Frågor om Kalla Kriget

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 31 januari 2007, 23:19

Hans skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Hans skrev:Språkbruket i kommunistländerna förvanskade verkligheten.
Nåja, det var man bra på på båda sidorna.
Kommunisterna var i det här fallet helt överlägsna de västliga demokratierna :P Det är ett av de få områdena där de var bäst. Ett annat skulle vara retucheringteknik. Sovjetuionen och Playboy slogs hårt varje år om att vinna :lol:

MVH

Hans
Vem är bäst - lögnaren som alla vet ljuger, eller lögnaren som alla tror på? :wink:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 31 januari 2007, 23:27

Dûrion Annûndil skrev:Vem är bäst - lögnaren som alla vet ljuger, eller lögnaren som alla tror på? :wink:
Playboy :P

Återigen "lets agree to disagree".

För de oinvigda så delar Dan och jag inte helt synen på kapitalismens/kommunismens skuld i historien - men vi kan umgås i alla fall.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 4 februari 2007, 22:37

laitman skrev:Sanningen är nog den att den nuvarande terrorismen flammade upp på ett tidigare okänt sätt just 1968-69. Hela östblockets logistik stod plötsligt till terroristernas förfogande. Exempelvis så användes östblocksambassader som vapendepåer och diplomater hjälpte terroristerna.
Jag känner inte till fall där exempelvis USA:s diplomater hjälpt talibanerna att spränga passagerarplan i Europa? Talibanernas föregångare i Afghanistan fick Stingerrobotar, med vilka de sköt ner sovjetiska helikoptrar, men USA var ju noga med att dessa inte skulle falla i fel händer.
Min kursiv

Amerikanska agenter måste ha varit mycket naiva om de trodde att en sådan förebråelse skulle spela någon roll. Men å andra sidan gav de ju stöd till samma organisation som öppet hatade USA och fixade elfte september... så vem vet?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 februari 2007, 09:18

Löwe skrev:
laitman skrev:Sanningen är nog den att den nuvarande terrorismen flammade upp på ett tidigare okänt sätt just 1968-69. Hela östblockets logistik stod plötsligt till terroristernas förfogande. Exempelvis så användes östblocksambassader som vapendepåer och diplomater hjälpte terroristerna.
Jag känner inte till fall där exempelvis USA:s diplomater hjälpt talibanerna att spränga passagerarplan i Europa? Talibanernas föregångare i Afghanistan fick Stingerrobotar, med vilka de sköt ner sovjetiska helikoptrar, men USA var ju noga med att dessa inte skulle falla i fel händer.
Min kursiv

Amerikanska agenter måste ha varit mycket naiva om de trodde att en sådan förebråelse skulle spela någon roll. Men å andra sidan gav de ju stöd till samma organisation som öppet hatade USA och fixade elfte september... så vem vet?
Faktum är att mig veterligen så har inte någon passagerakärra i USA eller Europa skjutits ner av stingerrobotar. Att USA stödde fiendens fiende var väl knappast anmärkningsvärt och man kunde knappast veta att en sådär 20 år senare samma människor som slogs mot sovjetockupationen skulle kapa flyplan i USA och mörda civila.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 februari 2007, 02:37

Mycket var sovjet skyldigt till, men att det var de som startade terrorismen som vi känner den tycker jag verkar barockt, men det är kanske bara är jag som reagerar på. För det var väl det som var andemeningen i Laitmans första inlägg i denna debatt.

Efter en tids frånvaro från forumet "glädjer" det mig att se att det är samma gamla vanliga visa från vår vän i Australien. Du gör verkligen ditt till för att politisera trådar Varjag, glöm inte de varningar som du tidigare har fått av precis samma skäl.

Att det ska vara så svårt att diskutera Historia utan att blanda in politik....

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Inlägg av Matsan » 8 februari 2007, 09:32

Robert Sköld skrev:Mycket var sovjet skyldigt till, men att det var de som startade terrorismen som vi känner den tycker jag verkar barockt, men det är kanske bara är jag som reagerar på. För det var väl det som var andemeningen i Laitmans första inlägg i denna debatt.
Jag håller med om att Sovjetunion nog knappast kan lastas för att ha uppfunnit terrorismen som vi känner den. Däremot är det väl belagt utom allt tvivel att Rote Arme Fraktion med flera fick rätt mycket materielt stöd i östblocket.
Robert Sköld skrev:Att det ska vara så svårt att diskutera Historia utan att blanda in politik....
Det är nog så att det är väldigt väldigt svårt att inte diskutera utifrån sin egen politiska läggning när det gäller historia som hände så relativt nyss och som vi alla har ett personligt förhållande till.

edit: skönhetsfläck fixad

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 februari 2007, 17:28

Det har du rätt i Mats. Men satt i kontrast mot alla de miljarder som USA pumpade in i paramilitära rörelser på den yttersta högerkanten i SydAmerika (och fortsätter att göra än dag), så tycker jag inte det är i paritet med att Sovjetunionen stödde spridda gerillor under tidigt 1970-tal. Sovjet hade man väntat sig det ifrån, inte från den stat som aspirerar på att vara demokratins starkaste bastion.

Det var heller inte min mening att hänga ut just Varjag, men vi har haft våra duster kring just detta så jag kanske är lite väl snabb på bössan när det gäller vår man down under. Vänligen godtag min ursäkt varjag. Min kritik kvarstår dock och även vår man i Furstendömet borde ta åt sig en smula. Nån av oss kastar den politiska stenen, och vips är vi tillbaka i det gamla kända " vem var värst träsket". Mången god diskussion har vandrat den vägen.

/Robert
Senast redigerad av 1 Robert Sköld, redigerad totalt 9 gånger.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 februari 2007, 21:54

Godtages givetvis oförbehållsamt Robert, tyckte jag hamnat i Skamvrån utan 'normal' skuldbelastning denna gång :) , Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 februari 2007, 18:27

Robert Sköld skrev:...även vår man i Furstendömet borde ta åt sig en smula. Nån av oss kastar den politiska stenen, och vips är vi tillbaka i det gamla kända " vem var värst träsket". Mången god diskussion har vandrat den vägen.
/Robert
Veeem kan du mena? :wink:

OK, jag uppnår snart värstingstatus jag med, vi har diskuterat detta tidigare men en historisk politisk sten mot nazismen eller kommunismen är väl OK - eftersom de bägge systemen är turligt nog i praktiken är förpassade till historiens avskädeshög.

Däremot om jag blandar in nutidspolitik och har synpunkter om V eller SD eller KD idag så bör jag ha en reprimand.

Eller har jag missförstått något som vanligt :roll: ?

MVH

Kamrat Hans

Edit - OBS, jag avhåller mig att kommentera sakfrågan, bra va :lol:

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 9 februari 2007, 23:37

Hans skrev:Att USA stödde fiendens fiende var väl knappast anmärkningsvärt och man kunde knappast veta att en sådär 20 år senare samma människor som slogs mot sovjetockupationen skulle kapa flyplan i USA och mörda civila.
Nu var det ju ingen hemlighet ens 1979 vad talibanerna var för ett gäng - USA-hatet fanns redan då, och CIA hade kännedom om detta (vilket vore lustigt annars av en supermakts underrättelsetjänst). Ändå valde man att stödja dessa just enligt principen "min fiendes fiende = min vän".

1943 fick Sovjet stöd av USA eftersom de bekämpade Tyskland. 1947 var kalla kriget ett faktum. Tror någon att Sovjets syn på amerikansk kapitalism var okänd 1943 och blev känd 1947?

Det är dit jag vill komma. Man visste vilken orm som bin Laden var, men man valde att ignorera det.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 februari 2007, 10:09

Löwe skrev:1943 fick Sovjet stöd av USA eftersom de bekämpade Tyskland. 1947 var kalla kriget ett faktum. Tror någon att Sovjets syn på amerikansk kapitalism var okänd 1943 och blev känd 1947?
Nej, men uppenbarligen valde man att bortse från det och intala sig att man skulle vara vänner. Roosvelt trodde att det gick att prata med Uncle Joe och inga missförstånd skulle uppstå. I efterhandkan det tyckas vara mycket naivt. Även om vetskapen om Talibanerna fanns redan när USA började stödja dem så betyder det inte att politiken blev utformad efter det.

Angående terrorismen håller jag med om att man inte ska försöka klassificera vem som var värst med att stödja den. Sovjetunionen stödde många av de grupper som opererade i världen, taktiskt nog hade man lagt ut mycket på entreprenad framförallt till DDR.
Jag kan inte heller hålla med om att Sovjetunionen grundade terrorismen. Även utan Sovjetunionen är jag säker på att terrordåd i Europa skett.

/Martin

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 10 februari 2007, 10:14

Löwe skrev:
Nu var det ju ingen hemlighet ens 1979 vad talibanerna var för ett gäng - USA-hatet fanns redan då, och CIA hade kännedom om detta (vilket vore lustigt annars av en supermakts underrättelsetjänst). Ändå valde man att stödja dessa just enligt principen "min fiendes fiende = min vän".

Skickades inte stödet till Pakistan (pengar, vapen mm) , som pytsade ut det till olika grupper i Afghanistan?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 februari 2007, 10:32

Jo, det var Pakistans underrättelsetjänst ISI som var ansvarig för detta.

/Martin

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 februari 2007, 10:53

Martin Lundvall skrev:Även utan Sovjetunionen är jag säker på att terrordåd i Europa skett.
Håller med. Laitman nämner IRA. Att påstå att The Troubles flammade upp 1969 pga att SSSR ökade sitt stöd till diverse organisationer är helt absurt. IRA slogs med gamla vapen och gatupplopp, utländska vapen kom senare.

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 februari 2007, 11:12

Martin Lundvall skrev:Jo, det var Pakistans underrättelsetjänst ISI som var ansvarig för detta.

/Martin
Det påstås ju att de fortfarande sysslar med stödet till Talibanerna, regeringens förnekanden till trots. Varjag

Skriv svar