wreezig skrev:Anledningen till Juntans fall var som du skiver kuppen på Cypern som även CIA anses vara inblandad i.
Jag vet att du är en smula förtjust i konspirationsteorier... men vad skulle CIA ha haft att tjäna på med en kupp på Cypern?
Både greker och grekcyrioter var under 1960-talet positivt inställda till "Enosis", dvs ett inlemmande av Cypern i Grekland. Det hela accelerade i samband med kuppen då turkiska militära förband marscherade in och ockuperade norra Cypern. 1983 utropades den turkcypriotiska republiken, endast erkänd av Turkiet.
Min poäng är dock att de övriga NATO-länderna i allmänhetinte, och i synnerhet USA, inte alls välkomnade en eskalerad situation där två NATO-länder stod på tröskeln till krig. USA hade ingenting alls att vinna på detta, tvärtom kunde man ha riskerat att förlora en av de viktigaste NATO-medlemmarna eftersom Turkiet knappast skulle ha accepterat en USA-stödd kupp på Cypern. Förhållandet till Storbritannien, med Labourregering, skulle knappast heller förbättrats då Storbritannien stod som garant till författningen (som bl a innehöll minoritetseftergifter) som kuppen otvivelaktigt försökte förkasta.
CIA må ha legat bakom en massa skumraskaffärer, liksom en del irrationella aktiviteter och "min fiendes fiende"-stöd, men ett stöd till kuppförsöket 1974 skulle man inte kunnat tjäna ett dyft på. USA skulle ha begått strategiskt självmord, om man kan säga så.
/Forsberg