Samhall

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Samhall

Inlägg av Fiskebat » 3 maj 2006, 11:46

Är det någon som har information och/eller framför allt lite historiebakgrund för samhall. Jag hittar i princip nada och vill verkligen fördjupa mig i detta samhälls fenomen efter en psykologi debatt jag hade med ett par kompisar. Kommer visserligen knata i väg till stadsbibblan snart men man har ju blivit besviken där förut :P

/Max

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 maj 2006, 11:53

Du har inte letat här?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Samhall

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 3 maj 2006, 11:59

:) Joo men tack ändå. Jag har kikat där och på samhallshemsida och hittar mycket om deras nuvarande aktuella verksamhet men inte så mycket historisk bakgrund...

/Max

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 3 maj 2006, 12:35

Asså med historisk bakgrunde menar jag framförallt om det finns någon föegångare till Samhall som bildades så sen tsom på 80-talet.

Finns det inget i gamla arbetarrörelsen eller dylikt?

/Max

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 juni 2006, 16:21

Nu hoppas jag att det inte är försent, det kom en utredning om Samhall förra året.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... 54d10c.pdf

Samhall startade 1980 och då har det inte kommit så många historika milstolpar om man inte smular sönder det för dag för dag.
Från NE
Samhall AB, Stockholm, statlig företagskoncern med uppgift att bereda arbetstillfällen för personer med arbetshandikapp under marknadsmässiga former. Geografiskt är verksamheten uppbyggd i regioner och distrikt samt arbetsområden som berör landets samtliga kommuner. År 2004 var omsättningen ca 8 miljarder kr. och antalet anställda ca 21 000.
S., som har ca 250 anläggningar runt om i landet, startade 1980 under namnet Samhällsföretag och övertog då ansvaret för sådan skyddad verksamhet som tidigare bedrivits av landsting, kommuner och Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) i form av s.k. kontorsarbetscentraler och industriella beredskapsarbeten. Verksamheten var till en början främst inriktad på varuproduktion – S. var i stor utsträckning underleverantör till andra företag – men under senare år har den i ökande utsträckning kommit att inriktas på service och tjänster (t.ex. restaurang, lokalvård och varuhandel). Sedan 1990 säljer S. också rehabiliteringstjänster till arbetsgivare och försäkringskassor.
Titta också på http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... d041f7.pdf

Jag tror inte att man kommer så mycket närmare om man inte ta kontakt med dem och intervjuar en som är kunnig i Samhalls historia.

Stefan

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 2 juni 2006, 16:37

Tack stefan, men jag har redan kikat på dom sidorna. Dock tog jag kontakt med några på Samhalls stockholmskontor som inte hade mycket mer att säga om någon ev. föregångare än att landsting och sjukvård tillsammans med AMS arbetat med handikappade och integration i arbetslivet.

Så jag har fortfarande inte hittat något kristallklart och tillfredställande svar dessvärre, uppsatsen är redan inne, men jag är ju fortfarande intresserad och försöker få tag på en bok som en Samhall anställd rekommenderade som handlar om samhalls föregångare... så jobbar på de :)

/Max

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 2 juni 2006, 22:11

usch samhall är skit, fick inte fast anställning tack vare att det var billigare att ta en samhallare :x

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 2 juni 2006, 22:12

Man får väl hoppas att den personens framtid är säkrad nu då, så att du känner att det var något positivt med det hela. :)

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 2 juni 2006, 23:21

Begreppet "skyddad verkstad" är ju nära förknippat med samhall. Det finns en begåvningshandikappad i släkten som fått sin utkomst ifrån samhall genom i stort sett hela sitt liv, annars hade han nog varit hänvisad till förtidspension eller institution.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Samhall

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 augusti 2006, 06:08

Fiskebat skrev:Är det någon som har information och/eller framför allt lite historiebakgrund för samhall. Jag hittar i princip nada och vill verkligen fördjupa mig i detta samhälls fenomen efter en psykologi debatt jag hade med ett par kompisar. Kommer visserligen knata i väg till stadsbibblan snart men man har ju blivit besviken där förut :P

/Max
En liten fråga i efterhand, lyckades du få ihop någonting?
Såvitt vad jag kommer ihåg så lyckades inte jag få ihop något historisk kring Samhall, så jag hoppas verkligen du lyckade knopa ihop något. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 augusti 2006, 14:37

På tal omm samhall så hörde jag på radion idag om sk "arbetshandikappade" som var tvugna att börja knega på Samhall istället för att gå på bidrag från AMS.

Det gällde alltså personer som är helt klara i huvudet och som inte har andra problem än en lång arbetslöshet.

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 12 augusti 2006, 23:38

En relativt färsk avhandling som berör Samhall: http://www.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=426&a=3389
Jag har inte läst mer än pressmeddelandet så jag kan varken säga bu eller bä om avhandlingen.

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 13 augusti 2006, 07:04

Nej jag fick inte ihop överdrivet mycket historisk information :( å det är tråkigt för jag är fortfarande intresserad men jag fick dock tag på lite människor på Samhall som man kan fråga men jag hade inte tiden då... kommer säkerligen återkomma till ämnet!

Ang. den senaste avhandlingen om samhall handlar det om verksamheten idag, jag ville lägga min tyngd på historian bakom osv. Men tack ändå Henriko visste inte om denna rapport!

/Max

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 13 augusti 2006, 14:42

Fiskebat: jo, jag är medveten om att den inte primärt avhandlar Samhalls historia, men dels är det här ämnet relativt smalt, dels så är det väl inte omöjligt att det görs någon form av historisk genomgång i den.

ralense
Provmedlem

Inlägg av ralense » 30 augusti 2006, 21:39

http://66.249.93.104/search?q=cache:iph ... lr=lang_sv

En länk till en artikel "Flyktingskap som handikapp" i vilken en hel del matnyttiga källhänvisningar om skyddad sysselsättning och anpassning till arbetsmarknaden - det som så småningom blev Samhall.

Skriv svar