Vem är bäst - lögnaren som alla vet ljuger, eller lögnaren som alla tror på?Hans skrev:Kommunisterna var i det här fallet helt överlägsna de västliga demokratiernaDûrion Annûndil skrev:Nåja, det var man bra på på båda sidorna.Hans skrev:Språkbruket i kommunistländerna förvanskade verkligheten.Det är ett av de få områdena där de var bäst. Ett annat skulle vara retucheringteknik. Sovjetuionen och Playboy slogs hårt varje år om att vinna
![]()
MVH
Hans
Frågor om Kalla Kriget
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Min kursivlaitman skrev:Sanningen är nog den att den nuvarande terrorismen flammade upp på ett tidigare okänt sätt just 1968-69. Hela östblockets logistik stod plötsligt till terroristernas förfogande. Exempelvis så användes östblocksambassader som vapendepåer och diplomater hjälpte terroristerna.
Jag känner inte till fall där exempelvis USA:s diplomater hjälpt talibanerna att spränga passagerarplan i Europa? Talibanernas föregångare i Afghanistan fick Stingerrobotar, med vilka de sköt ner sovjetiska helikoptrar, men USA var ju noga med att dessa inte skulle falla i fel händer.
Amerikanska agenter måste ha varit mycket naiva om de trodde att en sådan förebråelse skulle spela någon roll. Men å andra sidan gav de ju stöd till samma organisation som öppet hatade USA och fixade elfte september... så vem vet?
Faktum är att mig veterligen så har inte någon passagerakärra i USA eller Europa skjutits ner av stingerrobotar. Att USA stödde fiendens fiende var väl knappast anmärkningsvärt och man kunde knappast veta att en sådär 20 år senare samma människor som slogs mot sovjetockupationen skulle kapa flyplan i USA och mörda civila.Löwe skrev:Min kursivlaitman skrev:Sanningen är nog den att den nuvarande terrorismen flammade upp på ett tidigare okänt sätt just 1968-69. Hela östblockets logistik stod plötsligt till terroristernas förfogande. Exempelvis så användes östblocksambassader som vapendepåer och diplomater hjälpte terroristerna.
Jag känner inte till fall där exempelvis USA:s diplomater hjälpt talibanerna att spränga passagerarplan i Europa? Talibanernas föregångare i Afghanistan fick Stingerrobotar, med vilka de sköt ner sovjetiska helikoptrar, men USA var ju noga med att dessa inte skulle falla i fel händer.
Amerikanska agenter måste ha varit mycket naiva om de trodde att en sådan förebråelse skulle spela någon roll. Men å andra sidan gav de ju stöd till samma organisation som öppet hatade USA och fixade elfte september... så vem vet?
MVH
Hans
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Mycket var sovjet skyldigt till, men att det var de som startade terrorismen som vi känner den tycker jag verkar barockt, men det är kanske bara är jag som reagerar på. För det var väl det som var andemeningen i Laitmans första inlägg i denna debatt.
Efter en tids frånvaro från forumet "glädjer" det mig att se att det är samma gamla vanliga visa från vår vän i Australien. Du gör verkligen ditt till för att politisera trådar Varjag, glöm inte de varningar som du tidigare har fått av precis samma skäl.
Att det ska vara så svårt att diskutera Historia utan att blanda in politik....
/Robert Sköld
Efter en tids frånvaro från forumet "glädjer" det mig att se att det är samma gamla vanliga visa från vår vän i Australien. Du gör verkligen ditt till för att politisera trådar Varjag, glöm inte de varningar som du tidigare har fått av precis samma skäl.
Att det ska vara så svårt att diskutera Historia utan att blanda in politik....
/Robert Sköld
Jag håller med om att Sovjetunion nog knappast kan lastas för att ha uppfunnit terrorismen som vi känner den. Däremot är det väl belagt utom allt tvivel att Rote Arme Fraktion med flera fick rätt mycket materielt stöd i östblocket.Robert Sköld skrev:Mycket var sovjet skyldigt till, men att det var de som startade terrorismen som vi känner den tycker jag verkar barockt, men det är kanske bara är jag som reagerar på. För det var väl det som var andemeningen i Laitmans första inlägg i denna debatt.
Det är nog så att det är väldigt väldigt svårt att inte diskutera utifrån sin egen politiska läggning när det gäller historia som hände så relativt nyss och som vi alla har ett personligt förhållande till.Robert Sköld skrev:Att det ska vara så svårt att diskutera Historia utan att blanda in politik....
edit: skönhetsfläck fixad
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Det har du rätt i Mats. Men satt i kontrast mot alla de miljarder som USA pumpade in i paramilitära rörelser på den yttersta högerkanten i SydAmerika (och fortsätter att göra än dag), så tycker jag inte det är i paritet med att Sovjetunionen stödde spridda gerillor under tidigt 1970-tal. Sovjet hade man väntat sig det ifrån, inte från den stat som aspirerar på att vara demokratins starkaste bastion.
Det var heller inte min mening att hänga ut just Varjag, men vi har haft våra duster kring just detta så jag kanske är lite väl snabb på bössan när det gäller vår man down under. Vänligen godtag min ursäkt varjag. Min kritik kvarstår dock och även vår man i Furstendömet borde ta åt sig en smula. Nån av oss kastar den politiska stenen, och vips är vi tillbaka i det gamla kända " vem var värst träsket". Mången god diskussion har vandrat den vägen.
/Robert
Det var heller inte min mening att hänga ut just Varjag, men vi har haft våra duster kring just detta så jag kanske är lite väl snabb på bössan när det gäller vår man down under. Vänligen godtag min ursäkt varjag. Min kritik kvarstår dock och även vår man i Furstendömet borde ta åt sig en smula. Nån av oss kastar den politiska stenen, och vips är vi tillbaka i det gamla kända " vem var värst träsket". Mången god diskussion har vandrat den vägen.
/Robert
Senast redigerad av 1 Robert Sköld, redigerad totalt 9 gånger.
Veeem kan du mena?Robert Sköld skrev:...även vår man i Furstendömet borde ta åt sig en smula. Nån av oss kastar den politiska stenen, och vips är vi tillbaka i det gamla kända " vem var värst träsket". Mången god diskussion har vandrat den vägen.
/Robert
OK, jag uppnår snart värstingstatus jag med, vi har diskuterat detta tidigare men en historisk politisk sten mot nazismen eller kommunismen är väl OK - eftersom de bägge systemen är turligt nog i praktiken är förpassade till historiens avskädeshög.
Däremot om jag blandar in nutidspolitik och har synpunkter om V eller SD eller KD idag så bör jag ha en reprimand.
Eller har jag missförstått något som vanligt
MVH
Kamrat Hans
Edit - OBS, jag avhåller mig att kommentera sakfrågan, bra va
Nu var det ju ingen hemlighet ens 1979 vad talibanerna var för ett gäng - USA-hatet fanns redan då, och CIA hade kännedom om detta (vilket vore lustigt annars av en supermakts underrättelsetjänst). Ändå valde man att stödja dessa just enligt principen "min fiendes fiende = min vän".Hans skrev:Att USA stödde fiendens fiende var väl knappast anmärkningsvärt och man kunde knappast veta att en sådär 20 år senare samma människor som slogs mot sovjetockupationen skulle kapa flyplan i USA och mörda civila.
1943 fick Sovjet stöd av USA eftersom de bekämpade Tyskland. 1947 var kalla kriget ett faktum. Tror någon att Sovjets syn på amerikansk kapitalism var okänd 1943 och blev känd 1947?
Det är dit jag vill komma. Man visste vilken orm som bin Laden var, men man valde att ignorera det.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Nej, men uppenbarligen valde man att bortse från det och intala sig att man skulle vara vänner. Roosvelt trodde att det gick att prata med Uncle Joe och inga missförstånd skulle uppstå. I efterhandkan det tyckas vara mycket naivt. Även om vetskapen om Talibanerna fanns redan när USA började stödja dem så betyder det inte att politiken blev utformad efter det.Löwe skrev:1943 fick Sovjet stöd av USA eftersom de bekämpade Tyskland. 1947 var kalla kriget ett faktum. Tror någon att Sovjets syn på amerikansk kapitalism var okänd 1943 och blev känd 1947?
Angående terrorismen håller jag med om att man inte ska försöka klassificera vem som var värst med att stödja den. Sovjetunionen stödde många av de grupper som opererade i världen, taktiskt nog hade man lagt ut mycket på entreprenad framförallt till DDR.
Jag kan inte heller hålla med om att Sovjetunionen grundade terrorismen. Även utan Sovjetunionen är jag säker på att terrordåd i Europa skett.
/Martin
Löwe skrev:
Nu var det ju ingen hemlighet ens 1979 vad talibanerna var för ett gäng - USA-hatet fanns redan då, och CIA hade kännedom om detta (vilket vore lustigt annars av en supermakts underrättelsetjänst). Ändå valde man att stödja dessa just enligt principen "min fiendes fiende = min vän".
Skickades inte stödet till Pakistan (pengar, vapen mm) , som pytsade ut det till olika grupper i Afghanistan?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
-
Gutekrigaren
- Medlem
Håller med. Laitman nämner IRA. Att påstå att The Troubles flammade upp 1969 pga att SSSR ökade sitt stöd till diverse organisationer är helt absurt. IRA slogs med gamla vapen och gatupplopp, utländska vapen kom senare.Martin Lundvall skrev:Även utan Sovjetunionen är jag säker på att terrordåd i Europa skett.
Mvh Petter