Jag visste inte riktigt i vilket forum jag skulle lägga denna fråga. Det fick bli här, eftersom det hände på efterkrigstiden.
Är det någon som vet exakt vad som hände med de fem klonade grisarna Millie, Christa, Alexis, Carrel och Dotcom? (De klonades år 2000, genmodifierade, för att underlätta organtransplantation från grisar till människor). Kloningen har ju bevisligen ägt rum och är möjlig, men har man transplanterat deras organ till människor? Eller används de som "exemplar" enbart?
Jag gör ett arbete om Xenotransplantation och har svårt att hitta NY fakta om hur allt har gått.
Har man transplanterat organ från klonade grisar till människan än?
Jag vet att organtransplantation från vanliga grisar till människa har skett, med varierande resultat.
All ny fakta välkomnas!
Xenotransplantation - de fem amerikanska klonade grisarna
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
vet tyvärr ej vad som har hänt med grisarna
Deras organ har troligtvis aldrig transplanterats till människan. De var bara en del av en experiment. PPL Therapeutics som klonade Millie, Christa, Alexis, Carrel och Dotcom, kom redan i januari 2002 fem nya klonade, transgena grisar: Noel, Angel, Star, Joy och Mary.
Det kommer dock ständig nya rena, transgena grismodeller som anpassas mer och mer till våra behov.
Irina Polejaeva som ledde grisprojektet hos PPL Therapeutics jobbar nu åt ViaGen och där klonar hon grisar på "löpande band" Tror inte att man ger de längre några namn.
ja, minst 20-30 stycken har hittils får "reservdelar" från en gris. Det stora problemet är risken att smittas av endogena virus + risken att grisorgan stötts ut av recipienten.Har man transplanterat organ från klonade grisar till människan än?
Det kommer dock ständig nya rena, transgena grismodeller som anpassas mer och mer till våra behov.
Irina Polejaeva som ledde grisprojektet hos PPL Therapeutics jobbar nu åt ViaGen och där klonar hon grisar på "löpande band" Tror inte att man ger de längre några namn.
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Tack. Så man har aldrig opererat in grisorgan från klonade grisar i människa? Fördelen med detta ska ju just vara att det inte är någon risk för virus eller bortstötning.
Verkar som att xenotransplantationsforskningen avtagit sedan 2002, inga nya framsteg har gjorts?
Sen undrar jag hur det har gått för de här 20-30 personerna som faktiskt fått organ från grisar (som inte är klonade)? Har de stötts bort eller har de klarat sig?
Länkar uppskattas också (med NY information)
Verkar som att xenotransplantationsforskningen avtagit sedan 2002, inga nya framsteg har gjorts?
Sen undrar jag hur det har gått för de här 20-30 personerna som faktiskt fått organ från grisar (som inte är klonade)? Har de stötts bort eller har de klarat sig?
Länkar uppskattas också (med NY information)