NATO ubåtar i svenska vatten?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Re: NATO ubåtar i svenska vatten?

Inlägg av G:son » 14 november 2009, 20:54

MD650 skrev:
elsz skrev:
U-137 gick inte på grund, den körde upp på land
Och vad är skillnaden?
:)
I min värld gick U-137 på grund. Den här båten däremot har kört upp på land. Men vi får väl vänta in båtmaffian, så att vi får koll på terminologin. :D

Bild
/G:son

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 15 november 2009, 00:32

Jag skulle inte tro att en sådan ubåt har fartresurser att komma så långt upp på land. Och man går inte i hög fart i navigatoriskt svåra vatten under stridsuppdrag inom främmande lands inre vatten..... Men det är ju en ickefråga...

Frågan om Natoubåtar i svenska vatten kan besvaras med ja... Visst har det funnits ubåtar från vänliga länder i svenska vatten. Helt klart har det förekommit vissa "kränkningar", någon/några gånger har den då Västtyska regeringen beklagat att deras ubåtar varit i svenskt vatten. Utan att veta säkert antar jag att vid några tillfällen har tyska eller danska ubåtar kommit in i svenska vatten då de följt efter östubåtar. Dessa händelser är inget som förmedlas utåt..Någon gång kan brittiska Oberonubåtar ha opererat i Östersjön, de kan även ha gjort sig skyldiga till något intrång, dock bara en spekulation från min sida.

När det gäller att iscensätta stora operationer med flera miniubåtar osv bör basen för denna vara i Östersjön. Detta var både den svenska och sovjetiska delegetionen under ubåtsamtalen ense om. Utan att säga det högt så utesluter detta att något NATO-land genomförde större operationer. De resurserna fanns inte... Dock är det ju fullt möjligt att vissa kränkningar från vänliga länder genomfördes.

Ingemar Myhrbergs bok "ubåtsvalsen" har jag inte läst. Men den skall vara spännande. Han skall förutom att underkänna all samlad kunskap inom försvaret även rucka på grundläggande fysiska lagar. Att stora amerikanska ubåtar opererar inom områden grundare än sitt djupgående osv. Men tron kan flytta berg eller något sådant.
No one can prevent me from raising towers in babylon

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 15 november 2009, 01:19

[quote="elsz"]U-137 (och en Västtysk ubåt) var de enda konkreta bevisen för att det fanns några ubåtar på svenska vatten överhuvudtaget. Efter U-137s grundstötning så blev det en cirkus utan dess like.[quote]

Härvid har du fel, vill påminna om den här tråden som tar upp Utö ubåten från 1980:

viewtopic.php?t=28827

Eller mer uttömligt

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?Prog ... kel=843359

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 november 2009, 11:20

U-137 gick inte på grund, den körde upp på land
Först min ursäkt till elsz för min aviga stavning av hans användarnamn.......sorry

Skillnaden mellan att köra (upp) på land och att gå på grund - är obefintlig. Bägge termerna har samma betydelse. Den förra, är troligen vanligare bland kust- och skärgårdsfolk som ofta känner sina vatten och lite nedlåtande säger ''körde upp på land'' när det är en vanlig grundstötning det handlar om. Sjöfolk som pissat i saltvatten - använder ordet grundstötning eller gick på grund - för samma malör.
Som G:sons dramatiska bild visar - kan grund-och snabbgående båtar också köra upp på land mera bokstavligt och man erinrar sig olyckan med motortorpedbåten T 54, som verkligen landande på en kobbe i Stockholms skärgård.

Men - för en ubåt med dess massiva undervattenskropp, är sådana övningar omöjliga. Så vad U-137 beträffar bör vi använda termen grundstötning (och ingen dålig sådan heller...) då det krävs en hel del fart för att hamna i ett sånt prekärt läge :) , Varjag

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 15 november 2009, 17:56

dc skrev:
Ingemar Myhrbergs bok "ubåtsvalsen" har jag inte läst. Men den skall vara spännande. Han skall förutom att underkänna all samlad kunskap inom försvaret även rucka på grundläggande fysiska lagar. Att stora amerikanska ubåtar opererar inom områden grundare än sitt djupgående osv. Men tron kan flytta berg eller något sådant.
hmm, Jag tror du blandar ihop

Myhrberg och boken "ubåtsvalsen" som är i alla fall journalist och om än kritisk ialla fall någorlunda resonlig (vad jag minns)
Han vill ha det till hjärnspöken, "inga ubåtar" mer än US ubåtar.

Tommy Lindfors i boken "under ytan" bryter dock mot fysikens lagar och vill att det var amerikanska atomubåtar i karlskrona bassängen osv..

mvh
/John

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 15 november 2009, 19:47

Alltså länken jag postade till P1 podprogram om ämnet är värt att lyssna på.

Några synpunkter som inte tagits upp.

-I början av 1980 talet typ 1980-81 stationerade Sovjetunionen gamla sovjetiska strategiska robot ubåtar i östersjön som var utrustade med kärnvapen missiler. Det gjorde svensk ubåts jagt kapacitet livsviktig för NATO.
-Den här uppsatsen visar en spegelvänd problematik.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk ... a-1.142503

men den här teorin får mothugg

http://www.kkrva.se/Artiklar/074/kkrvaht_4_2007_9.pdf

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 16 november 2009, 12:52

Tack för framförallt den andra länken.

Jag började läsa den första och tyckte några saker var milt uttryckt lite konstiga t.ex. att man skulle ligga på botten på 10 meter under ytan för att skjuta ICBM - när jag sedan läste den andra länken så förstod jag att det fanns klokare personer än jag som också reagerade.

MVH

Hans

elsz
Tidigare medlem

Inlägg av elsz » 29 januari 2010, 00:43

I en ny bok av Mathias Mossberg, en av utredarna i den senaste ubåtskommisionen, sågar han marinen och deras fantasier om ryska ubåtar jäms med fotknölarna. Det är möjligt att marinen har kompetens och kunnande. De lyckas i så fall dölja det väl. Eller är det kanske politiska beslut?

Mathias Mossberg
I mörka vatten

"Observationer som tydde på Natoubåtar hölls hemliga. Att höga militärer medvetet undanhöll viktig bevisning ingick inte i min föreställningsvärd. Det får marken att gunga under fötterna. Sverige gjorde bort sig, vår utrikespolitik var inte längre att lita på. Lennart Bodström försattes i en ohållbar situation som utrikesminister. Allt material, även det som militära chefer lyckats dölja för tidigare utredningar, borde nu öppnas för historisk forskning, skriver Dagens Nyheters tidigare politiske chefredaktör Svante Nycander"

Kommentaren av Nycander är från bokförlagets hemsida. (En något underlig kommentar. Om han hade läst eller pratat med sin kollega Hans Alsén som skrev på Dagens Nyheters ledarsida och även hade en egen kollumn under signaturen Friskytten hade han inte behövt vänta tills 2009 för att få en ögonöppnare.)

Mathias Mossberg förslag på vilken ubåt som var ansvarig för intrången kan ses nedan:

NR-1's missions have included search, object recovery, geological survey, oceanographic research, and installation and maintenance of underwater equipment. NR-1's unique capability to remain at one site and completely map or search an area with a high degree of accuracy has been a valuable asset on several occasions.

The NR-1 performs underwater search and recovery, oceanographic research missions and installation and maintenance
of underwater equipment, to a depth of almost half a nautical mile. Its features include extending bottoming
wheels, three viewing ports, exterior lighting, television and still cameras for color photographic studies, an object recovery claw, a manipulator that can be fitted with various gripping and cutting tools and a work basket that can be used in conjunction with the manipulator to deposit or recover items in the sea. Surface vision is provided by a television periscope permanently installed on a fixed mast in her sail area.

Bild

General Characteristics
Primary Function: Deep submergence research and engineering vehicle
Hull Number: NR 1
Class: no class; this is a one-of-a-kind ship
Builder: General Dynamics (Electric Boat Division)
Power Plant: One nuclear reactor, one turbo-alternator; Two motors (external), two propellers, Four ducted

thrusters (two horizontal, two vertical)
Length: 150 feet (45.72 meters)
Displacement: 400 tons (406.42 metric tons)
Diameter: 12 feet (4.18 meters)
Maximum Operating Depth: 2,375 feet (724 meters)
Crew: 2 officer, 3 enlisted, 2 scientists
Armament: None
Date Deployed: Oct. 27, 1969

Background: NR 1, the first deep submergence vessel using nuclear power, was launched at Groton on Jan. 25, 1969, and successfully completed her initial sea trials August 19, 1969. It maneuvers by four ducted thrusters, two in the front and two in the rear. The vehicle also has planes mounted on the sail, and a conventional rudder.

NR 1's missions have included search, object recovery, geological survey, oceanographic research, and installation and maintenance of underwater equipment. NR 1's unique capability to remain at one site and completely map or search an area with a high degree of accuracy has been a valuable asset on several occasions.

Following the loss of the Space Shuttle Challenger in 1986, the NR 1 was used to search for, identify, and recover critical parts of the Challenger craft. Because it can remain on the sea floor without resurfacing frequently, NR 1 was a major tool for searching deep waters. NR 1 remained submerged and on station even when heavy weather and rough seas hit the area and forced all other search and recovery ships into port.

Today, NR 1 continues to provide a valuable service to the Navy and many research and educational institutions

Features: The NR 1 performs underwater search and recovery, oceanographic research missions and installation and
maintenance of underwater equipment, to a depth of almost half a mile. Its features include extendable bottoming wheels, three viewing ports, exterior lighting and television and still cameras for color photographic studies, an object recovery claw, a manipulator that can be fitted with various gripping and cutting tools and a work basket that can be used in conjunction with the manipulator to deposit or recover items in the sea. Surface vision is provided through the use of a television periscope permanently installed on a mast in her sail area.

NR 1 has sophisticated electronics and computers that aid in navigation, communications, and object location and
identification. It can maneuver or hold a steady position on or close to the seabed or underwater ridges, detect and identify objects at a considerable distance, and lift objects off the ocean floor.

NR 1 can travel submerged at approximately four knots for long periods, limited only by its supplies. It can study and map the ocean bottom, including temperature, currents, and other information for military, commercial and scientific uses. Its nuclear propulsion provides independence from surface support ships and essentially unlimited endurance. NR 1 is generally towed to and from remote mission locations by an accompanying surface tender, which is also capable of conducting research in conjunction with the submarine.

We hang the petty thieves and appoint the great ones to public office.

Aesop (620 BC - 560 BC)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 29 januari 2010, 11:01

elsz skrev:I en ny bok av Mathias Mossberg,
Du såg Walléns kommentarer om boken?
...
I dagarna har Mossberg publicerat en bok, ”I mörka vatten” med underrubriken ”Hur svenska folket fördes bakom ljuset i ubåtsfrågan” (Leopard förlag). Efter att ha läst boken anser jag att underrubriken borde vara: ”Hur jag [Mossberg] försöker föra det svenska folket bakom ljuset i ubåtsfrågan”. Mossberg skriver (s. 16): ”Vi måste sträva efter sanning. Att leva vidare med lögnen är oacceptabelt och i längden förödande för oss alla.” Sant, men varför gör då Mossberg det motsatta, såväl tidigare som i boken?
...
http://ubatar.se/

MVH

Hans

elsz
Tidigare medlem

Inlägg av elsz » 29 januari 2010, 13:10

Hans skrev:
elsz skrev:I en ny bok av Mathias Mossberg,
Du såg Walléns kommentarer om boken?
...
I dagarna har Mossberg publicerat en bok, ”I mörka vatten” med underrubriken ”Hur svenska folket fördes bakom ljuset i ubåtsfrågan” (Leopard förlag). Efter att ha läst boken anser jag att underrubriken borde vara: ”Hur jag [Mossberg] försöker föra det svenska folket bakom ljuset i ubåtsfrågan”. Mossberg skriver (s. 16): ”Vi måste sträva efter sanning. Att leva vidare med lögnen är oacceptabelt och i längden förödande för oss alla.” Sant, men varför gör då Mossberg det motsatta, såväl tidigare som i boken?
...
http://ubatar.se/

MVH

Hans

Nej det gjorde jag inte, och jag behöver inte se det. Ubåtar skall operera i undervattensläge. Det är allt jag behöver veta. U-137 gjorde inte det

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 29 januari 2010, 13:50

elsz skrev: Nej det gjorde jag inte, och jag behöver inte se det. Ubåtar skall operera i undervattensläge. Det är allt jag behöver veta. U-137 gjorde inte det
Då såg du nog inte detta:
"Vidare redovisades att den atomdrivna amerikanska forskningsubåten NR-1, som Tunander påstått varit inblandad i Hårsfjärdenincidenten, då befann sig på USA:s ostkust."

Finns det några inspelningar eller liknande som ger ledtråd om att det skulle vara en atomdriven ubåt som varit inne i svenska vatten?

BroderNorbagge
Medlem

Inlägg av BroderNorbagge » 7 februari 2010, 11:01

Det verkar i alla fall inte ha varit så ovanligt at specialförband innom Nato och Sovjetiska försvarsmakten gjort dolda uppdrag mot NATO-länders kustområden.
I boken "Tause menn" av Frode Nilsen (ISBN: 978-82-02-28555-5) nämns i alla fall ett tilfälle, om en på förhand oanmäld operation i området vid flygfältet i Bodø, av en mindre enhet ur US-Navy SEALs, som vid ren slump upptäcktes av personell från flygfältets luftvärnsbatteri. Källan til dessa uppgifter anser jag dock inte som tillräckligt dokumenterat av författaren.
Samma författare påstår i sin bok även att det lär ha funnits tilsvarande bottenspår i norska farvatten nära försvarsinstallationer som i svenska farvatten, efter en miniubåt som åkt längs botten på hjul/larvband.
Fortfarande inte tillräckligt dokumenterat av författaren enligt min uppfattning.

Angående NR-1, så gjordes det en artikel i National Geographic, om denna ubåts medverkande i et offentligt oceonografiskt forskningsuppdrag i Atlanterhavet, någon gång på 1980-90-talet (kommer dock inte i håg årgång och månad).

Skriv svar