IRA lägger ned vapnen

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 14 augusti 2005, 12:26

Kniebolo skrev:Misstanken från republikanskt håll (jag ser alltså inte Provos som republikaner)
Hur menar du här egentligen?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
vskalex
Medlem

Inlägg av vskalex » 9 september 2005, 15:35

Gutekrigaren skrev:Två tecken pekar mot en fredlig återförening:

1. Den katolska delen ökar och är inom inte allt för länge i majoritet. Preventivmedlen och aborterna ni vet.

2. Republiken Irland och även Nordirland har fått det enormt mycket bättre på senare år, därför är inte Republiken längre ett grönt skynke för alla av de mer välbeställda protestanterna.

Mvh Petter
Punkt 1 är väl det som mest av allt talar mot en fredlig återförening. Detta har ju varit en springande punkt länge i Nordirland, redan i början av Nordirlands historia sågs detta som den största faran i de protestantiska lägren. Ingen slump att det dröjde väldans länge innan katoliker fick grundläggande medborgerliga rättigheter i Ulster.

Punkt 2 kan jag väl hålla med om men tyvärr är nog frågan alltför laddad av historiska strider, jag tror att en återförening är politiskt omöjlig i dagens Nordirland.

Jag måste även passa på att rekommendera lite litteratur, läs Leon Uris "Trinitity" böcker.
Trinity was a chronicle of a Northern Irish farm family from the 1840s to 1916, whose fate is connected with two other families, one representing the British aristocracy and the other coming from Scotland. The central characters are a young Catholic rebel and a Protestant girl, who try to find their own place in the country divided by religion and wealth. The story of the Larkin family continued in The Redemption (1995). In these works Uris developed further one of his central themes, the restorative capacity of love and forgiving. Also the situation in the Northern Ireland, the division between two conflicting sides, had similatities with the situation in the Near East.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 9 september 2005, 15:44

Stryk "fredlig" då, om så önskas. Jag syftade på att katolikerna snart kan besluta om återförening på egen hand.

I kombination med punkt 2, samt stora skopor omdöme från bägge sidor, är det ju inte otänkbart att det blir fredligt.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
vskalex
Medlem

Inlägg av vskalex » 9 september 2005, 19:25

Gutekrigaren -> Ja, det vore ju skönt om det ens var möjligt. Nu är det ju så att NI är en del av UK och att parlamentet i Stormont har en relativt begränsad makt, alla större beslut fattas i London. Tyvärr så är inte majoriteten av de som sitter i London nordirländska katoliker så den möjligheten spricker nog. dessutom har det ju hänt vid ett antal tillfällen genom Nordirlands historia att London helt sonika upplöser Stormont när det kommer signaler om obehagliga (för britterna då) tendenser. Detta var ju en av grunderna till att IRA bildades, folk tröttande helt enkelt på att vänta på att få någon verklig politisk slagkraft med fredliga medel.

Ett återlämnande av Nordirland måste komma från London, och ÄVEN om det otänkbara skulle ske är jag rädd för att ett sådant beslut i princip skulle garantera inbördeskrig på Nordirland. Jag hoppas på fred i Ulster, men ett återlämnande är nog helt omöjligt åtminstone inom en överskådlig framtid.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 9 september 2005, 20:29

En förening mellan Nordirland och republiken Irland blir nog inte av, men så länge katolikerna får lika rättigheter spelar det nog mindre roll, det är omjämlikheten mellan katoliker och protestanter som varit drivmedlet i konflikten tror jag bestämt.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 september 2005, 11:02

vskalex skrev:Gutekrigaren -> Ja, det vore ju skönt om det ens var möjligt. Nu är det ju så att NI är en del av UK och att parlamentet i Stormont har en relativt begränsad makt, alla större beslut fattas i London. Tyvärr så är inte majoriteten av de som sitter i London nordirländska katoliker så den möjligheten spricker nog. dessutom har det ju hänt vid ett antal tillfällen genom Nordirlands historia att London helt sonika upplöser Stormont när det kommer signaler om obehagliga (för britterna då) tendenser. Detta var ju en av grunderna till att IRA bildades, folk tröttande helt enkelt på att vänta på att få någon verklig politisk slagkraft med fredliga medel.

Ett återlämnande av Nordirland måste komma från London, och ÄVEN om det otänkbara skulle ske är jag rädd för att ett sådant beslut i princip skulle garantera inbördeskrig på Nordirland. Jag hoppas på fred i Ulster, men ett återlämnande är nog helt omöjligt åtminstone inom en överskådlig framtid.
Nja, nu är ju Londons (i alla fall officiellt) uttalade ståndpunkt att om Nordirland vill (dvs folkomröstar, antar jag) om självständighet (eller anslutning till republiken) så skall man inte lägga hinder i vägen. Det är upp till nordirländarna själva, således, och ingen imperienostalgi skall råda. Med den förutsättningen har jag skrivit tidigare inlägg.

Någon tidsram har jag aldrig försökt mig på, bara listat faktorer som pekar på ett återförenande snarare än emot.

Mvh Petter

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 13 september 2005, 22:10

Får se vad som händer efter de lojalistiska kravallerna nu senast. Ulster Volunteer Force ska kanske bryta vapenvilan t o m: http://news.bbc.co.uk/1/hi/northern_ireland/default.stm Undrar hur den brittiska regeringen kommer att agera.

Användarvisningsbild
vskalex
Medlem

Inlägg av vskalex » 14 september 2005, 11:29

Solitaire - Nja, UVF betraktas ha brutit vapenvilan av Northern Ireland Secretary, Peter Hain. Enligt hans mening låg UVF bakom helgens kravaller. Det trista i sammanhanget är att detta var den senaste i raden av lojalistrelaterat våld i NI. Man räknar med att det förekommit ett drygt hundratal sekteristiska attacker i Antrim och Belfast bara under de tre senaste veckorna. Polisens passivitet har tydligen fått RIRA att varna för att man kommer att försvar sig om ingen annan gör det:
Om ingen annan sätter stopp för trakasserierna så kommer vi att göra det, hette det i uttandet till tidningen Daily Irelanda.
Hoten och trakasserierna mot katoliker har hållit på hela sommaren och har resulterat i att flera katolska familjer fått fly sina hem i byn Ahoghill. Brandbomber, rörbomber, stenar och klotter har riktats mot bostäder, affärsrörelser, pubar, kyrkor och skolor runt om i hela grevskapet.
Flera bedömare pratar om likheterna 1966-1969, kanske är freden på väg bort igen?

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 14 september 2005, 13:53

Ja det är frågan det. Den brittiska regeringen verkar i o m att de blockerat Orangieorden från att marschera genom katolska områden ha valt att inte stötta lojalisterna lika mycket.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 20 juni 2007, 10:46

Tänkte lägga in några färska bilder som är tagna 13 juni.
Gränsen mellan Nordirland och resten av ön är så osynlig att vi faktiskt missade den på väg norrut. Först när vi åkte tillbaks till Dublin hann vi se var den gick, och bara därför att skyltarna berättade att miles från och med nu övergick i kilometer.
Bilagor
mur.jpg
Protestantiska och katolska delarna delas upp av en hög mur och ett stängsel. Grafittin på muren har man försökt ta bort, men det kommer nytt hela tiden.
mur.jpg (39.29 KiB) Visad 3146 gånger
polisbil.JPG
Huvudvägen in till Belfast leder in till de östra delarna av staden. Verkar vara en helt vanlig stad tills man ser den första polisbilen
polisbil.JPG (48.11 KiB) Visad 3146 gånger
gräns.jpg
Märkligt att vara i ett land där gränsen mellan länderna är mindre märkbar än gränsen mellan religiösa grupperingar inne i huvudstaden Belfast.
gräns.jpg (27.99 KiB) Visad 3146 gånger

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 20 juni 2007, 10:54

Shankill Rd är berömt för sina väggmålningar riktade mot katolikerna
Bilagor
vägg.jpg
vägg.jpg (42.64 KiB) Visad 3141 gånger
vägg2.jpg
vägg2.jpg (55.28 KiB) Visad 3141 gånger

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 20 juni 2007, 10:57

Katolikerna har sina egna målningar. Här är Sinn Féins högkvarter på Fall Road
Bilagor
bobbysandsmp.jpg
bobbysandsmp.jpg (37.15 KiB) Visad 3138 gånger

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 20 juni 2007, 10:58

Nu är det fred. Men man kan undra... och hoppas
Bilagor
believe.JPG
believe.JPG (49.15 KiB) Visad 3137 gånger

Användarvisningsbild
David Asplund
Medlem

Inlägg av David Asplund » 20 juni 2007, 13:24

Man undrar ju om man kommer att måla över de propagandistiska och provokativa bilderna när det blir "fred" i Nordirland eller om man kan leva sida vid sida med dessa bilder över sig.
Orangemännens marsch (till åminnelse av seger över katoliker) genom katolska områden rimmar väl med de provokativa bilderna. Hela identitetsbilden måste förändras tror jag.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 20 juni 2007, 13:48

fanns nog en vägg om orangemännen också
Bilagor
orange.jpg
Lägg märke till standardet som mannen till höger håller L.O.L nr 1
orange.jpg (36.71 KiB) Visad 3114 gånger

Skriv svar