Ryska vägarna 75 år efter Barbarossa

Scipio
Medlem

Ryska vägarna 75 år efter Barbarossa

Inlägg av Scipio » 6 oktober 2006, 15:15

Intressant att se vad 65 år av utveckling kan åstakomma:

http://ueba.com.br/forum/index.php?showtopic=23632

Tycker att scenerna ser otäckt bekanta ut fast har för mig att dom visats i svartvitt tidigare... 8O

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Re: Ryska vägarna 75 år efter Barbarossa

Inlägg av snorre70 » 6 oktober 2006, 15:20

Scipio skrev:Intressant att se vad 65 år av utveckling kan åstakomma:

Tycker att scenerna ser otäckt bekanta ut fast har för mig att dom visats i svartvitt tidigare... 8O
Jo du, man kan säga att det inte har hänt så mycket i det landet på många år.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 oktober 2006, 15:37

Det är helt rätt att det ryska vägnätet fortfarande är kraftigt underdimesionerat och i ett bedrövligt skick. Majoriteten av de asfalterade vägarna återfinns i västra Ryssland och i huvudsak runt Moskva.
Det blir därför lite missvisande att ta denna vägen som en jämförelse. Enligt länken så ska den vara tagen mellan Moskva Jakutsk (!). En väg som tyskarna aldrig kom i närheten av, min poäng är att de vägar vi har sett på svartvita foton från andra världskriget troligtvis är i bättre skick nu än vägen på denna bild.
Visst har det skett och sker utveckling, tyvärr för lite och risken är att vi får se en ekonomisk kollaps i Ryssland inom överskådlig tid.

/Martin

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 6 oktober 2006, 15:42

Nåja. Nu är ju inte Jakutsk precis runt knuten från Moskva, även om bilderna avbildar "the federal road" mellan Jakutsk och Moskva. Staden ligger i själva verket i östra Sibirien, och ha sex timmars tidsskillnad gentemot Moskva. Dvs samma skillnad som mellan Stockholm och t.ex. Chicago!

Edit: Attans, Moskoviten hann före! ;)

Edit igen: Avståndet Jakutsk-Moskva är enligt en snabbgoogling 8468 km. Dvs mer än 5 ggr avståndet Smygehuk-Treriksröset.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 6 oktober 2006, 15:47

Auto-motor roads, general-purpose

584.4 x1000km

including hard surface

532.4 x1000km

Uppgifterna från 2001.

Så en stor del av vägnätet har beläggning i någon form.
http://www.gks.ru/scripts/free/1c.exe?X ... .1/010080R

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 oktober 2006, 15:58

Intressanta siffror Hans, jag har dock läst uppgifter om det motsatta men jag kan inte komma ihåg i vilken bok.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 6 oktober 2006, 16:24

Maskivorka :lol:

Gamla Goskomstat säger emot sig själva:

http://www.gks.ru/free_doc/2006/rus06e/17-09.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 6 oktober 2006, 16:28

Och jag som tyckte att vägarna i Kenya var dåliga 8O

För övrigt vore det ganska intressant att veta var just detta bedrövliga vägavsnitt ligger. Bara för att vägen går ifrån Moskva till Jakutsk, så behöver den ju inte ligga långt bort i Sibirien. Om man tar en snabb titt på en karta, så ser man att vägen rimligtvis bör gå genom såväl Nizjnij Novgorod. som Kazan och Jekaterineburg under den första dryga tredjedelen av vägen. Det borde alltså antagligen inte vara så, att så fort vägen lämnar Moskva så hamnar man ute på taigan och kör sedan runt bland sibiriska tigrar och floder tills man 900 mil senare når Jakutsk.

Angående vägbeläggningen, så är det troligt att det vid något tillfälle har funnits belägning också på den där vägen, men klimatet i kombination med undermåligt underhåll har nött bort alla spår av den. Det vore väl däremot tacksamt för ryska byråkrater att påstå att vägen är belagd, för att frissera statistiken. Antingen det, eller så försöker man skriva ned statistiken för att få större anslag. Det senare är ju något som även förekommer inom svenska myndigheter. Detta skulle kunna vara anledningen till de skillnader som finns på statistiken i Hans båda länkar.

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 6 oktober 2006, 16:33

Det där är bilder på en väg där en SUV kan vara motiverad, i motsats till i ex Sverige eller Amerika... :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 6 oktober 2006, 17:10

Googlat lite mer. Även om jag inte kan svära på sanningshalten, här är några småsmulor:
Yes, it is a federal highway. By the looks of it it is closer to Yakutsk, than to Moscow. There are 2 unpaved strips of federal highways that I know of - this one and another one around Chita (near the Chinese border). In both cases they see very little traffic, and most of the time these roads are just frozen. It is very expensive and just not economical to pave these roads since they see very little traffic and what you see may happen once a year *maybe*. There are lots of places in Siberia like this where you can only drive to them in winter, and you have to fly there in summers.

So, in a way, this is like finding some f'd up place on I-80 somewhere in Nevada or Nebraska, and posting it as "Look what happens on the I-80 interstate connecting New York and SF". True, but somewhat out of context.
http://digg.com/offbeat_news/Federal_Hi ... Mud_Photos
Förresten, är det bara jag som blir enormt sugen på att åka till Värre Sibirien?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Betraktelse på ryskt vägnät

Inlägg av Martin Lundvall » 6 oktober 2006, 18:50

Var hittar ni allt? :)
Det senaste som Sarvi postade har en god poäng även om jag skulle vilja understryka en sak. Vägnätet i Ryssland är dåligt, bilden är knappast representativ för vägar i Ryssland men att det skulle vara ett fåtal platser som lider av dåliga vägar håller jag inte med om.
Jag har sett många dåliga vägar i Ryssland trots att jag egentligen bara varit ute i massa städer och mest åkt tåg. Inne i centrala Smolensk hittade jag en gyttjeväg och jag har åkt en del mindre bekväma vägar. Gropigt, många vägar har inte haft asfalt och många som har haft har haft stora hål i sig.
Jag träffade en tjej från Jakutsk och hon sade att det inte fanns något sätt att ta sig till staden med bil och egentligen så är det rätt logiskt, i ett land som har haft mycket lite privata bilar och där tranporten har skett med järnväg, båt eller flyg så har det helt enkelt inte funnits något behov av bra året runt vägar.
Jag ska se om jag kan hitta det där om vägnätet i någon av mina böcker.
Bifogar bilden på den kombinerade spårvagns/bilvägen i Smolensk.

Vem har inte lust att åka till Ryssland? :wink:

/Martin
Bilagor
Moskva-2005_0402(034).JPG
Moskva-2005_0402(034).JPG (459.51 KiB) Visad 5857 gånger

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Re: Ryska vägarna 75 år efter Barbarossa

Inlägg av Battler » 6 oktober 2006, 22:10

Scipio skrev:Intressant att se vad 65 år av utveckling kan åstakomma:

Undras vad medelhastigheten blir på en sådan väg :roll:

MVH

Användarvisningsbild
Hans

Re: Betraktelse på ryskt vägnät

Inlägg av Hans » 6 oktober 2006, 22:43

Äsch, tills Martin slutar att aspirera på att vara s.k. journalist i aftonpressen och visar en riktig väg och inte ett spårvagnsspår - så kan vi vara lugna.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 oktober 2006, 00:22

Sarvi skrev:Googlat lite mer. Även om jag inte kan svära på sanningshalten, här är några småsmulor:
Yes, it is a federal highway. By the looks of it it is closer to Yakutsk, than to Moscow. There are 2 unpaved strips of federal highways that I know of - this one and another one around Chita (near the Chinese border). In both cases they see very little traffic, and most of the time these roads are just frozen. It is very expensive and just not economical to pave these roads since they see very little traffic and what you see may happen once a year *maybe*. There are lots of places in Siberia like this where you can only drive to them in winter, and you have to fly there in summers.

So, in a way, this is like finding some f'd up place on I-80 somewhere in Nevada or Nebraska, and posting it as "Look what happens on the I-80 interstate connecting New York and SF". True, but somewhat out of context.
http://digg.com/offbeat_news/Federal_Hi ... Mud_Photos
Förresten, är det bara jag som blir enormt sugen på att åka till Värre Sibirien?
Drömmen om att köra 4WD genom Sibirien, dämpas ngt av Lonely Planet som berättar att den väst-östliga 'huvudvägen' tynar bort öster om Chita och nästan försvinner bland träsk och lermarker.....innan den återfinns väster om Khabarovsk. Skräckbilderna tycks höra hemma i ungefär de trakterna. Det sagt - visar dom ju bara vad som händer när bilister envisas med att köra sönder en dålig väg.....efter hårda regn! Varjag

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 7 oktober 2006, 01:03

Nu finns det ju en "enkel" lösning på resproblemet i Sibirien - för den tålmodige: man väntar tills allting frusit.

Jag tyckte inte heller att Scipios länk var särskilt representativ för de vägar jag sett, med den stora reservationen att jag mest hållit mig till städerna. Enorma hål i vägarna brukar vara ett vanligare problem. Det brukar dock inte påverka hastigheten alltför mycket, vad jag sett.

Skriv svar