Tysk militär utomlands

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Re: Kärnvapen i Tyskland

Inlägg av KA » 7 maj 2005, 20:15

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Ursäkta sidospåret, men är det någon som vet hur många kärnvapen (i vilken omfattning, alltså....) som USA har utstationerade på baser i Tyskland?

Vet någon förresten också vilka dessa baser är och hur många amerikaner som är stationerade i Tyskland?


Mycket tacksam för svar.

:)
Mvh Dagwood
USA har sedan slutet av 1980-talet dragit till baka sina kärnvapen från Europa ( Pershing II och markbaserade Tomahawk).

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Amerikanska baser i Tyskland

Inlägg av Confident » 7 maj 2005, 22:04

Men de har väl fortfarande flera baser i Tyskland, däribland Ramstein-Miesbach i sydvästra delen av landet? Det skedde ju en allvarlig flygolycka där, under en uppvisning 1987 eller 1988.


Mvh Dagwood :)

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 7 maj 2005, 22:07

Tyskland håller på att fasa ut bla Leopard 1, och har kvar ca 1900 Leopard 2.

Mer siffror här: http://www.answers.com/topic/heer

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 8 maj 2005, 03:55

Rent spontant, drogs inte USAs kärnvapen tillbaka från Tyskland efter "folklig protest" i början på 80-talet? Kan tänka mig att en del flygburna smällare finns kvar men jag gissar på att de är baserade i England i så fall.

2003 fanns ungefär 80 000 amerikanska trupper av alla slag stationerade i Tyskland, vet inte hur denna siffra ändrats sedan dess.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 8 maj 2005, 13:16

Länk till US Army Europes enheter:

http://www.hqusareur.army.mil/units.htm

Tydligen är fortfarande en kår om två divisioner plus diverse understödsenheter stationerade i Tyskland.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 maj 2005, 13:45

Belisarius skrev:Jo, nog måste väl Ryssland ha den starkaste armén fortfarande?

En snabbtitt hos CIA world factbook visar lite överraskande att totalt tillgängligt mantal är förvånansvärt lika mellan Ryssland och Tyskland, det skiljer bara c:a 6-7 miljoner.
En förklaring kan vara det är flera personer i Ryssland som bedömms för dåliga militärtjänstgöring än vad det är i Tyskland.

/Martin

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 8 maj 2005, 16:49

It's all in there, och det är en bidragande orsak, ja.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 8 maj 2005, 18:15

Martin Lundvall skrev:
Belisarius skrev:Jo, nog måste väl Ryssland ha den starkaste armén fortfarande?

En snabbtitt hos CIA world factbook visar lite överraskande att totalt tillgängligt mantal är förvånansvärt lika mellan Ryssland och Tyskland, det skiljer bara c:a 6-7 miljoner.
En förklaring kan vara det är flera personer i Ryssland som bedömms för dåliga militärtjänstgöring än vad det är i Tyskland.

/Martin
Som jag tidigare har skrivit så är de siffrorna endast teoretiska - och inget mått på antalet utbildade soldater, bara på årskullerna och antalet invånare som skulle kunna utbildas maximalt.

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 26 maj 2004, 14:45
Ort: Borås (Tjörn)

Inlägg av Panaka » 8 maj 2005, 19:35

har för mig att Bush ville dra amerikanska trupper från europa för att de behövdes bättre på annan plats.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 8 maj 2005, 19:48

Panaka skrev:har för mig att Bush ville dra amerikanska trupper från europa för att de behövdes bättre på annan plats.
Man vill förflytta trupp från Tyskland till Polen - dels för att Tyskland inte stödjer USA i många utrikes politiska frågor, men främst för det blir billigare och finns enorma övningsområden.

Flink
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 24 februari 2004, 15:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Flink » 9 maj 2005, 11:49

KA skrev:
Panaka skrev:har för mig att Bush ville dra amerikanska trupper från europa för att de behövdes bättre på annan plats.
Man vill förflytta trupp från Tyskland till Polen - dels för att Tyskland inte stödjer USA i många utrikes politiska frågor, men främst för det blir billigare och finns enorma övningsområden.
Precis! USA gillar inte heller den militära uppbyggnaden av en EU-styrka eller WEU, USA ser därför till att smörja de fd kommunistiska länderna som dreglar när de hör NATO. Länderna vill bli Schweiz över en natt med ett EU medlemskap men vill samtidigt åtnjuta Natos skydd mot all eländes rekyler.

Nato tappar makt i Västeuropa förutom hos UK och möjligen DK. Polackerna med Tjeckerna är mycket Natovänliga. Det här är ett stort problem för EU där de nydemokratiska östländerna gått med EU men inte riktigt köper hela EU idén nämligen den att hela EU skall prata säkerhetspolitik med en tunga.

WEU kommer sannolikt avvecklas då all dess material måste leasas av just Nato.

Vad som händer när/om de forna jugoslaviska staterna går med återstår och se. Men kom ihåg att Nato har haft en stark närvaro där på gott och ont.

Mvh Flink

Flink
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 24 februari 2004, 15:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Flink » 9 maj 2005, 11:52

Holland?

Har tyskarna fortfarande trupp i Holland? Min kamrat gjorde sin värnplikt i tyska flygvapnet eller om det var luftvärnet i Holland, måste ha varit tidigt 90 tal...

Mvh Flink

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 9 maj 2005, 13:34

mustamato skrev:
Die Bundeswehr ist gefordert bei der Evakuierung deutscher Staatsbürger aus Notlagen und bei humanitären Einsätzen.
Första gången tyska soldater sattes in, och dessutom avlossade sina vapen
på utländsk mark efter andra världskriget ska ha varit i Albanien under slutet
av 1990-talet när det var en väldig massa oroligheter där efter att folk blivit
av med sina pengar på pyramidspel, vilket ledde till att de plundrade vapen-
förråd o.s.v. Tyskarnas insats blev kort men kraftfull när de flög in med heli-
koptrar modell större, minns jag inte helt tokigt ska de dessutom ha haft en
del lättare pansarfordon modell Wiesel (influgna med helikoptrar) på marken
som skydd medan man evakuerade "deutscher Staatsbürger".

GSG9 ska ha lidit en del förluster i Irak dessutom när konvojer blivit anfallna,
och GSG9:s uppgift där nere är att fungera som ambassad- och eskortskydd,
varför de är där nere i staten Tysklands namn. Skulle väl inte förvåna mig
om de bedriver underrättelseverksamhet där nere också, fast vilken större
stat gör inte det.

Efter första världskriget sa man att Tyskland aldrig skulle få bli starkt igen,
samma sak sa man efter andra världskriget och nu är tyskarna militärt den
starkaste staten i Europa igen. Fast denna gång gör det inte mig mycket.
Deras 80 stycken attackhelikoptrar modell Tiger etc passar fint in i det nya
EU-försvar som håller på att byggas upp med "battle groups".
Första gången - hände redan 1977. När en grupp ur GSG9 befriade 'Deutsche Staatsbürger' ur klämman. Ännu en av de många Allah-inspirerade idiotgrupperna, denna ledd av 'Capitan Mahmoud' (i verkligheten en Zohair Yossef Akache) hijackade en tysk Boeing 737 över Medelhavet. Efter en spännande rundflygning mot landningsförbud och bränslebrist - via Rom - Cypern - Dubai och Aden, där de bålda idioterna blåste ut hjärnan på flygkaptenen inför världens TV-kameror - landande dom, naturligtvis i Mogadishu i Somalia. Det var där som GSG 9 ingrep med 'stun-bombs' och överrumpling! I en perfekt kupp befriades världen från Capitan Mahmoud och hans idioter. Jag vet inte vad som hände med liken - men flygplatsen i Mogadishu lär ha problem med halvsvultna hundar. Kanske dom fick sig en matbit?

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 9 maj 2005, 13:54

GSG 9 är dock tekniskt inte militärer utan en specialpolisstyrka.
Dessutom var väl inte kaparna av Lufthansaplanet som stod på Mogadishus flygplats speciellt Allahinspirerade, var väl snarare nån form av marxism som var populär bland arabiska flygplanskapare på 70-talet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 9 maj 2005, 14:06

Rancid skrev:GSG 9 är dock tekniskt inte militärer utan en specialpolisstyrka.
Javisst - ungefär som SAS och SBS - låt oss inte leka med termer - SGS var bara en Spetznaz av Bundeswehr....eller kanske rent av mer! Vet du hur länge GSG paraderade (på diskreta platser) i Wehrmachthjälmar? Jag - tydde alltid det som en reflektion tillbaka till eliten av Tysklands historia - inte en polisformation. Även om du tekniskt - har alldeles rätt.

Skriv svar