/Max
Samhall
Samhall
Är det någon som har information och/eller framför allt lite historiebakgrund för samhall. Jag hittar i princip nada och vill verkligen fördjupa mig i detta samhälls fenomen efter en psykologi debatt jag hade med ett par kompisar. Kommer visserligen knata i väg till stadsbibblan snart men man har ju blivit besviken där förut 
/Max
/Max
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu hoppas jag att det inte är försent, det kom en utredning om Samhall förra året.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... 54d10c.pdf
Samhall startade 1980 och då har det inte kommit så många historika milstolpar om man inte smular sönder det för dag för dag.
Jag tror inte att man kommer så mycket närmare om man inte ta kontakt med dem och intervjuar en som är kunnig i Samhalls historia.
Stefan
http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... 54d10c.pdf
Samhall startade 1980 och då har det inte kommit så många historika milstolpar om man inte smular sönder det för dag för dag.
Titta också på http://www.regeringen.se/content/1/c6/0 ... d041f7.pdfFrån NE
Samhall AB, Stockholm, statlig företagskoncern med uppgift att bereda arbetstillfällen för personer med arbetshandikapp under marknadsmässiga former. Geografiskt är verksamheten uppbyggd i regioner och distrikt samt arbetsområden som berör landets samtliga kommuner. År 2004 var omsättningen ca 8 miljarder kr. och antalet anställda ca 21 000.
S., som har ca 250 anläggningar runt om i landet, startade 1980 under namnet Samhällsföretag och övertog då ansvaret för sådan skyddad verksamhet som tidigare bedrivits av landsting, kommuner och Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) i form av s.k. kontorsarbetscentraler och industriella beredskapsarbeten. Verksamheten var till en början främst inriktad på varuproduktion – S. var i stor utsträckning underleverantör till andra företag – men under senare år har den i ökande utsträckning kommit att inriktas på service och tjänster (t.ex. restaurang, lokalvård och varuhandel). Sedan 1990 säljer S. också rehabiliteringstjänster till arbetsgivare och försäkringskassor.
Jag tror inte att man kommer så mycket närmare om man inte ta kontakt med dem och intervjuar en som är kunnig i Samhalls historia.
Stefan
Tack stefan, men jag har redan kikat på dom sidorna. Dock tog jag kontakt med några på Samhalls stockholmskontor som inte hade mycket mer att säga om någon ev. föregångare än att landsting och sjukvård tillsammans med AMS arbetat med handikappade och integration i arbetslivet.
Så jag har fortfarande inte hittat något kristallklart och tillfredställande svar dessvärre, uppsatsen är redan inne, men jag är ju fortfarande intresserad och försöker få tag på en bok som en Samhall anställd rekommenderade som handlar om samhalls föregångare... så jobbar på de
/Max
Så jag har fortfarande inte hittat något kristallklart och tillfredställande svar dessvärre, uppsatsen är redan inne, men jag är ju fortfarande intresserad och försöker få tag på en bok som en Samhall anställd rekommenderade som handlar om samhalls föregångare... så jobbar på de
/Max
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Samhall
En liten fråga i efterhand, lyckades du få ihop någonting?Fiskebat skrev:Är det någon som har information och/eller framför allt lite historiebakgrund för samhall. Jag hittar i princip nada och vill verkligen fördjupa mig i detta samhälls fenomen efter en psykologi debatt jag hade med ett par kompisar. Kommer visserligen knata i väg till stadsbibblan snart men man har ju blivit besviken där förut
/Max
Såvitt vad jag kommer ihåg så lyckades inte jag få ihop något historisk kring Samhall, så jag hoppas verkligen du lyckade knopa ihop något.
Stefan
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
En relativt färsk avhandling som berör Samhall: http://www.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=426&a=3389
Jag har inte läst mer än pressmeddelandet så jag kan varken säga bu eller bä om avhandlingen.
Jag har inte läst mer än pressmeddelandet så jag kan varken säga bu eller bä om avhandlingen.
Nej jag fick inte ihop överdrivet mycket historisk information
å det är tråkigt för jag är fortfarande intresserad men jag fick dock tag på lite människor på Samhall som man kan fråga men jag hade inte tiden då... kommer säkerligen återkomma till ämnet!
Ang. den senaste avhandlingen om samhall handlar det om verksamheten idag, jag ville lägga min tyngd på historian bakom osv. Men tack ändå Henriko visste inte om denna rapport!
/Max
Ang. den senaste avhandlingen om samhall handlar det om verksamheten idag, jag ville lägga min tyngd på historian bakom osv. Men tack ändå Henriko visste inte om denna rapport!
/Max
http://66.249.93.104/search?q=cache:iph ... lr=lang_sv
En länk till en artikel "Flyktingskap som handikapp" i vilken en hel del matnyttiga källhänvisningar om skyddad sysselsättning och anpassning till arbetsmarknaden - det som så småningom blev Samhall.
En länk till en artikel "Flyktingskap som handikapp" i vilken en hel del matnyttiga källhänvisningar om skyddad sysselsättning och anpassning till arbetsmarknaden - det som så småningom blev Samhall.