något lösenordsskydd. Känn ansvaret ...
Det låter väl dock på sätt och vis lite märkligt, för det skulle väl då ta bort en stor del av poängen med att alls ha dessa ubåtar. Att de kan förstöra en fiende även om det egna landet är förstört, och att motståndarsidan inte kan vinna en kraftmätning med kärnvapen.

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 1 april 2010, 13:54

tryggve skrev:
Tack. Det tycks alltså handla om signaler som sänds ut via en dator och som måste slås på. Inte att robotarna skickar signaler.

.
Flying high over missile fields and other military sites, these rockets in turn would broadcast attack orders to missiles, bombers and, via radio relays, submarines at sea. Contrary to some Western beliefs, Dr. Blair says, many of Russia's nuclear-armed missiles in underground silos and on mobile launchers can be fired automatically.[5]

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 1 april 2010, 14:00

oxford skrev:
tryggve skrev:

.
Flying high over missile fields and other military sites, these rockets in turn would broadcast attack orders to missiles, bombers and, via radio relays, submarines at sea. Contrary to some Western beliefs, Dr. Blair says, many of Russia's nuclear-armed missiles in underground silos and on mobile launchers can be fired automatically.[5]
Ah, ok, missade det. Tack. :-) Enligt en av uppgifterna är det dock så att systemet måste aktiveras av ledarskapet först, så det skulle vara semiautomatiskt, den andra referensen säger automatiskt.

Under förutsättning att systemet finns då... :-)
Senast redigerad av 5 tryggve, redigerad totalt 1 gång.

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 1 april 2010, 14:08

Det absolut mesta om sambandssystem, processer, beslut, lösenord, taktik mm kring kärnvapen är fortfarande väldigt hemligstämplat. De uppgifter som läcker ut skall med alla rätta ta med en viss nypa salt och framförallt med insikten att det nog saknas en del information.

Ett grundproblem för både USA och Ryssland är hur de ska få den andra att tro att vad de än gör så kommer de få ett antal 100 megaton i huvudet. Samtidigt som man har ett system som vare sig pga något tekniskt haverie eller något som slår slint i huvudet på någon beslutsfattar start något dumt.

Såg Dr Strangelove förra veckan. Fortfarande en väldigt bra film som belyser ovanstående problematik.

/Erik

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 1 april 2010, 14:11

http://www.fas.org kan man hitta det mesta om kärnvapen

http://www.fas.org/programs/ssp/nukes/n ... tentId=426

Nedfalls kalkylator, se hur en 50mt påverkar Oslo med granskap.

http://www.fas.org/programs/ssp/nukes/n ... tentId=367

Kalkylator för olikabomber över olika amerikanska städer.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 1 april 2010, 14:14

http://nuclearweaponarchive.org/ är svårt att överträffa när det gäller uppgifter om de olika ländernas vapenprogram, tester och arsenaler.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 1 april 2010, 14:16

Erik Ljungberg skrev:Det absolut mesta om sambandssystem, processer, beslut, lösenord, taktik mm kring kärnvapen är fortfarande väldigt hemligstämplat. De uppgifter som läcker ut skall med alla rätta ta med en viss nypa salt och framförallt med insikten att det nog saknas en del information.

Ett grundproblem för både USA och Ryssland är hur de ska få den andra att tro att vad de än gör så kommer de få ett antal 100 megaton i huvudet. Samtidigt som man har ett system som vare sig pga något tekniskt haverie eller något som slår slint i huvudet på någon beslutsfattar start något dumt.

Såg Dr Strangelove förra veckan. Fortfarande en väldigt bra film som belyser ovanstående problematik.

/Erik
Så sant så, det är viktigt att minnas det. Arsenalerna har skurits ned, men just hantering och procedurer är fortfarande mycket hemliga.

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 1 april 2010, 14:46

tryggve skrev:
Erik Ljungberg skrev:Det absolut mesta om sambandssystem, processer, beslut, lösenord, taktik mm kring kärnvapen är fortfarande väldigt hemligstämplat. De uppgifter som läcker ut skall med alla rätta ta med en viss nypa salt och framförallt med insikten att det nog saknas en del information.

/Erik
Så sant så, det är viktigt att minnas det. Arsenalerna har skurits ned, men just hantering och procedurer är fortfarande mycket hemliga.
Själva arsenalerna, antal stridsspetsar, vapenbärare mm är hyfsat offentligt men resten........

Det kommer med jämna mellanrum artiklar, intervjuer, spekulationer mm men aldrig från någon officiell trovärdig källa.

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 1 april 2010, 15:12

En intressant slutsats från W.Agells bok Svenska förintelse vapen, är att Sverige av logikens tvång också hade varit tvungen att skaffa sig en andraslagsförmåga, om man väl utvecklat kärnvapen.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 4 april 2010, 10:33

Erik Ljungberg skrev:Själva arsenalerna, antal stridsspetsar, vapenbärare mm är hyfsat offentligt men resten........

Det kommer med jämna mellanrum artiklar, intervjuer, spekulationer mm men aldrig från någon officiell trovärdig källa.
Ack dessa kärnvapen... man tror de försvunnit men ständigt finns de där, någonstans i bakgrunden.

Mannen på gatan (och vissa politiker) tror att kärnvapnen försvann 1990 och att vi sedan dess lever i en fin värld. Vi andra vet att kärnvapen fortfarande "finns och fungerar". Tyvärr. Som vi sett i denna tråd.

Så hur blir kärnvapeninsatsen i framtiden? Som antytt i denna tråd och i Ljungbergs citat är mycket baserat på spekulationer. Det påminner litegrann om diskussionen om bombflyg 1919-1939: vissa trodde att städerna skulle bombas till aska så fort kriget utbröt, men sedan visade det sig att det inte var så illa. Men med tiden BLEV förvisso några städer bombade till rykande ruiner...

Så viss respekt för kärnvapen bör man ha. De kommer att användas, lika säkert som de bombflottor som byggdes upp på 1930-talet kom att användas i AVK.

Det har i världshistorien aldrig funnits ett vapensystem som INTE kommit att användas, förr eller senare.

Dock tror jag att Sverige inte blir det primära målet för kärnvapen. Om det nu är någon tröst, strålningen från övriga fällningar kommer ju att drabba oss indirekt.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 9 april 2010, 11:13

Frågan om hur man avfyrar kärnvapen är otroligt intressant, om än fruktansvärd hemsk. Eftersom det inte blev något kärnvapenkrig (hittils) kan man ju säga att systemen fungerade. Jag skulle kunna tänka mig att på t ex en amerikansk ubåt så har man ett system med att flera officerare måste samtycka till om en avfyrning skall göras eller inte. En kapten som har en dålig dag skall inte kunna skjuta men om tex 5 måste vara överens om att skjuta finns stor risk att en av dem inte pallar trycket. Det kanske krävs fyra av fem för att skjuta.

En klockren avfyrningsorder är ju heller troligen inget att ta fel på men kan det uppstå situationer när ubåten skjuter på eget intiativ? Att ubåten får skjuta om den tappar kontakten med sin bas låter väl riskabelt. "Hoppsan, vi hade visst tappat antennen, det var ju tråkigt för invånarna i Leningrad" : (

Jag begriper naturligtvis att en Ubåt har massor av möjlighter till kommunikation, men under 50 års kallt krig med hundratals ubåtar händer det garanterat förr eller senare att en tappar all förmåga till samband.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 9 april 2010, 13:06

Bulldog skrev: Jag begriper naturligtvis att en Ubåt har massor av möjlighter till kommunikation, men under 50 års kallt krig med hundratals ubåtar händer det garanterat förr eller senare att en tappar all förmåga till samband.
Jag kan tänka mig ett cenario, där man har kontakt mellan flera olika ubåtar, men ingen av dem får kontakt med basen.

Har man dessutom höjd beredskap (som jag förmodar att de kommer att ha innan utplåning av "basen") så torde, utifall övriga båtar bekräftar att ej heller de får kontakt med basen, slutsatsen att basen är skadad/utslagen inte vara allt för svår att dra. Finns det dessutom fler än en bas(visst borde det finnas?) i land, och ingen av dem svarar.....

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 9 april 2010, 13:23

Bulldog skrev:
Jag begriper naturligtvis att en Ubåt har massor av möjlighter till kommunikation, men under 50 års kallt krig med hundratals ubåtar händer det garanterat förr eller senare att en tappar all förmåga till samband.
Så många möjlighet att kommunicera har inte en ubåt om den vill behålla sin stora fördel - att vara dold.
Det sista man villa göra på en ubåt är att snacka en massa på radio.

Min gissning är att i normal fredstid fick inte ubåtarna avfyra utan direkt order. Men efter vissa beredskaphöjningar kunde de om ingen kontakt med hembasen eller andra baser avfyra. Men som sagt var - en ren gissning.

Som kurios kan jag nämn att jag fick höra ryktesvägen, väldigt obekräftat, att USA hade ICBM laddade med färgpulver. De kunds skjutas upp och spred då olika färger i atmosfären. En sorts global signalpistol att använda om all vanlig typ av komunikation var utslagen pga EMP eller något annat. T ex grönt för fred och rött för skjut allt vad ni har.

/Erik

Skriv svar