Juan Carlos av Spanien

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 3 december 2007, 11:09

Jag hade ingen aning om att det fanns en konpirationsteori angående kuppen 1982 (men man kanske inte ska bli förvånad)...

"According to the widely accepted version, the coup ended up being thwarted by the public television broadcast by the King, calling for unambiguous support for the legitimate democratic government. In the hours before his speech, he had personally called many senior military figures to tell them that he was opposed to the coup, and that they had to defend the democratic government. However, some authors (like Ronald Hilton) cast doubt over the King's role in the events. According to the explanation offered by Patricia Sverlo, author of a biography of Juan Carlos, the coup was actually organized by the Spanish establishment to neutralize the risk of a real coup by the army, moderate the left wingers' reformist demands, and increase Juan Carlos's popularity."

http://en.wikipedia.org/wiki/Juan_Carlo ... e_monarchy

Hm, alltid "etablisemanget" som ligger bakom... :-)

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 3 december 2007, 19:19

Svågern som Spaningsledaren syftar på i sitt inlägg är Konstantin II (f. 1940), Hellernas Konung 1964-1973. Juan Carlos I är gift sedan 1962 med dennes syster Sofía (f.1938).

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 4 december 2007, 02:28

Tack intressant diskussion detta blev. Jag anser mig tydligt överbevisad i mina fördomar kring Juan Carlos, om några sådana fördomar någonsin har funnit. Antar att jag har varit allt för inne på spåret med Carlos som efterträdare till Franco, och att detta på något sätt skulle tyda på vilken ideologi han förespråkar.

Varjag, angående Chavez (min åsikt kan du säkerligen gissa dig till), så hade det faktistk inte något med min original fråga att göra då jag först för ett par dagar sedan visste om Juan Carlos uttalande. Hursomhaver det är en annan diskussion, men jag kan inte annat än att ta av mig hatten för prominenta personer som använder termer som "håll käften" i diskussioner inför öppen ridå, respekt Juan!

;-)

/Robert

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28915
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 4 december 2007, 10:53

Även om jag är republikan...ehrmm, jag menar natio... :wink: så verkar som sagt han vara en trevlig prick, Juan Carlos.

I sammanhanget intressant kanske är vad som hände med en tänkbar "kronprins" till Franco. Admiral Luis Carrero Blanco.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 december 2007, 11:21

Varjag, angående Chavez (min åsikt kan du säkerligen gissa dig till), så hade det faktistk inte något med min original fråga att göra då jag först för ett par dagar sedan visste om Juan Carlos uttalande. Hursomhaver det är en annan diskussion, men jag kan inte annat än att ta av mig hatten för prominenta personer som använder termer som "håll käften" i diskussioner inför öppen ridå, respekt Juan!
Robert erkänner villigt - att jag inte är 'up to speed' i detta ämne :roll:

Men visst är det glädjande då något 'krönt huvud' vågar ta bladet från munnen från munnen nån gång och tala ett sanningens ord. Ännu bättre - att han får ett jublande folk att instämma med hans uppfattning...!
Inte hade det hänt i Kungariket S (otänkbart!) eller i ditto GB - där Prince C. ngn gång försöker - men genast får rännstenspressen på sig....

Kanske den monarki som Franco pådyvlade Spanien har mera folklig näring och livskraft i sig -än de färglösa statyer som är moderna monarkier?



(min åsikt kan du säkerligen gissa dig till),
Absolut! (som i vodka), jag är säker på du att gläder dig med mig - att Venezuelas demokrati, åtminstone för tillfället - har räddats med en smal marginal för No emot Chavez's Si

Take care my friend, Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 4 gånger.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 4 december 2007, 12:11

Hans skrev:Även om jag är republikan...ehrmm, jag menar natio... :wink: så verkar som sagt han vara en trevlig prick, Juan Carlos.

I sammanhanget intressant kanske är vad som hände med en tänkbar "kronprins" till Franco. Admiral Luis Carrero Blanco.

MVH

Hans
Blanco var inte tänkbar som statschef efter Francos död. Valet stod mellan Juan Carlos och hans framlidne kusin Alfonso, den senare var tom gift med en dotterdotter till Franco.

andols
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 december 2006, 16:28
Ort: Partille

Inlägg av andols » 4 december 2007, 13:56

Richard J skrev: Blanco var inte tänkbar som statschef efter Francos död. Valet stod mellan Juan Carlos och hans framlidne kusin Alfonso, den senare var tom gift med en dotterdotter till Franco.
Jag tror att Franco inte hade tänkt att Juan Carlos skulle bli en sådan handlingskraftig statschef, var inte tanken att det skulle vara något status quo där männen bakom Franco skulle fortsätta som förut.

Så hade kanske blivit om inte ETA hade knäppt Luís Carrero Blanco, och han hade fortsatt som premiärminister. Läste någonstans att spanjorernas "överinseende" med ETA under tidigt 80-tal berodde på att de räddade dom från Blanco som inte frivilligt gått med på demokratiseringen.

En annan sak som jag inte vet om man skall kritisera kungen eller de politiker som var med under övergången, är att Francos övergrepp soppades under mattan. Det gör att den frågan är mycket infekterad ännu. Läste för någon månad sedan att kyrkor (och kloster?) skulle bli tvunga att ta ner minnesplattor som hyllar rebeller från inbördeskriget.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 5 december 2007, 01:35

Förmodligen var det så att Franco inte räknade att hans efterträdare skulle agera på egen hand, på det vis som Juan Carlos gjorde, utan att det skulle vara en osynlig makt bakom tronen.

Att Franco valde Juan Carlos framför Alfonso som sin efterträdare bör nog sökas i den senares negativa persondrag, framförallt ett mindervärdeskomplex pga sin fars tronavsägelse på 1930-talet (som han liksom sin fader försökte kompensera genom att framhäva sig som överhuvud för huset Capet och Frankrikes legitime tronarvinge), samt att denne inte gavs kunglig titulation av Franco förrän 1972 då han förlänades titeln hertig av Cadiz. Juan Carlos tog genom en ett beslut om kungliga titlar 1987 dock bort möjligheten för Alfonsos hertigtitel att gå i arv.

Skriv svar