Polisens närhistoria

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Polisens närhistoria

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 augusti 2005, 15:06

Hejsan. Satt och läste en annan tråd, där det stod att polisen förstatligades -64. Finns det någon som vet hur polisen var organiserad innan dess? Samt uniformer, reglementen och utrustning.

/Tomas

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: Polisens närhistoria

Inlägg av Bagheera » 26 augusti 2005, 00:03

Tomas Ibsen skrev:Hejsan. Satt och läste en annan tråd, där det stod att polisen förstatligades -64. Finns det någon som vet hur polisen var organiserad innan dess? Samt uniformer, reglementen och utrustning.

/Tomas
Kort så var polisen tidigare organiserad kommunvis under eget lokalt styre. På den tiden fanns det över 500 kommuner.
Statspolisen som även den fanns innan, kunde stötta landsortspolisen med kriminalare och om så behövdes extra ordningspoliser.
Men statspolisen hade inget mandat över den lokala polisen, de var sin egen huvudman under kommunen.

Vad gäller utrustning så tror jag att det var vid samma tidpunkt som sabeln offciellt togs bort som utrustning, även om den inte precis bars av så många.
Den gamla fina Opel Kapitän byttes väl ungefär samtidigt ut mot Plymouth Valiant som polisbil, men det tror jag inte var direkt avhängigt förstatligandet.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 26 augusti 2005, 01:43

Ännu längre tillbaka var det väl bysamfunden och socknarna som höll med tillsyningsman eller landsfiskal?

/Robert Sköld

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 26 augusti 2005, 13:13

Innan Chrysler Valiant kom som polisbil - fanns där en 'generation' av ganska fräsiga engelska Fordar vad jag minns....dock har jag glömt modellen(Zephyr?). Sabeln bars allmänt i min ungdom - men ofta under en lång kappa, där bara fästet stack upp ur en speciell slits i plagget. Under kappan - hade dom väl ett koppel - kopplet, på poliser och officerare var ett tecken på en MYNDIGHETSPERSON.
Sen frågar jag också: Landsfiskalen - var väl en sorts Polisåklagare i rätten?
Men var han under- eller överställd Polismästaren i kommunen?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 augusti 2005, 17:41

Så det var alltså en liknande situation som i USAs polisväsende idag?

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 26 augusti 2005, 21:52

Är det någon mer än mig som tror att Polisen skulle tjäna väldigt mycket mer tilltro och respekt om de åter blev patrullerande poliser?
I den stad där jag bor (Kristinehamn) åker de mest omkring i sina bilar hela tiden vilket gör att man inte direkt lär känna sina poliser. Hur är det i era städer?
Lite OT månne...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 26 augusti 2005, 22:27

Jag har tipsat om Hans Högmans sida i någon annan tråd, men de blir de ju inte sämre av: Polisväsendet förr i tiden, med tonvikt på situationen i Stockholm. Från medeltiden och framåt. :)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 27 augusti 2005, 11:54

Ford Zephyr och Opel Kapitän var vanliga polisbilar före förstatligandet, men floran av bilar var brokigare pga kommunpolisens relativa autonomi. Hittar inte bilder nu, men många olika modeller har jag sett bilder på. Att göra en bil till polisbil var lättare då, en radio, röd lykta och lite lösöre räckte... :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1898
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 27 augusti 2005, 15:07

Gutekrigaren skrev:Ford Zephyr och Opel Kapitän var vanliga polisbilar före förstatligandet, men floran av bilar var brokigare pga kommunpolisens relativa autonomi. Hittar inte bilder nu, men många olika modeller har jag sett bilder på. Att göra en bil till polisbil var lättare då, en radio, röd lykta och lite lösöre räckte... :)

Mvh Petter
Fanns en hel del lustigt. Polisbubblor bla. Men vi saknar väl fortfarande porscharna

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 28 augusti 2005, 00:07

Volvo PV 544, Amazonen som Kombi och som vanlig Sedan..

911:an användes mellan mitten av 60-talet till mitten av 70-talet. Ett polisex finns faktiskt kvar i privat ägo, totalt fanns det 13 stk.
Bilagor
polisporsche.jpg
polisporsche.jpg (40.92 KiB) Visad 3333 gånger

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 28 augusti 2005, 15:44

Porschen tycker jag var skam att den försvann. Den kör ju ifatt de flesta bilar t.o.m. idag, idealisk vid biljakter på motorvägar.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 3 september 2005, 19:42

Porschen på bilden toppar ca 225 knyck Tomas. Det räckte och blev över runt 1970, men idag kör många bilar ifrån den. Biljakterna är, gissar jag, rätt sällan sådana att polisen inte kan hänga med med de bilar man använder idag. I alla fall är de för få för att resurser skall läggas på 911 Turbo eller Ferrari 612 (arrestanter och utrustning måste ju ha någorlunda plats). :)

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 september 2005, 19:17

Jag sökte lite grann på nationella databasen och fann över 100 träffar, många av dessa träffar är lokala, d v s på olika orter runtom i landet. En väsenlig del inom polishistorien är poliskammarnas olika historik. Göteborgs poliskammare bokförde alla som utvandrade exempelvis. Angående frågan:
Finns det någon som vet hur polisen var organiserad innan dess? Samt uniformer, reglementen och utrustning.
Skallgångskåren är också intressant, verksam förut och skulle bistå polisen genom att leta efter försvunna människor.
År 1946 organiserades i Göteborg en skallgångskår med uppgift att biträda polismyndigheten vid sökande efter försvunna personer i stadens omgivningar. Rödakorskorp- ralen, köpman Einar Berg, vilken länge burit på liknan- de idéer för Stockholm, tog händelsen till utgångspunkt för en framställning till Stockholms Rödakorskår. Där visade sig emellertid intresset relativt svalt. Men Berg återkom, nu med stöd hos FBU, och den 12 maj 1949 kunde Stockholms Skallgångskår bildas. Skallgångskåren verkade aktivt i 12 år, 1949-1961, och fungerade under denna tid som ett värdefullt komplement till polisen vid spaning efter saknade personer. I kri- minalpolisens arbete involverades kåren givetvis icke. Ca 1000 namn stod på dess larmlistor, och särskilt nattetid var beredskapen hög. Kårens avveckling under 60-talet berodde icke på ett minskat intresse från medlemmarnas sida utan på att polisen såsmåningom fick personella och tekniska resurser som gjorde kårens in- satser mindre angelägna. Det nedan redovisade arkivbeståndet har förvarats hos skallgångskårens sekreterare, dåvarande socialsekre- teraren redaktör Sigurd Eklund. Det har överlämnats som gåva till stadsarkivet.
Stefan

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Hur många polisbilar?

Inlägg av Confident » 12 september 2005, 21:10

Intressant ämne det här... :)

Jag har alltid varit fascinerad av poliserna och deras arbete.
Sedan länge har jag undrat hur många bilar Polisen i Sverige har.

Vet någon?


mvh/Björn

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 september 2005, 14:22

Confident

http://www.utryckning-uppsala.se finns det bilder på alla utryckningsfordon i Uppsala län, men hela landet får du nog kontrollera på http://www.polisen.se istället.

Stefan

Skriv svar