Stig Bergling - i fiendens tjänst

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av predator » 2 juli 2009, 15:23

Svensk dokumentär. I sommar visar SVT sex dokumentärer om verklighetens spioner och agenter. Serien inleds med en nygjord svensk dokumentär om Stig Bergling, mannen som sålde ut hela det svenska kustförsvaret till Sovjetmakten. Efter sin spektakulära rymning levde Bergling under sovjetiskt beskydd fram till östblockets sammanbrott. Av Fredrik Johnsson och Kristofer Hansson. Även 03/07 i Kunskapskanalen och 05/07 i SVT1.

annmari
Utsparkad
Inlägg: 243
Blev medlem: 28 april 2009, 19:55

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av annmari » 2 juli 2009, 16:06

Hej!
Denna film kommer ikväll på SVT /






/ Ann-Mari

Användarvisningsbild
Crister
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 mars 2007, 23:27
Ort: Borås

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av Crister » 2 juli 2009, 22:38

Helt otroligt att han fick permission 1987. Jag säger som Carl Bildt i filmen: Pyramidalt klumpigt

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av predator » 3 juli 2009, 10:51

Dom trodde väll inte att han var rymningsbenägen eller så får man det om man sköter sig. Vad vet jag, Jag har inte skakat galler.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av Martin Lundvall » 3 juli 2009, 11:01

Han verkade inte vara speciell ångerfull.

/Martin

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av predator » 3 juli 2009, 11:03

Såg den inte skälv. Men gav han något skäl till varför han svek så grovt och lämna det öppet för anfall?

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av Figaro » 3 juli 2009, 14:20

::Linky:: för de som missade programmet.
Fråga: Är karln psykopat?

Användarvisningsbild
Crister
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 mars 2007, 23:27
Ort: Borås

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av Crister » 4 juli 2009, 00:47

Usch när man tänker på att ens skattepengar går åt att betala hans äldreomsorg. Speciellt när man vet att många äldre lider av dålig omsorg pga, besparingsskäl. Ångrar mig nästan att jag såg programmet då man bara blir arg över situtationen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13823
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av Markus Holst » 4 juli 2009, 07:17

Jag tror han förbrukar mindre skattepengar som fri pensionär, än som gallerskakande hallfånge.

Nu såg jag inte hela programmet, men reflekterade över att han ansåg spioner vara en nödvändig del för fredsbevarandet under det kalla kriget. Likadant kan vi fundera över vår moral, när vi anser det OK att väst hade spioner i öst men inte tvärtom. Jag funderade en bra stund över det, när det i programmet pratades om att Sverige fick information som röjde Bergling från en engelsk infiltratör i Sovjetunionen.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av Martin Lundvall » 4 juli 2009, 09:23

Markus Holst skrev:Nu såg jag inte hela programmet, men reflekterade över att han ansåg spioner vara en nödvändig del för fredsbevarandet under det kalla kriget. Likadant kan vi fundera över vår moral, när vi anser det OK att väst hade spioner i öst men inte tvärtom. Jag funderade en bra stund över det, när det i programmet pratades om att Sverige fick information som röjde Bergling från en engelsk infiltratör i Sovjetunionen.
Spioner kan säkert vara bra för världen om det rör sig om politiskt spioneri. En spion som till exempel avslöjar att Sovjetunionen rustar upp på grund av att man känner sig hotade och inte för att man planerar ett anfallskrig är bra. Likaså är det bra om en spion som avslöjade att det faktiskt låg ärlighet bakom Willy Brandts Ostpolitik. Däremot kan jag inte förstå hur världen kan bli mer harmonisk om man avslöjar svenska defensiva försvarsinstallationer.

Det jag stör mig på är att karlen inte verkade ha några samvetsbetänkligheter, att ha svikit arbetskollegor med flera. Det verkade precis som att han tyckte det var rätt och han skulle göra om det om han fick chansen.
Och anledningen till att han gjorde det? Vad jag förstod så trivdes han inte och då tyckte han att kunde hämnas på sitt tråkiga arbete med att sälja ut hemligheter.

/Martin

Användarvisningsbild
kakmonster77
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 3 mars 2007, 21:18
Ort: Mölndal

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av kakmonster77 » 4 juli 2009, 23:32

En fråga som kanske är omöjlig att svara på är om han gav Sverige någon värdefull information(alt. genom Israel) efter gripandet?
Nu var han kanske iofs mest "förvarad" av ryssarna, och utan tillgång till hemligt ryskt material.

Dock känns det som han hade kunnat bli besviken på sina ryska värdar och bytt sida igen, då det inte verkat ligga någon ideologisk tanke bakom hans agerande?

Användarvisningsbild
Crister
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 mars 2007, 23:27
Ort: Borås

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av Crister » 5 juli 2009, 13:10

kakmonster77 skrev:En fråga som kanske är omöjlig att svara på är om han gav Sverige någon värdefull information(alt. genom Israel) efter gripandet?
Nu var han kanske iofs mest "förvarad" av ryssarna, och utan tillgång till hemligt ryskt material.

Dock känns det som han hade kunnat bli besviken på sina ryska värdar och bytt sida igen, då det inte verkat ligga någon ideologisk tanke bakom hans agerande?
Tror inte att han hade så mycket att ge, kontaktpersoner på ambassader möjligtvis men inget mer. Tvivlar starkt på att sovjet skulle ge några viktiga uppgifter till en person som säljer ut sitt eget land för en spottstyver.

BroderNorbagge
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 7 maj 2006, 15:27
Ort: Oslo

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av BroderNorbagge » 6 oktober 2009, 22:03

En ting är i alla fall säkert. Jan Guillou fick et rejält skott för stäven när det sedan visade sig at Carl Hamilton inte tog kål på Bergling :P.

Simon Väpnare
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 januari 2008, 17:40
Ort: Stockholm

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av Simon Väpnare » 15 oktober 2009, 10:07

Vi tillfället då Bergling flydde via Finland till Sovjet var jag på en längre affärsresa i Fjärran Östern. Så snart man sade att man kom från Sverige fick jag i flera länder höra samma historia, ni vet good news - bad news. Denna version var då
" den dåliga nyheten är att polisen är efter dig, den goda nyheten är att det är den svenska polisen som är efter dig".

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Stig Bergling - i fiendens tjänst

Inlägg av Ragnar Svedje » 15 oktober 2009, 21:08

predator skrev:Svensk dokumentär.
Skall se den på internet via SVT vid tillfälle. En mycket intressant sak med hela denna spionaffär är att landsförrädaren Stig Bergling har varit hemma i Sverige och rört sig ute i det fria, endast en (1) gång har det enligt hans egen utsago hänt att något kommit fram till honom och "sagt något dumt". Det är ju helt otroligt egentligen.

I många andra länder hade han fått stryk om han visat sig på öppen gata, och ifall han klarar sig från hemmet till den lokala ica-butiken och hem igen med bara spott och spe så kunde han skatta sig lycklig.

Hoppas även den aspekten tas upp i dokumentären.!

Skriv svar