Informationsbyrån (IB)

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 7 november 2006, 17:11

Psilander skrev:Klart folk som man ansåg opolitliga inte skulle ha jobb där de kunde skada rikets säkerhet..
Jag håller med i allt Martin L hittills skrivit, men vill tillägga som svar p åovanstående citat: Om analysverksamheten är a) olaglig (halvt partianknuten) och b) amatörmässig i sin massiva inkompetens med avseende på registrering är det knappast de registrerade som skadar rikets säkerhet.

I "Det röda hotet" berättas en del tragikomiska öden. En kvinna fick sparken som städerska eftersom hennes man bott granne med redaktionen till en kommunistisk tidning (eller om det var ett bokcafé). Tillstånd för telefonavlyssning förlängdes slentrianmässigt över decennier, trots att "säkerhetsrisken" ifråga inte ens längre jobbade i samma stad eller med samma uppgifter som tidigare (där vederbörande haft känsliga uppgifter förut). Med mera.

Mvh Petter
Senast redigerad av 1 Gutekrigaren, redigerad totalt 13 gånger.

Gilliz
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 maj 2005, 21:14

Inlägg av Gilliz » 9 november 2006, 21:27

Jag får tacka föra alla svar. Nu har jag några timmar intressant läsning framför mig.

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 9 november 2006, 22:16

Tack för den länken! Det var verkligen väldigt roligt att läsa originaltexten. Jag förstår nu betydligt bättre bakgrunden till en hel del av materialet i Hamiltonböckerna.

I vilket fall som helst, texten andas verkligen "palestinavänster" och jag kan verkligen förstå en hel del av bevekelsegrunderna till det som IB pysslade med. MEN, jag kan verkligen inte tycka att det är ok att SAP så totalt blandar ihop stat och parti och dessutom skapar en organisation som slentrianmässigt ägnar sig åt rena olagligheter. Förutom att ordet "folkförrädare" ger mig milt sagt dåliga och brunaktiga vibbar så tycker jag att det var helt rätt av Guilou och Bratt att avslöja IB. Jag tyckte mig förresten läsa något för ett tag sedan om att herrarna Guilou och Bratt inte längre precis var bästa vänner, vet nån något mer om detta?

Skriv svar