Svenska vänsterpartiers förhållande till kalla kriget

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 9 februari 2005, 13:17

varjag skrev:Man kan ju också vända frågeställningen här. Handen upp - alla som INTE tror att NÅGOT av alla våra kommunistiska partier under det kalla kriget mottog stöd i form av pengar 'från främmande makt'!
Nästa fråga; är det troligt - att något annat parti i Riksdagen, under samma period, stöttades med pengar från utlandet? I så fall - vilket eller vilka?
Partierna får fortfarande stöd från utlandet. Jag skulle gissa att det är moderaterna som är det parti som får störst del av de utlänska bidragen idag.

Uttrycket "från främmande makt" är ju ungefär så luddigt som det kan bli och där kan man placera allt och inget.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 9 februari 2005, 13:38

Jag skulle gissa att det är moderaterna som är det parti som får störst del av de utlänska bidragen idag.
Det vore intressant att höra vad du grundar detta på.

Henrik

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 9 februari 2005, 16:18

Henke skrev:
Jag skulle gissa att det är moderaterna som är det parti som får störst del av de utlänska bidragen idag.
Det vore intressant att höra vad du grundar detta på.

Henrik
Grunden till min gissning kommer ifrån att det är fakta att moderaterna är det parti som får mest bidrag från näringslivet.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 9 februari 2005, 18:40

Jag skulle inte bli förvånad om KD får en del deg från nåt av sina broderpartier. Men frågan är väl om svenska partier behöver så mycket pengar, jag tror inte det. Men de partier som är minst folkrörelsebaserade lär väl göra av med mera vid valkampanjer mm, då mängden ideellt arbetande borde vara mindre

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 9 februari 2005, 18:45

varjag skrev:Man kan ju också vända frågeställningen här. Handen upp - alla som INTE tror att NÅGOT av alla våra kommunistiska partier under det kalla kriget mottog stöd i form av pengar 'från främmande makt'!
Nästa fråga; är det troligt - att något annat parti i Riksdagen, under samma period, stöttades med pengar från utlandet? I så fall - vilket eller vilka?
KPML(r) har mig veterligen varken tagit emot pengar från Kina eller Sovjet. Detta eftersom de var ett betydligt mer nationalistiskt orienterat parti. Däremot har det ju blivit uppmärksammat att de skänkit pengar till Nordkorea.
Donkeyman skrev:Är det någon som vet om det finns någon opartisk studie av vänsterns utveckling och åsikter under den tiden. För oss gamlingar skulle det vara en nostalgitripp att läsa om detta som man har glömt. Men som var så "viktigt" där och då.
Tja, menar du själva splittringarna i sig, eller mer den ideologiska orienteringen?

Kom då ihåg att en del splittringar skedde mer av personantagonistiska prestigeskäl, än några djuplodade ideologiska skillnader. KFML avgrenade ju snabbt en (r)-fraktion som blev det som numera heter Kommunistiska Partiet (el. KPMLr fram till nyligen). Splittringen berodde mest på att r-fraktionen hade sitt centrum kring Göteborg, och ansåg att ledningen var borgerliga stockholmare. Rätt skoj, men det är faktiskt deras egen version av det hela. Jag läste en partibok från 80-talet, när man till och med lade ner flera rader i boken på att räkna upp de som uteslöts och varför.
Ett gäng KEG:are, bland annat Aant Elzinga, kickades ut ur partiet som splittrare, eftersom de föreslog en återförenig med SKP. :lol:

KEG stod för Kommunistiska EnhetsGruppen. 8)
Senast redigerad av 1 Löwe, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 februari 2005, 01:26

Robban skrev:Tvivlar på att JJ;s program är den rätta referensen i det här fallet, skulle nog föredra om man sökte information av någon mer proffisionell, men den diskussionen har vi ju redan haft förut.
JJ, har faktiskt använt sig av historiska dokument och uttalanden som fakta till sitt program:
Dokument från reportaget om (v)
Bild ARKIVHANDLINGAR: Under granskningen av vänsterpartiets moderna historia har redaktionen gått igenom tusentals sidor dokument i svenska och utländska arkiv. Här nedan kan du läsa ett mycket begränsat urval av dokument som haft betydelse för granskningen.

Bild Första utkastet av brevet till Leo Eriksson
Bild Brevet, nu med Lars Ohlys ändringar
Bild Brevet så som det sedan skickades
Bild Urban Karlssons handskrivna tal från 1976
Bild Bertil Måbrink skriver artikel om Nordkorea
Bild Vpk-ledningen gratulerar Nordkorea vid jubileum (engelska)
Bild Vpk-ledningen gratulerar Nordkoreas ledare
Bild Exempel på samtal i bastun på DDR:s ambassad - Lars Werner närvarande (tyska)
Bild Lars Werner önskar sprit till 40-års kalaset (tyska)
Bild DDR noterar Lars Werners semesterönskemål (tyska)
Bild Lars Werner tackar för semestern (tyska)

Bild Läs mer: Så gjorde vi reportaget
Källa: Svt.se - Dokument från reportaget om (v)

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 februari 2005, 03:47

Tack Martin för länkarna - även om de nedladdade ngt sakta. Illuminerande läsning om vad jag tidigare kallade 'de gemensamma ryggkliandena' MVH, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 februari 2005, 11:17

Orlando skrev:
Partierna får fortfarande stöd från utlandet. Jag skulle gissa att det är moderaterna som är det parti som får störst del av de utlänska bidragen idag.

Uttrycket "från främmande makt" är ju ungefär så luddigt som det kan bli och där kan man placera allt och inget.
Jag är säker på att Orlando begriper skillnaden mellan 'stöd från utlandet' och 'pengar från främmande makt' - men av orsaker, bäst kända av honom själv, försöker neutralisera begreppen. För de läsare som fallit för denna billiga dimridå, låt mig precisera. 'Pengar från utlandet' betyder t.ex. att Indiska parlamentariker
frossar i mutor av Bofors-dollars för att bifalla ett kanonköp. 'Pengar från främmande makt' är betydligt allvarligare. Det betyder att pengarna kommer direkt från en annan regering eller dess representanter. Som till exempel Nazi-Tysklands finansiella stöd till Vidkun Quislings norska nazistparti - Nasjonal Samling. Men där gällde det 'köp' av hela Norge med dess folk. Inga luddigheter här - bara klarheter.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 10 februari 2005, 12:42

varjag skrev:Jag är säker på att Orlando begriper skillnaden mellan 'stöd från utlandet' och 'pengar från främmande makt' - men av orsaker, bäst kända av honom själv, försöker neutralisera begreppen.
Eftersom jag inte känner till dessa orsaker får du gärna berätta för mig vad dom är. Eller menar du att jag kanske är en Sovjetisk spion?

varjag skrev:'Pengar från utlandet' betyder t.ex. att Indiska parlamentariker frossar i mutor av Bofors-dollars för att bifalla ett kanonköp. 'Pengar från främmande makt' är betydligt allvarligare. Det betyder att pengarna kommer direkt från en annan regering eller dess representanter. Som till exempel Nazi-Tysklands finansiella stöd till Vidkun Quislings norska nazistparti - Nasjonal Samling. Men där gällde det 'köp' av hela Norge med dess folk. Inga luddigheter här - bara klarheter.
Vad är det som gör det ena så mycket värre än det andra? Jag skulle föredra en förklaring utan personlig förelämpning om det är möjligt.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 februari 2005, 13:43

Orlando skrev:
varjag skrev:Jag är säker på att Orlando begriper skillnaden mellan 'stöd från utlandet' och 'pengar från främmande makt' - men av orsaker, bäst kända av honom själv, försöker neutralisera begreppen.
Eftersom jag inte känner till dessa orsaker får du gärna berätta för mig vad dom är. Eller menar du att jag kanske är en Sovjetisk spion?

varjag skrev:'Pengar från utlandet' betyder t.ex. att Indiska parlamentariker frossar i mutor av Bofors-dollars för att bifalla ett kanonköp. 'Pengar från främmande makt' är betydligt allvarligare. Det betyder att pengarna kommer direkt från en annan regering eller dess representanter. Som till exempel Nazi-Tysklands finansiella stöd till Vidkun Quislings norska nazistparti - Nasjonal Samling. Men där gällde det 'köp' av hela Norge med dess folk. Inga luddigheter här - bara klarheter.
Vad är det som gör det ena så mycket värre än det andra? Jag skulle föredra en förklaring utan personlig förelämpning om det är möjligt.
Ja Orlando om du inte begriper den skillnaden - är jag rädd för att ditt fall är hopplöst, MVH,Varjag

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 10 februari 2005, 16:41

Ej heller jag förstår vad det är för skillnad om man blir mutad av en regering eller ett företag. På vilket sätt är förkastligheten större i det ena eller det andra? :?

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 10 februari 2005, 23:48

Utlandet och främmande makt är såvitt jag vet synonymer? Norge är en främmande makt, Kina är utlandet om man så vill... :D De senare ordet är lite mer formellt och byrokratiskt, men säger inget om Sveriges förhållande till ifrågavarande land och häller inget om dess inre förhållanden.
Du har nog blandat ihop med vänskapligt sinande länder eller något sådant?

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 11 februari 2005, 08:18

Ett företag kan aldrig vara "främmande makt", även om det har sin verksamhet i och kan anses tillhöra "utlandet". Med "främmande makt" avses en annan statsmakt än den svenska, i alla fall inom juridiken.

Henrik

EDIT: Förtydligande
Senast redigerad av 1 Henke, redigerad totalt 11 gånger.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 11 februari 2005, 08:28

Löwe skrev:Ej heller jag förstår vad det är för skillnad om man blir mutad av en regering eller ett företag. På vilket sätt är förkastligheten större i det ena eller det andra? :?
Mutor är en sak. Dessa är alltid förkastliga. Men det är inte det vi diskuterar här, utan finansieringen av de politiska partiernas arbete.

Mig veterligen finns det inga siffror på hur stor del av detta (om något) som härrör från "främmande makt" för de olika partierna, då inget parti offentliggör denna typ uppgifter. All diskussion huruvida det ena eller andra partiet får mer eller mindre pengar av denna typ idag är därmed ren spekulation.

Varför skulle för övrigt utländska företag vilja gynna (m)? Att svenska företag vill göra så kan jag möjligen köpa, även om man från företagare - framför allt storföretagare - ofta hör förvånansvärt (s)-vänliga resonemang.

Henrik

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 11 februari 2005, 13:20

Henke skrev:Mig veterligen finns det inga siffror på hur stor del av detta (om något) som härrör från "främmande makt" för de olika partierna, då inget parti offentliggör denna typ uppgifter. All diskussion huruvida det ena eller andra partiet får mer eller mindre pengar av denna typ idag är därmed ren spekulation.
Självklart är det endast spekulation. Vilket jag hoppas framkom tydligt av mitt inlägg.
Varför skulle för övrigt utländska företag vilja gynna (m)? Att svenska företag vill göra så kan jag möjligen köpa, även om man från företagare - framför allt storföretagare - ofta hör förvånansvärt (s)-vänliga resonemang.
Ett utländskt företag som agerar på den svenska marknaden har väll lika stora skäl att lämna bidrag som de svenskägda bolagen har.

Jag tror nog jag skall ställa frågan till några partier. Jag tror inte jag får några konkreta svar men man kan ju beskriva att det är utav historiskt perspektiv som det är intressant. Kanske kan man få äldre siffror?

Skriv svar